Jump to content

Playstation stänger ned flera tjänster - och öppnar en ny


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Sony stänger ned ett antal tjänster i sitt Playstation-utbud. Playstation Plus, som varje månad levererat 2-4 spel vardera till konsolerna PS3, PS4 och PS Vita kommer från och med mars 2019 bara att leverera 2 spel till PS4, varken mer eller mindre. PS3 och Vita blir helt utan.

Sedan tre år tillbaka är PS-butiken för PSP nedstängd, vilket förmodligen inte gör något alls eftersom den inte var varken snabb eller detaljerad. Vill man köpa PSP-spel får man gå via webbutiken, och frågan är när detta kommer att ske för Vita. Risken är att det kommer ske tidigare än man tror — men ärligt talat, hur många köper spel till Vita, och dessutom med det stora önskemålet att det ska ske via dess interna Store?

-

Det som också kanske är stort för många är att Warkhawks servrar kommer att stängas ned den 31/1 2019. Jag skrev en spelrecension av spelet 2009 där jag gillade spelet väldigt mycket, men med blandade känslor kring hur det egentligen är i sitt gameplay. Särskilt numera när det bara är supereliten som håller på med spelet. Jag har cirka 80 timmar i spelet och har en K/D på 0.4 max... :ermm: Med erfarenheter från moderna titlar kan jag säga att spelet skulle behöva en rigorös omstrukturering för att bli kvitt de över-OP flygplanen, all baseraping, konstiga flaggfunktioner och andra exploits som är rätt tröttsamma. 90% av tiden känner man sig rätt chanslös. Men spelet var vackert, roligt och spännande för sin tid, så jag har många goda minnen från det ^_^ 

Spelet var en releasetitel och likt många andra uråldrigt arkaiska titlar stöder spelet LAN, vilket betyder att det kommer att gå att spela även i framtiden genom programmet XLink Kai. Jag har dock aldrig fått det att fungera, ens för att få konsolen upptäckt i lobby. Men jag gör väl fel någonstans, gissar jag.

Andra spel som påverkas är Twisted Metal och PlayStation All-Stars: Battle Royale samt Sound Shapes. Inget av dessa spelen tror jag väl har särskilt högt spelvärde idag, men jag har iallafall för avsikt att spela ett antal sista timmar ur Warhawk. Var det inte @Adrian G som delade med sig av ett DLC till mig nån gång i tiden? Har du lust att lira något, för gamla tiders skull? :)

-

Kort diskussionsfråga: Använder du din PS3 fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt tråkigt för dom det berör, men tiden går och det är fullt förståeligt att dom inte kan hålla på att stödja alla gamla tjänster. Det är bara att hoppas att det kommer bra alternativa lösningar eller att dom aktiva spelarna (när det kommer till spel) iaf har tid att spela och få vara med i slutskedet för att säga adjö.

Hoppas fler företag som gör online only-spel nu för tiden tänker på hur spelet ska bli den dagen det inte längre kan stödjas. Även om det förhoppningsvis och troligtvis är bra länge till den dagen undrar jag hur det blir när GTA Online-servrarna stängs ner... Har två förhoppningar ang det. Delvis att allting som rimligtvis går (karaktären, kläderna, byggnader och såklart bilar) ska vara tillgängligt offline i en solo session, och/eller att alla fordon som släppts exklusivt till GTA Online i det läget läggs till i single player. Vet att det finns moddar som löser det, men officiellt och testat är alltid att föredra.

Samtidigt som sånt är tråkigt är det ju också ett tecken på att vi går framåt. Längtar efter att få se nästa generations konsoller, samt vilka nya spel och tjänster som kommer i och med dom.

Angående frågan så har jag lånat ut min PS3 till farsan som Blu-Rayspelare, och köpte ett gammalt NHL i julklapp så att vi har kört ett par gånger då jag varit på besök.
Använder inte min 360 heller, men den är framme och inkopplad i min hdmi-switcher om suget att spela något sånt spel skulle falla in. :)

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kanske man kan se det som en framgång att det ständigt finns nya saker att upptäcka, men i själva verket har vi bara hyrt vår produkt under en begränsad tid, sen existerar den inte längre. Någon skrev en insändare/krönika om detta, och även om han lägger ut texten till förbannelse har han ändå rätt.

Likaså detta:

Man ska inte behöva hacka och pirata sin egen konsol för att få tillgång till spel man redan har köpt.

