Jump to content

Dump, skrivbord


KalleR
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jag skaffade Windows 8. Det är vääääldigt ovant just nu, jag saknar min startmeny lite. Får se om jag vänjer mig, annars får jag kirra tillbaka den.

ysZLe_1241563_0.jpg

Tänkte formatera Windowspartitionen snart. Nu har du ju inte hunnit testa särskilt länge men... Känns det som att åttan är värd att skaffa? Känns det snabbare än sjuan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte formatera Windowspartitionen snart. Nu har du ju inte hunnit testa särskilt länge men... Känns det som att åttan är värd att skaffa? Känns det snabbare än sjuan?

Nja, marginellt kanske. Jag har inte hittat några direkta fördelar mer än att det ser lite gulligare ut.. Men det är ingen nergradering från 7 enligt mig, så jag ser ingen anledning att inte behålla det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, är faktiskt riktigt sugen på Windows 8. Eftersom jag aldrig installerar Windows på egen hand utan ofta får hjälp av vänner är jag lite småskakis. Jag har två hårddiskar. Den ena är på 1,5 TB och den har jag bara till förvaring. Sen har jag en annan hårddisk på 1 TB som är uppdelad i två, 150 GB (C:, där jag har installerat Windows) samt en på 850 GB (E:, här är alla installerade program). Om jag nu skulle få för mig att skaffa Windows 8, hur bör jag då gå till väga? Vill uppenbarligen installera det på C: men kommer det då innebära att jag även måste installera om partitionen med alla program/spel på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, är faktiskt riktigt sugen på Windows 8. Eftersom jag aldrig installerar Windows på egen hand utan ofta får hjälp av vänner är jag lite småskakis. Jag har två hårddiskar. Den ena är på 1,5 TB och den har jag bara till förvaring. Sen har jag en annan hårddisk på 1 TB som är uppdelad i två, 150 GB (C:, där jag har installerat Windows) samt en på 850 GB (E:, här är alla installerade program). Om jag nu skulle få för mig att skaffa Windows 8, hur bör jag då gå till väga? Vill uppenbarligen installera det på C: men kommer det då innebära att jag även måste installera om partitionen med alla program/spel på?

Inte nödvändigtvis. Du kan behöva köra om installern på vissa dock för att installera saknade Direct X eller framework som spelet använder sig utav.

Registernycklar för programmen försvinner. Så även om de ligger på din andra hårddisk så vet inte Windows om det. Du hittar alltså inte de i avinstallationsdelen utav kontrollpanelen. De finns inte heller i din startmeny om du inte backupar den från din nuvarande. (oj, win8 har ju ingen) :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, är faktiskt riktigt sugen på Windows 8. Eftersom jag aldrig installerar Windows på egen hand utan ofta får hjälp av vänner är jag lite småskakis. Jag har två hårddiskar. Den ena är på 1,5 TB och den har jag bara till förvaring. Sen har jag en annan hårddisk på 1 TB som är uppdelad i två, 150 GB (C:, där jag har installerat Windows) samt en på 850 GB (E:, här är alla installerade program). Om jag nu skulle få för mig att skaffa Windows 8, hur bör jag då gå till väga? Vill uppenbarligen installera det på C: men kommer det då innebära att jag även måste installera om partitionen med alla program/spel på?

När jag installerade valde jag att installera det som en uppgradering från Win7, då behölls alla mina personliga filer och alla mina installerade program på Win7 placerades i en mapp på C: som hette "Windows.old". Nackdelen är att många av programmen där inte fungerade att köra längre, så jag blev tvungen att installera om en del. Spelen har jag inte prövat faktiskt, jag tenderar att installera dem i en egen mapp och inte i programmappen så de kanske fungerar.

Task manager ser förövrigt väldigt annorlunda ut, rätt najs faktiskt:

HdoeF_1241584_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen, jag blir också riktigt sugen på att testa åttan. En klasskompis skaffade det, han var otroligt besviken, men han är alltid negativ när saker förändras i datorn så han måste lära sig saker på nytt. Så jag lyssnar inte nämnvärt mycket på honom. :P

Frågan är bara om jag ska testa det på den här datorn, där jag har Windows 7. Eller om jag ska formatera min laptop och installera på den bara för att testa runt lite. Får se hur jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen, jag blir också riktigt sugen på att testa åttan. En klasskompis skaffade det, han var otroligt besviken, men han är alltid negativ när saker förändras i datorn så han måste lära sig saker på nytt. Så jag lyssnar inte nämnvärt mycket på honom. :P

Frågan är bara om jag ska testa det på den här datorn, där jag har Windows 7. Eller om jag ska formatera min laptop och installera på den bara för att testa runt lite. Får se hur jag gör.

Det är väldigt mycket smaksak så jag tycker nog att man ska i alla fall pröva det och själv bestämma om man vill ha det eller inte. Det sägs även att det är mycket bättre på två skärmar (vilket jag kan förstå), så om du har två skärmar på din stationära dator rekommenderar jag att du prövar det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bestämde mig för att uppgradera jag med. Ren installation. Lite måste man vänja sig såklart, men förbättringarna i grunden är väldigt trevliga att ta emot. Aktivitetshanteraren, bättre kopiering och explorers snabbgenvägar som man snabbt kan gömma undan när man aktiverat dem.

Nu har man ju två skrivbord dessutom. :P

7djxb_1241618_0.png

oxZ8K_1241618_1.jpg

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Hultenius changed the title to Dump, skrivbord

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...