Jump to content

Star Wars: Episode VII – The Force Awakens


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Spoiler-fylld recension nedanför :

Helvete vilken jävla rulle! Jag är helt i extas och satt med konstant gåshud filmen igenom. Det är verkligen mitt i prick på alla sätt. Det klassiska man älskar med StarWars blandat med nya fräscha grepp. Saker jag gillade lite extra som jag tänker på :

- Rey, vilken jävla karaktär, och vilken skådis Daisy Ridley är. Både cool, snygg, berörande och rolig på samma gång. Oerhört intressant karaktär och kul med en stark brud som huvudroll!
- Kylo Ren! Vilken JÄVLA skurk! Särskilt eftersom att han var så labil och skör och helt oberäknelig. Älskar när han i raseri köttade sönder kontrollbordet när saker gick åt skogen, när han visade sin sårbara sida för att sen döda sin farsa och så vidare. Oerhört intressant karaktär som ska bli spännande att följa, särskilt när det slutade med att han fick ett köttigt jävla ärr i ansiktet.
- Finn! Sicken comic relief-mästare, jävla skön energi och samtidigt sympatisk. Kul med en snäll Stormtrooper.
- Snoke! Folk verkar missnöjda med hans utseende men jag tycker han är sju resor läskigare än the Emperor. Så jävla kuslig och att hans hologram var så gigantiskt gjorde det ännu mer respektingivande. Så jävla taggad på att se vad det blir av honom! (Är han Darth Plaegius?)
- Att dom filmade på riktiga locations och använde sig av dockor/masker på aliens, så jävla levande och mysigt.
- Det faktum att Luke blivit en fucking Obi-Wan/Yoda karaktär och gått i exil vid något gammalt Jedi tempel på en ö nånstans. Så jävla tungt

Nu kvarstår alla jävla frågor! Vem är Rey? En random karaktär eller Lukes dotter? Eller Leias dotter? (Vore konstigt då hon varken kände igen Han Solo eller Leia). Vem är Snoke? Vad är Kylos nästa steg? Vad ska the FIrst Order göra härnäst?

Min teori är att Rey är Lukes barn. På så vis fick Anakins avkommor varsitt force-barn på vardera sida av kraften. Rey är den goda sidan, Ren är onda sidan!

SÅ JÄVLA TAGGAD! GE MIG 2017 NU!
 

 

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Filmen var ju hur bra som helst. Jag har inte ens sett episod tre, och det var över tio år sedan jag såg fyran-femman-sexan. Hade därför ingen hype över huvud taget, men blev meddragen av ett par polare. Rekommenderar alla att se den. Det var för övrigt en av få biofilmer som faktiskt blev bättre i 3D. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Filmen var ju hur bra som helst. Jag har inte ens sett episod tre, och det var över tio år sedan jag såg fyran-femman-sexan. Hade därför ingen hype över huvud taget, men blev meddragen av ett par polare. Rekommenderar alla att se den. Det var för övrigt en av få biofilmer som faktiskt blev bättre i 3D. 

Det här beskriver min upplevelse riktigt träffsäkert. Har sett alla filmer (en gång styck under ett maraton för typ 2 år sen), så jag har väl egentligen ingen hundraprocentig koll på karaktärerna eller historien i sig. Gick med två polare som ÄLSKAR Star Wars. Men den var riktigt bra! Längtar faktiskt till nästa episod. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här beskriver min upplevelse riktigt träffsäkert. Har sett alla filmer (en gång styck under ett maraton för typ 2 år sen), så jag har väl egentligen ingen hundraprocentig koll på karaktärerna eller historien i sig. Gick med två polare som ÄLSKAR Star Wars. Men den var riktigt bra! Längtar faktiskt till nästa episod. 

Haha vad fan, det här är exakt min upplevelse!

Jag har två polare som är riktiga Star Wars-fan, speciellt den ena, och vi har en... Bioklubb kanske man kan kalla det där vi ser på bio lite när vi känner att det kommer filmer som alla tre vill se. Så när datumet för den här filmen släpptes så bestämde den mest insatte att vi skulle se, och att vi skulle ta ett maraton någon gång så att jag fick se alla filmer med.

Så i lördags satt vi från 10 på förmiddagen till midnatt ungefär och sträckkollade på alla filmer och i torsdags var vi och såg filmen på bio.

Sjukt ändå att det var så likt. Bara att jag såg de första sex väldigt mycket närmre idag än du gjorde. :D

 

Jag tycker att filmen var den bästa i serien. Men det säger inte så mycket då jag, likt er, inte har hundra koll på allt i de sex första filmerna eftersom de flöt ihop väldigt mycket när man sträckkollade på det där sättet. :P

Likt dig så tycker även jag att det ska bli sjukt skoj att gå på de två nästa filmerna som kommer med.

 

Om någon undrar (Jag vet att Henkibojj är insatt ;) ) så såg vi filmerna i följande ordning: IV, V, I, II, III, VI. Han ville se utan ettan men jag ville inte skippa någon film.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha vad fan, det här är exakt min upplevelse!

