Jump to content

Jakt på Sveriges nya sedlar


Kebab
 Share

Recommended Posts

16 timmar sedan, Siana skrev:

Det är väl förvisso rätt skönt att mynten är mindre? Mynt är irriterande nog som det är, nu tar de i alla fall lite mindre plats.

Det sagt blev jag väldigt chockad när jag fick en ny tvåkrona och en ny enkrona tillbaka som växel, jag var inte beredd på att de nya mynten var i omlopp nu. Trodde först jag hade fått gamla femtioöringar eller något. Jag hade inte spanat in de nya mynten så mycket, så jag var helt oförberedd på att de är kopparfärgade.

Gäller de riktigt gamla femkronorna än? I min burk med mynt har jag dragit mig för att plocka ut dem först när jag behöver växel eftersom de är lite mer exotiska. Jag har nog en fyra-fem stycken i alla fall. Kanske är dags att säga farväl till dem, inte direkt som att de kommer bli värda något nämnvärt i min livstid...

Jodå, det är rätt väg att gå med mindre och lättare mynt... Men de känns bara så futtiga på något sätt. Det handlar ju givetvis om en vanesak (jag känner mig som alla som gnäller på uppdateringar av Facebook :P) men jag tycker inte heller det är jättetydligt att se valören på de olika mynten...

Femkronor tillverkade före 1972 innehåller 40 % silver, så de har ett förhållandevis bra skrotvärde. Just 1972 feltillverkades en del mynt och det är därför de är ovanliga, som Misterwhoopee säger. Dessa är ganska värdefulla!

Citera

1972 präglades ett okänt antal femkronor med en felaktig vapensköld. Lejonen som syns i vapenskölden ska ha små ränder bakom sig, men vissa femkronor blev utan dessa ränder.

 

 

Jag tycker för övrigt att vi är i en så trälig mellanperiod just nu. Riksbanken säger att vi ska komma ihåg att göra oss av med alla gamla mynt vi har hemma, men man får ju bara påfyllning av dem varje gång man får växel i butiken. :angry: 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I förrgår fick jag stifta bekantskap med nya femhundralapparna efter ett bankbesök, och samma dag fick jag första nya hundringen tillbaka i växel i en skivbutik. Formatet är bra, nu behöver jag inte pressa ner sedlarna i plånkan längre! Har även fått några nya enkronor sen sist, så för min del är det bara nya femman kvar nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-11-21 at 16:48, Siana skrev:

Det är väl förvisso rätt skönt att mynten är mindre? Mynt är irriterande nog som det är, nu tar de i alla fall lite mindre plats.

Det är skönt att plånboken kommer väga mindre, det kan jag inte förneka.

2016-11-22 at 09:27, Kebab skrev:

Jag tycker för övrigt att vi är i en så trälig mellanperiod just nu. Riksbanken säger att vi ska komma ihåg att göra oss av med alla gamla mynt vi har hemma, men man får ju bara påfyllning av dem varje gång man får växel i butiken. :angry: 

Har börjat gå runt med växel nästan varje gång jag ska handla något för att kunna betala jämt. Var exempelvis på en loppis igår där jag betalade halva inträdet med bara gamla enkronor. :rolleyes: Sen ska jag se till att handla på en speciell ICA-butik som verkar ha satt i system att bara ge nya mynt tillbaka i växel. Har i alla fall hittills bara fått nya mynt därifrån.

2016-11-27 at 10:49, StellHell skrev:

Vad gör alla på banken i tid och otid? Tycker varenda jävel skriver att dom varit på banken på besök.

För min del handlar det enbart om kontantuttag. Får tacka allt rullatorfolk för att det fortfarande finns möjlighet att göra så. Koder till kort är ett förlegat säkerhetssystem allt för enkelt för obehöriga att komma åt för att jag ska vilja använda bankomat. Fingeravtrycksavläsare eller regnbågshinnescanner vore något, men det är också rätt tveksamt i integritetssynpunkt. Sådana system skulle lätt kunna användas i kontrollsystem som ej var avsikten från början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-12-04 at 13:21, Misterwhoopee skrev:

För min del handlar det enbart om kontantuttag. Får tacka allt rullatorfolk för att det fortfarande finns möjlighet att göra så. Koder till kort är ett förlegat säkerhetssystem allt för enkelt för obehöriga att komma åt för att jag ska vilja använda bankomat. Fingeravtrycksavläsare eller regnbågshinnescanner vore något, men det är också rätt tveksamt i integritetssynpunkt. Sådana system skulle lätt kunna användas i kontrollsystem som ej var avsikten från början.

