Jump to content

Ny laptop, så småningom


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjo!

Som vanligt sitter jag på uråldriga tekniska mojänger och behöver lite hjälp med att uppgradera mig. I lika vanlig ordning vet jag inte riktigt vad det är jag behöver :P

Just nu har jag en gammal laptop med Windows XP och noll prestanda. Den låter förfärligt och har knappt 40 Gig hårddisk, trasigt bluetooth och öppen hårddisklucka. Needless to say skulle jag gärna byta upp mig.

Men vad vill man ha i en laptop nuförtiden? Jag kommer mest använda den till att ha filmer/Youtube/streaming på och koppla till min 47"-teve. Moderna spel är ju förstås välkommet att kunna lira, men jag har inga krav på hög grafikprestanda. Skulle jag bli PC-gamer igen kommer jag nog köpa en stationär dator senare.

Så, vad behövs i hårdvara för en duglig speldator som mest ska användas till film och streaming? Jag har inga större krav alls men jag har heller ingen uppfattning om vad som är kass eller övermycket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo!

Som vanligt sitter jag på uråldriga tekniska mojänger och behöver lite hjälp med att uppgradera mig. I lika vanlig ordning vet jag inte riktigt vad det är jag behöver :P

Just nu har jag en gammal laptop med Windows XP och noll prestanda. Den låter förfärligt och har knappt 40 Gig hårddisk, trasigt bluetooth och öppen hårddisklucka. Needless to say skulle jag gärna byta upp mig.

Men vad vill man ha i en laptop nuförtiden? Jag kommer mest använda den till att ha filmer/Youtube/streaming på och koppla till min 47"-teve. Moderna spel är ju förstås välkommet att kunna lira, men jag har inga krav på hög grafikprestanda. Skulle jag bli PC-gamer igen kommer jag nog köpa en stationär dator senare.

Så, vad behövs i hårdvara för en duglig speldator som mest ska användas till film och streaming? Jag har inga större krav alls men jag har heller ingen uppfattning om vad som är kass eller övermycket. :)

Rent generellt så uppfyller alla bärbara datorer basic krav exkluderat att spela. Det är dock svårt att utvärdera byggkvalite men vissa märker är generellt bättre än andra. Dessutom beror det mycket på vilka serier av datorer man köper. Sedan finns ju vissa nya slimma datorer som saknar tex dvd-läsare osv. Men det tror jag du själv fattar och kan läsa i produktbeskrivningen.

Det som skiljer sig mellan datorer är ju skärm och upplösning samt processor och grafikkort. Nästan alla processorer med 2 kärnor duger så länge de är klockade över 2 Ghz och att undvika processorer som är klassade med låg energiförbrukning. 4 kärnor är definitivt overkill. Denna lista har typ alla processorer (och grafikkort) om du vill jämföra 2 modeller.

Till grafikkort är det bara köra något i klass 2 i den här listan. Klass 1 är overkill och klass 3 börjar bli uttjänt med dagens spel. Listan är sorterad lite grovt och högre upp bör vara bättre.

En sådan dator du beskriver bör inte kosta mer än ca 8000kr och inte mindre än 5000kr.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger det råd som jag alltid ger när nån ska köpa laptop: Köp inte Acer.

Ja, jag kan passa på att fråga alla som ser detta. Känner ni någon som har varit nöjd med en Acer-dator efter ett år? Maken till dåligt rykte får man leta efter, men ändå överlever de.

Sony (svindyra), Asus och Lenovo verkar för övrigt alltid bli nämnda som köpvärda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger det råd som jag alltid ger när nån ska köpa laptop: Köp inte Acer.

Håller med till 100%!

Sony (svindyra), Asus och Lenovo verkar för övrigt alltid bli nämnda som köpvärda.

... och Apple! Betalar du 10000 kronor för en MacBook får du idag inte bara rå prestanda utan även en stabilitet som inte åtfinns på någon annan plattform. Det är det som är styrkan i att köra mjukvara på hårdvara utvecklat av samma företag, i egenskap av datastudent är jag väldigt trött på avdankade gamla föreläsare som inte förstår att OS X är relevant och något som blir allt mer kompatibelt för varje dag som går.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kan passa på att fråga alla som ser detta. Känner ni någon som har varit nöjd med en Acer-dator efter ett år? Maken till dåligt rykte får man leta efter, men ändå överlever de.

Sony (svindyra), Asus och Lenovo verkar för övrigt alltid bli nämnda som köpvärda.

Jag tror det finns vissa serier som håller rätt okej kvalite men det är bara vad jag hört.

