Jump to content

Det bästa sättet att förhindra strandstölder på


Jazz
 Share

Recommended Posts

Varje gång jag lämnar mina värdesaker på strandkanten, plånbok, nycklar och mobil, blir jag sjukt nojig. I de flesta fall är man ju ett ett antal personer där en kan stanna kvar och hålla koll på allt men när det bara är jag och min flickvän är det gött att kunna bada tillsammans. Nackdelen är att ett antal tusen kronor ligger en bra bit ifrån en och bara väntar på att bli upplockade...

... vad tycker GTAsajtaren är det bästa sättet att förebygga detta på? Är det någon som har erfarenhet av att använda vattentäta väskor? Fungerar de och är det pålitligt? Finns det något annat att göra? Går det att lita på folk omkring en? Det känns lite skevt att be en främling ansvara för ens värdesaker och hålla uppsikt över dem och framförallt när vi är turister (planerad resa till Polen)... är det för mycket jante?

Det går förstås att lämna både smartphone och kreditkort på hotellrummet men jag klarar mig inte utan hotellrumsnyckeln och min Kindle...

Hjälp!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag lämnar mina värdesaker på strandkanten, plånbok, nycklar och mobil, blir jag sjukt nojig. I de flesta fall är man ju ett ett antal personer där en kan stanna kvar och hålla koll på allt men när det bara är jag och min flickvän är det gött att kunna bada tillsammans. Nackdelen är att ett antal tusen kronor ligger en bra bit ifrån en och bara väntar på att bli upplockade...

... vad tycker GTAsajtaren är det bästa sättet att förebygga detta på? Är det någon som har erfarenhet av att använda vattentäta väskor? Fungerar de och är det pålitligt? Finns det något annat att göra? Går det att lita på folk omkring en? Det känns lite skevt att be en främling ansvara för ens värdesaker och hålla uppsikt över dem och framförallt när vi är turister (planerad resa till Polen)... är det för mycket jante?

Det går förstås att lämna både smartphone och kreditkort på hotellrummet men jag klarar mig inte utan hotellrumsnyckeln och min Kindle...

Hjälp!

Stoppa allt i kalsongerna. Där vill ingen främling rota! ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag lämnar mina värdesaker på strandkanten, plånbok, nycklar och mobil, blir jag sjukt nojig. I de flesta fall är man ju ett ett antal personer där en kan stanna kvar och hålla koll på allt men när det bara är jag och min flickvän är det gött att kunna bada tillsammans. Nackdelen är att ett antal tusen kronor ligger en bra bit ifrån en och bara väntar på att bli upplockade...

... vad tycker GTAsajtaren är det bästa sättet att förebygga detta på? Är det någon som har erfarenhet av att använda vattentäta väskor? Fungerar de och är det pålitligt? Finns det något annat att göra? Går det att lita på folk omkring en? Det känns lite skevt att be en främling ansvara för ens värdesaker och hålla uppsikt över dem och framförallt när vi är turister (planerad resa till Polen)... är det för mycket jante?

Det går förstås att lämna både smartphone och kreditkort på hotellrummet men jag klarar mig inte utan hotellrumsnyckeln och min Kindle...

Hjälp!

7d6087a6f5276aabdf49658db8d5a0bc_1260229_0.jpg

Vissa tjuvar kanske har koll på den tekniken så det är knappast 100% pålitligt, men tillsammans med VaXXoRs Kalsonknep™ så skulle jag nog känna mig rätt säker.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7d6087a6f5276aabdf49658db8d5a0bc_1260229_0.jpg

Vissa tjuvar kanske har koll på den tekniken så det är knappast 100% pålitligt, men tillsammans med VaXXoRs Kalsonknep™ så skulle jag nog känna mig rätt säker.