Du använder alltså inte ditt kreditkort alls?

Rånrisken tordes vara större om du går runt med en större summa kontanter på dig för jämnan.

Jag är nämligen helt på andra sidan. Ser ingen som helst anledning till att ha kontanter längre och blir irriterad när jag kommer till en situation som kräver att jag ska betala med kontanter. Vafan, liksom skaffa swish då ditt förbannade as som säljer nån skit på någon loppis som jag absolut vill ha. "Nä, jag vill gärna ha dom har trettio kronorna kontant, så jag vet att jag får pengarna direkt". 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, StellHell skrev:

Du använder alltså inte ditt kreditkort alls?

Rånrisken tordes vara större om du går runt med en större summa kontanter på dig för jämnan.

Jag är nämligen helt på andra sidan. Ser ingen som helst anledning till att ha kontanter längre och blir irriterad när jag kommer till en situation som kräver att jag ska betala med kontanter. Vafan, liksom skaffa swish då ditt förbannade as som säljer nån skit på någon loppis som jag absolut vill ha. "Nä, jag vill gärna ha dom har trettio kronorna kontant, så jag vet att jag får pengarna direkt". 

Snarare... jag har inga kort alls. :rolleyes: Sen kommer jag ju till slut bli tvungen att ha det så är det väl, men ett tag till går det utan. Jag bara önskar att det inte gick så jäkla segt med att täppa till alla säkerhetsluckor vad gäller elektroniska betalningar. Och så alla som får identiteten kapad och knappt kan göra någonting åt att andra shoppar loss i deras namn. Och kortavgifter är en jäkla styggelse. :confused: Blir jag rånad så är det i alla fall inget annat än själva kontanterna som försvinner, även om det skulle vara surt givetvis. Sen går jag ju inte runt med en smockfull plånbok, för det mesta några hundralappar. Kanske upp till nån tusenlapp om jag ska tanka bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Misterwhoopee skrev:

Snarare... jag har inga kort alls. :rolleyes: Sen kommer jag ju till slut bli tvungen att ha det så är det väl, men ett tag till går det utan. Jag bara önskar att det inte gick så jäkla segt med att täppa till alla säkerhetsluckor vad gäller elektroniska betalningar. Och så alla som får identiteten kapad och knappt kan göra någonting åt att andra shoppar loss i deras namn. Och kortavgifter är en jäkla styggelse. :confused: Blir jag rånad så är det i alla fall inget annat än själva kontanterna som försvinner, även om det skulle vara surt givetvis. Sen går jag ju inte runt med en smockfull plånbok, för det mesta några hundralappar. Kanske upp till nån tusenlapp om jag ska tanka bilen.

Du är den första i våran ålder jag hört talas om som inte äger några kort.

Du hinner spärra kortet direkt efter du blivit rånad, men dina kontanter får du aldrig tillbaka om du blir det.

Känner du dig inte handikappad ibland om du har för lite cash för något du vill ha?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, StellHell skrev:

Du är den första i våran ålder jag hört talas om som inte äger några kort.

Du hinner spärra kortet direkt efter du blivit rånad, men dina kontanter får du aldrig tillbaka om du blir det.

Känner du dig inte handikappad ibland om du har för lite cash för något du vill ha?

Förstår att det låter märkligt. Det är många som ser ut som frågetecken när de får höra detta. Tjejen i bankkassan såg rätt fundersam ut när jag sa att jag enbart använder kontanter vid sista besöket. Det blir mycket planerande det medges. Sen jobbar jag inte heltid heller, annars skulle jag inte ens hinna till banken när de har öppet utan att begära atf.

Det har ställt till ordentligt trassel för mig en gång, och det var när jag behövde bärgningsbil mitt i natten. Av någon anledning kunde de inte ge faktura vid den tiden på dygnet och jag saknade då 500 spänn för att kunna betala hela summan. Bärgningskillen var dock sjysst och la ut de pengarna till morgonen därpå då jag kunde betala. Men sådan tur kan jag förstås inte räkna med att ha hela tiden. Vettefan vad som hänt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-12-05 at 21:15, Misterwhoopee skrev:

Förstår att det låter märkligt. Det är många som ser ut som frågetecken när de får höra detta. Tjejen i bankkassan såg rätt fundersam ut när jag sa att jag enbart använder kontanter vid sista besöket. Det blir mycket planerande det medges. Sen jobbar jag inte heltid heller, annars skulle jag inte ens hinna till banken när de har öppet utan att begära atf.

