Jump to content

Vad ska jag göra med min extra dator?


eXotic
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en dator till övers som jag har funderat över vad jag ska göra med, en tanke jag har är att använda den som backupdator. Det sitter en hårddisk i den, och jag har minst två till liggandes och kan således få till ett ganska schyst utrymme att lagra personliga filer som bilder och filmer man tagit och verkligen inte vill förlora. I och med att jag kan skuffa in minst tre hårddiskar i datorn så kan jag sätta upp en schyst RAID-lösning, RAID 5 till exempel.

Vad tror ni, hur får man smidigast upp en schyst backupdator? Helst vill jag inte ha en som står igång dygnet runt, bör man fixa någon wake-on-lan-lösning på det hela? Vad bör man köra för operativsystem? Jag har läst runt lite och har mina tankar och idéer på hur jag vill lösa det, men det vore kul att få input från er, speciellt om ni kanske själva har sysslat med det och kan dela med er av erfarenheter och problem ni eventuellt stötte på!

Eller bör jag inte alls slösa bort datorn på att bara stå och lagra filer? Vad för annat skoj kan man göra med en dator som just nu bara står i ett förråd och dammar? Mediacenter av något slag? Ge vika och låta flickvännen installera sims på den? Ugna den jäveln? Starta upp en hemsida? Eller en spelserver? Oändligheterna är möjliga!

BR

Jag har tråkigt, dricker whiskey och behöver sluta tänka på jobbet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla på hela forumet verkar vara rörande överens om att en backupserver är vägen att gå. Precis det som jag faktiskt gått och funderat som allra längst på att göra av den.

Jag kan enkelt bara installera ett väldigt litet OS på den och sedan tjoffa in alla mina filer manuellt, det borde gå på några få timmar. Men vad är det roliga i det?

4 timmar sedan, dibel skrev:

4 hårddiskar i RAID10 och använd som backupserver/dator. Har aldrig sysslat med WoL, så det kan vara intressant om du vill få igång det. Kör en linuxdistro som OS och mdraid så är allt klart.

Oändligheterna är som sagt möjliga!

Jag hade på känn att du skulle kika in och känna dig hemma i det här! Jag minns dina gamla trådar och inlägg om Linuxbaserade servrar!

Några frågor till dig:

Föredrar du RAID10 före RAID5?

Nu kanske inte utrymmet kommer spela så stor roll för mig, men min första tanke är att RAID10 halverar utrymmet på alla hårddiskar. Säg att jag har 4x1TB då kan jag väl bara fylla in 2TB på datorn innan det är fullt? Med RAID5 borde jag kunna utnyttja alla 4TB? Av det lilla jag kan så känns dataförlustrisken lika liten i båda systemen om en HDD pajar och man ser till att byta ut den innan en annan gör det? Jag är dåligt insatt i RAID så rätta mig gärna om jag har fel.

Yes WoL verkar ruggigt intressant. Min första tanke när jag funderade på en backupserver var att jag inte vill ha den stå igång dygnet runt så jag kan lagra när jag vill. Men jag vill heller inte springa och sätta igång datorn varje gång jag ska spara över någonting till backupservern. Så min tanke var helt enkelt att det borde gå att nå en avstängd dator via nätet på något sätt och skicka en "startsignal" och första googlingen på "start pc through network" gav en hel del intressanta träffar som jag ska se ifall jag kan ta tillvara på!

Vad föredrar du för Linuxvariant? Jag har tänkt redan från första början att jag ska installera Linux på datorn. Jag har lite vana inne när det kommer till att röra sig i Ubuntu. Men känner att ett vanligt PC-OS är vettigt i det här fallet? Har du några tips på vad jag börja kika på att installera på datorn?

Mdadm för att få igång RAID-funktionerna verkar intressant, jag ska läsa på lite närmre vad det där handlar om!

