Jump to content

Nytt datorköp!


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Nu när skatten kommit tillbaka så har jag bestämt mig för att köpa en nya dator att spela på!

Det jag tänker är lägga är runt 17 000 kan vara flexibel att betala lite mer än det.

Det enda jag behöver just nu är burken och ett OS. Finns det billigt OS någonstans? Studentrabatt?

Burken får gärna sättas ihop och testas av sidan där beställningen görs!

GO! :)

Edit

Märkte nu att min version av Windows 7 kan uppgraderas till Windows 10 i senaste uppdateringen. Går det installera samma skiva på den nya och sen uppgradera till windows 10?

Kan också lägga till att det skulle vara nice med en tyst och kall dator.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när skatten kommit tillbaka så har jag bestämt mig för att köpa en nya dator att spela på!

Det jag tänker är lägga är runt 17 000 kan vara flexibel att betala lite mer än det.

Det enda jag behöver just nu är burken och ett OS. Finns det billigt OS någonstans? Studentrabatt?

Burken får gärna sättas ihop och testas av sidan där beställningen görs!

GO! :)

Edit

Märkte nu att min version av Windows 7 kan uppgraderas till Windows 10 i senaste uppdateringen. Går det installera samma skiva på den nya och sen uppgradera till windows 10?

Kan också lägga till att det skulle vara nice med en tyst och kall dator.

I och med släppet av 980Ti är detta just nu typ det bästa inom burkdatorer: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8095681/2015-06-03

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I och med släppet av 980Ti är detta just nu typ det bästa inom burkdatorer: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8095681/2015-06-03

Nödvändigt att kosta på så mycket?

Jag hade:

Köpt ett billigare nätagg, man kan få bra silver/goldagg för 1000-lappen. Skillnaden på gold och platinum är defintitivt inte värt att betala. Spara 600.

Köpt billigare moderkort, lägg ca 1000 så får du ett bra moderkort. Spara 600. Enda enledningen att inte köpa billigaste är funktionerna du vill ha med moderkortet (överklocking, bättre ljudkort etc.)

Man kan också fråga sig om du vill spendera 1000kr för att få hyperthreding, dvs ca 2x så många kärnor på processorn. Ska du bara spela är det lite tveksamt. Dvs 4790 eller 4690.

23% mer prestanda med 980ti än 980 för 2000 kr. Upp till dig.

SSD: om du vill ha 512gb så är det dyrt, finns dock billigare alternativ också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu ska vi se. Känns som jag vill skära ner på priset lite.

Behövs verkligen så stor SSD? Räcker det inte med en 128GB eller 256GB?

Billigare nätagg för att skära ner ytterligare.

När det kommer till clockning och liknande så är det verkligen inget jag håller på med, så kanske ett billigare moderkort också?

Grafikkortet går bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu ska vi se. Känns som jag vill skära ner på priset lite.

Behövs verkligen så stor SSD? Räcker det inte med en 128GB eller 256GB?

Billigare nätagg för att skära ner ytterligare.

När det kommer till clockning och liknande så är det verkligen inget jag håller på med, så kanske ett billigare moderkort också?

Grafikkortet går bra!

Det är fan inte enkelt att köpa SSD nu alltså. Du kommer inte bli nöjd med 128 GB eftersom spel tar så jävla mycket plats nu för tiden. Bara GTA V tar 65 GB. 256 GB känns nog bäst eftersom att de 2700 och uppåt som 512 GB kostar känns jävligt mycket att lägga på lagring. Ska tilläggas att även på en 256 GB får man kriga lite om utrymmet när man har några spel installerade, men det känns ändå som det rimligaste alternativet.

Du kan absolut hitta kvalitetsagg för tusenlappen. Nu är Sweclockers nere just för tillfället, men jag tror det var den här serien med nätaggregat som sopade banan i prisklassen.

Angående moderkort så har jag ingen koll på det, men det borde finnas kort med Z-97 för runt tusenlappen alltså.

Här har du samma prestanda som i tidigare länk men med nedskalningar på SSD (250 GB), grafikkort (samma modell men annan tillverkare), nätagg (ändå ett ganska påkostat) och processorkylare (den som ALLA som inte överklockar köper) för under 17 lök. Du ska dock inte köpa den här vagnen rakt av utan att få någon annans input, för jag har inte gjort några efterforskningar kring de exakta komponenterna. Ville mest bara visa att Xazzis kundvagn var onödigt påkostad. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...