Jump to content

Projekt NESdrive =D


Mikolan
 Share

Recommended Posts

Jag hade min gamla NES stående sönderplockad i hörnet. När jag såg metanolic's NES port var jag ju bara tvungen att göra samma sak ;) Man kan ju inte bara lämna Kontrollerna så dem samlar damm. Så följ med mig in i teknikens underbara värld :D

Material för projektet:

1. Molex -> 2 S-ATA Power splitter / adapter.

1. 1 meter telefonkabel (farsan är snickare, han har allt sånt :wub:)

1. Lödutrustning

2. NES Kontrollportar.

2. NES Kontroller (vad annars ;))

Det här är molex adaptern jag använder mig av för att dra 5v ifrån.

Jag har skärt bort S-ATA delarna.

Efter en kvälls lödning ahr jag lött fast molex kontakten. Så här ser min trevliga nesdrive ut nu =)

Här är 3½ luckan jag ska montera den i ;)

Och så här är det tänkt att det ska se ut. (Ful illustration)

Ska imorgon skicka iväg luckan och ritningen till en gammam familjevän som sysslar med att tillverka verktyg. Han har alla tools för att skära ut ett hål :D

Håll utkik, denna uppdateras ltie då och då när jag kommit längre.

EDIT: Update 15 Januari 2005

Har lånat grannens multimeter och kollat alla lödningar, perfekt kontakt överallt :P

En lödning lossnade efter att jag börjat löda på moderkortet, men det löstes efektivt med lite ny kabel och skarvning. Första kontakten på moderkortet fastlödd, kollad med multimeter, kontakt hela vägen fram till kontrollporten ;) Är hos min mormor nu och ska äta. Firtsätter lödningen när jag kommer hem senare ikväll. =D

EDIT: Update 2 Senare på kvällen.

Allt äf färdiglött. Datorn startar fint, dags att börja leka med drivrutiner. Bilder kommer strax.

Redigerad av Mikolan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, men som du vet (och som du inte vill tro på) så är alla sorts emulatorer och roms olagliga :wub:

Vi har vart igenom detta en gång förut :D Emulatorer är lagliga men roms är olagliga. Och 24 timamrs reglen gällande romsen är fejk :D Så, nöjd? Dessutom kanske jag använder dem till flash spel på internet =P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har vart igenom detta en gång förut ;) Emulatorer är lagliga men roms är olagliga. Och 24 timamrs reglen gällande romsen är fejk :D Så, nöjd? Dessutom kanske jag använder dem till flash spel på internet =P

Emulatorer är kanske lagliga, men spelen är olagliga, varesig man har originalet eller inte, som jag sagt till dig fleera gånger.. :wub:

24h-regeln är fejk som du sa.. Du har sagt att den inte är fejkad eller nåt, när jag sagt rena motsatsen.. Aja, jag har inte lust att dra in en NES-kontroll i datorn.. Men du kan säga hur man får en bra dator på billigaste sättet..

(:D)

Redigerad av GTaJäGaReN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Emulatorer är kanske lagliga, men spelen är olagliga, varesig man har originalet eller inte, som jag sagt till dig fleera gånger.. :wub:

24h-regeln är fejk som du sa.. Du har sagt att den inte är fejkad eller nåt, när jag sagt rena motsatsen.. Aja, jag har inte lust att dra in en NES-kontroll i datorn.. Men du kan säga hur man får en bra dator på billigaste sättet..

(:D)

Jag har haft anledning att tro att romsen är lagliga när man äger originalspelet, men jag har läst kopieringslagen igen =P Men jag har aldrig påstått att 24-timamrsregeln gäller! Den har jag alltid vetat är en myt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft anledning att tro att romsen är lagliga när man äger originalspelet, men jag har läst kopieringslagen igen =P Men jag har aldrig påstått att 24-timamrsregeln gäller! Den har jag alltid vetat är en myt.

... :wub:

Jag gick igenom msnloggen...

Jag: Alla sorts emulatorgrejer är olagligt

Mikkola: nej

Jag: som jag sagt några gånger står det bara på sidorna att det är lagligt för att folk ska våga tanka hem

Mikkola: emulatorer = lagliga

Jag: men inte spelen, vare sig man har dom eller inte

Mikkola: jo, äger du spelet är det lagligt

Jag: nej

Ja och så fortsatta det sådär.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag är trög.

Vad exakt ska det bli?

En snes som en hårddisk, så att du kan kopiera spel? Eller vad är det?

.det är ett projekt som ger möjlighet att koppla NES-kontroller till datorn.. perfekt till någon NES-emulator.. går även bra till vanliga spel.. inget slår ju känslan av en NES-kontroll :P (ont i fingrarna efter 2 minuter ;))

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, aikido (:!!!:)

har itne fått det att funka än :/ Har fått lite hjlp på junkmachine där dem säger att man ska ominstallera drivrutinerna tills det funkar, så får väl testa det.

.vad har du för program? jag har som sagt NTPAD.. men det verkar vara något annat som gäller nu för tiden... iaf var det ett jävla pill innan jag fick min att funka.. välja rätt comport o skit... men till slut efter många ominstallationer/reboots så funkade det -_-

Redigerad av ^MeTaNoLiC^
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...