Jump to content

Jakt på Sveriges nya sedlar


Kebab
 Share

Recommended Posts

Försökte ta mig till Swedbank och hämta ut pengar men de hade flyttat till ett till synes provisoriskt kontor vägg i vägg under tiden för ombyggnad. Just då hade jag inte tid att leta upp andra banker, men sedlarna kommer väl i bankomat inom kort. Fast tusenlappen kan man ju bara få på banken :( 

Kampen fortsätter! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, StellHell skrev:

Fick en ful enkrona tillbaka på ICA idag. #Feelsbadman

Just ja, dem har jag knappt tänkt på. Att sedlarna byts ut känns inte särskilt synd eller konstigt; jag har aldrig brytt mig om Jenny Lind eller Karl XI. Gustav Vasa tycker jag med rätta har prytt tusenlappen men jag har heller aldrig hållit i någon egen, så det gör mig detsamma. Att Selma försvinner gör inget eftersom hon ersätts av Lindgren, vilket är en uppgradering. Men att Carl von Linné försvinner är tråkigt, tycker jag. Det är ett tungt, tungt namn inom vetenskapen.

Men mynten? Sedan man var riktigt liten har man vetat värdet i en enkrona. Man samlade på dem, försökte hitta så gamla som möjligt för de var antagligen ovanliga. När nya mynt trycktes behöll man dem eftersom de var så blanka och fina. Den verkliga tyngden i att äga tjugofem kronor i mynt gjorde att man kunde uppskatta vad det handlade om och, i någon mån, känna sig rik. Jag har inte fått tillräckligt bra bilder på de nya mynten så jag kan inget säga, men det känns som om deras halverade vikt kommer göra det hela till en ännu mindre önskad kontanthantering än det varit hittills. På nåt sätt.

Dessutom ser 1- och 2-kronan alldeles för lika varandra ut på de bilder som funnits hittills, men det kanske inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

‎2016‎-‎10‎-‎07 at 17:41, Henkibojj skrev:

Försökte ta mig till Swedbank och hämta ut pengar men de hade flyttat till ett till synes provisoriskt kontor vägg i vägg under tiden för ombyggnad. Just då hade jag inte tid att leta upp andra banker, men sedlarna kommer väl i bankomat inom kort. Fast tusenlappen kan man ju bara få på banken :( 

Har Swedbank kvar så mycket kontor med kontanthantering? Själv är jag Nordeakund, och i och med att jag bor nära Stockholm har jag några att välja på, men närmsta Nordea-kontor med kontanthantering vid disk norr eller västerut ligger i Värmland eller Sundsvall. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Måste tyvärr erkänna att det inte går så bra i denna tävling för min del :( Det närmaste jag kommit något av det nya är nånting ljust glimmande i en gubbes portmonnä i ICA-kön, som säkert kan ha varit en femma. Tusenlappen har jag fortfarande bara sett på Lyxfällan :wacko: 

2016-10-09 at 22:43, Misterwhoopee skrev:

Har Swedbank kvar så mycket kontor med kontanthantering? Själv är jag Nordeakund, och i och med att jag bor nära Stockholm har jag några att välja på, men närmsta Nordea-kontor med kontanthantering vid disk norr eller västerut ligger i Värmland eller Sundsvall. :unsure:

Läste på deras hemsida att precis all kontanthantering numera sköts av Bankomat™, som typ har en insättningsautomat per stad över 100 000 invånare.

Här är förresten en lista med vilka bankomater som just fått de nya sedlarna. Uppdaterad (eller publicerad?) i fredags :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mynten ser ju ut som värsta polettsörjan, jag kommer verkligen sakna stadiga storleken på femman och en krona som man inte tappar bort utan pincett.

Visste inte att det var någon typ av tävling, jag har sett och hållit i alla nya, utom tusenlappen. Hundringen fick jag i bankomat, kronan i växel. tvåkronan femman och femhundringen har jag sett på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-10-08 at 23:27, StellHell skrev:

Fick en ful enkrona tillbaka på ICA idag. #Feelsbadman

Och där trillade den om något ännu fulare tvåkronan ut i myntutkastet.