Jo, det där knepet har jag ju sett... känns som att en strandtjuv borde hålla koll på det... och som, på bilden, lite korkat att lägga alla i samma. Fast går ju att sprida ut. Men om en gräver ner den? ..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag litar på folk runtomkring mig. Stoppar alltid plånbok och mobil i min ryggsäck som jag på väg till vattnet lämnar hos någon annan badgäst så länge. Tanter och gubbar (den pålitligaste åldern) ställer alltid upp och man slipper oroa sig.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nyligen hemkommen från semestern och när vi badade vid havet så placerade vi våra saker så att vi kunde se dem ifrån vattnet, sedan höll vi koll på dem hela tiden. Inte den smidigaste lösningen egentligen, man kan ju inte riktigt slappna av och om någon tar dem så har de rätt bra försprång, men det funkade för oss i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om en gräver ner den? ..

Fan ingen dum idé egentligen. Så länge ingen har uppsikt över er redan innan (och då är ni ju körda hur ni än gör) så känns det ju ganska vattentätt att köra ner något en decimeter i sanden. Att jag själv aldrig har tänkt på det innan. :hm:

Hänglås på öglorna på dragkedjan om det finns 2 stycken. Sen cykellås runt stolpe eller något annat ;)

Nja, det skulle i min paranoida lilla värld bara skylta om att man har något som är värt att sno, och då blir man säkert av med grejerna oavsett ifall det är folk omkring eller inte...

Jag är nyligen hemkommen från semestern och när vi badade vid havet så placerade vi våra saker så att vi kunde se dem ifrån vattnet, sedan höll vi koll på dem hela tiden. Inte den smidigaste lösningen egentligen, man kan ju inte riktigt slappna av och om någon tar dem så har de rätt bra försprång, men det funkade för oss i alla fall.

Funkade jävligt dåligt för två polare som gjorde samma sak och som från 20 meters håll fick iaktta ett gäng med fem-sex grabbar som löpte fram och ryckte med sig allt (även kläder och handdukar). Fast detta var visserligen i något fattigare land i Afrika, så vad fan tänkte de med egentligen... :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att inte se ut som en övertänkt turist - petty-theft som företeelse bygger trots allt på att vissa människor bär runt kontanter och saker av värde i magväskor, urholkade solskyddsförpackningar eller fastklistrade plastpåsar i väskbottnar. Vad sägs om att inte ta med tusen kronor till stranden? En dyr cykel blir stulen oavsett lås, eller hur det där innerstadsuttrycket nu lyder.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jerry Seinfeld - Full Stand Up Comedy

"We think we're gonna foil the crooks. You know, we go to the beach, go into the water; put your wallet in the sneaker - who's gonna know? What criminal mind could penetrate this fortress of security. I put it down by the toe - they never look there... they check the heels, they move on."

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag pengar med mig i plånboken brukar jag i alla fall ta ur körkort och liknande och lägga på annan plats, i en annan ficka eller nått. Visst svider det att bli av med pengar, men man slipper i alla fall krångla med myndigheter om nya kort som dessutom väl inte är så intressanta för en tjuv som snabbt snor en plånka. Har dock aldrig hittills blivit bestulen på stranden.

Mer förebyggande än förhindrande, men ändå. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar lägga min mitt på solstolen, helt öppet.

Öppnar/viker upp plånboken och lägger den med ryggen ner. Så att man ser fickan där man har foton och kort och liknande.

Ibland öppnar jag även myntfacket.

Ev, tjuvar tror inte nån är så pass efterbliven att man lägger en full plånbok så, och om man glömt den hade den inte varit öppnad. Det ser ut som den redan är vittjad. Så de riskerar inget för en nästan helt säkert tom plånbok och låter den vara...

Föga vet dem att det alltid är minst tusen spänn i den. Muahahaha... :lol:

Funkat hittills i alla fall... :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar lägga min mitt på solstolen, helt öppet.

Öppnar/viker upp plånboken och lägger den med ryggen ner. Så att man ser fickan där man har foton och kort och liknande.

Ibland öppnar jag även myntfacket.

Ev, tjuvar tror inte nån är så pass efterbliven att man lägger en full plånbok så, och om man glömt den hade den inte varit öppnad. Det ser ut som den redan är vittjad. Så de riskerar inget för en nästan helt säkert tom plånbok och låter den vara...

Föga vet dem att det alltid är minst tusen spänn i den. Muahahaha... :lol:

Funkat hittills i alla fall... :)

Ska följa efter dig och baxa din plånka nästa gång du är på stranden. :naughty:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...