Jump to content

Är du vaccinerad mot covid-19?


Misterwhoopee
 Share

Är du vaccinerad mot covid-19?  

23 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det var väldigt länge sedan jag skapade en undersökning. Så fick lust, och det här ämnet är väl så aktuellt det kan bli.

 

Jag som är skeptisk till min natur avvaktade ganska länge med vaccinering eftersom jag ville se hur vaccinens biverkningar tog, och för att slippa den värsta ruschen, vilket känns bra sedan jag blivit varse om de otrevliga biverkningar som Astra-vaccinet gav i några fall. Är inte heller den mest sociala typen så på det sättet var det heller inte så akut. För två veckor sedan bestämde jag mig för att det var dags, och då i princip bara Pfizer och Moderna var de två möjliga alternativen så kände jag mig trygg med det. Själva vaccineringen gick bra och organiseringen på plats funkade också fint. Jag hade ont i armen i lite mer än ett dygn, och kanske lite stickningar här och där i kroppen, men sedan gick det över. Får väl se hur det känns med andra sprutan.

 

Om det här viruset fortsätter mutera så känns det ju dock ganska hopplöst. Ska det bli spruttagning i flera år framöver?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Misterwhoopee skrev:

Jag som är skeptisk till min natur avvaktade ganska länge med vaccinering eftersom jag ville se hur vaccinens biverkningar tog

Skeptisk är bra att vara förutsatt att det inte slår över till paranoid.

 

Jag fick min andra dos av Pfizer i fredags, fick ganska hög feber och ont i huvudet men det gick bort på någon dag. Ingen big deal, det kan jag överleva. För mig var det inte en fråga om huruvida jag skulle vaccinera mig eller inte, det var en självklarhet; vi är mitt uppe i en väldigt smittsam pandemi och vi alla får dra vårt strå till stacken för att minska på det. Ja, det kommer finnas eventuella biverkningar men det gör det med varje vaccin, och Covid-19 är trots allt en mutation av SARS som vi redan hade ett vaccin mot, så det fanns lite av en grund att gå på.

Jag ser det så här - antingen så tar jag inte vaccinet och riskerar att nästan definitivt bli smittad förr eller senare, eller så tar jag vaccinet och kanske får någon lindrigare biverkning. Pfizer har även visat sig vara relativt bra mot Delta-varianten också, så det känns lovande. Oavsett vad så är Delta bara en variant av "det vanliga" viruset så vi behöver antagligen inte utveckla ett helt nytt vaccin.

 

Summa summarum: japp, jag är vaccinerad och tvekade inte en sekund på att göra det när jag fick möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis, så snart jag kunde och ställde mig båda gånger i kö för att fylla luckor som andra lämnat vid avbokningar. Första gången kom jag in på tidsbokning, andra gången för att de ringde upp och inom en timme var jag på plats.

Jag har funderat på varför det inte startats en tråd om corona på forumet men jag har heller inte velat bidra eller uppmuntra till det. Dels för att man inte hör något annat vart man än går, dels för att internet är besudlat av folk som läst något som ens fasters grannes bilmekaniker har delat på Facebook och plötsligt är det farligt att vaccinera sig för det gör din hjärna till gris-dna. Jag har ofta tappat hoppet om mänskligheten när det dyker upp såna frågor och jag hoppas att alla här är förnuftiga nog att vaccinera sig. Jag har följt USA:s inrikespolitik längre än vad som är hälsosamt och jäklar alltså, vilka dårar det finns.

Jag fick Pfizer och hade första dagen knappt några biverkningar men andra dagen hade jag antagligen feber men i vart fall väldig muskel- och ledvärk och behövde gå och lägga mig flera gånger under dagen. Dagen därpå var saker bättre på morgonen och försvann så småningom under dagen. Det var samma historia vid dos nr. 2 men då inte lika kraftigt, typ 60% men ändå samma symptom och resultat.

Jag önskar mest att det ska vara över nån gång så att man inte bara kan börja röra sig normalt utan även få något annat att prata om, nån gång. Jag själv har dessutom jobbat på ett ställe sedan december men inte träffat en enda kollega utom min chef, och inte heller någon av kunderna jag jobbar åt. Känns konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Henkibojj skrev:

internet är besudlat av folk som läst något som ens fasters grannes bilmekaniker har delat på Facebook och plötsligt är det farligt att vaccinera sig för det gör din hjärna till gris-dna.