Hur fan tänker dom? Vi snackar millimeter i skillnad, färgen är så jävla rutten så man ser ju för fan inte vad som står på myntet. Folk kommer ta fel på dessa två mynt väääääldigt länge...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
13 timmar sedan, Misterwhoopee skrev:

Nu har även jag fått tvåkronor, var inne på ICA och köpte lite tröstgodis efter en vecka med regn, snö och kyla. Måste ändå säga att jag gillar själva valören skarpt, men så mycket stadga i mynten var det ju inte!

Nu har jag även fått stifta bekantskap med den nya femman. #Pinsamt!

Vet inte om ni ser det på bilden, men den nya femman är alltså mindre än den gamla enkronan. Tilläggas är ju att alla nya mynt även känns som dom är gjorda i plast, ingen vikt överhuvudtaget. 

IMAG0682[1].jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I sedelväg är det fortfarande bara den där jädra tusenlappen som saknas för mig. Gick precis in på banken, men det var kö och jag såg på en skylt att minsta uttag är på 5000 kr. Hade det varit mindre folk hade jag försökt flörta till mig ett uttag ändå.

Nästan mer intresserad av mynten nu, för de ser verkligen bedrövliga ut. Måste se om de är så illa som de verkar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-11-10 at 11:53, Kebab skrev:

I sedelväg är det fortfarande bara den där jädra tusenlappen som saknas för mig. Gick precis in på banken, men det var kö och jag såg på en skylt att minsta uttag är på 5000 kr. Hade det varit mindre folk hade jag försökt flörta till mig ett uttag ändå.

Nästan mer intresserad av mynten nu, för de ser verkligen bedrövliga ut. Måste se om de är så illa som de verkar!

Jag har nästan glömt bort allt detta, fast jag var så nyfiken för nåt år sen (och särskilt innan de förra nya sedlarna kom). Jag har eller har haft nya 20, 50, 100, 200, 500, men inte någon 1000-lapp. Är det Forex som gäller, eller? Vart gick du för att ta ut men ångrade dig?

Mynten har jag inte kommit långt med, men jag har heller knappt försökt. Fick en enkrona tillbaka en gång, och så har jag småpratat med två kassörer om 2-kronan som de då visat för mig. Sen dess har jag glömt alltihop. Femkronan har jag knappt sett på bild förrän StellHells inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Jag har nästan glömt bort allt detta, fast jag var så nyfiken för nåt år sen (och särskilt innan de förra nya sedlarna kom). Jag har eller har haft nya 20, 50, 100, 200, 500, men inte någon 1000-lapp. Är det Forex som gäller, eller? Vart gick du för att ta ut men ångrade dig?

Mynten har jag inte kommit långt med, men jag har heller knappt försökt. Fick en enkrona tillbaka en gång, och så har jag småpratat med två kassörer om 2-kronan som de då visat för mig. Sen dess har jag glömt alltihop. Femkronan har jag knappt sett på bild förrän StellHells inlägg.

Jag var inne på Handelsbanken. Men du har rätt, Forex är nog det bästa alternativet.

Har en tvåkrona nu, den känns väldigt underväldigande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl förvisso rätt skönt att mynten är mindre? Mynt är irriterande nog som det är, nu tar de i alla fall lite mindre plats.

Det sagt blev jag väldigt chockad när jag fick en ny tvåkrona och en ny enkrona tillbaka som växel, jag var inte beredd på att de nya mynten var i omlopp nu. Trodde först jag hade fått gamla femtioöringar eller något. Jag hade inte spanat in de nya mynten så mycket, så jag var helt oförberedd på att de är kopparfärgade.

Gäller de riktigt gamla femkronorna än? I min burk med mynt har jag dragit mig för att plocka ut dem först när jag behöver växel eftersom de är lite mer exotiska. Jag har nog en fyra-fem stycken i alla fall. Kanske är dags att säga farväl till dem, inte direkt som att de kommer bli värda något nämnvärt i min livstid...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Siana skrev:

Gäller de riktigt gamla femkronorna än? I min burk med mynt har jag dragit mig för att plocka ut dem först när jag behöver växel eftersom de är lite mer exotiska. Jag har nog en fyra-fem stycken i alla fall. Kanske är dags att säga farväl till dem, inte direkt som att de kommer bli värda något nämnvärt i min livstid...

Du menar de med gamle kungen Gustaf VI Adolf på? De funkar att betala med, blir ogiltiga samtidigt som "vanliga" femman nästa år. Kolla bara ifall du har någon som är tillverkad 1973, de är bra mycket ovanligare än de från 1972. Har själv aldrig sett någon från 1973.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...