Jump to content

Refresh '15 Update #1


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Så du trodde Refresh '15 var över vid det här laget? Även om valörerna är något lägre så finns fortfarande ett bra gäng kort kvar i rockärmen. Siktet är inställt på leverera dessa "Lagom till Jul", med mellandagarna som reserv.

Så vad är det för nyheter och förbättringar vi pratar om?

  • Prestanda, prestanda och åter prestanda
    PHP7, HTTP/2 och Google PageSpeed är tre heta tekniker som är tänkta att få forumet att flyga! Eller i alla fall bli något snabbare.

    Texteditorn har också blivit betydligt snabbare/responsiv, inte minst på mobiltelefoner där skillnaden blir extra tydlig.
     
  • Aktivitetsström (tidslinje edition)
    Vad hände det senaste dygnet? En ny och framhävd tidslinje visar all aktivitet på forumet.

     
  • Retina smilies
    Sitter du där med din Retina Display och retar dig till döds på alla pixliga smilies? Det kommer du göra även i fortsättningen, men inte lika mycket. De flesta standard-smilies har bokstavligen fått ett högupplöst ansiktslyft.
    retinasmilies.png

     
  • Trimmad design
    Designen blir lite ljusare och fyrkantigare, med en touch av rosa. Huvudmenyn blir lite annorlunda (mer användbar?) men är inte helt spikad än.

     
  • HTML5 Notifikationer
    Min personliga favorit! Nu kan man få notifikationer via webbläsaren, även om man surfar i en annan flik. 
    Givet att man har en ok webbläsare vill säga. Implementationen skiljer sig åt mellan olika webbläsare och enligt rykten så fungerar det bäst med Chrome och Safari (Mac OS).

    Exempel på hur det kan se ut:
    kattbild.png

    Det här är så bra att det från och med nu är allmänt accepterat att surfa på andra sidor än GTAsajten!
     
  • Kryptering för hela slanten
    Vi går helt och hållet över till krypterade förbindelser (https). Inte ens öststatshackare kan avlyssna dina superhemliga inlägg i "Privata angelägenheter" längre! 
    Men än bättre, vi följer Google och Mozillas riktlinjer för ett bättre internet, vilket i praktiken innebär att användare av Chrome och Firefox kan dra nytta av övergången till HTTP/2.
     
  • Förbättrad söksida
    Söksidan har fått ett lyft. Interfacet är förenklat och sökresultaten är givetvis bättre än någonsin.
  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Spoilertags fungerar dåligt när man skriver inlägg, även på dator. Värst av allt är att sidorna laddar fram all text och bild på en sida först och sedan formatteringen. Därför kan man se en skymt av allt spoileri under upp till två sekunder innan sidan är färdigladdad. Då är det försent och man har redan sett sådant som helt förstör upplevelsen av saker.

Jag varnar er för att titta på sida 2 i Star Wars-tråden. Det första ni ser är en skitstor spoiler om filmen. Det andra ni ser är spoilertaggen.

Ping @Hultenius

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spoilertags fungerar dåligt när man skriver inlägg, även på dator. Värst av allt är att sidorna laddar fram all text och bild på en sida först och sedan formatteringen. Därför kan man se en skymt av allt spoileri under upp till två sekunder innan sidan är färdigladdad. Då är det försent och man har redan sett sådant som helt förstör upplevelsen av saker.

Jag varnar er för att titta på sida 2 i Star Wars-tråden. Det första ni ser är en skitstor spoiler om filmen. Det andra ni ser är spoilertaggen.

Ping @Hultenius

Jag skulle gissa att det har med webbläsaren att göra? Dvs. att den först visar texten och sedan lägger på formateringen. Vi kan ju alltid hoppas att den uppdaterade editorn (CKEditor 4.5) löser problemet på något sätt...