... och Apple! Betalar du 10000 kronor för en MacBook får du idag inte bara rå prestanda utan även en stabilitet som inte åtfinns på någon annan plattform. Det är det som är styrkan i att köra mjukvara på hårdvara utvecklat av samma företag, i egenskap av datastudent är jag väldigt trött på avdankade gamla föreläsare som inte förstår att OS X är relevant och något som blir allt mer kompatibelt för varje dag som går.

Fast saken med apple är ju att man betalar typ 3000 extra för os och design. Jag tror det ska finnas siffror på stabiliteten men hittar inte de just nu, där tror jag inte det var så stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... och Apple! Betalar du 10000 kronor för en MacBook får du idag inte bara rå prestanda utan även en stabilitet som inte åtfinns på någon annan plattform. Det är det som är styrkan i att köra mjukvara på hårdvara utvecklat av samma företag, i egenskap av datastudent är jag väldigt trött på avdankade gamla föreläsare som inte förstår att OS X är relevant och något som blir allt mer kompatibelt för varje dag som går.

Ja, absolut. Glömde det bara. Den dagen jag själv tvingas skaffa en laptop så kommer jag helt klart snegla åt Apple-hållet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast saken med apple är ju att man betalar typ 3000 extra för os och design. Jag tror det ska finnas siffror på stabiliteten men hittar inte de just nu, där tror jag inte det var så stor skillnad.

Vilket praktiskt taget räknas in i andrahandsvärdet. Ärligt talat finns det ingen laptop på marknaden som motsvarar känslan från Apple.

edit: OnT: För övrigt skulle jag aldrig köpa en laptop över 11.6" (smärtgräns 13.3"). Nu nämner visserligen Henkiboi spel, men det fungerar inte som inte en framtidslösning.

Redigerad av mr_tobbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kan passa på att fråga alla som ser detta. Känner ni någon som har varit nöjd med en Acer-dator efter ett år? Maken till dåligt rykte får man leta efter, men ändå överlever de.

Ptja, de är billiga. Folk (t.ex. studenter) som inte vill, eller kan, lägga ut mycket cash och som bara behöver en laptop för att skriva dokument och surfa tror att de klarar sig med en Acer. Kruxet är att en Acer sällan ens duger till såna enkla saker - förr eller senare får man problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast saken med apple är ju att man betalar typ 3000 extra för os och design. Jag tror det ska finnas siffror på stabiliteten men hittar inte de just nu, där tror jag inte det var så stor skillnad.

Jag skulle snarare säga 1500 för design och 1500 för själva märket där det i så fall är det senare som känns ovärt, design betalar jag gärna för. I sin helhet skulle jag aldrig byta ut min tre år gamla MacBook Air och när den väl ger upp (hoppas på plus fem, sex år). Angående stabilitet och så baserade jag det på egna erfarenheter även om det vore intressant att se faktisk data. Det är inte allt för sällan som mina studiekamraters Vaio och Acer för 10000 kronor drar igång fläkten och börjar föra oväsen var och varannan minut, även under idle, samtidigt som MacBooken inte gör ett knyst ifrån sig annat än när det verkligen ska beräknas saker. Om det beror på hårdvaran eller mjukvaran (Windows) kan man ju spekulera i...

En annan grej med budgetdatorer från HP och liknande är ju att de kommer med en massa förinstallerat skräp. HP Recovery Disk, HP Media Buttons, HP Crap Converter och så vidare... en av många anledningar till varför sådana datorer ofta packar ihop.

Edit: Just det, för 10000 kronor tycker jag att Vaio känns alldeles för plastig. Kolfiber, ja. Böjbar, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Apple-datorer är alltid bra och oftast snyggare (visserligen subjektivt men i det här fallet närmast objektivt). Sitter själv på en Asus-dator som jag köpte våren 2011 för ca 7500 om jag inte minns fel, med prestanda därefter. Får lov att säga att jag varit relativt nöjd och sluppit allt för stora problem, bortsett från att batteriet ballat ur på senare tid. På denna har jag framförallt programmerat i både Windows- och Ubuntu-miljö men även spelat lite vilket fungerat okej. Om dagens modeller håller samma hållbarhetsstandard kan jag definitivt rekommendera Asus som tillverkaralternativ. Annars tycker även jag att Apple är ett av de vettigare alternativen trots priserna, men det beror lite hur viktig du tycker att allmän byggkvalitet och design är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, inte visste jag att det skulle bli en diskussionstråd! :D Keep it coming, jag sitter snällt och lyssnar. Bra att ni nämnde Acer, jag funderade just på om det var de eller Asus som var dåliga. Lenovo är ett ganska nytt märke för mig, bra att veta att det är bra.

