Jump to content

Windows 10


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag har spelat betan sedan de släppte den. Spelar fortfarande betan då jag inte bemödat mig att gå igenom hur jag ska få en nyckel, om jag ens kan få det. Jag tror att jag är en såkallad Windows Insider, men är inte riktigt säker.

Annars är 10:an helt okej! Lite småbögig och småbuggig som alla operativsystem. Bra med en startmeny igen... Tråkigt med fyrkanter. Annars toppen. 10/10 Windowsloggor, 3/5 avbitna äpplen och 1/5 pingviner!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har uppdaterat min Surface Pro till W10, men min stationära går fortfarande på 8.1. På Surfacen så tycker jag att det är väldigt bra!

Apparna är faktiskt användbara den här gången, vilket kanske inte är vad folk önskar sig av Windows men jag har haft nytta av dom och det är inte lika in you face som det var på W8. Apparna öppnas i fönster och är lättare att växla mellan, att dom begränsade apparna till fullscreen i W8 kan jag aldrig förstå mig på men nu känns det inte som att man växlar mellan olika operativsystem när man använder dom. Bildappen är min nya bästis.

Annars finns det en hel del behagliga förbättringar. Porgram/appväxlaren när man drar in från vänster är kvick och smidig. Från höger får man ett gäng inställningar som tidigare krävde en massa knappande för att komma åt. Det finns bättre sätt att logga in. Det bootar snabbare. Såna saker. Jag har inte utforskat det mer så det gömmer sig definitivt fler vettiga funktioner under allt bling.

Generellt så känns hela operativsystemet bättre optimerat och mer responsivt, men då har jag bara använt det med touch hittills så jag kan inte säga hur bra det känns med mus och tangentbord. Går man från W8 tror jag inte att någon kommer att klaga i alla fall.

Skärmbild (2).png

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar inte stänga av datorn längre, den hotar med att påbörja uppgraderingen till Windows 10 vid omstart :P

Får se, kanske blir att uppgradera imorgon. Rätt skönt att ha det gjort, fast något större ha-begär finns inte, känns som att den tiden är förbi när det gäller operativsystem-uppgraderingar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Än så länge så är jag nöjd med Windows 7, och orkar inte vänja mig vid ett nytt operativsystem, så jag väntar nog med att uppdatera tills jag måste.

Så har jag också alltid resonerat. Körde XP tills det dödades, och ännu längre. Tycker fortfarande att det är Windows bästa operativsystem. Jag kunde bara bekanta mig med W7 vid ett fåtal tillfällen och den gången jag utsattes för Windows 8.0 var jag rätt irriterad över att Windowsknappen ersatts av en appskärm  med en massa korkade widgetar som alla hade msn-, Windows Live, Outlook- och Internet Explorer-kopplingar. Jag använder inget av dem. Windows 8.1 trodde jag skulle vara fem resor bättre enbart för att startmenyn gjort nytt inträde.

Jag köpte min nya dator med förinstallerat 8.1 i november eller så, och jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad. Startmenyn som introducerades har jag inte använt en enda gång och när jag väl anpassat min startskärm till att innehålla bara sånt jag själv vill ha, måste jag säga att jag tycker det är riktigt, riktigt snyggt och smidigt. Det är en oslagbar fördel med att ha allt tydligt presenterat som genvägar på skrivbordet, utan att ha kostnaden av allt plotter som uppstår när man egentligen vill ha ett rent skrivbordsunderlägg. Nog för att jag skulle vilja ha lite mer friheter vad gäller ikonstorlek och hur de ska staplas, men det är petitesser och det funkar bra som det är. De få gånger jag råkar klicka fram startmenyn känns det plötsligt väldigt Windows 98 — och för en gångs skull menar jag det på ett dåligt sätt.

Något Windows 10 blir det inte tal om för min del. Jag är så trött på kompatibilitetsproblem att jag håller mig till det etablerade under en lång tid framöver. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis ominstallerat min dator till Windows 7 via min CD-skiva (med andra ord inte piratkopierad), men hittar ingen uppdatering till Windows 10, och när jag söker efter uppdatering så står den bara och letar, men kommer varken fram till om det finns eller inte finns uppdateringar. Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har uppdaterat nu och har märkt en väldigt irriterande sak.

När jag öppnar t.ex. skype så tar det ett tag för programmet att starta och när jag går in i en konversation och försöker skriva så kommer det ingen text direkt utan bokstav för bokstav ploppar upp i slö takt. Som ett lagg nästan.

Även fönster kan startas med ingenting i dom. Trycker jag på pilen på startfältet för att komma åt program som körs i bakgrunden så är även den rutan blank.

Någon som fått liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu uppgraderat från Build 9926 som jag var fast på, då Windows Update inte ville uppdatera den. Jag laddade ned Build 10130 (från "busken" sedan MS tagit ned IP-länkarna) och uppgraderade manuellt. Efter det hittade Win Update den nya builden 10240 som är samma som släppts till allmänheten. Tittar man under System står det numera Windows 10 Pro, så jag antar att jag kör den riktiga versionen nu. Då återstår det bara att se om man kan skapa en iso för att inom kort göra en ren installation. Startmenyn är bättre än i min buggade 9926:a. Då var den stor och blaffig och jag kunde inte minska den. I den färdiga versionen var den förvisso ännu blaffigare, men gick att förminska till samma minimala nivå som den första TP-builden hade möjlighet till. Alltid något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

Nu talar jag inte för alla, men Windows 10 är vad jag tycker i varje fall mycket mera likt Windows 7/XP/Vista, fast helt enkelt snyggare och 'bättre', det har inte den där skärmen som Windows 8 har om man råkar klicka på Windows knappen, dvs start menyn. Den är mycket bättre på W10 tycker jag iaf, då den helt enkelt är mera lik Windows 7/Vista/XP istället för man ska få upp en helt annan skärm med saker.

Hurvida det har kompatibilitetsproblem har jag tyvärr ingen aning om, men skulle gissa på att om dina spel fungerar på W8 så lär dom högst troligt fungera på W10 också.

Tror det mest negativa folk klagar på är att W10 ibland väljer att starta om datorn mitt när du gör någonting för att uppdatera, det har inte hänt mig ännu, men det har hänt några personer.

 

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...