Jump to content

PC-requirements


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag har tidigare sagt att det inte blir någon PC-version för mig, men jag kanske ångrar mig på den fronten nu när jag har en bra dator.

System requirements enligt Rockstars hemsida:

Minimum specifications:

OS: Windows 8.1 64 Bit, Windows 8 64 Bit, Windows 7 64 Bit Service Pack 1, Windows Vista 64 Bit Service Pack 2* (*NVIDIA video card recommended if running Vista OS)

Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz (4 CPUs) / AMD Phenom 9850 Quad-Core Processor (4 CPUs) @ 2.5GHz

Memory: 4GB

Video Card: NVIDIA 9800 GT 1GB / AMD HD 4870 1GB (DX 10, 10.1, 11)

Sound Card: 100% DirectX 10 compatible

HDD Space: 65GB

DVD Drive

Recommended specifications:

OS: Windows 8.1 64 Bit, Windows 8 64 Bit, Windows 7 64 Bit Service Pack 1

Processor: Intel Core i5 3470 @ 3.2GHZ (4 CPUs) / AMD X8 FX-8350 @ 4GHZ (8 CPUs)

Memory: 8GB

Video Card: NVIDIA GTX 660 2GB / AMD HD7870 2GB

Sound Card: 100% DirectX 10 compatible

HDD Space: 65GB

DVD Drive

För det första, är det verkligen så att en DVD-läsare är ett krav? Släpps inte allt på Download nuförtiden?

Sen undrar jag om min Lenovo Y50-70 kommer klara biffen. CanYouRunIt säger att minimum möts men inte rekommenderade, fast jag undrar om det verkligen stämmer för allt jag kollade var överkvalificerat.

Mina specs:

Intel Core i7-4710HQ @ 2,50 GHz (x64)

NVIDIA® GTX-860M 2GB

8 GB RAM

1 TB SSHD

Allt är bra säger de utom processorn som de vill ändra till en i5 3470 @3,2 GHz Quadcore. Men jag har i7 dualcore som har nån slags turbo som gör att den ska funka lika bra... eller nåt. Vad är rätt?

Kolla själv på System Requirements Lab (Can You Run It)!

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Gick och köpte ett grafikkort för att kunna spela, ser oerhört mycket fram emot det!

Det blev ett GeForce GTX 970 Strix OC 4GB, så det borde ju inte vara några konstigheter.

Har svårt att avgöra om Intel i7 930, 8 Cores @ 2.80GHz kommer duga men jag hoppas det!

@Henkibojj: gällande grafikkort kan du nog tyvärr inte bara kolla på hur högt modellnummer ditt har och hur många GB det ligger på, det där M:et är en viktig detalj. 860M ligger långt under GTX 660 (det rekommenderade) enligt den här källan i alla fall: http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-860M-vs-GeForce-GTX-660

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick och köpte ett grafikkort för att kunna spela, ser oerhört mycket fram emot det!

Det blev ett GeForce GTX 970 Strix OC 4GB, så det borde ju inte vara några konstigheter.

Har svårt att avgöra om Intel i7 930, 8 Cores @ 2.80GHz kommer duga men jag hoppas det!

@Henkibojj: gällande grafikkort kan du nog tyvärr inte bara kolla på hur högt modellnummer ditt har och hur många GB det ligger på, det där M:et är en viktig detalj. 860M ligger långt under GTX 660 (det rekommenderade) enligt den här källan i alla fall: http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-860M-vs-GeForce-GTX-660

Jag förstod mig inte på mycket av de där siffrorna, men det passerar väl ändå minimikraven med god marginal? En laptop för 25 papp köper jag inte, även om de förstås föreslår en av de dyrare maskinerna. Jag behöver inte köra på maxinställningar, bara det är snyggt och laggfritt är jag nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod mig inte på mycket av de där siffrorna, men det passerar väl ändå minimikraven med god marginal? En laptop för 25 papp köper jag inte, även om de förstås föreslår en av de dyrare maskinerna. Jag behöver inte köra på maxinställningar, bara det är snyggt och laggfritt är jag nöjd.