Jag har två polare som är riktiga Star Wars-fan, speciellt den ena, och vi har en... Bioklubb kanske man kan kalla det där vi ser på bio lite när vi känner att det kommer filmer som alla tre vill se. Så när datumet för den här filmen släpptes så bestämde den mest insatte att vi skulle se, och att vi skulle ta ett maraton någon gång så att jag fick se alla filmer med.

Så i lördags satt vi från 10 på förmiddagen till midnatt ungefär och sträckkollade på alla filmer och i torsdags var vi och såg filmen på bio.

Sjukt ändå att det var så likt. Bara att jag såg de första sex väldigt mycket närmre idag än du gjorde. :D

 

Jag tycker att filmen var den bästa i serien. Men det säger inte så mycket då jag, likt er, inte har hundra koll på allt i de sex första filmerna eftersom de flöt ihop väldigt mycket när man sträckkollade på det där sättet. :P

Likt dig så tycker även jag att det ska bli sjukt skoj att gå på de två nästa filmerna som kommer med.

 

Om någon undrar (Jag vet att Henkibojj är insatt ;) ) så såg vi filmerna i följande ordning: IV, V, I, II, III, VI. Han ville se utan ettan men jag ville inte skippa någon film.

4-5-1-2-3-6 är föregångaren till Machete Order (4-5-2-3-6) och kallas Ernst Rister order, jag vet inte varför. Men det finns många andra förslag, inklusive att stoppa filmer mitt i handlingen och klämma in andra emellan, och sedan se slutet på resten av den filmen.

Det finns fördelar och nackdelar med att ta med/utelämna ettan. Vad jag störde mig på förr var Jar-Jar, men det gjorde inte så mycket nu häromsistens när jag försökte se det större perspektivet, bakomliggande orsaker och hur folk kan veta vad om varandra och deras planer — istället för att lära mig repliker utantill och tycka att specialeffekter var coola. Jag tycker fortfarande att praktiskt taget allt som har med Nute Gunray att göra är fullständigt obegripligt. Jag vet inte varför han så gärna vill ha död på Padmé i tvåan, annat än av hämnd, och varför drottningen av Naboo, en liten skitplanet i ett skitsystem med skitresurser, ska skriva på nåt jävla papper för en invasion av vaddå för vaddå? Vad exakt är det som finns på Naboo som är så jävla viktigt? Varför sätta upp en blockad där? Vad har separatiströrelsen och Handelsfederationen med henne att göra? Helt vansinnigt obegripligt. Lägg därtill att alla som tyckte ettan var bra var tio år gamla. Hur mycket förstår de av politiskt käbbel med tre underliggande, tillika obegripliga, lager av komplott? Jag antar att syftet var att Palpatine ville väljas till överkansler, men varför starta en sån stor process i ett skitsystem för detta, och varför med hjälp av federationen?

Nä, ettan är mycket riktigt ett fiasko vars enda konkreta innehåll är att visa Gunray som nån konstig bad guy, vilket redan visas i tvåan, samt att introducera Padmé och Anakin till varandra. Men det behövs inte, för deras bakgrundshistoria drar Anakin för kameran och Obi-Wan på tjugo röda sekunder i hiss-introscenen i tvåan. Ettan tillför inget och är bara vansinnigt förvirrande. Jag vet fortfarande, mina 28 år till trots, inte vad den går ut på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4-5-1-2-3-6 är ..........

Däremot är 1:an rent bildmässigt och stilistiskt en behagligare film att se på. Attack of the Clones är ju en enda stor CGI-fest tex. Efter att ha sett TFA känns hela Prequeltrilogin onödig. Historien är så jävla stark i Prequeltrilogin, synd att den slarvades bort med dåligt skådespel och opersonliga miljöer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot är 1:an rent bildmässigt och stilistiskt en behagligare film att se på. Attack of the Clones är ju en enda stor CGI-fest tex. Efter att ha sett TFA känns hela Prequeltrilogin onödig. Historien är så jävla stark i Prequeltrilogin, synd att den slarvades bort med dåligt skådespel och opersonliga miljöer.

Ja, ettan är ju trevlig för att Naboo råkar vara en snygg planet med inspiration av italiensk arkitektur. Trean har jag aldrig tyckt varit så tokig heller, det är just tvåan som är CGI-party. Jag tror att extramaterialet säger att det finns "only three sets" (eller valfri annan låg siffra) som faktiskt var uppbyggd. Resten CGI.

Historien är stark i AOTC och ROTS, men det som gjorde skådespelet dåligt var mest manus faktiskt. Jag har sett extramaterial av bortklippta scener/screening tests och då var det inget fel på Hayden. Natalie Portman är ju dessutom en erkänt duktig skådespelerska (se bara på "you're breaking my heart"-scenen), men det hjälper inte när replikerna är fullständigt överpompösa eller överförklarande:

"This is a crisis. The Senate must vote the Chancellor emergency powers. He can then approve the creation of an army."
"But what Senator would have the courage to propose such a radical amendment?"
"If only...Senator Amidala were here."

