Jump to content

Program ni inte klarar er utan


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Inte helt enligt trådens tema, men jag vill tipsa om mobil-skärmdelningsappen Screen Stream Mirroring.

Inte den bästa videon, men det visar programmet rätt bra i detalj.

Det går helt enkelt ut på att du installerar en app på din mobil som sänder en videoström till valfri källa lokalt (standard) eller globalt (mer avancerat). Jag testade att sända till UPnP och låta min smartteve uppfatta det, men det gick inget vidare faktiskt. Oklart om det är appen eller teven, men jag gissar det sistnämnda eftersom den är från 2014. Istället var det nästintill problemfritt att sända till både VLC och OBS (där man ju kan spela in till en videofil i OBS för vidare publicering, om man vill).

Det är fullt möjligt att det finns bättre appar, men den här var väldigt enkel och kräver inga särskilda installationer (men varför behövs Platsbehörighet?). Gratisversionen ger 10 minuter stream, eller möjlighet till ytterligare 10 minuter stream för varje reklamvideo du tittar på. Vill du verkligen använda appen i mer än en halvtimme i taget (varför skulle det behovet finnas, egentligen?) får du ladda upp ett antal reklamvideos och köra dem i stöten för att få din tidspott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Inte helt enligt trådens tema, men jag vill tipsa om mobil-skärmdelningsappen Screen Stream Mirroring.

Inte den bästa videon, men det visar programmet rätt bra i detalj.

Det går helt enkelt ut på att du installerar en app på din mobil som sänder en videoström till valfri källa lokalt (standard) eller globalt (mer avancerat). Jag testade att sända till UPnP och låta min smartteve uppfatta det, men det gick inget vidare faktiskt. Oklart om det är appen eller teven, men jag gissar det sistnämnda eftersom den är från 2014. Istället var det nästintill problemfritt att sända till både VLC och OBS (där man ju kan spela in till en videofil i OBS för vidare publicering, om man vill).

Det är fullt möjligt att det finns bättre appar, men den här var väldigt enkel och kräver inga särskilda installationer (men varför behövs Platsbehörighet?). Gratisversionen ger 10 minuter stream, eller möjlighet till ytterligare 10 minuter stream för varje reklamvideo du tittar på. Vill du verkligen använda appen i mer än en halvtimme i taget (varför skulle det behovet finnas, egentligen?) får du ladda upp ett antal reklamvideos och köra dem i stöten för att få din tidspott.

Jag förstår inte riktigt användningsområdet ändå. Att streama när man spelar mobilspel? Vad menar du då med att ingen borde vilja använda appen i mer än 30 minuter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kebab skrev:

Jag förstår inte riktigt användningsområdet ändå. Att streama när man spelar mobilspel? Vad menar du då med att ingen borde vilja använda appen i mer än 30 minuter?

Jao, om man vill visa något för andra på sin mobil till exempel, men det är för styrigt att sitta bredvid varandra eller att det är för många som ska se en liten skärm samtidigt. Då kan det vara praktiskt att visa det på storbild istället. Eller att man vill göra en youtube-video med instruktioner om hur man navigerar menyer och inställningar, till exempel. Jag har inte riktigt funnit behovet, men möjligheten att läsa längre artiklar på storteve från min mobil är välkommet eftersom jag inte kanske vill läsa på min mobil eller surfplatta. Jag vet inte, men jag gillar möjligheten. Mobilspel kan ju också vara ett användningsområde.

Om det är filmerna/bilderna/filerna man vill åt gör man nog bäst i att fortsätta med sin DLNA-server precis som vanligt. Att man kopplar upp sig på sitt hemnätverk och strömmar media till sin smartteve eller chromecast. Men inget av det visar själva mobilskärmen, vilket detta program möjliggör. Frågan är om man behöver streama kort eller långt: Är det kort "bara för att visa" behöver man inte göra något. Vill man göra en längre presentation eller inspelning får man se till att köpa programmet eller bunkra upp med ett antal reklamvideos i förhand för att få sin längre tidsperiod.

