Jump to content

Orimligt tillfredsställande


eXotic
 Share

Recommended Posts

Ibland när sambon och jag behöver riven ost så skär vi bort ett litet block från vår smörgåsost och river. Detta gör att osten får en kant i sig, ungefär som såhär: -----|___

Härom dagen när jag stod och hyvlade ost så insåg jag att jag fann det orimligt tillfredsställande när man hyvlar ned kanten och på så sätt får en slät och fin ost igen!

 

Finns det någonting som ni i er vardag finner orimligt tillfredsställande lite nu och då?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra loungematerial!

Jag vet inte att jag har så mycket sånt längre, förr var jag nog mer av typen tvångstankar så det fick jag lägga ner.

Därefter har jag väl delvis låtit min lägenhet hamna i förfall emellanåt, så när jag väl tar tag i städningen utöver att bara diska upp så börjar jag se högarna av "jag vet inte vart det här ska så jag tar tag i det senare" försvinna. Vad som blir kvar är plötsligt lite mer golvyta men framförallt, ett 90-graders hörn som jag skulle vilja säga är orimligt tillfredsställande.

Det mesta av det som är kvar av min ordningskänsla sker istället digitalt. Min PS3 och PS4 är väl strukturerade med mappar enligt varifrån jag fått dem (köpt eller PS+ -prenumeration) samt huruvida de går att spela lokalt eller om de bara är SP-spel, och så vidare. Det låter kanske mer avancerat än det är, men bara man har ordning från början är det lätt att fylla på.

Det blir dock lite krångligare när jag själv har två PS-konton och jag dessutom gamesharear med både tjejen och brorsan, så det är lite plock med. Jag fick till slut skapa en färggrann Excel med vilka spel som finns på vilka konton. Enda problemet med den är att den måste uppdateras helt manuellt om jag fortfarande vill använda den, och det gör jag rätt sällan. Jag bävar inför att behöva hålla koll på om spelen jag köpt eller fått är PS4- eller rena PS5-versioner framöver, men det är ett lyxproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-02-23 at 22:37, Misterwhoopee skrev:

Tycker det är orimligt tillfredsställande att klippa bort den lilla runda plasten som skruvkorken sitter fäst i på tetraförpackningar, trots att jag vet att det inte är nödvändigt för att kunna källsortera dem.

Berätta! Varför är det inte nödvändigt? Det skulle nämligen ge mig en orimlig tillfredsställelse att källsortera hela tetraförpackningar - plastlock and all - utan att få klimatångest.

(Bra tråd btw, jag återkommer när jag har bra uppslag i ämnet)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, okka skrev:

Berätta! Varför är det inte nödvändigt? Det skulle nämligen ge mig en orimlig tillfredsställelse att källsortera hela tetraförpackningar - plastlock and all - utan att få klimatångest.

(Bra tråd btw, jag återkommer när jag har bra uppslag i ämnet)

Så som jag fattat det så skruvar man av plastkorken och slänger den i plaståtervinning. Sedan kan man kasta tetran i kartong, man har något medel som separerar det "kartongiga" från det plastiga.

Men Misterwhoopees inlägg fick mig helt klart att fundera, vad fasen ska vi göra med plastringen som blir kvar efter korken? Jag har alltid lämnat kvar den på tetran... Är jag en omedveten miljöbov?

Nu blev jag oerhört intresserad av att gå till botten med det hela, behöver man separera plastringen? Om inte, hur fasen sköts det på återvinningen?

 

Och såklart, jag kommer bli orimligt tillfredsställd när jag väl snokat fram svaret! :D

(Tack för komplimangen förresten! :) )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjölkförpackning

Mjölkförpackning

Den vanligaste förpackningen för mejeriprodukter är en tetra pak-förpackning av papper och plast. När förpackningen är tom sorterar du den som pappersförpackning eftersom den till största del består av papper. Plasten som finns på insidan och på toppen av förpackningen separeras ut i återvinningsprocessen. Men ta gärna av plastkorken och släng den som förpackning av hårdplast!