Spel är som sagt inget att haka upp sig på. De enda idéer jag har (oldskool/ignorant som jag är) är att spela sånt jag hört talas om från 2000-2012 som jag aldrig orkade bry mig om att hypa upp mig för. Faktum är att jag med största sannolikhet mest kommer att spela gamla emulatorer på storbild med kopplade spelkontroller, så någon maxprestanda är jag inte ute efter. Fast visst, GTA V på schysst/duglig kvalitet tackar jag inte nej till :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Såja, nu ska vi se. Sorry för textvägg, jag har försökt göra det läsvänligt.

Jag gick in på netonnet.se och letade upp "dator -> laptop -> syfte -> spel" och fick fram ett sökresultat. Med mina egensatta kriterier om "inte Acer, inte mer än 9000, inte något som verkar klumpigt/fult/opraktiskt men ändå tillräckligt kraftfullt" har jag kommit fram till den här datorn:

Lenovo Y50-70

Pris 7990:-

Intel i5-4200H-processor

8GB RAM

500GB SSH (8GB SSD-cache)

GeForce GTX 860M 2GB.

Det finns också en snäppet dyrare variant med i7-4710HQ-processor och 1TB-disk (8GB SSD-cache), men den kostar 9490 och då tycker jag att jag överstigit min smärtgräns. Åtta papp kan jag ge, men nio och ett halvt känns overkill. Vad behöver jag en i7-processor till egentligen? En halv terabyte extra är trevligt men inte alls nödvändigt.

Den ser riktigt bra ut, är tydligen ganska tyst och verkar för mig personligen inte ha några större brister än att den helt saknar DVD/BR-läsare. Jag har nästan aldrig använt det, men det är väldigt bra att ha om behovet skulle uppstå. Skärmen anses i flera reviews vara dess svaghet, men 1) jag kan nog inte vara kräsen med den världsbild jag har, och 2) "After playing several hours of Civ 5 and BF4 over this weekend, I have NEVER ONCE thought "I want to go play this on my Blade Pro or my external monitor because the quality of this display is horrible." It doesn't detract from the experience for me." - sagt av en OCD-galning med dussintals datorer i bagaget. Däremot vill jag inte ha en med högglansig skärm, såsom beskrivs på netonnet, men den listan har fel i andra kolumner och är inte högglansig i första, andra eller fjärde videon nedan, däremot den tredje.

Den ser ju riktigt bra ut:

Spelmässigt verkar den ju klara biffen rätt bra till de flesta spelen:

Och den anses vara prisvärd:

(14:00->)

I kobbes listor hamnar den på "overkill" (klass 1-GPU) och nånstans rätt högt på CPU-benchmarklistan (vad betyder det?)...

...så...

...är den bra? :mellow:

Kolla gärna de billigare alternativen från netonnet: HP Pavillion ett och Två, båda med 17,3"-skärmar (lite oversize tror jag).

Spoiler
Plus:

En liten fånig fråga bara. Morsans laptop har en musplatta som har inbyggda vänster- och högerklicksknappar längst ner. De är integrerade och är inte avskilda med varken egna knappar eller ens en liten markering. Den är dessutom multitouch så resultatet blir att man alltid zoomar eller möjligen scrollar om man råkar ha tummen i nedre vänster hörn som för att vara beredd att klicka. Jag har en laptop med egna knappar och har tummen konstant på knappen, det är så jag håller min hand bara.

Om man låter bli detta och bara sätter fingret på musknappen när det behövs, tror morsans dator istället att man flyttar musmarkören och man klickar/högerklickar därför tvärs över halva skärmen fel varje gång. Totalt jävla idiotiskt. Kommer även denna dator (och alla andra med integrerade knappar) innebära att det är samma problem? Fett jobbigt i så fall. Dessvärre verkar det så:

4:10

Finns det tredjepartsprogramvara som inaktiverar en bestämd region av plattan (knapparna), tro? :ermm:

EDIT: Jag har hittat den här tråden, men den kanske bara är för linux?

http://askubuntu.com/questions/250336/disable-mouse-movement-in-tap-zones-on-synaptics-trackpad

Den här tråden pratar om nåt liknande och att det går att göra i officiella mjukvaran.

https://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad-Y-U-V-Z-and-P-series/U530-Touchpad-disable-zones/td-p/1323263

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, nu ska vi se. Sorry för textvägg, jag har försökt göra det läsvänligt.

