Jump to content

Dålig hastighet på nätet


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Nu har jag mailat och ringt mitt bredbandsbolag (Ownit) i flera månader nu om mitt bredband. Betalar just nu för 500mbit-1gig och mina hastigheter jag får ut när jag gör mätningar ligger runt 80-300 ner och 500-700 upp. Hastigheten är väldigt obalanserad och kan sjunka och öka hur som helst.

I mailen har dom bett mig att köpa ny nätsladd och router, och har gjort båda sakerna och ingen förbättring blev det. Dom ber mig även att testa med en annan dator, men har ingen jag kan mäta med direkt. Köpte min dator för några månader sen, så det borde inte vara den som är själva problemet.

Men OM nu felet ligger hos mig, vad kan det då vara för fel?

Har kollat efter virus och även malware, hittar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag mailat och ringt mitt bredbandsbolag (Ownit) i flera månader nu om mitt bredband. Betalar just nu för 500mbit-1gig och mina hastigheter jag får ut när jag gör mätningar ligger runt 80-300 ner och 500-700 upp. Hastigheten är väldigt obalanserad och kan sjunka och öka hur som helst.

I mailen har dom bett mig att köpa ny nätsladd och router, och har gjort båda sakerna och ingen förbättring blev det. Dom ber mig även att testa med en annan dator, men har ingen jag kan mäta med direkt. Köpte min dator för några månader sen, så det borde inte vara den som är själva problemet.

Men OM nu felet ligger hos mig, vad kan det då vara för fel?

Har kollat efter virus och även malware, hittar inget.

Ownit kommer inte ta dig seriöst förens dom kan utesluta att det är dina saker det är fel på. Jag förstår inte varför du skulle behöva en ny router, du jag ju bara testa utan en router? Om du testar utan router med två olika datorer så är felet med säkerhet på deras sida och du kan bara stå på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har alltså i detta skede testat med 3 datorer. De två routrarna och din persondator? Alla enheter har haft gigabitkort med full duplex? Var så tekniskt specifik som möjligt i din kontakt med leverantören. Felet verkar ju ligga på deras sida. Får du en publik ip av Ownit?

Jag hade ingen router till en början, körde direkt genom väggen till datorn. När jag pratade med Ownit då sa dom att jag skulle testa med:

(1) Ny sladd.  (Sprang och köpte en ny cat6 kabel, ingen skillnad)

(2) Annan dator. (Har ingen i närheten som jag kan testa med)

En annan konstig sak som inträffade när jag köpte den här datorn jag sitter på nu är att nätverket har varit oidentifierat och offentligt. Det ändrades nu när jag köpte routern (Asus rt-n56u).

 

Gigabitkort säger du? Just nu sitter nätkabeln i vanliga internet porten som finns i mitt moderkort Asus Z97-A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då gäller det bara att få Ownit att se det. Har tyvärr ingen dator extra att kolla med, men eftersom min jag sitter på nu är så pass ny så borde inte det vara den som är problemet. 

Det kan inte vara någon drivrutin eller liknande som bråkar? Är verkligen värdelös när det kommer till att hämta drivrutiner till moderkort. Har installerat allt på skivan jag fick med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då gäller det bara att få Ownit att se det. Har tyvärr ingen dator extra att kolla med, men eftersom min jag sitter på nu är så pass ny så borde inte det vara den som är problemet. 

Det kan inte vara någon drivrutin eller liknande som bråkar? Är verkligen värdelös när det kommer till att hämta drivrutiner till moderkort. Har installerat allt på skivan jag fick med.

I och med att du inte får avtalad hastighet varken med datorn eller routern så skulle jag inte tro det. Uppdatera firmware i routern (https://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/) och prova. Uppdatera även drivrutinen för nätverkskortet (https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/) genom att ladda ned från nätet för att få den senaste.

Det kommer dock till 100% (med felmarginal på 0.001 promille) inte att hjälpa ett skvatt då det är oerhört osannolikt att både dator och router skulle ha hårdvarufel. Är du en olyckskorp i vanliga fall? I sådana fall kan det kanske bero på det.

Jävligt skumt är det att du får bra uppladning däremot.

1. Uppdatera firmware

2. Factory resetta routern

3. Konfa routern

4. Bredbandskollen.se

5. hata gais

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att du inte får avtalad hastighet varken med datorn eller routern så skulle jag inte tro det. Uppdatera firmware i routern (https://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/) och prova. Uppdatera även drivrutinen för nätverkskortet (https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/) genom att ladda ned från nätet för att få den senaste.

Det kommer dock till 100% (med felmarginal på 0.001 promille) inte att hjälpa ett skvatt då det är oerhört osannolikt att både dator och router skulle ha hårdvarufel. Är du en olyckskorp i vanliga fall? I sådana fall kan det kanske bero på det.

Jävligt skumt är det att du får bra uppladning däremot.

1. Uppdatera firmware

2. Factory resetta routern

3. Konfa routern

4. Bredbandskollen.se

5. hata gais

Han har inte testat hastigheten med bara sin router, låter på dina båda inlägg som att du tror att en router är en dator. Han har testat med och utan router, inte med dator eller router.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

Han har inte testat hastigheten med bara sin router, låter på dina båda inlägg som att du tror att en router är en dator. Han har testat med och utan router, inte med dator eller router.

