Jump to content

Kan inte öppna portar i min router


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har väldigt dryga problem med min router nu. 

Jag hade tänkt att hosta en server i Minecraft som jag och mina vänner kan slölira på lite då och då, allt är frid och fröjd med själva servern... Problemet kommer nu dock till routern.

Vad jag än försöker med så får jag för guds skull inte öppna upp portarna som behövs, jag har en netgear cg3700emr-1cmnds som jag fått via Comhem (jag sitter på anslutning genom tv nätet och inte fiber så krävs speciell router för det). Jag kommer in i routern utan problem, jag kan ändra många andra inställningar i routern utan problem, men när det kommer till att öppna portar uppstår problem.

Enligt routern så är porten som behövs öppen, men den öppnas inte enligt många olika program och sidor som kollar upp sånt. Jag har testat alla olika sorts portar, både TCP/UDP och även lagt in två olika som TCP och UDP istället. Men det vill verkligen inte öppnas alls.

Så nu efter mycket bök så vänder jag mig till er, vet ni vad det kan vara för problem? Jag får i absolut sista fall ringa comhems support och hoppas att jag får prata med någon kompetent inom ämnet om det är så att jag inte kan lösa det på egen hand.

Finns det någon själ här som varit med om liknande problem och kanske kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Adrian G skrev:

Tänk på att du måste ha något igång som tar emot trafik på porten när du ska testa. En port som inte används är alltid stängd.

Dvs, ha igång servern när du testar.

Wow seriöst? Så har jag aldrig behövt göra tidigare vad jag vet om.

Så om jag slår igång servern nu när portarna ska vara öppna så borde det funka?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniskt sett är ju porten på routern öppen, även fast inget använder den. När man öppnar en port i routern så säger man bara till routern att all trafik som inkommer på den porten ska vidarebefodras till en viss dator i nätverket. Är servern inte igång på din dator så är det inget som kommer att svara på inkommen trafik (dvs datorn port är stängd), men den kan ändå komma fram till din dator.

Är du säker på att du har en publik Ip address? Bahnhoff kör med privat ip till sina kunder om man specifikt inte frågar efter en publik. För att se det måste du kolla vad routern har för ip (du kan nog se det när du är inloggad på routern), dvs du kan inte köra whatismyip från din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...