Jump to content

Knasig dator


RavenE
 Share

Recommended Posts

Problem med datorn igen. :P

Symptom:

  • När jag startar msn så låser sig hela datorn ibland.
  • När jag startar photoshop så låser sig hela datorn ibland.
  • Under uppstart så har det flera gånger blivit så att precis efter Windowsloggan och laddningsraden syns så blinkar det blått och datorn startar om sig själv.
  • Formaterade allt igår (se min förra topic) och tänkte prova med Vista. Installerade det, men precis som förra gången jag installerade Vista så blev det samma sak; efter installationen så ska datorns prestanda kontrolleras. Här låser sig hela skiten. Startade om datorn (a.k.a slå av strömbrytaren), då blev jag tvungen att skapa nytt konto, och sen startade den upp. Prestandan skulle kollas, denna gång startades datorn om sig av sig själv.
  • Installerade XP igår efter Vista. I början gick allt bra, startade om efter att jag installerat drivrutinerna, då funkar inte det. "Windows kunde inte startas eftersom filen xxxx inte finns. Installera filen och försök igen."

What to do? :w000t:

Har inte provat det där memorytest som R2D2 tipsade om, bör jag göra det? >_<

Fyfan, snart köper jag ny dator.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med datorn igen. >_<

Symptom:

  • När jag startar msn så låser sig hela datorn ibland.
  • När jag startar photoshop så låser sig hela datorn ibland.
  • Under uppstart så har det flera gånger blivit så att precis efter Windowsloggan och laddningsraden syns så blinkar det blått och datorn startar om sig själv.
  • Formaterade allt igår (se min förra topic) och tänkte prova med Vista. Installerade det, men precis som förra gången jag installerade Vista så blev det samma sak; efter installationen så ska datorns prestanda kontrolleras. Här låser sig hela skiten. Startade om datorn (a.k.a slå av strömbrytaren), då blev jag tvungen att skapa nytt konto, och sen startade den upp. Prestandan skulle kollas, denna gång startades datorn om sig av sig själv.
  • Installerade XP igår efter Vista. I början gick allt bra, startade om efter att jag installerat drivrutinerna, då funkar inte det. "Windows kunde inte startas eftersom filen xxxx inte finns. Installera filen och försök igen."

What to do? :P

Har inte provat det där memorytest som R2D2 tipsade om, bör jag göra det? :w000t:

Fyfan, snart köper jag ny dator.

Mjo, det är väl i det här stadiet som du borde felsöka alla dina delar, testa minnen, processor och om du har otur moderkortet. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, det är väl i det här stadiet som du borde felsöka alla dina delar, testa minnen, processor och om du har otur moderkortet. >_<

:w000t:

Har mailat butiken jag köpte den ifrån, ska lämna in den så får dom genomsöka efter fel. Skrev samma symptom som här. En felsökning skulle kosta 195:-, men hittar dom hårdvarufel så skulle det gå på garantin istället.

Gillade början på deras mail:

"Tjenare Alexander,

Låter som du har en hel del problem/.../"

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

>_<

Har mailat butiken jag köpte den ifrån, ska lämna in den så får dom genomsöka efter fel. Skrev samma symptom som här. En felsökning skulle kosta 195:-, men hittar dom hårdvarufel så skulle det gå på garantin istället.

Gillade början på deras mail:

"Tjenare Alexander,

Låter som du har en hel del problem/.../"

:w000t:

Haha, 'låter som'. Jo, Hoppas att det slutar lyckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid tråkigt med datorer som krånglar, har fått byta grafikkort 2ggr pga skärmproblem. Men nog om mig.

Det är värt att kolla om något av korten är pajja, be en polare komma med fungerande kort och byt ut dem med

dem du har en i taget. På så sätt ser du vilket som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Umberto rant-smiley*

Dom ringde för någon timme sedan, dom hade tydligen inte hittat något hårdvarufel på alla tester dom hade kört, utan skyllde/gissade på mjukvarufel. Dom behövde en giltig Windows-licens för att fortsätta kolla igenom, eftersom dom inte "får" göra det med Pirat-windows.

Saken är den att den versionen av Windows som ligger på datorn har jag haft på alla andra datorer jag haft. Och pappas dator. Och mammas dator. Och en kompis dator. Inga problem där. :>

Så.. vad säger ni? :) Värt att köpa en giltig version av Windows, eller leta andra problem?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Umberto rant-smiley*

Dom ringde för någon timme sedan, dom hade tydligen inte hittat något hårdvarufel på alla tester dom hade kört, utan skyllde/gissade på mjukvarufel. Dom behövde en giltig Windows-licens för att fortsätta kolla igenom, eftersom dom inte "får" göra det med Pirat-windows.

Saken är den att den versionen av Windows som ligger på datorn har jag haft på alla andra datorer jag haft. Och pappas dator. Och mammas dator. Och en kompis dator. Inga problem där. :)

Så.. vad säger ni? :P Värt att köpa en giltig version av Windows, eller leta andra problem?

Jag skulle säga att det inte är någon skillnad n'r det kommer till installation mellan pirat och giltig kopia. Tror det har mest med dom policy att göra. Jag skulle istället säga, Köp nya dator delar? :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag skulle säga att det inte är någon skillnad n'r det kommer till installation mellan pirat och giltig kopia. Tror det har mest med dom policy att göra. Jag skulle istället säga, Köp nya dator delar? :)

Tror inte heller det hjälper med en giltig version. Cheften på mitt jobb köpte en likadan dator. Han har äkta Windows och har samma fel. :>

Men.. någon duktig person som kan plocka ihop nya delar av det som kan vara fel? Hårddiskarna verkar fungera, kan det vara ram-minnena? Processorn?

Inga värstinggrejor, bara så det klarar av det vanliga; enklare spel, allmän surfning, nedladdning, bildredigering.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...