Ja? En router är en dator, om än inte en persondator så som det vid vardagligt tal åsyftas. Jag vet väl för fan att han har testat med både datorn direkt in i jacket/modemet (eller vad fan nu Ownits skit kommer ifrån) och med routern direkt in i samma modul (och för tydlighetens skull vill jag påpeka att jag vet att han då har testat med sin dator i routern...) =)

 

I och för sig skulle det räcka med att moderkortets integrerade gigabitnätverkskort är "paj", och att routern då är oskyldig eftersom endast datorn har använts. Om det var det du menade? Köra iperf från asus-routern med Merlins firmware (https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68/Asuswrt-Merlin#llun1z4o429fn) är väl ett alternativ då, för att utesluta datorn.

Bad dayyyyy todayyyy neegus, ber om ursäkt för det. Givetvis ska routern testas (med ny dator eller direkt från routern). Ibland tänker man inte hela vägen. Klappa

Ett alternativ kan vara att testa bandbredden mellan dator och router, om det uppnår gigabithastighet kan man utesluta datorns nätverkskort som problem (och därigenom bevisa ISP:ns felhavande).

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Nej nu blev det så här. Suck.

 

speedtest2.thumb.JPG.28912a473bc7b4062c1

Har pillat runt lite nu med drivrutiner och liknande, verkar bli förbättringar nu. Ska se hur stabilt det ligger, ownit borde kunna se hur mycket jag får ut till väggen? Det kunde Comhem göra när jag hade deras bredband. Speedtest.net visar betydligt bättre siffror än bredbandskollen, vet dock inte vad man ska lita på.

speedtest.thumb.JPG.a524eb1c006c1b9fd3405644adb478f04_Skrmklipp.thumb.JPG.3ee108

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen annan dator, men du har en telefon, är det en smartphone kan du kolla nätverkshastighet med den. Visserligen blir det trådlöst, men det borde ändå vara bättre än de skrutthastigheter du får nu om allt står rätt till.

802.11n ger väl 450 Mbit/s vid perfekta förhållanden.

-

Det lättaste är om du kan låna en dator av en kompis eller någon. Laptop med gigabitkort förslagsvis. Prova både med routern och direkt med laptopen. Har du en usb-hårddsik kan du sätta in den i routern och köra en filserver (tror det finns en inbyggd sambaserver i ASUS firmware också, annars Merlin firmware) mot den och testa från din dator till den och föra över typ en 10Gb-fil och se om den når upp i ~125MB/s vilket är 1Gbit. Då kan du utesluta att det är fel på din dators nätverkskort (och routerns LAN-port du kör mot).

 

Förresten glöm det med usb hårddisken. USB2 når bara upp i 480 Mbit/s.

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

802.11n ger väl 450 Mbit/s vid perfekta förhållanden.

Det är väldigt varierande beroende på vad för modultyp och band man kör på. Men försökte tänka lite logiskt och om man kör några test med telefonen direkt före eller efter man kört med datorn och man får snarlika värden på dator och telefon så borde det ju vara problem längre bort. Alltså inte i datorns nätverkskort.

Det borde ju inte diffa så otroligt mycket mellan telefon och dator även fast ena är trådad och andra inte. Så om telefonen skulle dra iväg till mycket högre hastigheter, stor diff, så borde det vara datorn det är fel på.

 

Jag vet inte om det jag skriver verkar vettigt för fem öre. Är jävligt grötig i hjärnan just nu.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Update: Verkar bli sämre nu igen, nu ligger jag på 350 ner och 150 upp. Har mailat om och om med Ownit men jag måste tydligen skaffa en till dator för att dom ska ta saken seriös. Har svårt att hitta en annan enhet att kolla på.

Mätte med mobilen för ett tag sen på det trådlösa, fick 150mbit ner - 60mbit upp där en dag och nu ligger jag runt 70 ner och 60 upp. Både på datorn och mobilen står det att jag har 8ms.

 

Måste kanske vara så att huset drog nitlotten för bredbandsleverantörer. Eller påverkar husets trafik bredbandet också? Men det låter dumt eftersom vi betalar för antingen 100mbit eller 1gbit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Update: Verkar bli sämre nu igen, nu ligger jag på 350 ner och 150 upp. Har mailat om och om med Ownit men jag måste tydligen skaffa en till dator för att dom ska ta saken seriös. Har svårt att hitta en annan enhet att kolla på.

Mätte med mobilen för ett tag sen på det trådlösa, fick 150mbit ner - 60mbit upp där en dag och nu ligger jag runt 70 ner och 60 upp. Både på datorn och mobilen står det att jag har 8ms.

 

Måste kanske vara så att huset drog nitlotten för bredbandsleverantörer. Eller påverkar husets trafik bredbandet också? Men det låter dumt eftersom vi betalar för antingen 100mbit eller 1gbit.

Det är ju alltid möjligt att det finns så pass många som har 1gbit att nätet kan bli fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får du samma mätresultat om du kör direkt till datorn och bortgår från din router? Har du en fiberkonverter i din lägenhet eller bara ett nätverksuttag?

Bara ett nätverksuttag i väggen.

Nu gjorde jag en ominstallation av datorn bara för att jag tänkte att det kanske var något som blev fel under installationen. Nu får jag upp min hastighet till 600+ ner och 900+ upp. Problemet är bara att svartiden(MS) kan variera mellan 1-16ms. Det är som nätverket går lite upp och ner helatiden, riktigt skumt.

Testade hastigheterna på mitt Playstation 4 nu också för att se vad den sa. Får hastigheter mellan 50-350 ner och ungefär 250 upp.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Efter att ha varit i kontakt med supporten igen så ser jag inget annat val än att säga upp den här skiten. 

Blev hänvisad till att kontakta företaget som drog sladdarna och satte in uttagen. Känns bara jävligt fel att Ownit hänvisar till ett annat företag. Först var det hos mig felet låg, nu är det hos installatörerna. Nä nu ringer jag och säger upp! 

#SägnejtillOwnit

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...