 

Ajuste! När jag väl fått allt att fungera som det ska så tänkte jag vid tid och kunskap försöka knåpa ihop ett script i Python eller liknande där den efter X:e datumet varje månad startar backupservern, om det går, och lägger över allt som ligger i en specifik "Att backupa"-mapp på min stationära till backupservern. För att till slut släcka ned den. Då måste jag lära mig att kompilera pythonkod till windows, någonting jag inte lyckades med sist jag testade, fast då kompilerade jag i Ubuntu i och för sig. Alternativet är ju att ha scriptet liggandes på servern så det startas varje gång servern drar igång!

Vi får se.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Citera

Föredrar du RAID10 före RAID5?

Jag har aldrig kört RAID mer än som test och då med mdadm, men RAID10 är att föredra har jag läst mig till. Googla lite på RAID5 vs RAID10 så får du se! https://community.spiceworks.com/topic/356919-why-raid-5-sucks

"So saying that is sucks is an overstatement.  We are joking when we say that. It's just that it never, quite, becomes the best choice no matter what the scenario or what factors matter to your business."

"If you don't know, go with OBR10 (one big RAID 10)—especially modern, multi-terabye arrangements.

When reading any RAID recommendation, do pay attention to the date, technology, and precise use case."

Citera

Säg att jag har 4x1TB då kan jag väl bara fylla in 2TB på datorn innan det är fullt? Med RAID5 borde jag kunna utnyttja alla 4TB?

Nästan korrekt. Med RAID10 (2[eller fler] diskar i RAID1 + 2[eller fler] diskar i RAID1 som man stripar i RAID0) så halverar [beroende på hur många diskar man RAID1:ar, blir 1/3 vid 3 diskar osv] man datautrymmet och i RAID5 så är det antal hårddiskar minus 1 (x-1) så du skulle få 3TB med 4 stycken 1-terabytare.

Den stora nackdelen med RAID5 är när man måste bygga om arrayen vid en kraschad hårddisk. Med så stora diskar som 1TB+ så tar det väääldigt lång tid samt att risken att förlora en till hårddisk under uppbyggnaden är mycket stor (då hårddiskarna jobbar intensivt under uppbyggnaden). Nu var det ett tag sedan jag läste mig in på RAID, men RAID10 är det som alla "pros" förordar.

Citera

Av det lilla jag kan så känns dataförlustrisken lika liten i båda systemen om en HDD pajar och man ser till att byta ut den innan en annan gör det?

Ja båda systemen klarar 1 hårddiskdöd. RAID10 kan klara att 2 [eller fler] hårddiskar dör beroende på vilken HDD som dör (iom att det är 2 stycken [eller fler] RAID1-arrayer som är stripade).

RAID10 är alltså snabbare och "mer säker" då den kan klara att fler hårddiskar dör beroende på vilka det är.

Citera

 

Vad föredrar du för Linuxvariant? Jag har tänkt redan från första början att jag ska installera Linux på datorn. Jag har lite vana inne när det kommer till att röra sig i Ubuntu. Men känner att ett vanligt PC-OS är vettigt i det här fallet? Har du några tips på vad jag börja kika på att installera på datorn?

 

Kör Fedora nu, men har provat lite olika. Ska det vara en seriös server så skulle jag rekommendera Debian eller Centos. För hemmabruk som du ska ha den till så är det bara att välja fritt, det är ju en smaksak vilken pakethanterare m.m. man föredrar. Har inga specifika tips på mjukvara, men webserver, virtuella maskiner/containers m.m. kan vara kul att leka med. Tillägg: rsync också såklart när du väl kommit till fasen att föra över filer. Vet dock inte hur man använder rsync på Windows (i Win10 kan du ju köra Ubuntu och kanske där få igång rsync enkelt). Hur du schemalägger och får det att funka med WoL och så får du klura ut själv då jag inte har så stor koll på det!

Lycka till mannen!

Redigerad av dibel
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, dibel skrev:

Jag har aldrig kört RAID mer än som test och då med mdadm, men RAID10 är att föredra har jag läst mig till. Googla lite på RAID5 vs RAID10 så får du se! https://community.spiceworks.com/topic/356919-why-raid-5-sucks

"So saying that is sucks is an overstatement.  We are joking when we say that. It's just that it never, quite, becomes the best choice no matter what the scenario or what factors matter to your business."

