Jump to content

Långläsning


Tweak
 Share

Recommended Posts

Hej och välkomna till tråden i vilken vi tipsar varandra om schyssta reportage//foruminlägg/wikipedia-artiklar/etc etc etc.

Jag misstänker att jag inte är den enda som kan komma på mig själv med att ha slösurfat bort ett par timmar genom att läsa om, i bästa Christer i P3-anda, onödiga men o så intressanta saker. Jag märkte precis att jag, som på sin höjd slökollat på någon enstaka Star Wars-film, lagt bättre delen av en halvtimme på att läsa en killes förslag till i vilken ordning man för maximal effekt egentligen borde se filmerna. Det var jävligt intressant, och jag antar att det blir betydligt bättre om man faktiskt har en relation till det han skriver om. Här har ni: http://www.nomachete...-viewing-order/

Kortfattat, tipsa om hyfsat långa, till extremt långa, texter. De kan handla om vad som helst.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Stötte på den här nyss och tyckte att det var interaktivt och intressant.

http://rappers.mdaniels.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/

Sjukt värd. Och Aesop lade just upp den på facebook!

Saknar dock vissa ordsmeder i den där listan, som troligtvis skulle bräcka de flesta: till exempel kniper Dose One förstaplatsen med all säkerhet! Checka hans tidiga sologrejer, allt med cLOUDDEAD samt Themselves första album.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukt värd. Och Aesop lade just upp den på facebook!

Saknar dock vissa ordsmeder i den där listan, som troligtvis skulle bräcka de flesta: till exempel kniper Dose One förstaplatsen med all säkerhet! Checka hans tidiga sologrejer, allt med cLOUDDEAD samt Themselves första album.

Han som skapade det där ville bara ha med lite större artister, som nästan alla känner till. Aesop Rock skulle egentligen inte varit med, men när han lade upp sin första version så fick han ge med sig efter mycket tjat.

Jag hade gärna sett Del Tha Funkee Homosapien och alla hans alteregon mäta sig på den listan. Han skulle nog hamna snäppet högre än Cunninlynguists skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han som skapade det där ville bara ha med lite större artister, som nästan alla känner till. Aesop Rock skulle egentligen inte varit med, men när han lade upp sin första version så fick han ge med sig efter mycket tjat.

Jag hade gärna sett Del Tha Funkee Homosapien och alla hans alteregon mäta sig på den listan. Han skulle nog hamna snäppet högre än Cunninlynguists skulle jag tro.

Jo, jag vet. Jag kan läsa. Tänkte rent hypotetiskt, att det vore kul att se lite bredd, men det är fullt förståeligt att han endast har med välkända artister!

Håller även med om Del, förstås..! Även Cannibal Ox borde ha funnits med. Visst, de är inte särskilt "mainstream", men för folk som diggar hiphop är de ju mer än välkända. Och skulle nog prestera väl på listan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet. Jag kan läsa. Tänkte rent hypotetiskt, att det vore kul att se lite bredd, men det är fullt förståeligt att han endast har med välkända artister!

Håller även med om Del, förstås..! Även Cannibal Ox borde ha funnits med. Visst, de är inte särskilt "mainstream", men för folk som diggar hiphop är de ju mer än välkända. Och skulle nog prestera väl på listan!

Jo, jag såg sen att han skrivit sin tankegång på sidan. Fick för mig att den informationen inte stod där, men det gjorde den ju.

Ja! Cannibal Ox glömde jag helt bort, undrar om man skulle orka göra en liknande studie med mer undergroundartister. Vore skoj!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jo, jag vet. Jag kan läsa.

Haha, ibland är du allt onödigt dryg.

Filter-journalisten Erik Almqvist (numera Erik Eje Almqvist) följer för en tid sin namne, Erik Almqvist, från Sverigedemokraterna. Erik Eje Almkvist är en fantastisk journalist och reportaget välskrivet, även om själva premissen är ganska fånig och slutklämmen likaså (dock har han själv nu ju, ironiskt nog, faktiskt bytt namn).

Det blir extra intressant att läsa i efterhand, efter att SD-Erik bekänt färg och gått i landsflykt till Ungern varifrån han sitter och twittrar idiotier dagarna i ända. Till hans senaste stordåd hör att han tycker att tjejer som umgås med MENA-invandrare till viss del får skylla sig själva ifall de blev våldtagna.

Glömde länken..: http://magasinetfilter.se/magasin/2010/15/dubbelgangaren

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

En person på Reddit diskuterar hur det kom sig att örnarna i Sagan om Ringen enbart flög hem från Domedagsberget, och inte dit från början för att lätt som en plätt slänga ner ringen. Innehåller en del :o -idéer, speciellt om Moria. Trots OPs idéer tycker jag att motargumenten är ännu mer intressanta :)

http://np.reddit.com/r/FanTheories/comments/130it2/lord_of_the_rings_a_theory_about_the_eagle_plot/

EDIT: Och så min personliga favorit om vilka det egentligen är som styr ödet för rebellerna (och andra) i Star Wars: R2D2 och Chewbacca!

Star Wars - A new Sith, or Revenge of the Hope: Reconsidering ep IV in the light of I - III

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

http://toolbox.afton...ngread/?id=605#

Erik Niva om Södertälje.