Jag vågar inte sia om prestandan, men det kommer ju helt klart att vara spelbart. Minimumkraven är rejält låga alltså, och om jag har förstått internet rätt så har ditt grafikkort ungefär 120 % mer kräm än det rekommenderade 9800 GT. Ska bli riktigt intressant hur spelet lirar på system med lite mindre kraft. Efter att ha sett exempelvis Assassin's Creed Unitys skyhöga minimumkrav var jag rädd att det var åt det hållet det skulle barka nu med nysläppta spel, men jag antar att det skitspelet helt enkelt var dåligt optimerat. Har därför höga förväntningar över att GTA V kommer fint optimerat och kunna lira dugligt även för folk med äldre system!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar inte sia om prestandan, men det kommer ju helt klart att vara spelbart. Minimumkraven är rejält låga alltså, och om jag har förstått internet rätt så har ditt grafikkort ungefär 120 % mer kräm än det rekommenderade 9800 GT. Ska bli riktigt intressant hur spelet lirar på system med lite mindre kraft. Efter att ha sett exempelvis Assassin's Creed Unitys skyhöga minimumkrav var jag rädd att det var åt det hållet det skulle barka nu med nysläppta spel, men jag antar att det skitspelet helt enkelt var dåligt optimerat. Har därför höga förväntningar över att GTA V kommer fint optimerat och kunna lira dugligt även för folk med äldre system!

"120% mer kräm" som i faktiskt mer än dubbelt så mycket, eller 20% mer? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"120% mer kräm" som i faktiskt mer än dubbelt så mycket, eller 20% mer? :)

Ja jävlar, det var klumpigt uttryckt. :doh: Skulle skriva "dubbelt så mycket kräm" men insåg att det är lite mer ändå, så då blev det sådär... :rolleyes:

Men den där bedömningen gjorde jag hastigt av prestandatester som gjordes när GT 9800 var nytt (SJU år sedan :o ) så jag vet ärligt talat inte ifall man ens kan jämföra dem med prestandatester av nya kort. Men min högst okvalificerade gissning är att GTA V kommer att flyta på utan problem på din laptop, fast med lite lägre grafikinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intel® Core i5-4690K CPU @ 3.50GHz processor

3,47GB RAM

GeForce GTX 970 grafikkort

Microsoft Windows 7 Ultimate Edition Service Pack 1 (build 7601), 32-bit operativsystem

Jag var ju en jävla idiot som råkade installera 32-bit versionen av Windows (hade bråttom, ville få igång skiten, och läste inte vad jag klickade på) när jag köpt nya delar till datorn. Så nu måste jag låna installationsskiva igen, ominstallera Windows (som tar en halv jävla dag, gaaaah kiss i hjärnan), samt införskaffa mig lite starkare RAM. Men det är inte hela världen, så länge jag kan spela GTA V utan att datorn självdör eller laggar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

i5-3570k

GTX 660ti

16 gb ram @ 1800mHz

Jag väntar och ser, om det är så att det flyter bra med ett sämre grafikkort så kommer jag att införskaffa det. Jag spelar Online för fullt på Ps4 plus att jag spelat sönder SP på 360. Annars så får det vänta till nästa datoruppgradering/bygge, tänker inte shoppa ett grafikkort bara för det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

För mig är bonuspengar inget incitament alls för att förhandsboka. Det är ju ett spel så då ligger väl spelglädjen i att skaffa sig framgången själv?

Hur snabbt inpå release tror ni någon butik sänker priserna? (Länge sen jag köpte nya spel)

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är bonuspengar inget incitament alls för att förhandsboka. Det är ju ett spel så då ligger väl spelglädjen i att skaffa sig framgången själv?

Inte om det är som online var på Xbox 360 när jag testade det för ett år sedan. Det blev ett jädrans grindande för att kunna köpa sig ens det billigaste garaget. Men jag förstår vad du menar för jag tycker att erbjudandet är lite väl frikostigt, för nu kommer jag kunna ha ett garage och en av de fetare bilarna redan från start så jag kommer inte ha samma incitament att jobba in stålars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Heists ger möjligheten att på ett par timmar kunna köpa riktigt dyra prylar från att ha varit luspank. Med förstagångsbonusen på 100k blir det också ännu mer.

Jag minns i början när man fick stjäla en Bravado-muskelbil och spela l uppdrag för några hundralappar för att ha råd med ett garage efter tre dagar :P Butiksrån var det som gav mest, 1900 för tre stjärnor och så ett sjukhusbesök som följd för 1500.

Tuffa tider. Nu får man 700k per spelomgång...

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...