Jump to content

Jakt på Sveriges nya sedlar


Kebab
 Share

Recommended Posts

Dubbel särskrivning is the shit. Menar du femhundralappar eller fem hundralappar? Eller menar du att de har ett gäng samer med sig som handlar, 500 stycken närmare bestämt? :P

Haha, jag får skylla på att jag har feber när jag skrev det där. Äldre rent generellt handlar med sedlar faktiskt, varannan pensionär räcker ju fram en femhundralapp när summan överstiger 200, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en 20-lapp idag!

 

Finns det mer pengar i omlopp när sedelbytet sker? Eller rullar bara nya sedlar ut när gamla förstörs?

Byts 20 och 50 lappar enbart när butiker köper in växel?

Jag tror att mer pengar är i omlopp. De gamla sedlarna blir ogiltiga först om ett år, och jag har inte sett någon myndighet uppmuntra till att lämna in gammal valuta för förstöring. Men jag vet inte, de kanske beräknar antalet släppta nya sedlar på hur många gamla som går sönder av slitage. 

 

Edit: Har redan bränt båda mina tvåhunkor. 

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

Av alla ställen i stan har jag hört att bankomaten i Ryd (!) ska ha 200-lappar. Jag har inte försökt på en vecka men det känns ju underligt att bankomaten inne i SEB på stora torget inte har något. Jag kan föreställa mig att de som är ute på gatan har fått slut på sina, men knappast de inne i byggnaden. Märkligt.

Jag är mest på jakt efter en 20-lapp egentligen, även om jag fortfarande inte sett någon av de nya alls. Ska skicka den utomlands, nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av alla ställen i stan har jag hört att bankomaten i Ryd (!) ska ha 200-lappar. Jag har inte försökt på en vecka men det känns ju underligt att bankomaten inne i SEB på stora torget inte har något. Jag kan föreställa mig att de som är ute på gatan har fått slut på sina, men knappast de inne i byggnaden. Märkligt.

Jag är mest på jakt efter en 20-lapp egentligen, även om jag fortfarande inte sett någon av de nya alls. Ska skicka den utomlands, nämligen.

Jag haffade mina i bankomaten utanför SEB! 20-lappen blir svårare förstås, vet inte i hur stor utsträckning de har börjat skickas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller faktiskt med dibel här.

 

Jag kommer sakna att ha en Selma i plånkan. :<

Klart det blir ovant i början, men jag tycker iaf att Astrid känns minst lika självklar på en sedel.
Sen finns det ju ingenting som hindrar dig att spara och ha en gammal Selma i plånkan.

Kul med en ändring tycker jag... Speciellt med tanke på att kontantanvändningen kommer fortsätta minska något enormt, och kanske tillslut helt ersättas med kort (vilket de i stor utsträckning redan gjort) inom 5-10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tag på en tvåhundring igår! Mycket snygg sedel måste jag säga. Kul att sitta med lupp och se all mikrotext. Det verkar som om texten till vänster om/under hans öra är manuskriptet till Fanny och Alexander. Döden består i sin tur av "200" ritat i cirklar för att färglägga kappan. Coolt! :)

 

När jag skulle leta bilder för att visa var på sedeln jag menar fick jag istället se den här bloggen. :D

500+Burka+2.+VR-13.jpg
Att ständigt bära maskeradkläder sparar pengar när man väl skall gå på en. Fiffigt och bra för Sverige!

Vilken energi han lagt på det här eländet. Oerhört smaklöst också, exempelvis finns Fadime Sahindal med på 20-sedeln. Till en början garvade jag hur mycket som helst, sen kändes det lite olustigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...