Framförallt i instruktionsvideor är det ju trevligt att kunna göra sig en professionell youtubevideo direkt från videokällan snarare än att sitta med en kamera pekandes på skärmen som bara ger dålig fokus och reflektioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
2014-11-03 at 20:59, dibel skrev:

7-zip, MPC-HC, Mozilla Firefox, Notepad++. Dessa är standard vid ny installation av en Windowsdator. Sedan fylls det på med andra program som exempelvis Steam, utorrent och andra specialprogram när behov för dessa dyker upp.

Tiderna förändras. Kört Linux sedan 2015/2016 och bara Firefox och i viss mån 7-zip (inte installerat nu, men om behov dyker upp är det bara ett kommando bort) är kvar. Förvisso kan man installera Steam, men spelar ingenting längre.

Nya program man inte klarar sig utan; gcc, g++, GNU make, GNU nano, Mousepad, en IDE; just nu Geany - mycket smidig! Geany är dock mer en texteditor än en IDE, men den duger gott och väl till den enkla programmeringen jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2018-10-01 at 17:02, dibel skrev:

Tiderna förändras. Kört Linux sedan 2015/2016 och bara Firefox och i viss mån 7-zip (inte installerat nu, men om behov dyker upp är det bara ett kommando bort) är kvar. Förvisso kan man installera Steam, men spelar ingenting längre.

Nya program man inte klarar sig utan; gcc, g++, GNU make, GNU nano, Mousepad, en IDE; just nu Geany - mycket smidig! Geany är dock mer en texteditor än en IDE, men den duger gott och väl till den enkla programmeringen jag gör.

Du kanske skrivit det någonstans, men vad fick dig att gå över till Linux?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Misterwhoopee skrev:

Du kanske skrivit det någonstans, men vad fick dig att gå över till Linux?

Jag har kört olika distros sedan jag introducerades till Linux (Ubuntu) i en kurs på gymnasiet 2007/2008. I början dual boot med Windows  Vista / 7 och Ubuntu och sedan exklusivt både Windows 7 och Linux.

Det som fick mig att gå över helt var att spelen jag spelade (Dota 2, Paradoxspelen och FM) släpptes native till Linux (genom Steam) och således var Windows överflödigt.

Dessutom gillar jag miljön. Ett kommando för att uppgradera hela systemet (såväl OS som webbläsare, mediaspelare, utvecklarprogram etc.). Inga överflödiga appar (om man inte vill) såsom Windows 10 forcerar på en för närvarande.

Det är riktigt simpelt att använda Linux. Åtminstone de stora distrosarna (Debian/Ubuntu, Fedora/RHEL/CentOS, SLES/OpenSuse, Arch). Arch är om man vill vara hardcore, men jag är riktigt nöjd med Fedora.

Vill man vandra vidare ned i kaninhålet så är nästa steg Gentoo och steget efter det är LFS. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Insåg att jag aldrig skrivit här. Också för att jag inte har några spännande program i min arsenal. Utöver något enstaka spel är det verkligen bara Chrome och Spotify som används...:ermm:

Och på jobbet Outlook... Men okej, vill slå ett slag för kalkylatorn också! Det enda som är bra med det svampiga tangentbordet på jobbet är att det finns en snabbknapp för att ta fram miniräknare... :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
2018-10-07 at 21:44, Kebab skrev:

Insåg att jag aldrig skrivit här. Också för att jag inte har några spännande program i min arsenal. Utöver något enstaka spel är det verkligen bara Chrome och Spotify som används...:ermm:

Och på jobbet Outlook... Men okej, vill slå ett slag för kalkylatorn också! Det enda som är bra med det svampiga tangentbordet på jobbet är att det finns en snabbknapp för att ta fram miniräknare... :w000t:

Bah, jag har använt Ctrl+Alt+C till det sedan 2002, plus en handfull liknande kommandon. Man behöver bara konfigurera det själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...