Jag gick in på netonnet.se och letade upp "dator -> laptop -> syfte -> spel" och fick fram ett sökresultat. Med mina egensatta kriterier om "inte Acer, inte mer än 9000, inte något som verkar klumpigt/fult/opraktiskt men ändå tillräckligt kraftfullt" har jag kommit fram till den här datorn:

Lenovo Y50-70

Pris 7990:-

Intel i5-4200H-processor

500GB SSH (8GB SSD-cache)

GeForce GTX 860M 2GB.

Det finns också en snäppet dyrare variant med i7-4710HQ-processor och 1TB-disk (8GB SSD-cache), men den kostar 9490 och då tycker jag att jag överstigit min smärtgräns. Åtta papp kan jag ge, men nio och ett halvt känns overkill. Vad behöver jag en i7-processor till egentligen? En halv terabyte extra är trevligt men inte alls nödvändigt.

Den ser riktigt bra ut, är tydligen ganska tyst och verkar för mig personligen inte ha några större brister än att den helt saknar DVD/BR-läsare. Jag har nästan aldrig använt det, men det är väldigt bra att ha om behovet skulle uppstå. Skärmen anses i flera reviews vara dess svaghet, men 1) jag kan nog inte vara kräsen med den världsbild jag har, och 2) "After playing several hours of Civ 5 and BF4 over this weekend, I have NEVER ONCE thought "I want to go play this on my Blade Pro or my external monitor because the quality of this display is horrible." It doesn't detract from the experience for me." - sagt av en OCD-galning med dussintals datorer i bagaget. Däremot vill jag inte ha en med högglansig skärm, såsom beskrivs på netonnet, men den listan har fel i andra kolumner och är inte högglansig i första, andra eller fjärde videon nedan, däremot den tredje.

Den ser ju riktigt bra ut:

hl50eOlO_6I

Spelmässigt verkar den ju klara biffen rätt bra till de flesta spelen:

Och den anses vara prisvärd:

gZ3n_TQ3xxU

(14:00->)

I kobbes listor hamnar den på "overkill" (klass 1-GPU) och nånstans rätt högt på (vad betyder det?)...

...så...

...är den bra? :mellow:

Kolla gärna de billigare alternativen från netonnet: HP Pavillion ett och Två, båda med 17,3"-skärmar (lite oversize tror jag).

Plus:

En liten fånig fråga bara. Morsans laptop har en musplatta som har inbyggda vänster- och högerklicksknappar längst ner. De är integrerade och är inte avskilda med varken egna knappar eller ens en liten markering. Den är dessutom multitouch så resultatet blir att man alltid zoomar eller möjligen scrollar om man råkar ha tummen i nedre vänster hörn som för att vara beredd att klicka. Jag har en laptop med egna knappar och har tummen konstant på knappen, det är så jag håller min hand bara.

Om man låter bli detta och bara sätter fingret på musknappen när det behövs, tror morsans dator istället att man flyttar musmarkören och man klickar/högerklickar därför tvärs över halva skärmen fel varje gång. Totalt jävla idiotiskt. Kommer även denna dator (och alla andra med integrerade knappar) innebära att det är samma problem? Fett jobbigt i så fall. Dessvärre verkar det så:

4:10

Finns det tredjepartsprogramvara som inaktiverar en bestämd region av plattan (knapparna), tro? :ermm:

Enligt prisjakt finns det 19 modeller av Lenovo Y50-70 där endast produktnummret är olika, så antagligen därför vissa har matt skärm och andra inte. Specifikationerna på bärbara är nästan aldrig fel och du ska få det som står i beskrivningen.

Värt att notera är att prisjakt säger att datorn kostat 7000kr förra månaden och bara kostade 7500 vid lansering. Netonnet verkar alltså ändra priset på datorn rätt ofta.

Annars så presterar den jävligt bra men värt att notera är att datorn drar rätt mycket ström och att strömadaptern lär vara rätt så stor och klumpig. Batteritiden lär inte heller vara superbra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt prisjakt finns det 19 modeller av Lenovo Y50-70 där endast produktnummret är olika, så antagligen därför vissa har matt skärm och andra inte. Specifikationerna på bärbara är nästan aldrig fel och du ska få det som står i beskrivningen.

Värt att notera är att prisjakt säger att datorn kostat 7000kr förra månaden och bara kostade 7500 vid lansering. Netonnet verkar alltså ändra priset på datorn rätt ofta.

