Jump to content

Dator fråga


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej alla. :)

 

någon som har koll på datorer? Är denna värd 12k?

Tack på förhand 

Processor är intel core i7 4700. 16 gig ram minne. Moder kortet är military class 4 amd. Runt 8 usb portar. 2 på framsidan. 4 usb 3,0 portar. In byggt kylning system. 700 Wat power supplier. 2 kraftfulla fläktar. Nvidia gtx 1080 ti duel core, grafik kort.

3 hårddiskar, 1 tbite old school hårddisk.  1 Samsung ssd 200 gig. 500 gig Samsung ssd

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte mycket om datorer nuförtiden, men det som brukar avgöra priset till stor del är grafikkortet, och där har jag ingen kunskap. De övriga specifikationerna tycker jag däremot lät prima! :) 16 GB RAM är inte dumt, i7 är top notch och 1 TB HDD + 200 + 500 GB SSD är inte fy skam.

Med vad jag kan om moderna datorer kan jag gott tänka mig att den är värd 12 lök. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Jag vet inte mycket om datorer nuförtiden, men det som brukar avgöra priset till stor del är grafikkortet, och där har jag ingen kunskap. De övriga specifikationerna tycker jag däremot lät prima! :) 16 GB RAM är inte dumt, i7 är top notch och 1 TB HDD + 200 + 500 GB SSD är inte fy skam.

Med vad jag kan om moderna datorer kan jag gott tänka mig att den är värd 12 lök. :)

Tusen tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det låter lite maffigt med 12k ändå. 1080ti är okej men börjar få några år på nacken, 4700 är en svag länk jämfört med modernare CPUs och jag tänker gissa att ramminnet är DDR3 och inte DDR4. Jag personligen tror att man kan plocka ihop en låda med kraftfullare/jämnvärdiga men modernare delar för samma summa men det var också ett tag sedan jag byggde min dator så är inte så uppdaterad så vill inte säga något definitivt. Sen hänger det också på att man vill bygga sin dator själv såklart, vill man köpa färdigt blir det normalt dyrare.

Jag skulle föreslå att du frågar på ett mer datorinriktat forum där du kan få tydligare svar, men jag personligen tror inte att jag skulle inte köpa den för 12k.
 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Merkky skrev:

Jag tycker att det låter lite maffigt med 12k ändå. 1080ti är okej men börjar få några år på nacken, 4700 är en svag länk jämfört med modernare CPUs och jag tänker gissa att ramminnet är DDR3 och inte DDR4. Jag personligen tror att man kan plocka ihop en låda med kraftfullare/jämnvärdiga men modernare delar för samma summa men det var också ett tag sedan jag byggde min dator så är inte så uppdaterad så vill inte säga något definitivt. Sen hänger det också på att man vill bygga sin dator själv såklart, vill man köpa färdigt blir det normalt dyrare.

Jag skulle föreslå att du frågar på ett mer datorinriktat forum där du kan få tydligare svar, men jag personligen tror inte att jag skulle inte köpa den för 12k.
 

Vad hade du gett?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Vice. skrev:

Vad hade du gett?

Jag skulle först och främst läst på lite mer om delarna för att försöka få en bättre bild. Därför jag föreslår att du ska höra dig för på ett forum som är mer riktat mot det med människor som är mer insatta.

Köper du en PC med en äldre CPU nu blir det besvärligt att uppgradera i framtiden då det kommer att kräva ett moderkortsbyte, och med det nya ramminnen ifall dom som sitter i är DDR3. Om den blir en flaskhals när du vill utnyttja grafikkortet fullt ut till exempel. Kan inte garantera att det blir så men jag tänker bara för att vara säker. Beror på hur du tänkte använda datorn också såklart.

En annan aspekt är också att datorer med lite ålder oftast har gått en del. Saker blir slitna och då har du dessutom kortare livslängd på delarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Merkky skrev:

Jag skulle först och främst läst på lite mer om delarna för att försöka få en bättre bild. Därför jag föreslår att du ska höra dig för på ett forum som är mer riktat mot det med människor som är mer insatta.

Köper du en PC med en äldre CPU nu blir det besvärligt att uppgradera i framtiden då det kommer att kräva ett moderkortsbyte, och med det nya ramminnen ifall dom som sitter i är DDR3. Om den blir en flaskhals när du vill utnyttja grafikkortet fullt ut till exempel. Kan inte garantera att det blir så men jag tänker bara för att vara säker. Beror på hur du tänkte använda datorn också såklart.

En annan aspekt är också att datorer med lite ålder oftast har gått en del. Saker blir slitna och då har du dessutom kortare livslängd på delarna.

Ok tack. Ska kills upp det :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte rekommendera att köpa för det priset med tanke på den gamla hårdvaran.

Här har du en för 11490kr som har ett aningen mindre kraftfullt grafikkort men processorn är cirka 50% starkare. Den har även 16GB DDR4 minne istället för DDR3.

Nackdelen är väl endast 512GB SSD som lagring, men en extra hårddisk kan man enkelt köpa och montera in själv senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
1/25/2020 at 1:48 PM, Henkibojj skrev:

I do not know much about computers nowadays, but what usually determines the price to a large extent is the graphics card, and there I have no knowledge. The other specifications, however, I think sounded great! :)16 GB RAM is not stupid, i7 is top notch and 1 TB HDD + 200 + 500 GB SSD is not a shame.

With what I know about modern computers, I can well imagine that it is worth 12 onions. :)

Ja, jag tycker att den är värd att köpa. Intel core i7 4770k är fortfarande en bra CPU när den är överklockad, men vissa av de nya spelen är mycket CPU-intensiva. Beror på vilka spel du spelar egentligen men den är fortfarande bra. Det faktum att den har 16 gig ramminne definitivt du kan lagra och spara mer. Det kan också användas för spel. Med de specifikationer du nämner ovan tycker jag att den verkligen är värd det med priset på 12k. Utan tvekan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

07/31/2021 at 18:46, Gof skrev:

Vad är det för jävla sunkiga bottar som hittat hit på senare tid?

Jag har lyft frågan, men jag tror faktiskt inte ens att det är botar vilket gör det hela så mycket mer förvirrande. IP:t är från Filippinerna och han sitter och googletranslatear sina generiska svar. Tidigare cyborgs har använt samma metod för att en månad senare editera sina inlägg med länkar i efterhand, för att de vet att de blir bannade om de joinar och skriver en länk på direkten. Det enda vi kan göra är att banna direkt ändå, trots att de ännu inte brutit mot regler, eller att låta dem hållas men manuellt skriva upp en lista med misstänkta användarnamn och inom ett par månader kolla alla deras texter för att leta efterkonstruktionslänkar. Drygt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...