Vid release har jag bara köpt fysiska spel till PS3. Det gäller även efter release, med undantag för sådana som prissänkts till <200 kronor och som jag ändå aldrig hade velat ha i fodral. Jag vill äga mina produkter, och framförallt vill jag kunna plocka fram dem om tio år utan att behöva leta efter dem på piratsajter, eller att hoppas på att servrar inte har stängts ned. Givetvis har jag ett par tjog PSN-titlar, men de har ju inte varit tillgängliga på annat vis. Möjligen kommer jag att bränna ut dem på nån slags skiva i framtiden, när PS Store kommer stänga ned. Då vill jag kunna fortsätta lira de småspel jag spenderade timtal med under 2007-2014.

Till PS4 har jag resonerat lite annorlunda. Jag är inte lika fäst vid min PS4 som jag i alla tider har varit vid min(a) PS3. Det börjar dessutom gå mot en marknad där fysiska produkter ofta inte ens finns tillgängliga. Visst är jag glad att jag köpte Tomb Raider i fodral, men när uppföljaren kom för bara 250 kronor och jag mest "uppskattade", inte gillade/avgudade ettan, ser jag inte att jag måste belamra mitt hem med fler prylar som samlar damm och är jobbiga vid flytt. Men det gäller också att väga vilket det är man vill behålla — försök hitta Red Dead Redemption i buskarna om 25 år utan att ha problem med en 110 GB stor nedladdning. Visst, i framtiden kommer spelen ligga på terrabytenivå, men jag tror inte att rom-sidor vill hosta såna storlekar och snart nog kommer folk vilja tömma sina hårddiskar för att seeda vettigare saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med ang fysiska spel. Sen är det ju inte alltid möjligt med dagens spel som fokuserar på online och lägger till saker varannan vecka.
Men som han kommer fram till i krönikan och som du också säger så får man helt enkelt anpassa sig lite, och kämpa för fysiska versioner där det är möjligt och mest nödvändigt.

Jag köper också fortfarande fysiska spel, men det är främst när det är stora spel jag längtat efter länge eller spel som får höga betyg och starkt rekomenderas... Det är ju inte rimligt, rent logistiskt att ha fysiska versioner av alla små-medium indie och lågbudget spel. Har många spel på steam som jag gillar men inte bryr mig om tillräckligt för att vilja ha en låda att visa i hyllan och behöva tänka på vid flytt. Men oron om vad som händer den dagen en tjänst som Steam stänger ner finns ju alltid där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Henkibojj changed the title to Playstation stänger ned flera tjänster - och öppnar en ny

Döpte om tråden hellre än att starta en ny (denna gång, annars vill vi ju gärna ha fler trådar).

Ja, här går det fort i svängarna. Playstation Now har nu lanserats i Sverige och finns tillgängligt sedan i morse på åtminstone PS4. Inget till PS3 (än) vad jag kan se.

Tjänsten går ut på att man betalar en månadsavgift för att få tillgång till en stor del av katalogen till PS4 och PS3. Vad jag förstått finns eller kommer det finnas även titlar till PS2 och PS1 också. Tjänsten finns tillgänglig på PS4 och även PC, vilket faktiskt egentligen är det mest intressanta i det hela. Särskilt ni som aldrig ägde en Xbox 360 eller PS3 och aldrig fått tillfälle att lira Red Dead Redemption 1 - nu har ni chansen. Till PC kan man koppla in en PS3-kontroller, en PS4-kontroller eller vilken handkontroll som helst som stöder Xinput, vilket innefattar de flesta sorter.

Om ni startar tjänsten kommer även er 7-dagars provperiod att börja, och det verkar inte som att det finns något sätt att undvika detta. Jag har inte tid att lira denna vecka med PS Support sa att de inte kunde göra något åt saken. Jag frågade samtidigt vad tjänsten skulle kosta, för det står ingenstans i varken app, support, bloggar eller hemsidor. Priset är 149 kronor per månad eller 999 kronor per år. Själv tycker jag det är ett rätt högt pris, särskilt med tanke på att man inte äger något av spelen (se tidigare rant), men vill man starta ett helt år av PS3-spelande och ta igen vissa titlar man aldrig fått tillgång till det är det ju ett kap.