"Själv har han redan förlikat sig med att aldrig återvända till Mellanöstern, men han plågas av dåligt samvete gentemot sina åldrande föräldrar som fortfarande är kvar i Syrien. Det var han som skulle ta hand om dem, och nu kommer han inte att kunna göra det.

– Min högsta dröm är att de också kan komma hit, men jag har inte hunnit sätta mig in i systemet tillräckligt för att förstå om det är tillåtet. Och hur gärna jag än skulle sätta dem på nästa plan så kan jag garantera att jag inte kommer att bryta en svensk lag så länge jag lever. Vår tacksamhet mot det här landet är alldeles för stor för det."

Lika delar fint och hemskt.

"Flera av barnen har bara varit i Sverige i några månader, och förstår inte alla uppgiftens moment. Vad betyder gemensamt? Vad betyder samarbete? En studiehandledare finns till hands i klassrummet, förklarar på arabiska eller nysyriska, och begreppen klarnar.

Yalla, nu kör vi.

Till en början hade jag lika gärna kunnat vara som helst i Sverige. Några av sju- och åttaåringarna kommer fram till att de båda gillar Barbie, andra att de båda håller på Barcelona. Ett par hamnar i en diskussion om huruvida Ferrari eller Lamborghini är det bästa bilmärket.

Så hör jag hur ett par pojkar kommit i på ett annat spår under sökandet efter det allmängiltiga. Vilka i familjen är döda? Vilka har stupat i något krig eller knäckts i förtid av bistra livsvillkor? Alltid är det väl någon.

Min pappa är död, är din också det?

Nej, men min pappas bror är död. Och två av mina kusiner."

Det är lätt att förstå varför Jimmie Åkesson under SVT:s partiledarutfrågning duckade frågan om huruvida han och hans son, i händelse av krig, helst hade flytt till ett lugnt och tryggt land eller mottagit hjälp i ett enormt tältläger i närområdet. Så fort man byter perspektiv från flöden, volymer och "mass"-prefix blir det betydligt svårare att argumentera för en 90-procentig minskning av flyktingmottagandet. Synd att programledarna lät honom komma undan och inte tryckte hårdare på ett svar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant läsning, tack för länken!

Jag gjorde faktiskt ett undantag från min skvallerpressbojkott tidigare idag och läste det där.

"Även om de är små så förstår de skillnaden mellan att leva ett liv som är på väg att ta slut och ett liv som är på väg att börja" :cry:

Ja, jag tycker det är synd att Niva inte har sin blogg utanför Aftonbladet. För det är så sällan jag letar mig dit, och han skriver så oerhört mycket bra saker. Både om sportämnen och om samhällsämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Långt reportage om Estoniakatastrofen med ett par av de överlevande: http://story.aftonbladet.se/?id=602

"När Mikael Öun såg listan – och att han inte stod med – bad han att få ringa hem och lugna sin familj. När ingen svarade hemma i huset i Norsborg så han ringde till sina föräldrar .

Pappa hade varit iskall och sagt åt mamma att vara hemma ifall jag skulle ringa.

– ”Hej, det är jag”, sa jag. Mamma svarade: ”Är det verkligen du?”. Det var det mest rörande... hennes spruckna röst... Jag kom inte på något bättre att säga då än mitt personnummer."

Grinade så jag fick näsblod.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Långt reportage om Estoniakatastrofen med ett par av de överlevande: http://story.aftonbladet.se/?id=602

"När Mikael Öun såg listan – och att han inte stod med – bad han att få ringa hem och lugna sin familj. När ingen svarade hemma i huset i Norsborg så han ringde till sina föräldrar .

Pappa hade varit iskall och sagt åt mamma att vara hemma ifall jag skulle ringa.

– ”Hej, det är jag”, sa jag. Mamma svarade: ”Är det verkligen du?”. Det var det mest rörande... hennes spruckna röst... Jag kom inte på något bättre att säga då än mitt personnummer."

Grinade så jag fick näsblod.

Lite oklart här men som skåning undrar jag ifall du skrattade eller grät?

Mycket bra läsning oavsett!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Långt reportage om Estoniakatastrofen med ett par av de överlevande: http://story.aftonbladet.se/?id=602

"När Mikael Öun såg listan – och att han inte stod med – bad han att få ringa hem och lugna sin familj. När ingen svarade hemma i huset i Norsborg så han ringde till sina föräldrar .

Pappa hade varit iskall och sagt åt mamma att vara hemma ifall jag skulle ringa.

– ”Hej, det är jag”, sa jag. Mamma svarade: ”Är det verkligen du?”. Det var det mest rörande... hennes spruckna röst... Jag kom inte på något bättre att säga då än mitt personnummer."

Grinade så jag fick näsblod.

Jag känner att jag måste kommentera men jag vet inte vad jag ska skriva. Texten greppade mig iallafall något enormt! Riktigt bra journalistik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Inte så långt, men bra och aktuellt om hur enbart fiendens oskyldiga offer lyfts upp. Särskilt när Malala Yousafzai nu fått fredspriset: http://www.aljazeera...3857549913.html

Kanske bör förtydliga att jag inte tycker att hon inte förtjänar priset, snarare att hennes insatser riskerar att utnyttjas för ett visst narrativ.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...