Det har ställt till ordentligt trassel för mig en gång, och det var när jag behövde bärgningsbil mitt i natten. Av någon anledning kunde de inte ge faktura vid den tiden på dygnet och jag saknade då 500 spänn för att kunna betala hela summan. Bärgningskillen var dock sjysst och la ut de pengarna till morgonen därpå då jag kunde betala. Men sådan tur kan jag förstås inte räkna med att ha hela tiden. Vettefan vad som hänt annars.

Fast vad är du orolig över med betalning med kort? Skulle det vara så att någon får tag i din kod och tar ut pengar så betalar ju banken tillbaka allting. Det är nästan omöjligt att gå miste om pengar som privatperson. Sedan kan du ju alltid föra över 1000kr åt gången till ditt bankkkort och ha resten på de konton du har idag. Och du behöver ju inte använda kortet för att betala online vilket gör risken för att någon ska få tag på dina kortuppgifter till 0. Större risk att någon gör ett falsk id och tar ut pengar på banken. Det är ju bara kapa din identitet utan att du har bankkkort, bara köra faktura etc. 250 kr/år är det väl värt för att slippa gå och hämta pengar så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
2016-12-08 at 22:12, kobbe skrev:

Fast vad är du orolig över med betalning med kort? Skulle det vara så att någon får tag i din kod och tar ut pengar så betalar ju banken tillbaka allting. Det är nästan omöjligt att gå miste om pengar som privatperson. Sedan kan du ju alltid föra över 1000kr åt gången till ditt bankkkort och ha resten på de konton du har idag. Och du behöver ju inte använda kortet för att betala online vilket gör risken för att någon ska få tag på dina kortuppgifter till 0. Större risk att någon gör ett falsk id och tar ut pengar på banken. Det är ju bara kapa din identitet utan att du har bankkkort, bara köra faktura etc. 250 kr/år är det väl värt för att slippa gå och hämta pengar så ofta.

Säkerheten är inte enda anledningen. Jag är inte särskilt förtjust i informationsinsamling överlag. En sedel är anonym till skillnad från ett kortköp. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Hur många har kvar en burk med gamla mynt i fortfarande? Det börjar ju bli brådis nu om inte slantarna ska brinna inne. Enligt riksbanken sitter svensken i genomsnitt på några hundra kronor i gamla sedlar och mynt, antar att inte så många kommer göra av med i varje fall mynten. Själv har jag i skrivande stund gjort av med mina egna och familjemedlemmars mynt som legat och slasat i skåp och lådor, förutom då ett fåtal jag sparat för skojs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

‎2017‎-‎05‎-‎11 at 00:15, Henkibojj skrev:

Jag går och äter varje vecka på ett ställe som brukar vilja ta kontanter, och då gör jag mig av med de mynt jag har. Men affärerna ger ju fortfarande ut gamla mynt ffs så jag blir aldrig av med dem helt! :angry:

Insamlingen verkar ju långt ifrån vara särskilt systematiskt, både privatpersoner och handlare verkar köra på att försöka bli av med dem genom transaktioner, moment 22 någon? Vid det här laget hade i alla fall jag räknat med att inte få så mycket gamla mynt tillbaka längre, men det händer nästan hela tiden att nått enstaka slinker med. Vissa affärer verkar dock vara väldigt noga. Var på Coop i Ljusdal för några dagar sedan och där bad kassakillen en annan anställd att verkligen hämta en massa nya mynt när han såg att det bara fanns gamla femmor kvar i kassan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
2017-06-22 at 23:08, Kebab skrev:

Tror nog att jag ska lyckas göra mig av med alla mynt till sista juni. Har gått till lokala Ica och köpt ärtsoppa för 10 enkronor en jävla massa gånger nu, men snart är jag i hamn!

Haha, käkade kopiösa mängder lök igår och har spelat tuba hela dagen idag, så ärtsoppa av alla grejor var inte vad jag behövde bli påmind om! :crazy:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Jakten som pågick från att 200-sedeln släpptes tills idag var lite rolig att följa. Men hur känns det såhär efteråt, när allt det gamla är försvunnet och bara nytt finns kvar?

Jag har typ inte använt kontanter sedan jag tömde de sista mynten och därför har jag heller ingen pengahög kvar som består av SEK. Lite euro och annat finns som jag aldrig blir av med, men det kommer jag heller aldrig att bli eftersom det är så stort med kontanter utomlands.

Vad har ni för relation till kontanter, Misterwhoopee undantaget? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...