Det finns även mjölk som säljs i plastdunkar och då sorterar du hela dunken som förpackning av hårdplast. 

Tänk på att
Du behöver inte skölja ur förpackningen, allt tvättas noga vid återvinningen.

 

 

Så även plastringen borde kunna bli bortsorterad med andra ord (Se det understrukna i ovan text), rimligt då gängorna som locket skruvas på är av plast, tänkte inte på det. Men varför behöver vi då skruva av plastlocket? Borde inte den kunna separeras i processen tillsammans med plastgängorna och plastringen? Mystiken tätnar!

Sidospår: Någon gång var jag ute och flyttade min bil som blockerade våra soptunnor samtidigt som sopbilen kom, jag bad om ursäkt att bilen var i vägen samtidigt som de tog och tömde min tunna. Svaret jag fick från en av sophämtarna var ett surt "Ni borde skölja ur era mjölk- och gräddförpackningar innan ni slänger dem!" Jag önskar att jag visste då vad jag precis lärde mig i texten jag klistrade in ovan. Då hade jag kunnat svara något syrligt tillbaka. Jag hade inte gjort det, men jag hade kunnat! Plus att jag alltid faktiskt sköljer alla förpackningar, kartong som plast som metall, så jag blev lite paff av hans kommentar och gick in och skämdes istället, som en riktigt svensk.

Nåväl det var ett sidospår, det orimligt tillfredsställande kommer såklart när jag får reda på varför vi behöver skruva av plastlocket när all annan plast är kvar på tetran!

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det må ju vara hänt att det inte behövs för återvinningen, men som man kunde märka på personalen är det ju åtminstone önskvärt. Just mjölk blir ju så surt så om det skulle dröja ett par veckor eller mer så är det ju rätt trist att ha den lukten i köket hela tiden, bara för man ville spara tio sekunders ursköljning. För mig går det på automatik och jag sliter också bort plasten på det som är möjligt, främst yoggi-paket där hela taket är i plast och det finns en lucka att slita i. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv sköljer jag aldrig ur förpackningen men löser problemet med unken doft och genom att lämna korken på (efter att ha plattat till kartongen). Och enligt Simpas inlägg är det ju helt ok att göra så. :thumbs-up:

2023-02-21 at 21:25, eXotic skrev:

Ibland när sambon och jag behöver riven ost så skär vi bort ett litet block från vår smörgåsost och river. Detta gör att osten får en kant i sig, ungefär som såhär: -----|___

Härom dagen när jag stod och hyvlade ost så insåg jag att jag fann det orimligt tillfredsställande när man hyvlar ned kanten och på så sätt får en slät och fin ost igen!

 

Finns det någonting som ni i er vardag finner orimligt tillfredsställande lite nu och då?

Men varför skär ni inte hela vägen genom osten från första början? (:!!!:) OBS: Kan dock verkligen förstå tillfredsställelsen att komma ner i rätt nivå igen, så jag förstår om du inte vill sluta skära osten halvhjärtat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Kebab skrev:

Själv sköljer jag aldrig ur förpackningen men löser problemet med unken doft och genom att lämna korken på (efter att ha plattat till kartongen). Och enligt Simpas inlägg är det ju helt ok att göra så. :thumbs-up:

Men varför skär ni inte hela vägen genom osten från första början? (:!!!:) OBS: Kan dock verkligen förstå tillfredsställelsen att komma ner i rätt nivå igen, så jag förstår om du inte vill sluta skära osten halvhjärtat!

Men... Artikeln jag klistrade in skrev ju att man skulle skruva av korken. Eller ja, artikeln motsäger sig själv lite, jag lyckades inte snoka fram någon vidare info på huruvida man kan lämna korken på eller inte, och i så fall varför.

