Jump to content

Jakt på Sveriges nya sedlar


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag fick tag på en tvåhundring igår! Mycket snygg sedel måste jag säga. Kul att sitta med lupp och se all mikrotext. Det verkar som om texten till vänster om/under hans öra är manuskriptet till Fanny och Alexander. Döden består i sin tur av "200" ritat i cirklar för att färglägga kappan. Coolt! :)

 

När jag skulle leta bilder för att visa var på sedeln jag menar fick jag istället se den här bloggen. :D

500+Burka+2.+VR-13.jpg
Att ständigt bära maskeradkläder sparar pengar när man väl skall gå på en. Fiffigt och bra för Sverige!

Vilken energi han lagt på det här eländet. Oerhört smaklöst också, exempelvis finns Fadime Sahindal med på 20-sedeln. Till en början garvade jag hur mycket som helst, sen kändes det lite olustigt.

Han syftar på någon form av islamisering av landet, alltså? Lite smaklöst, kan tyckas. Samtidigt ligger det i politisk tid med missnöjet över den kolossala invandringen, men jag är ingen att säga varken eller. Gillar tvåhunkan och tjugan, väntar med spänning på nästa släpp.

 

Edit: de riktiga sedlarna, alltså. Inte de islamfientliga.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en två hundra lapp idag när jag tog ut pengar på banken, har tappat bort mitt bankomat kort. :(

Var på Nordea och hämtade ut lite färska tvåhundringar idag. Verkar vara helt oanvända då serienumren på dem kom i obruten följd. Såg även andra personer som fick nya tjugo och femtiolappar när de tog ut pengar. Så ett hett tips för de som vill ha nya sedlar är väl bankkontoret snarare än bankomaten...


DSC010431.thumb.jpg.3415b67ecc3d44e5b3ab

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Nordea och hämtade ut lite färska tvåhundringar idag. Verkar vara helt oanvända då serienumren på dem kom i obruten följd. Såg även andra personer som fick nya tjugo och femtiolappar när de tog ut pengar. Så ett hett tips för de som vill ha nya sedlar är väl bankkontoret snarare än bankomaten...


DSC010431.thumb.jpg.3415b67ecc3d44e5b3ab

Coolt! Jag trodde de tog ut avgifter för att ta ut pengar i kassan? Då är jag nog rätt sugen på att ta ut en av varje, faktiskt.

Nu har jag fått mig en ASTRID och tre Ingmar! Bara Taube kvar.

Pff! Langa en Dag också och lägg upp bild på alla samtidigt. Innan dess har du minsann inte vunnit! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt! Jag trodde de tog ut avgifter för att ta ut pengar i kassan? Då är jag nog rätt sugen på att ta ut en av varje, faktiskt.

 

Varken på Nordea eller hos ICA kostar det pengar att ta ut pengar i kassan i varje fall. :)

 

Idag har jag nog sett typ 50'st Taube's, saknar bara Dag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Byts ALLA gamla sedlar in så fort en affär skickar dem till banken? Alltså, är det bara nya 20- och 50-sedlar som bankerna skickar ut?

Nää, det finns gamla sedlar i lopp ifrån bankerna fortfarande. Vi (På ICA där jag jobbar DVS) har haft både nya tjugor och femtiolappar ifrån banken samt gamla sedel valörer också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nää, det finns gamla sedlar i lopp ifrån bankerna fortfarande. Vi (På ICA där jag jobbar DVS) har haft både nya tjugor och femtiolappar ifrån banken samt gamla sedel valörer också.

 

Byts ALLA gamla sedlar in så fort en affär skickar dem till banken? Alltså, är det bara nya 20- och 50-sedlar som bankerna skickar ut?

Låter ju skumt att skicka ut de gamla sedlarna i cirkulation igen. Det kan ju dock ha med att det blir billigare för banken att använda gamla sedlar igen. Eller så har banken helt enkelt inte nog mycket nya pengar och måste skicka ut gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

Låter ju skumt att skicka ut de gamla sedlarna i cirkulation igen. Det kan ju dock ha med att det blir billigare för banken att använda gamla sedlar igen. Eller så har banken helt enkelt inte nog mycket nya pengar och måste skicka ut gamla.

Det kanske inte hinner tryckas hur mycket som helst och att de måste fasa in sedlarna i god takt tills nästa sommar då alla ska vara ute ur systemet. Det är ändå rätt stora summor som ska bort och man kanske inte hinner trycka den stora summan pengar på nytt papper. Vem vet.

Eller så är själva hanteringen av sedelbytet såpass tidskrävande att de inte hinner byta ut dem lika snabbt som handeln behöver nya. Typ, att det varje vecka ska skickas ut ~100 000 sedelbuntar men att maskinerna/personalen bara hinner byta ~2000 av dem innan leveransen måste gå iväg igen. Om ~40 veckor ska allt vara utbytt och det blir i så fall rätt tajmat. Vad vet jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det handlar ju antagligen om att dom inte hinner byta ut alla sedlar samtidigt och ingenting annat.

I och med att det är byte så vill dom ju byta ut alla sedlar, men det är rätt stora summor sedlar som finns 'ute' eller hur jag ska säga, sen har vi ju också det problemet att folk handlar med gamla sedlar nu ändå, och jag i kassan får inte betalt mera om jag sitter och sortera sedlar i kassan utifrån när dom går ut.

Jag menade bara att pengarna som skickas ut till affärer är ju en ganska "fast" summa varje dag, har dom inte så mycket sedelvalörer utav dom nyare sedlar så lär dom ju bara ta dom gamla lixom.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...