Jump to content

Google Earth Pro släpps gratis


Vice.
 Share

Recommended Posts

Inte om folk bestämmer sig för att diskutera Google Earth/Maps/Pro istället, vilket vore det vettigaste.

Jag kan föregå med gott exempel och säga att åtminstone Google Maps har varit ovärderligt för mig när jag gjorde mitt examensarbete 2011-2012 och när jag var reseledare 2013. Det var också väldigt användbart när jag skulle på resa med familjen 2014 på andra sidan jordklotet. Helst skulle jag vilja ha en internetgenväg på startskärmen för Windows 8.1 som leder till Maps, men så långt har jag inte kommit än. Jag läser nu en kurs i GIS för att äntligen ta ut min examen. Förhoppningsvis kommer jag ha nytta av både kursen och programmet när jag väl ska börja arbeta.

Vad har ni (haft) för användning av Google Earth/Maps?

(EDIT: Hint, Vice., på hur man kan och bör skriva när man startar en tråd, istället för att kasta ut en länk bara för att vara först.)

Mitt användningsområde för Google Earth är faktiskt att antingen titta runt lite vart jag ska åka eller enbart titta lite runt där jag har varit, vad man råkade missa. I höstas var vi till Prag t.ex. och där ser jag nu att det var massor vi missade. Fanns otroligt mycket jag ville se, men vi gick enbart runt i barer och söp den större delen av tiden tyvärr. Otroligt fin stad måste jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1) Vad har ni (haft) för användning av Google Earth/Maps?

2) (EDIT: Hint, Vice., på hur man kan och bör skriva när man startar en tråd, istället för att kasta ut en länk bara för att vara först.)

1) Google maps är absolut bäst på street view.

Dessvärre får jag inte alltid det att funka. Jag inte satt mig i om det kostar eller om helt enkelt inte finns på vissa ställen. Lund tex. Men i Brescia har jag använt det ofta.

2) Haha humor har du det gillar jag :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni (haft) för användning av Google Earth/Maps?

Använder Google Maps i princip varje dag i jobbet. Oumbärligt när jag ska utanför staden i småbyar och hämta folk som ska till flyg/tåg osv. Eller för den delen lämna folk.

Riktigt bra att använda satellitläget då, så ser man exakt vilket hus man ska till i de fall man hamnar på en större gård med flera bostadshus.

Google Maps används för gps-funktionen, annars använder jag Eniros karta om jag är inom stan och ska leta husnummer. Grym bra funktion! Används dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävlar i brunnen, vad trög du är. När jag säger "skriv såhär när du startar en tråd" så menar jag det också.

Skulle inte du kunna börja sköta ditt modererande utanför trådar? Om du vill tillrättavisa Vice. efter att ha fixat till hans skeva trådnamn kan du väl PMa? Det behöver inte göras off-topic, triumferande och inför publik.

Luktar ny bann här inne!

Bra post!

Ni är alla kålsupare. Vet längre inte vem jag ska störa mig på. sad_1182040_0.gif

Verkligen. Vice beter sig som en femåring men lyckas också med konststycket att dra flera andra med sig till dagisnivå.

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte du kunna börja sköta ditt modererande utanför trådar? Om du vill tillrättavisa Vice. efter att ha fixat till hans skeva trådnamn kan du väl PMa? Det behöver inte göras off-topic, triumferande och inför publik.

Bra post!

Verkligen. Vice beter sig som en femåring men lyckas också med konststycket att dra flera andra med sig till dagisnivå.

Får jag då påpeka att du skriver i en tråd om google earth utan att skriva något om just google earth. Scum on earth, håll käften.

Jag är däremot som Vice. pappa och fadersgestalt och jag har en väldigt oönskad son som jag gärna hade gjort abort på.

---

Kan alla bara, snälla hålla er till trådens innehåll nu. Skiter i vem, eller vad (för er HEN här inne). Nu är det bara väntetider tills nästa idiotiska tråd kommer skapas och jag har som sagt tappat all tålamod till Vice. och är inte den som bryr mig om vad andra tycker om en framtida permban. Vissa blir helt enkelt dummare med åren, speciellt Vice.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det några fördelar med att använda Google Earth framför Google Maps?

För maps täcker ju hela världen om man nu skulle vilja kolla på det. Själv använder jag mest maps till att guida mig om jag ska någonstans jag inte känner till, eller för att sitta och leta nya motorcykelvägar och drömma mig bort.

Känns inte riktigt som jag behöver Google Earth för det, eller?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det några fördelar med att använda Google Earth framför Google Maps?

För maps täcker ju hela världen om man nu skulle vilja kolla på det. Själv använder jag mest maps till att guida mig om jag ska någonstans jag inte känner till, eller för att sitta och leta nya motorcykelvägar och drömma mig bort.

Känns inte riktigt som jag behöver Google Earth för det, eller?

Det händer ju titt som tätt att man vill se en kartbild i 3D för att få sig en bättre uppfattning, men maps är oftast enklare och mer användbart. Vad Pro gör är ju att integrera analysmetoder med 3D-rendering, så där finns det säkert stora användningsområden för industrin. Själv har jag nog bara använt Earth till min söderhavsresa för att se topografin på alla öar jag skulle besöka. Det blev väldigt mycket tydligare vilka öar som var vulkanberg och ilka som var flackare.

Är det några som använt Maps för att göra egna kartor? Det var det jag egentligen menade när jag skrev förra posten om examensarbetet etc. Några av dem har ett fyrtiotal punkter eller mer inprickade tillsammans med vägbeskrivningar. Vanliga Maps med bara sök- och kartfunktioner använder jag förstås varje dag.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...