Haha det var en riktigt bra fråga! Det är alltid sambon som skär på det där viset, så jag vet faktiskt egentligen inte varför. En teori är att om hon skär hela vägen ned så får hon betydligt mer ost än hon behöver. Då kan man tänka sig att hon kunde skära närmre kanten och på så sätt få en smalare bit, men att hon kan skära ett rakt snitt hela vägen ned, det låter rimligt. Det enda motargumentet till att göra på det viset som jag kan komma på är att det är svårare att riva ett tunt och stort block med ost, kontra en som är bredare och kortare. Om du hänger med i beskrivningen.

Jag skulle kunna fråga henne, men det är roligare att killgissa här!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, känns som att jag borde ha en miljard exempel, och jag inser tvärt att jag kanske gränsar lite mer mot tvångstankar än tidigare tänkt.

På rak hand så tycker jag väldigt mycket om att sortera i diskmaskinen ordentligt. Tallrikar i storleksordning, besticken i egna fack efter kategorier osv. Brukar också separera när finbesticken eller grillbesticken kommit fram, dom ska vara bredvid varandra och inte blandade med andra bestick. Samma när jag hänger tvätt. Ett område för varje sorts plagg och framförallt likadana sockar bredvid varandra. Detta är inte bara tillfredsställande men det effektiviserar också när man ta rätt på disken eller tvätten. Som jag ser det ska jobbet göras förr eller senare ändå, jag bara väljer att göra det innan istället för efter.

Tycker överlag om symmetri och det märks runt om i hemmet. Jag drar till exempel stjärnskruvar så dom har korset vinklat på samma sätt ifall dom syns och håller upp samma sak, jag måttade ut kabellisterna för fronthögtalarna i förhållande till TVn så dom är på millimetern exakt lika långt ifrån den, har successivt gått runt och bytt ut strömbrytare så att alla är likadana, såna saker.

Det kanske låter extremt men det är mer som att jag snöar in mig på detaljer fullständigt när jag håller på med dom men jag går inte runt tokig när saker är i oordning. Hemmet är i överlag långt ifrån perfekt, och jag trivs bra i lite röra. Tycker bara om att göra saker bra när jag väl gör dom.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, eXotic skrev:

Men... Artikeln jag klistrade in skrev ju att man skulle skruva av korken. Eller ja, artikeln motsäger sig själv lite, jag lyckades inte snoka fram någon vidare info på huruvida man kan lämna korken på eller inte, och i så fall varför.

Haha det var en riktigt bra fråga! Det är alltid sambon som skär på det där viset, så jag vet faktiskt egentligen inte varför. En teori är att om hon skär hela vägen ned så får hon betydligt mer ost än hon behöver. Då kan man tänka sig att hon kunde skära närmre kanten och på så sätt få en smalare bit, men att hon kan skära ett rakt snitt hela vägen ned, det låter rimligt. Det enda motargumentet till att göra på det viset som jag kan komma på är att det är svårare att riva ett tunt och stort block med ost, kontra en som är bredare och kortare. Om du hänger med i beskrivningen.

Jag skulle kunna fråga henne, men det är roligare att killgissa här!

Men står det att man gärna ska ta av av plastkorken och återvinna den för sig, så läser jag in att det egentligen inte har någon betydelse för återvinningens skull. :ph34r: 

Den separeras nog och återvinns tillsammans med gängan den sitter på.

Jag hänger med i beskrivningen! Ett alternativt förfarande jag kan rekommendera är att skära av en egen lite tårtbit av tårtbiten:

 

ost.png.446a51703515508ca27968aaac8d420e.png

Då har man stadigt grepp om paraffinet när man river! Men det är förstås inte orimligt tillfredsställande... 

16 minuter sedan, Merkky skrev:

Oj, känns som att jag borde ha en miljard exempel, och jag inser tvärt att jag kanske gränsar lite mer mot tvångstankar än tidigare tänkt.