Jag är helt med dig i din rant där. Jag såg en video där skådespelaren Michael Rapaport ifrågasatte alla anti-vaxxers med en enda frågeställning: nämn en enda läkare, inte bara någon internet-doktor utan en faktiskt läkare med utbildning och som antingen själv jobbar på ett sjukhus eller har något eget och som tar hand om flera patienter dagligen, som både inte själv är vaccinerad och som är emot vaccinet.

Ja, vaccinet är nytt och ja, det kommer finnas biverkningar. Det gör det alltid. Men alla konspirationer om att man blir magnetisk eller att de genomför population control är så bisarrt att jag bara spyr på det. Ta dina sprutor, tvätta dina händer och håll käften, typ.

Det var min lilla rant, ursäkta att jag hakade på där men jag kunde inte låta bli. Tack för att du tänker, Henki, och inte är dum i huvudet. Jag uppskattar dig!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick min andra dos idag, Moderna var vaccinet som jag fick.

Fick inga biverkningar alls av första sprutan, mer än att jag blev öm i överarmen ett par dagar. Hittills känner jag inte heller några biverkningar av sprut nr 2, mer än att min överarm sakta, sakta börjar ömma lite vid vissa rörelser. Precis som senast med andra ord. :P

Jag känner nog inte lika starkt till att vaccinera mig som tex Xersize gör, kudos till dig! Men jag kände såklart att det var en självklarhet att vaccinera sig, främst för att inte ge viruset en chans att fortsätta sprida sig. Jag tycker heller inte att det finns några riktiga ursäkter till att inte ta vaccinet, det är gratis och valmöjligheterna till tidsbokningarna var oerhört bra. I alla fall i Linköping.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, VAD är oddsen? Jag gick in på forumet nu för att starta en liknande tråd, och detta är det första jag stöter på.

 

On topic: Jag är vaccinerad med Pfizer och får min andra spruta på tisdag. Vaccinet har inte alltid varit självklart för mig, detta för att jag har aktiva motståndare till det i min närhet som i princip gjort det till sin livsmission att sprida skrämselpropaganda angående dessa nya vacciner. Jag skulle inte säga att de kommit åt mig, men snarare att de satt griller i huvudet på mig vilket gjorde mig orolig ett tag.

Nåväl! Då jag insåg att det inte gick att resonera med dessa människor bestämde jag mig för att skita blankt i att försöka snacka vett i dem och insåg att det enda vettiga var att kavla upp.

 

Minimalt med biverkningar efter spruta ett, hur jag reagerar på nummer två blir till att se. Hoppas på en fet 5G uppkoppling och att kunna sätta fast mina nycklar på det injicerade området!

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också en skeptiker i sådana här avseenden och väntade till mitten av augusti med att ta min första dos. Jag ville dels invänta eventuella biverkningar hos den stora massan som vaccinerat sig redan men hade också en förhoppning om att spridningen skulle avta och att vaccinering inte längre skulle behövas.

Jag gillar inte heller grejen med statlig kontroll och indirekt tvång genom coronapass. Det som slutligen fick mig att ta en spruta var kombinationen av att jag ser en allt större risk att bli sjuk eftersom pandemin aldrig tycks ta slut, att en jag känner blev så sjuk att hon fick läggas in på sjukhus, att jag vill bidra med vad jag kan så att vi når ett slut, att jag inte vill bli begränsad att resa, gå på konserter etc, att många i min närhet tagit vaccinet framgångsrikt samt att jag började känna mig allt mer dum som inte vaccinerat mig. Jag ville inte bli förknippad med foliehattarna som pratar om 5G-strålning och konspirationer.

En kompis som är i riskgrupp är fortfarande ovaccinerad och pratar om vaccinet som ett gift och förklarar att vi inte vet om långsiktiga biverkningar som kan uppstå först om 5-10 år. Jag själv tycker att kända risker med att inte vaccinera sig och bli sjuk måste väga tyngre än potentiella långsiktiga risker som det inte finns någon kännedom om.

  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamen, både första och andra dosen tog jag så fort jag fick. Första dosen genom en halvt shady och tveksamt GDPR-giltig reservlista (sms till ett privatnummer med personnummer, namn och info om hur snabbt man kan infinna sig) på en vaccinationscentral i stan, vilken i sig ursprungligen var tillägnad folk "utanför systemet". ^_^

 

Andra sprutan i förtid då regionen plötsligt hade mycket vaccin över och man kunde ställa sig på lista för att hjälpa till att göra slut på dem. 