Jag tycker att det är rätt häftigt, intressant och att det faktiskt finns en nytta med det. Ungefär som Remote Play till PS3, med tillgång till alla stortitlar man kanske missade genom åren. Personligen kommer jag inte betala för det utan letar hellre vidare på begagnatmarknaden, onlinebutiker eller på PS Store-reor som återkommer lite då och då.

Tjänsten är helt och hållet fristående från PS Plus. Det enda ett plusmedlemskap kommer ge är vissa möjligheter till förflyttning av sparfiler från fysiska system genom molnlagring. I övrigt sparas alla spels förlopp i PS Now-molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
03/12/2019 at 13:54, Henkibojj skrev:

 

Ja, här går det fort i svängarna. Playstation Now har nu lanserats i Sverige och finns tillgängligt sedan i morse på åtminstone PS4. Inget till PS3 (än) vad jag kan se.

Tjänsten går ut på att man betalar en månadsavgift för att få tillgång till en stor del av katalogen till PS4 och PS3. Vad jag förstått finns eller kommer det finnas även titlar till PS2 och PS1 också. Tjänsten finns tillgänglig på PS4 och även PC, vilket faktiskt egentligen är det mest intressanta i det hela. Särskilt ni som aldrig ägde en Xbox 360 eller PS3 och aldrig fått tillfälle att lira Red Dead Redemption 1 - nu har ni chansen. Till PC kan man koppla in en PS3-kontroller, en PS4-kontroller eller vilken handkontroll som helst som stöder Xinput, vilket innefattar de flesta sorter.

Var det någon som lockades av det här? Jag vet att det var någon som alltid velat spela RDR1 men aldrig kunnat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

https://blog.playstation.com/2022/03/29/all-new-playstation-plus-launches-in-june-with-700-games-and-more-value-than-ever/#sf255029422

Speltjänsten PS Now fick inte det schwung de trodde, säkerligen på grund av att det var en separat tjänst som folk inte ville betala extra för när de redan var betalande kunder för PS+, kortfattat ett abonnemang för att kunna få spela online och i gengäld få ett par-tre-fyra spel gratis per månad.

Nu har de istället bestämt sig för att slå ihop PS+ med PS Now, slopa namnet Now helt och utöka Plus till tre olika nivåer:

  • PS+ Essential: Ingen skillnad mot dagens PS+. Man får spela online, några gratis spel till PS4 och PS5 samt möjlighet att sköta vissa ned- och uppladdningar automatiskt. Priset är samma som idag, nämligen 600 kr per år om man köper i deras butik. Jag har alltid jagat presentkort online istället eftersom det blir mycket billigare, ofta så lågt som 38 kronor i månaden. Förhoppningsvis kommer såna presentkort fortsatt att existera så att det för min del inte blir någon skillnad.

 

  • PS+ Extra: Samma som ovan plus ett bibliotek av nedladdade spel till PS4 och PS5. Pris: €99 per år = strax över 1000 kr/12 = 85 kr per månad, om man inte hittar det billigare.

 

  • PS+ Premium: Samma som båda ovan plus ett bibliotek av PS3-spel (endast för streaming pga hur PS3-systemen var uppbyggda, krångligt för modern hårdvara att hantera offline) samt PS1, PS2 och PSP för streaming eller nedladdning. Inga Vita-spel med andra ord. PS4 kan nu även streamas, men inte PS5. I denna klass får man även tidsbegränsat prova spel till PS4 och PS5 innan man behöver bestämma sig för om man vill köpa dem. Pris: €120 per år = ca 1250 kr/12 = ca 105 kr per månad.

 

Om man är en fantast av de gamla generationerna tror jag att det är värt en tjuga extra i månaden för att gå från ++ till +++, men vissa kanske hade varit mer intresserade av att se de gamla biblioteken tillgängliga utan modernt lullull som bara driver upp priset. Lyckligtvis kan man ju då istället köpa sig en PS3 och haffa spelen fysiskt istället, med alla för- och nackdelar det innebär.

För min del blir det business as usual med bara grundnivån. Jag har redan alldeles för stora bibliotek som jag inte hinner igenom och min ståndpunkt emot digitala och särskilt hyrda spel står fast. Men det är väl tur att folk får välja, och 105 kronor per månad för obegränsad tillgång till de spel som finns tillgängliga för PS1, PS2, PS3, PSP, PS4 och PS5 är ju inte helt dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...