Jump to content

Vad har ni för surfingvanor?


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

I brist på bättre ord får det väl stå "surfingvanor", men det jag undrar är hur ni för det mesta går ut på internet.

En av huvudanledningarna till att jag inte skriver så mycket här längre är att forumet för mig alltid har upplevts bäst genom att sitta ned i sin datorstol med en hel datorrigg och bläddra igenom forumet tills man hittar något kul att svara på, och så går det rätt fort att göra det med tangentbord och mus och man sitter upp ordentligt i stolen och är nästan något av en författare eller journalist när man skriver. ^_^

Men mina datorvanor har gått från "jag måste hem och koppla upp mig så jag kan kolla mailen en halvtimme innan telefonen blir upptagen" till "jag sitter vid min dator cirka 8 timmar om dan och skriver dagarna i ända" till "emellanåt kollar jag datorn, ett par gånger om dan" till "datorn går på en gång i veckan då jag sitter ned ordentligt och kollar mail och forum"...

...till "jag kollar mobilen i två sekunder mellan mina bussbyten för att se om det finns någon röd symbol däruppe som är bra att ta hand om ifall det skulle vara nåt viktigt på gång med forumet". :( Och det tycker jag är hemskt synd, för jag gillar fortfarande forumet och skulle helst gå tillbaka till något av de tidigare stadierna även om det skulle krävas mycket av mig.

Datorer överlag är något jag inte sitter vid längre varken i jobb eller på fritiden, för allt sker genom mobilen och förbannat jobbigt bantade och ändå trasiga touch-versioner av hemsidor fulla med cookievarningar och popups om att VI TÄNKER PÅ DIG. Den bästa tiden mellan att browsers slutade bete sig konstigt fram tills dess att IPRED och GDPR krävde ett sabla tjat om cookies, plus naturligtvis den "smarta" eran då allting skulle skrivas i Arial med punktstorlek 26 för att det annars skulle bli för svårt att läsa på mobilen, är förbi. Vi är fast i ett snuttifierat internet där allting ska ske i korta 130-tecken långa meddelanden och nyheter ska levereras i flashpoints. Algoritmer säger vad det är vi är "intresserade av", inte för att leverera ett bättre internet till oss utan för att ännu mer specifikt kunna rikta reklam mot oss. Jag gillar inte reklam generellt, för vem gör väl det, men ska det ändå finnas där vore det ju bra om den är någorlunda överensstämmande med mina intressen. Jag har rentav börjat likea sidor jag vet kommer generera jobbigt uppenbar reklam på facebook bara för att det ska rikta in sig mer mot mina intressen, men ändå känns all reklam otroligt generalistisk och irrelevant. :confused:

Internet är dött, länge leve det roliga internet. Tålamodet likaså, för denna text kommer säkerligen se vansinnigt lång ut på en mobil medan det istället var standardlängden på inlägg förr i tiden hos somliga. Nu vet jag vad ni tänker, jag har ju alltid skrivit långa texter. Ja, visst, men andra skrev också länge och både jag och andra har reducerat input till internet/forumet till endast så korta meddelanden man har tålamod till att skriva på mobilen.

Jag skulle verkligen vilja sitta mer vid en dator på min fritid, men det blir bara mobilen och PS4 nuförtiden. Surfplatta ibland för att kolla på nåt medan jag äter/diskar, men den är så dum att jag aldrig skulle få för mig att använda den till varken surf eller att skriva.

Vad är dina surfingvanor och hur tycker du att internet har blivit från 2005 tills idag? :mellow:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter ganska mycket vid datorn ändå. Mycket för att jag håller på så mycket med musik, så jag håller på mycket med marknadsföring, samarbeten, letar producenter osv. Sen är det en del slösurfande faktiskt, det blir nog några timmar på YouTube och kollar lokala tidningen men mycket är musikrelaterat. Dock är det inte mycket sociala medier sen jag inaktiverade mitt Facebook-konto utan nu är det som sagt mest musikrelaterat, lite spelande och en del YouTube.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Telefonen tar över majoriteten av slösurfandet för mig. Men då är det sånt som finns i appväg, jag surfar sällan i webbläsaren på telefonen så länge jag inte letar något specifikt. Men den normala jargången mellan nyheter/instagram/reddit/youtube medan jag går runt och gör annat eller bajsar är det som min internettid spenderas på mest.

Har dock alltid haft mina stunder då jag sitter vid datorn, men känner att dom blir färre och färre. Då tittar jag normalt på en serie på ena skärmen och gör något annat på den andra. Antingen ett måttligt hjärndött spel om det jag tittar på kräver låg fokus eller så studsar jag runt på olika sidor eller läser på om något jag behöver veta mer om. Det är något som jag normalt gör en del vid datorn, som den senaste tiden då jag renoverat och haft mig har jag googlat på olika saker relaterat till det. Antingen bästa sättet att göra något på eller så letar jag efter grejer jag behöver. Som tråden jag gjorde om högtalarna, det var något jag undersökte i säkert åtta timmar över ett par eller tre kvällar. Då är det praktiskt att använda datorn och kunna ha hundra flikar uppe medan man letar. Så man skulle kunna kalla mig för en periodare i det att mitt datoranvändande blivit mer riktat på stunder då jag drar nytta av att använda den istället för telefonen. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min stationära dator är fortfarande navet i mitt hem. Även om det i långa perioder inte spelas något alls så sätts den nästan alltid igång direkt när jag kommer hem för dagen, på samma sätt som det har varit de senaste 15 åren. Det är här en stor del av kvällarna spenderas. Mobilen använder jag bara till sociala medier och kommunikation, medan datorn står för underhållningen såsom youtube, musik och spel. Jag är av någon anledning inte heller bekväm i att göra större googlingar eller att handla saker etc. genom mobilen utan det vill jag helst göra vid datorn.