 

Pfizer-boi här! Upplever mycket bättre mobiltäckning och har inga bieffekterfekterfekterfekter

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon av er som haft skiten då? Jag tror jag klarat mig undan, har känt mig lite hängig några gånger, men inte haft direkta förkylningssymtom. Men faktum är att jag i skrivande stund har rejält halsont och det känns som att det blir sämre, så har bokat provtagning på fredag. 

 

I min bekantskapskrets var det nästan lite mytomspunnet till en början, första året av pandemin var det bara någon gammal studiekamrat och någon enstaka kollega på annat kontor som haft covid (vilket man fick reda på ryktesvägen). Men i våras smällde det till ordentligt och plötsligt hade föräldrar, syskon, nära vänner och kollegor dragit på sig det. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kebab skrev:

Är det någon av er som haft skiten då? Jag tror jag klarat mig undan, har känt mig lite hängig några gånger, men inte haft direkta förkylningssymtom. Men faktum är att jag i skrivande stund har rejält halsont och det känns som att det blir sämre, så har bokat provtagning på fredag. 

 

I min bekantskapskrets var det nästan lite mytomspunnet till en början, första året av pandemin var det bara någon gammal studiekamrat och någon enstaka kollega på annat kontor som haft covid (vilket man fick reda på ryktesvägen). Men i våras smällde det till ordentligt och plötsligt hade föräldrar, syskon, nära vänner och kollegor dragit på sig det. 

Jag har klarat mig faktiskt. Åkte på två ordentliga jävla förkylningar så jag testade mig båda gångerna, men det visade negativt. Dock åkte min mamma på det, och några vänner till mig också, men alla klarade sig bra. De blev ganska dåliga men det gick över och nu mår de bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte haft det, men med undantag för resor till tjejen har jag nog knappt gått utanför lägenheten sedan midsommar 2020. :(

Mor (och far?) åkte däremot på nån mycket underlig förkylning ungefär i januari 2020, innan man egentligen hade hört talas om sjukdomen. De hade aldrig upplevt någon liknande förkylning eftersom den kom och gick så konstigt under en vecka, så de kanske borde ha testat sig för antikroppar vid det här laget men det har de inte gjort. Antikroppar är väl för övrigt just det man bygger upp med hjälp av vaccination, så det är väl för sent att testa det nu när de redan har tagit båda doser?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Jag har inte haft det, men med undantag för resor till tjejen har jag nog knappt gått utanför lägenheten sedan midsommar 2020. :(

Mor (och far?) åkte däremot på nån mycket underlig förkylning ungefär i januari 2020, innan man egentligen hade hört talas om sjukdomen. De hade aldrig upplevt någon liknande förkylning eftersom den kom och gick så konstigt under en vecka, så de kanske borde ha testat sig för antikroppar vid det här laget men det har de inte gjort. Antikroppar är väl för övrigt just det man bygger upp med hjälp av vaccination, så det är väl för sent att testa det nu när de redan har tagit båda doser?

Har hört liknande stories om vänners vänner som var dödsförkylda (bl. a. en som kom hem från skidsemester i norra Italien) där i februari 2020, men fick konstaterat att det var vanliga förkylningar. Vet dock inte om de gjort något med testerna sedan dess, är ju möjligt att det bara inte gav utslag där i början? 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var riktigt dålig i ungefär fem dagar i februari 2020. Det började med att jag kaskadspydde en hel kväll och natt för att sedan vara utslagen i ungefär två dygn då jag nästan enbart kunde dricka vatten. Misstänkte först att det hade att göra med en fryst pizza som tinats upp och sedan frysts igen (squashen smakade inget vidare) men ju mer tiden gick så är det klart jag funderade på om jag haft det. Ingen utomlandsvistelse kan ha legat bakom i så fall. Det här var fortfarande i ett stadium då sjukdomen var relativt okänd och det var aldrig något jag testade för.