"If you don't know, go with OBR10 (one big RAID 10)—especially modern, multi-terabye arrangements.

When reading any RAID recommendation, do pay attention to the date, technology, and precise use case."

Nästan korrekt. Med RAID10 (2[eller fler] diskar i RAID1 + 2[eller fler] diskar i RAID1 som man stripar i RAID0) så halverar [beroende på hur många diskar man RAID1:ar, blir 1/3 vid 3 diskar osv] man datautrymmet och i RAID5 så är det antal hårddiskar minus 1 (x-1) så du skulle få 3TB med 4 stycken 1-terabytare.

Den stora nackdelen med RAID5 är när man måste bygga om arrayen vid en kraschad hårddisk. Med så stora diskar som 1TB+ så tar det väääldigt lång tid samt att risken att förlora en till hårddisk under uppbyggnaden är mycket stor (då hårddiskarna jobbar intensivt under uppbyggnaden). Nu var det ett tag sedan jag läste mig in på RAID, men RAID10 är det som alla "pros" förordar.

Ja båda systemen klarar 1 hårddiskdöd. RAID10 kan klara att 2 [eller fler] hårddiskar dör beroende på vilken HDD som dör (iom att det är 2 stycken [eller fler] RAID1-arrayer som är stripade).

RAID10 är alltså snabbare och "mer säker" då den kan klara att fler hårddiskar dör beroende på vilka det är.

Kör Fedora nu, men har provat lite olika. Ska det vara en seriös server så skulle jag rekommendera Debian eller Centos. För hemmabruk som du ska ha den till så är det bara att välja fritt, det är ju en smaksak vilken pakethanterare m.m. man föredrar. Har inga specifika tips på mjukvara, men webserver, virtuella maskiner/containers m.m. kan vara kul att leka med. Tillägg: rsync också såklart när du väl kommit till fasen att föra över filer. Vet dock inte hur man använder rsync på Windows (i Win10 kan du ju köra Ubuntu och kanske där få igång rsync enkelt). Hur du schemalägger och får det att funka med WoL och så får du klura ut själv då jag inte har så stor koll på det!

Lycka till mannen!

Toppensvar verkligen!

Jag glömde helt bort att RAID5 är n-1 hårddiskar, hade egentligen koll på det. :D

Som sagt så spelar egentligen inte utrymmet så stor roll 2TB är fullt tillräckligt för att lagra våra bilder och filer. Så att köra RAID10 som verkar säkrare än RAID5 känns helt klart som vägen att gå. Jag misstolkade RAID5 och trodde förlustriskerna var mindre än de var. Speciellt som du säger ifall man ska återställa data efter att ha bytt en eventuellt kraschad disk, hade det inte varit så stressigt för diskarna att återskapa en förlorad sektion så hade jag nog kört på det, men RAID10 verkar vara vettigare.

Jag kommer förmodligen köra 2+2 så jag får vara noga med att byta ut en trasig disk innan någon mer brakar.

Jag är också medveten om att vi diskuterar worst case scenario här, jag har trots allt ägt 20 - 30-talet hårddiskar och ingen har någonsin gått sönder genom vanligt slitage. Peppar, peppar.

Jag ska Googla lite mer på Linuxvarianter för en backupserver och kika runt lite. FreeBSD som du nämner har jag hört talas om, jag kände igen namnet när du skrev ut det. Så jag är eventuellt smalt bekant med det, får spana in det! Jag ska även luska runt i syncvariationer mellan Windows och Linux, i absolut värsta fall får man väl köra Dual Boot eller emulera Linux på Windowsdatorn, haha!

Det känns som jag har valt RAID-system i alla fall. Gällande allt annat så finns det en hel del att grotta sig ned i, men det är också lite tanken med det här! Tack vare dina inputs så har jag många bra startpunkter i sökandet efter den perfekta setupen. Tack så mycket!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...