På rak hand så tycker jag väldigt mycket om att sortera i diskmaskinen ordentligt. Tallrikar i storleksordning, besticken i egna fack efter kategorier osv. Brukar också separera när finbesticken eller grillbesticken kommit fram, dom ska vara bredvid varandra och inte blandade med andra bestick. Samma när jag hänger tvätt. Ett område för varje sorts plagg och framförallt likadana sockar bredvid varandra. Detta är inte bara tillfredsställande men det effektiviserar också när man ta rätt på disken eller tvätten. Som jag ser det ska jobbet göras förr eller senare ändå, jag bara väljer att göra det innan istället för efter.

Tycker överlag om symmetri och det märks runt om i hemmet. Jag drar till exempel stjärnskruvar så dom har korset vinklat på samma sätt ifall dom syns och håller upp samma sak, jag måttade ut kabellisterna för fronthögtalarna i förhållande till TVn så dom är på millimetern exakt lika långt ifrån den, har successivt gått runt och bytt ut strömbrytare så att alla är likadana, såna saker.

Det kanske låter extremt men det är mer som att jag snöar in mig på detaljer fullständigt när jag håller på med dom men jag går inte runt tokig när saker är i oordning. Hemmet är i överlag långt ifrån perfekt, och jag trivs bra i lite röra. Tycker bara om att göra saker bra när jag väl gör dom.

 

Min sambo kollar på mig som om jag vore ett ufo varje gång jag hänger tvätten med samma plagg tillsammans (gärna i nyans) och rätt strumpor bredvid varandra. 

Det är rimligt tillfredställande att det går så smidigt att vika ihop allt sedan, men jag undrar faktiskt ifall det är värt tiden det tar vid upphängningen...

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-02-26 at 19:27, Henkibojj skrev:

Hon får fan skaffa konto här och själv stå till svars! (:!!!:)

(Och samtidigt kan jag passa på att skvallra om alla Snygga Brudar! du postat genom åren.)

Inte skulle väl jag!

2023-02-26 at 21:51, Merkky skrev:

Oj, känns som att jag borde ha en miljard exempel, och jag inser tvärt att jag kanske gränsar lite mer mot tvångstankar än tidigare tänkt.

På rak hand så tycker jag väldigt mycket om att sortera i diskmaskinen ordentligt. Tallrikar i storleksordning, besticken i egna fack efter kategorier osv. Brukar också separera när finbesticken eller grillbesticken kommit fram, dom ska vara bredvid varandra och inte blandade med andra bestick. Samma när jag hänger tvätt. Ett område för varje sorts plagg och framförallt likadana sockar bredvid varandra. Detta är inte bara tillfredsställande men det effektiviserar också när man ta rätt på disken eller tvätten. Som jag ser det ska jobbet göras förr eller senare ändå, jag bara väljer att göra det innan istället för efter.

Tycker överlag om symmetri och det märks runt om i hemmet. Jag drar till exempel stjärnskruvar så dom har korset vinklat på samma sätt ifall dom syns och håller upp samma sak, jag måttade ut kabellisterna för fronthögtalarna i förhållande till TVn så dom är på millimetern exakt lika långt ifrån den, har successivt gått runt och bytt ut strömbrytare så att alla är likadana, såna saker.

Det kanske låter extremt men det är mer som att jag snöar in mig på detaljer fullständigt när jag håller på med dom men jag går inte runt tokig när saker är i oordning. Hemmet är i överlag långt ifrån perfekt, och jag trivs bra i lite röra. Tycker bara om att göra saker bra när jag väl gör dom.

Haha ja, gränsen till tvångstanke är nog riktigt nära nu när du säger det!

Jag håller med om en välsorterad och därmed välfylld diskmaskin! Jag går kanske inte in riktigt på samma detaljnivå att jag sorterar besticken i kategorier. Men att kika in i diskmaskinen innan man ska starta den och inse att "Jag får fan inte ens in en tandpetare om jag skulle vilja!" det är grejer det! Höga bonuspoäng om det är sista disken i huset som fyller maskinen, så man inte får något maskindiskbart över som man istället får handdiska.