 

För övrigt kan jag tillägga att jag, likhet med flera smittskyddsläkare och vårdpersonal tycker det är helt fel att lätta på nästan alla restriktioner i slutet av månaden. Vad hände med strategin om stegvis öppning? Det är välkänt att även vaccinerade personer (givetvis i mycket mindre omfattning) kan föra vidare sjukdomen, trots obefintliga symptom och jag tror det är önsketänkande att smittotalen inte kommer att gå upp för mycket igen, för vaccineringstäckningen är fortfarande för låg. Känns mer som ett politikjippo (valåret har börjat).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Misterwhoopee skrev:

För övrigt kan jag tillägga att jag, likhet med flera smittskyddsläkare och vårdpersonal tycker det är helt fel att lätta på nästan alla restriktioner i slutet av månaden. Vad hände med strategin om stegvis öppning? Det är välkänt att även vaccinerade personer (givetvis i mycket mindre omfattning) kan föra vidare sjukdomen, trots obefintliga symptom och jag tror det är önsketänkande att smittotalen inte kommer att gå upp för mycket igen, för vaccineringstäckningen är fortfarande för låg. Känns mer som ett politikjippo (valåret har börjat).

Jag säger samma sak och jag undrar hur det gick när de lättade på bland annat restaurangbegränsningarna i juni. Då var man så glad att vaccineringen nu var uppe i en tredjedel, eller något, och öppnade upp nästan obehindrat. Problemet med det var att det ju knappast var folk i restaurangåldern som var vaccinerade, utan 80+ som är på ålderdomshem allihop. Blev det inte ökad smittspridning då också? Och så förundras FHM över att siffrorna aldrig går ner? Det är ju för att de hela tiden signalerar att det är "faran över" "men håll lite avstånd är ni snälla och tvätta händerna", vad nu det hjälper när det är en luftburen smitta.

Jag har varit mycket i Tyskland under corona och där har man mask på sig i butikerna, först frivilligt men därefter med plikt eftersom man annars inte får gå in. Och det är inte bara nån tygmask, inte ens det blåa tandläkarmunskyddet man känner igen, utan FFP2 som skyddar i båda riktningar. Restauranger har maskplikt fram tills dess att man satt sig vid bordet. Vill man på toa tar man på sig det igen. Vid ankomst till restaurangen, badplatsen eller vad det än må vara måste man skriva sitt namn, nummer och e-post på en papperslista så att de kan ringa alla för smittspårning; och tyskarna är ändå ett folk som har grymt integritetsskydd. Saker som Eniro känns obehagligt för dem så det finns inte, och Ratsit skulle vara totalförbjudet. Ändå följer de dessa rutiner. Jag var på begravning där alla satt och grät på varsin stol, tre meter från varandra, med mask på, trots att många kom dit i samma sällskap. I flyget är det absoluta krav på munskydd, folk får inte boarda utan och blir arresterade vid landning om de inte lytt under färden.

Sen kommer jag hem till Sverige och ser folk trängas på perrongen och klänga på varandra på tåget, även främlingar som sitter och hostar och snörvlar utan att en jävel bryr sig. Inte en mask syns överhuvud taget. Är det underligt att man känner sig nedslagen. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat mig fyra gånger tror jag, och testerna har alltid varit negativa. Har jag inte haft det blir jag dock mäkta förvånad. Som lärare stöter man ju på ett hundratal elever varje dag som i sin tur umgås med folk på fritiden. Att jag dessutom pendlade med tåg under majoriteten av 2020 gör ju inte heller saken bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
8 timmar sedan, Hey Arnold på svenska skrev:

Jag kommer förbli ovaccinerad för jag träffar ändå inga människor så ofta.

Jag resonerade likadant när svininfluensan gick, men då gick nyheterna om att det bara var en säsongsgrej och jag stannade till 95% hemma ändå när det pågick. Dessutom tyckte jag att om det var något ställe jag skulle bli smittad på så skulle det vara genom att trängas i en vaccinationskö med hundratals andra varav en tredjedel lär bära på den vanliga influensan eller vinterkräksjukan. Det var dessutom med ett snabbt utvecklat vaccin i en otestad familj vaccin, och så gick det som det gick med narkolepsifallen. (Jag känner för övrigt den enda i Sverige som fick svininfluensan och ja, i hans fall var han faktiskt nära döden rätt länge.)

Den här gången är det annorlunda. Vaccinet har testats på miljarder människor redan och ger inte de formerna av biverkningar. Det är istället många gånger farligare att få själva sjukdomen.

Du kanske inte träffar mycket folk nu, men covid-19 går nog inte att utrota om inte vaccinationsgraden går upp nära 100%-gränsen. Gå och vaccinera dig, är du snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...