Jump to content

hjälp mig!!


skribb
 Share

Recommended Posts

Min hd krashade idag igen, har precis installerat om. Jag funderar på att lämna in den på lagning, men först och främst så måste jag veta: Kommer ALLT på hårddisken att försvinna (enhet C: och D:) eller bara på C:? För jag har 35 GB på D: som jag väääääääääääääldigt gärna MÅSTE behålla. Hoppas nån av er vet... :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Tack tack :shifty: . Här är en lite mer detaljerad förklaring på hur den kraschade:

Datorn började frysa, flera gånger i minuten, så jag stängde av den.

När jag sedan startade den igen laddade den väääääldigt länge (Windows XP Home).

Sen efter den långa stunden kom detta fram:

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

"Microsoft-hjälptext som inte hjälper ett skit"

Teknisk information: *** STOP: 0x000000ED (0x823587C0, 0x0000006, 0x0000000, 0x0000000)

Jag frågade en kille jag känner och han sa att jag skulle köpa en UATA/100/133 compatible IDE cable (80pins). Jag sökte på datorbutiken men hittade inget som liknade. Men kan någon gå in här och kolla vilken kabel han menade, eller säga vilken kabel jag ska ha och var jag kan köpa den?

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En gång när strömmen gick fick jag också någon sånt fel! Jag startade om datorn flera gånger men det kom bara upp en bluescreen där det stod något med "BOOT_VOLUME" eller "BOOT_DEVICE". Jag blev helt kallsvettig men jag letade fram min XP-skiva, satte i den och valde repair. Sen kom jag ut i ett dosfönster utan några instruktioner men jag lyckades leta fram en hjälpfil där jag hittade ett lustigt kommando för att laga "boot-sektorn". Jag knappade in det och till min stora förvåning så fungerade det :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Det kostar nog rätt mycket att köpa en ny? än så länge så hyr jag min dator, i 2 år till betalar jag per månad! <_< jag ska pröva med att köpa ny IDE-kabel, sen om det inte går så ska jag fråga om nån kan låna ut en hd så att jag kan lagra mina backup filer där. Jag hoppas så inuti helvete påp att IDE-kablen är paj så att jag slipper betala för reparation :shifty:

EDIT:

Om du lämnar in den på lagning finns det stor risk att de formaterar hela hårddisken (typiskt onoff) eller byter ut den mot en ny (också onoff-stil)

Appropå onoff-stil, när jag lämnade in min gamla dator (som min syrra använder nu) så var HDn på 9GB <_<

men när jag fick tillbaka den så var den på 19GB :) !!

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kostar nog rätt mycket att köpa en ny? än så länge så hyr jag min dator, i 2 år till betalar jag per månad! ;) jag ska pröva med att köpa ny IDE-kabel, sen om det inte går så ska jag fråga om nån kan låna ut en hd så att jag kan lagra mina backup filer där. Jag hoppas så inuti helvete påp att IDE-kablen är paj så att jag slipper betala för reparation :)

EDIT:

Appropå onoff-stil, när jag lämnade in min gamla dator (som min syrra använder nu) så var HDn på 9GB ;)

men när jag fick tillbaka den så var den på 19GB <_< !!

....... dom kanske bara ville dölja något fel de hade gjort! :shifty:<_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...