Som om Amidala är så vital för hela senaten bara för att hon har balls nog att föreslå saker. Suck.

Det finns nån scen där Hayden och Natalie drar några dialoger i hennes skepp, on-camera, men flabbar bort scenen för att de båda kände att de överspelade. Vad som egentligen hänt är att deras repliker är skitdåliga och det är inte underligt att de kände sig överdådiga.

TFA var en frisk fläkt eftersom jag aldrig kände att en enda replik var pinsam eller stel. Visst var det lite sitcom ibland men det var smakfullt gjort. Episod IV innehåller rätt mycket dratta-på-ändan-humor också, fast den känns lite äldre så den kanske inte märks av lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10/10.

Råkade ut för en apstor spoiler några dagar innan jag såg filmen så jag har varit lite uppgiven. Men filmen var ju kanonbra, så det gör ingenting.

Verkligen? Jag hade blivit aaaasförbannad :o Nog för att jag kan tycka att den grejen var ok i filmhistorien, men jag vill veta sånt genom filmen, inte genom spoilers. Vad kände du om det hela inför och under och nu såhär efteråt, då? (Spoilermarkera om det behövs.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen? Jag hade blivit aaaasförbannad :o Nog för att jag kan tycka att den grejen var ok i filmhistorien, men jag vill veta sånt genom filmen, inte genom spoilers. Vad kände du om det hela inför och under och nu såhär efteråt, då? (Spoilermarkera om det behövs.)

Fick reda på att Han Solo dog och att Kylo Ren var hans son. Det var när Han och Chewbacca delade upp sig som jag förstod att nu dör han snart. 

Själva uppbyggnaden till hans död var dock inte något jag var beredd på. Sjukt stark scen, så jag blev ändå berörd av hans död.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hidden Content

Apropå cameos, både Daniel Craig och Simon Pegg är med i The Force Awakens. Craig spelar en Stormtrooper och Pegg spelar Unkar Plutt, skrotnissen på Jakku.

Egentligen vet jag inte om det var så värt att spoilermarkera, jag nämner inget som är viktigt för storyn.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Rätt bra tyckte jag den var!

 


... Men det kändes ju mer som en remake än en uppföljare. Det var ju som att se fyran i en modern tappning. Fast det kanske var ambitionen, för att återintroducera serien till en ny generation?

Jag var lite besviken att Han Solo dog, men det var nog ett nödvändigt ont för att riktigt etablera vilken skurk Kylo Ren är. Gillar killen som spelar Kylo Ren förövrigt.

Liksom Mark blev jag spoilad att Han Solo skulle dö och att Kylo Ren är hans son (Twitch chat, amirite? :D ) lyckligtvis är jag inte så känslig för spoilers så det spelade inte jättestor roll.

Ptja, vet inte vad mer jag ska säga. Jag tycker inte filmen är någon gudagåva och det är nog inget jag kommer se om och om, men jag har haft samma åsikt om de tidigare Star Wars-filmerna också.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt bra tyckte jag den var!

 

 

Hidden Content

Detta är det vanligaste argumentet nu när hypen lagt sig, att den är en kopia av första filmen. Jag tycker den kritken är töntig, när prequeltrilogin kom var folk vansinniga för att saker och ting var olikt orginaltrilogin, nu är det för likt? Folk är fan aldrig nöjda

Jag tycker det är så otroligt mycket mer saker som är nya och intressanta än saker som upprepas. Dessutom har det alltid varit starwars grej att det ska "speglas" och eka, trilogierna mellan. Kylo Ren är mycket mer komplex än Darth Vader, Rey är en oerhört mystisk och spännande karaktär, vilka är The knights of ren? Vem är snoke? Fan vad taggad jag är!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hidden Content


Det finns en massa likheter som är spot on som jag gillar, speciellt själva berättandet, miljöerna och tempot. Det känns mycket mer som ett väl ihopknutet äventyr än de nygamla filmerna. Jag tyckte bara storyn kunde skilt sig lite mer. Hur många dödsstjärnor ska byggas och därefter sprängas i den här serien egentligen?
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

Hidden Content

Äh, varför ska The First Order ändra på Imperiets vinnande koncept? Det är väll det bästa sättet i rymdkrig, likna det vid våra atombomber. Dödsstjärnan är ett utmärkt koncept och jag gillade att dom hade byggt vapnet på en befintlig planet, det var ju helt nytt! Däremot hoppas jag innerligt inte att dom bygger en ny i nästa film. Då är det dags att komma på något annat.

Nästa film lär bli jävligt mörk och go, Kylo Rens ärrade ansikte vittnar om en oerhört obehaglig karaktärsutveckling! Snoke VS Luke? Jag har enorma förväntningar!
 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

Hidden Content

haha ja det lät lite kul måste jag medge nu i efterhand. vad jag menade var att det antagligen inte finns något effektivare sätt att spränga planeter på än med just en dödsstjärneliknande vapenmodell. sen om man ska vara petig så var ju imperiets koncept vinnande i slutänden då the first order föddes ur imperiet och nu slaktar planeter på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...