Kabellisterna hade jag också måttat! Ser också till att högtalarna står lika långt ut från TV:n, och att bakre högtalarna matchar de främre i bredd. Sambon tycker saker och ting tar alldeles för lång tid när jag ska göra, att jag är för noggrann, jag fattar ingenting och mäter en gång till för att vara på den säkra sidan.

Att brytarna i huset är likadana är väl bara normalt, eller? Det reagerade faktiskt till och med sambon på när vi flyttade in, att det satt två olika modeller i vardagsrummet.

2023-02-26 at 22:20, Kebab skrev:

Men står det att man gärna ska ta av av plastkorken och återvinna den för sig, så läser jag in att det egentligen inte har någon betydelse för återvinningens skull. :ph34r: 

Den separeras nog och återvinns tillsammans med gängan den sitter på.

Jag hänger med i beskrivningen! Ett alternativt förfarande jag kan rekommendera är att skära av en egen lite tårtbit av tårtbiten:

 

ost.png.446a51703515508ca27968aaac8d420e.png

Då har man stadigt grepp om paraffinet när man river! Men det är förstås inte orimligt tillfredsställande... 

 

Min sambo kollar på mig som om jag vore ett ufo varje gång jag hänger tvätten med samma plagg tillsammans (gärna i nyans) och rätt strumpor bredvid varandra. 

Det är rimligt tillfredställande att det går så smidigt att vika ihop allt sedan, men jag undrar faktiskt ifall det är värt tiden det tar vid upphängningen...

 

Smart tips! Får tänka på det nästa gång vi ska riva ost och faktiskt har en trekantsost, vi köper nästan bara kubiska ostar. :P

Dessutom hyvlar jag alltid bort allt paraffin när jag öppnar en trekantsost.

Det där med tvätten känns ju ändå lite rimligt. Som Merkky sa så får man ju antingen sortera innan, eller efter. Så tiden borde bli ungefär samma i slutändan? Jag vet inte, jag tumlar alla kallingar och strumpor, så jag får obönhörligen stå i slutet och sortera strumpor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från perioden i mitt liv då jag ofta följde med min mor till affären och fick i uppgift att packa kasse under tiden hon skötte betalningen har jag fått en uppskattning för det. Packa kasse, menar jag, inte betala för varor. För det mesta häver jag ner saker i kassar nu för tiden, men en pusslad kasse packad väl nöjer mig alltid hela vägen hem!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Xersize skrev:

För min del är det otroligt orimligt tillfredställande när man äter något som exempelvis chips, pommes eller dylikt och man tar 2 åt gången, och slutar med ett jämnt antal. Det gör mig glad, av någon anledning.

Nu när det ändå har sagts måste jag flika in att det för andra är extremt otillfredsställande hur långsamt jag äter. Dels har det att göra med att jag faktiskt tuggar min mat vilket jag då absolut fan inte kan tro att vissa andra gör (stor hamburgare slut innan jag är halvvägs och den andre fick sin som siste person), och dels att jag inte fattat vissa tekniker - eller att det rentav inte behövs nån teknik för att äta.

Några aha-upplevelser inkluderar att pommes inte behöver ätas en och en, vilket jag gjorde som barn, och att de inte ska bitas av till hälften för att dippas igen i ketchup, samt någon gång då en rätt stor asiatisk blandning av en massa ärtstjälkar och annat som var mig obekant fick mig att peta runt i skålen för att välja det som verkade bättre, vilket fick de andra att undra vad fan jag håller på med, varpå jag tog hela högafflar in i munnen och åt rakt av. Ojdå, så kan man ju visst äta.

Jag brukar inte tycka att det är så roligt att äta med andra, för även när jag helt håller käften och inte berättar ett dugg till bords hinner jag bara ikapp andra om jag hetsäter. Jag måste hela tiden hålla koll på hur långt de andra har kommit på sina tallrikar för att inte hamna efter.

Mat är i allmänhet inte så roligt ändå. Jag äter för att jag måste. En dag där jag inte ätit middag och klarar mig ändå är en bra dag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...