Annars så presterar den jävligt bra men värt att notera är att datorn drar rätt mycket ström och att strömadaptern lär vara rätt så stor och klumpig. Batteritiden lär inte heller vara superbra.

Ja, batteriadaptern var inte den minsta jag sett men det är inget som gör att jag köper eller inte köper datorn. Ej heller batteritiden, faktiskt. Visst kan jag tycka att det är kass med 3-5 timmars batteritid, men när jag funderar och fantiserar kan jag inte hitta på ett enda scenario där jag kommer att/måste köra på batteri. Inte så länge iallafall, så det duger ändå trots allt. Den drar mycket ström säger du, vad är det för nackdel med det utom för batteriet och elleräkningen?

Högblank kan däremot vara en dealbreaker eller åtminstone något som får bägaren att rinna över, om jag hittar tillräckligt med andra "fel" med den.

Jag editerade posten ovan för att få länkarna att fungera, det var nån IPB-kodning som blev fel senast.

Vad finns det för fördelar med de andra två datorerna (HP), och vad finns det för andra alternativ i den här klassen till ungefär (6-9k) samma pris?

Vad skulle få mig att behöva en (quadcore) i7-processor istället för den i5 (dualcore med "turbo") som denna erbjuder? Jag klarar mig gott och väl på den grafik som erbjuds och vad jag vet drar väl en fyrkärnig processor mer ström (= batteri) än en tvåkärnig.

EDIT: Priset har visst ändrats en del, ja. Hur är det med nätbutiker, blir det mellandagsrea på sådana? Blir även såna här laptops billigare i fysiska butiker eller krävs det att just den modellen/datorn blir prissänkt (fat chance)?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, batteriadaptern var inte den minsta jag sett men det är inget som gör att jag köper eller inte köper datorn. Ej heller batteritiden, faktiskt. Visst kan jag tycka att det är kass med 3-5 timmars batteritid, men när jag funderar och fantiserar kan jag inte hitta på ett enda scenario där jag kommer att/måste köra på batteri. Inte så länge iallafall, så det duger ändå trots allt. Den drar mycket ström säger du, vad är det för nackdel med det utom för batteriet och elleräkningen?

Högblank kan däremot vara en dealbreaker eller åtminstone något som får bägaren att rinna över, om jag hittar tillräckligt med andra "fel" med den.

Jag editerade posten ovan för att få länkarna att fungera, det var nån IPB-kodning som blev fel senast.

Vad finns det för fördelar med de andra två datorerna (HP), och vad finns det för andra alternativ i den här klassen till ungefär (6-9k) samma pris?

Vad skulle få mig att behöva en (quadcore) i7-processor istället för den i5 (dualcore med "turbo") som denna erbjuder? Jag klarar mig gott och väl på den grafik som erbjuds och vad jag vet drar väl en fyrkärnig processor mer ström (= batteri) än en tvåkärnig.

EDIT: Priset har visst ändrats en del, ja. Hur är det med nätbutiker, blir det mellandagsrea på sådana? Blir även såna här laptops billigare i fysiska butiker eller krävs det att just den modellen/datorn blir prissänkt (fat chance)?

Är endast negativt med tanke på batteritid.

Inget skulle få dig att skaffa en quadcore om du inte redigerar film eller håller på med tex 3D.

Jag tror inte du får mer kräm för pengarna, det jag kan tänka mig att är du kan hitta billigare laptops med sämre grafikkort.

Ingen aning om priser men prisjakts prishistorik ger en del ledtrådar om du kollar där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fett!! :D Lägger in beställning ikväll och hämtar ut imorgon! En i7 för femhundra mindre än den i5 jag tänkt köpa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Nu är jag väldigt segt ute men vill bara tillägga att jag har haft min Acer V5-573G i över ett år och jag är fortfarande förvånad hur bra prestandan är. Köpte den på rea för ca 4500kr och den är mer än duglig för det mesta!

Prestandan, den otroligt snygga designen, tunnheten, baklysta tangentbordet och allt är bara perfekt tycker jag.

Vart har man fått ryktet om att Acer är dåligt? Har provat googlat men hittar inget direkt negativt som verkar vara ett problem på alla datorer, utan mer för vissa modeller, som med allt som finns på denna planet.

Kan någon förklara varför Acer är "hatat"? För priset de ger så tycker jag att prestandan är grym.

Edit: Okej, en negativ sak som jag kom på var att den låter lite väl mycket, men vad förväntar man sig när laptopen inte ens är 1 cm tjock?

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...