Tyvärr ser det ut som att (delar av) uppdateringen blir framskjuten. Att gå över till HTTPS är en större grej än vad man kan tro (t.ex. måste alla bilder i alla inlägg konverteras från http:// till https://). Dessutom fick jag precis veta att det finns ett tråkigt kompatibilitetsproblem med PHP7. Men jag hoppas ändå kunna sjösätta majoriteten av uppdateringen under mellandagarna...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Det finns fortfarande för många tekniska problem för att ens påbörja uppgraderingen. Måste tyvärr skjuta på den några veckor. Kanske till påsk? Vi får se...

Jag har infört inloggningstvång istället. Det är bra att göra lite då och då under korta perioder så det inte blir för bekvämt att följa forumet utan att vara inloggad.

Redigerad av Hultenius
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns fortfarande för många tekniska problem för att ens påbörja uppgraderingen. Måste tyvärr skjuta på den några veckor. Kanske till påsk? Vi får se...

Jag har infört inloggningstvång istället. Det är bra att göra lite då och då under korta perioder så det inte blir för bekvämt att följa forumet utan att vara inloggad.

Lojalitet skall premieras. När återfår Agenten modstatus?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Är det min inbillning eller innebär de nya visningsfunktionerna för senaste inlägg att ingen ens klickar in på forumen? Förr (2000-kallt) visste man inte vad senaste inlägg var, om man inte råkade minnas datumet för senaste inlägg. Nu kan man se på profilbilderna att ingen postat på fem dar så man skiter i att gå in. Förr gjorde man inte så och det faktum att man aktivt letade upp varje tråds innehåll tror jag gjorde att man läste saker som man svarade på, eller så skrev man något för att det var lättare att skriva något när man ändå var inne.

Vad tror ni? Det är ju rätt ofta jag ser att jag själv skrivit senaste inlägg i typ fem olika forum i nästan en hel vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det min inbillning eller innebär de nya visningsfunktionerna för senaste inlägg att ingen ens klickar in på forumen? Förr (2000-kallt) visste man inte vad senaste inlägg var, om man inte råkade minnas datumet för senaste inlägg. Nu kan man se på profilbilderna att ingen postat på fem dar så man skiter i att gå in. Förr gjorde man inte så och det faktum att man aktivt letade upp varje tråds innehåll tror jag gjorde att man läste saker som man svarade på, eller så skrev man något för att det var lättare att skriva något när man ändå var inne.

Vad tror ni? Det är ju rätt ofta jag ser att jag själv skrivit senaste inlägg i typ fem olika forum i nästan en hel vecka.

Vad är det för nya visningsfunktioner du menar? Hur ser man på profilbilderna att ingen har postat? Menar du ikonerna som är för respektive subforum?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för nya visningsfunktioner du menar? Hur ser man på profilbilderna att ingen har postat? Menar du ikonerna som är för respektive subforum?

Jag menar att man ser på avatarerna intill Allmänt, Musik, mfl att den senaste personen som postade var Person A, vid vilket tillfälle och vilken tråd som var senast aktiv. Likaså inne i forumen där alla trådar har samma info. Jag tror att en 0,2 sekunders blick på huvudsidan för forumet gör att man ser att inget nytt har hänt och därför bemödar man sig inte med att kolla in i forumen, än mindre i trådarna. Än mindre att skriva något nytt. Förr, för ordentligt länge sen, var man tvungen att titta på varje tråds senaste inlägg för att se om man redan sett det förut. Det är förstås mindre tidseffektivt att göra som 2004 men nog tror jag att det leder till mer aktivitet i form av både klick och därpå följande skrivna inlägg. Nu är det som att kolla facebook och märka att det inte lyser rött i statussymbolerna, så då stänger man fönstret direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att man ser på avatarerna intill Allmänt, Musik, mfl att den senaste personen som postade var Person A, vid vilket tillfälle och vilken tråd som var senast aktiv. Likaså inne i forumen där alla trådar har samma info. Jag tror att en 0,2 sekunders blick på huvudsidan för forumet gör att man ser att inget nytt har hänt och därför bemödar man sig inte med att kolla in i forumen, än mindre i trådarna. Än mindre att skriva något nytt. Förr, för ordentligt länge sen, var man tvungen att titta på varje tråds senaste inlägg för att se om man redan sett det förut. Det är förstås mindre tidseffektivt att göra som 2004 men nog tror jag att det leder till mer aktivitet i form av både klick och därpå följande skrivna inlägg. Nu är det som att kolla facebook och märka att det inte lyser rött i statussymbolerna, så då stänger man fönstret direkt.