Tror faktiskt att jag alltid kommer vilja ha en stationär dator i mitt hem för jag är helt enkelt aldrig tillfreds med att sitta i soffan eller sängen med en laptop/surfplatta/mobiltelefon. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Kebab skrev:

Min stationära dator är fortfarande navet i mitt hem. Även om det i långa perioder inte spelas något alls så sätts den nästan alltid igång direkt när jag kommer hem för dagen, på samma sätt som det har varit de senaste 15 åren. Det är här en stor del av kvällarna spenderas. Mobilen använder jag bara till sociala medier och kommunikation, medan datorn står för underhållningen såsom youtube, musik och spel. Jag är av någon anledning inte heller bekväm i att göra större googlingar eller att handla saker etc. genom mobilen utan det vill jag helst göra vid datorn.

Tror faktiskt att jag alltid kommer vilja ha en stationär dator i mitt hem för jag är helt enkelt aldrig tillfreds med att sitta i soffan eller sängen med en laptop/surfplatta/mobiltelefon. 

Oh, glorious day, som i gamla tider då. :) Jag ser väldigt mycket fram emot min skärm. Segt att det dröjer typ nio dagar till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Trodde att jag svarat här men tydligen inte. Själv kör jag fortfarande med stationär dator. Även här åker den på så fort jag kommer hem från jobbet och iom den är uppkopplad till min TV och YouTube etc. har ersatt tablå-TV och jag ofta somnar med något på skärmen stängs den inte förens då jag går till jobbet dagen efteråt.
Har fortfarande inte lärt mig surfa "bra" med mobilen... Känns så osmidigt jämfört med mus & tangentbord. Visst funkar det bra att kika om man är ute på vift, speciellt om det finns en bra app för något man använder ofta, t.ex reddit för min del, men annars är det PCn som gäller.

Redigerad av VickeX
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...

Intressant tråd. Jag själv surfar nästan aldrig på en dator längre om jag inte behöver kolla upp något på nätet när jag jobbar. På fritiden använder jag dator enbart för musikproduktion och för att skriva längre texter, dvs sådant som kräver en fullstor skärm, mus och tangentbord. Annars sker mitt privata surfande uteslutande på telefonen pga dess snabbhet och mobilitet. Jag kommunicerar med mina vänner över olika appar i telefonen och då är det smidigt att surfa på samma enhet för att enkelt kunna dela och ta del av länkar. Avkoppling för mig är att ligga i soffan och slösurfa på telefonen, eventuellt med teven eller musik på i bakgrunden. Jag läser mest nyheter, flashback, följer aktiekurser och ser på Youtube-klipp. Jag postar sällan utan föredrar att bara läsa (blir kanske ändring på det nu). På Youtube följer jag kanaler inom politik och fackkunskap, dvs sådant som jag kan lära mig något av. En del musik och humor slinker också ner.

Alla rutor om cookies/gdpr som man måste acceptera är mäkta irriterande och är vår tids motsvarighet till popup-reklamen som fanns i internets begynnelse. Även om tanken med att informera om hur cookies används är bra tror jag majoriteten struntar i att läsa och bara klickar bort dem. Förhoppningsvis är detta något som kommer ersättas med en annan bättre lösning i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
6 timmar sedan, JulianAndersen skrev:

Jag är personligen online mycket när jag spelar. Och innan du skrattar åt mig, kolla in den här [webbplatsen]. Jag utnyttjar bonusarna och tjänar bra pengar även om det är riskabelt.

Okej. Det har varit konstigt nog med Google translate och norska svar, men med spamlänkar får det faktiskt vara nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Har inte ägt en dator på tio år, precis ALLT görs från mobilen, även när jag är härinne och skriver så gör jag det från min mobil. Aldrig reflekterat så mycket över det men brukar rutinmässigt kolla börsen och instagram typ 

 

EDIT: Såg nu att jag hade skrivit ett liknande inlägg här för två år sen 😂 nu stämmer dock det där med tio år, för det var 2013 som jag senast satt med min laptop innan den gick till slaktarbänken 

Redigerad av knurra
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Jag är The Posting Menace. En fantom. En vålnad. Jag lever på internets framsida. GTAsajten - The Homepage Of The Internet.

På internets bakgata strövar jag ibland. Bloggen. Twitter. Flashback.

Som kompanjon har jag min dator. Min järnhäst. Min rustning. AC/PC.

Jag vet att det bara är på låtsas. Grottan. Antikt så det sjunger om det.

Till min tröst har jag min Urgamla Flamma. Fuoco Eterno. Eld och lågor.

Iblis gjord av Eld, Adam gjord av lera. Djinn n jews. Man har supit sig till Helvetet och allt är localhost.

Trots det så surfar jag. Här och där. De mest tänkbara och otänkbara ställen.

Ideologiskt övertygad. Frälst genom Elden. Bibliskt. Legionärt.

My ideology is Q♠️

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...