Ah, då förstår jag. Din analys är nog helt riktig, men det går nog inte att kalla det annat än önsketänkande att det skulle vara mer aktivt ifall de visningsfunktionerna inte fanns. Alla vet ju vilka trådar som finns i respektive forum ändå, och jag tror tyvärr att det är svårt att få fram spontaninlägg här på forumet såvida det inte gäller är aktiv diskussion.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att man ser på avatarerna intill Allmänt, Musik, mfl att den senaste personen som postade var Person A, vid vilket tillfälle och vilken tråd som var senast aktiv. Likaså inne i forumen där alla trådar har samma info. Jag tror att en 0,2 sekunders blick på huvudsidan för forumet gör att man ser att inget nytt har hänt och därför bemödar man sig inte med att kolla in i forumen, än mindre i trådarna. Än mindre att skriva något nytt. Förr, för ordentligt länge sen, var man tvungen att titta på varje tråds senaste inlägg för att se om man redan sett det förut. Det är förstås mindre tidseffektivt att göra som 2004 men nog tror jag att det leder till mer aktivitet i form av både klick och därpå följande skrivna inlägg. Nu är det som att kolla facebook och märka att det inte lyser rött i statussymbolerna, så då stänger man fönstret direkt.

Fast gå till senaste olästa inlägg på varje tråd har ju funnits typ alltid? Dessutom har du ju ikonerna på varje forumdel som säger om det finns olästa inlägg där eller inte. Klickad man på dom blir ju allt läst. Det har också funnits sedan typ alltid. Eller har du inte sett det här?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast gå till senaste olästa inlägg på varje tråd har ju funnits typ alltid? Dessutom har du ju ikonerna på varje forumdel som säger om det finns olästa inlägg där eller inte. Klickad man på dom blir ju allt läst. Det har också funnits sedan typ alltid. Eller har du inte sett det här?

Jao, jovars, förutsatt att man har läst samtliga trådar och gjort så att ingen är oläst, ja. Det kanske inte alltid är fallet eftersom man läser åtta trådar men inte den nionde eftersom man inte är intresserad av den. (Ja, man kan markera forumet/alla trådar som lästa, men det gör man nödvändigtvis inte heller.)

Skillnaden numera är att det är väldigt tydligt, närapå skyltat, att det inte hänt nåt på en vecka. Jag tror att det leder till att folk inte orkar bry sig om att titta ens.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jao, jovars, förutsatt att man har läst samtliga trådar och gjort så att ingen är oläst, ja. Det kanske inte alltid är fallet eftersom man läser åtta trådar men inte den nionde eftersom man inte är intresserad av den. (Ja, man kan markera forumet/alla trådar som lästa, men det gör man nödvändigtvis inte heller.)

Skillnaden numera är att det är väldigt tydligt, närapå skyltat, att det inte hänt nåt på en vecka. Jag tror att det leder till att folk inte orkar bry sig om att titta ens.

Det är ju precis det man alltid har gjort. Varför vill man få illusionen av att det postats något nytt när det är den här nionde tråden som du inte vill läsa som bara är oläst.

Har sen -02 alltid gjort forumen lästa efter att jag läst dom trådar jag velat läsa, JUST för att jag ska veta om det kommit nya inlägg eller inte.

Så skyltningen du klagar på är en petitess då det har vart precis likadant sen grunden, med forumikonerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...