Jump to content

Tjugo frågor - regler och gnäll


Tweak
 Share

Recommended Posts

Det kanske är en dum idé eftersom det ställer ganska höga krav på aktivitet från hatthållaren, men egentligen borde man ju inte få ställa en ny fråga innan föregående besvarats. Så funkar det i verkligheten, och omöjliggör att frågor blir helt meningslösa (eller ja.. minskar risken åtminstone).

Ett annat förslag kan ju vara att uppmuntra folk att faktiskt läsa igenom alla tidigare frågor och svar, så man slipper vaska gissningar på sånt som framgår inte kan vara rätt. Detta bör bli enklare nu när tråden slipper alla ovidkommande inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående flera frågor i en:

Syftet med regeln

  • Max tjugo frågor, en per inlägg. Därefter avslöjas svaret och hatten är fri.

var ursprungligen att inte ställa flera separata frågor i ett och samma inlägg (eller för många innan hattinnehavaren hinner svara, 2-3 borde vara gränsen?). Att i tjugo frågor ställa flera frågor i en är unheard of för mig.

Logiskt sett, som sagt, går det att baka in flera frågor i en ja- eller nej-fråga, men det kan göra spelet snävt. Dessutom är det en ganska hög sannolikhet att pricka de ~3 första 50/50-frågorna i en och samma fråga, vilket väl får ses som lite fusk.

Btw, några verkar ha missat att hatten är fri om ingen gissar rätt efter tjugo besvarade frågor.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske är en dum idé eftersom det ställer ganska höga krav på aktivitet från hatthållaren, men egentligen borde man ju inte få ställa en ny fråga innan föregående besvarats. Så funkar det i verkligheten, och omöjliggör att frågor blir helt meningslösa (eller ja.. minskar risken åtminstone).

Som sagt var, det kan bli en väldigt långdragen lek då, men den som har hatten får se till att försöka kolla forumet så ofta som möjligt. Tänkte själv tvärtom först (att man ska svara på några frågor åt gången så att det inte blir så spammigt), men inser nu att det är helt fel tänk i det här sammanhanget!

Tycker förresten att det är helt underbart att vi inte lyckas leka barnlekarnas barnlek utan problem. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tycker också att det är roligt med all ny aktivet men som sagt vi borde nog diskutera lite regler..

Att fråga "breda" frågot typ "Bor personen i USA?" tycker jag är helt okej men att fråga "Är det person x, y, z, etc" tycker jag är fel. Rent generellt så tycker jag att om man skriver en fråga så ska det bara vara en fråga och inte flera frågor "inbakade" i samma fråga. Typ "Lever personen och har den jobbat med film?" Då är det enligt mig två frågor.

Sen vet jag inte - vissa frågor är ju jätte konstiga & dåliga men det är väll upp till var och en att fråga "bra" frågor så det är väll inga problem imo.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att fråga "breda" frågot typ "Bor personen i USA?" tycker jag är helt okej men att fråga "Är det person x, y, z, etc" tycker jag är fel. Rent generellt så tycker jag att om man skriver en fråga så ska det bara vara en fråga och inte flera frågor "inbakade" i samma fråga. Typ "Lever personen och har den jobbat med film?" Då är det enligt mig två frågor.

Jo, precis. Jag tycker att frågor som berör mer än ett subjekt ska vara förbjudna, eller hur man nu ska säga. Inte några "och" och "eller". Annars kan man ju bara klämma in hur mycket som helst i en fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, precis. Jag tycker att frågor som berör mer än ett subjekt ska vara förbjudna, eller hur man nu ska säga. Inte några "och" och "eller". Annars kan man ju bara klämma in hur mycket som helst i en fråga.

Exakt. När man börjar lägga till "och" & "eller" så kan man klämma in precis hur mycket som helst i en fråga. Det är ju en sak om man frågar en väldigt bred fråga och då kan man ju få ett väldigt brett ja också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågor av typen "är det person a, b, c, eller d?" ska inte vara tillåtna. De förstör lekens idé och utmynnar i värsta fall i att folk postar långa listor med tänkbara personer.

Typ "Lever personen och har den jobbat med film?"

Såna där frågor tycker jag dock att ska vara tillåtna. Men det är en idiotisk fråga... Varför blanda in två variabler i samma frågeställning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såna där frågor tycker jag dock att ska vara tillåtna. Men det är en idiotisk fråga... Varför blanda in två variabler i samma frågeställning?

Borde inte grundregeln bara vara att frågan ska kunnas besvara med ett ja eller ett nej? Det kan ju inte en fråga med två variabler, ifall svaret på första och andra skiljer sig åt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte grundregeln bara vara att frågan ska kunnas besvara med ett ja eller ett nej? Det kan ju inte en fråga med två variabler, ifall svaret på första och andra skiljer sig åt.

Nä exakt. men min fråga hade fungerat eftersom det var en Ja eller NEJ fråga.

Sen var det någon som nämnde att den typen av frågor är fusk, och det är det på sätt och vis. men samtidigt en nödvändighet ibland för att kunna minimera svarsalternativen.

I mitt fall var vi på fråga 18 av 20 ochj vi hade klarat det tack vare min fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen var det någon som nämnde att den typen av frågor är fusk, och det är det på sätt och vis. men samtidigt en nödvändighet ibland för att kunna minimera svarsalternativen.

I mitt fall var vi på fråga 18 av 20 ochj vi hade klarat det tack vare min fråga.

Allt jag ser är "Ja, det kanske är fusk... men det hjälpte ju oss att vinna!"

Den där är lite tricky, sång är faktiskt ett instrument som man kan spela på, det vill säga att man spelar på sina stämband.

Det här måste ju även vara bland det värsta jag hört ermm_1180962_0.gif hur ska man rimligen kunna gissa sig fram till karaktären om hattinnehavaren resonerar på det här viset? Hela anledningen till att jag frågade om hon spelade instrument var ju för att potentiellt gallra bort sångerskor.

---

Spännande hur en liten lek kan hetta till allas humör på det här viset! biggrin_1182204_0.gif

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte grundregeln bara vara att frågan ska kunnas besvara med ett ja eller ett nej? Det kan ju inte en fråga med två variabler, ifall svaret på första och andra skiljer sig åt.

Nej..

Här är en liten logikföreläsning:

Eller: Om du har a eller b, så är svaret sant om antigen a är sann eller om b är sann eller om båda är sanna

och: om du har a och b, så är svaret sant om både a är sann och b är sann, är någon av a eller b falska är svaret falsk.

Verkar dock enklast att bara ha en fråga i varje fråga..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej..

Här är en liten logikföreläsning:

Eller: Om du har a eller b, så är svaret sant om antigen a är sann eller om b är sann eller om båda är sanna

och: om du har a och b, så är svaret sant om både a är sann och b är sann, är någon av a eller b falska är svaret falsk.

Verkar dock enklast att bara ha en fråga i varje fråga..

Jag missade att det var "och" och inte "eller". Tror inte vi behöver blanda in "logikföreläsningar" i det här, det är tjugo frågor, kobbe. tongue_1181744_0.gif Å andra sidan kanske ens den här trådens existens motbevisar mig.

Siana: Hahaha, ja, riktigt svinigt av Jazz att ägna sig åt såna hårklyverier när det var uppenbart vad frågans syfte var.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här måste ju även vara bland det värsta jag hört ermm_1180962_0.gif hur ska man rimligen kunna gissa sig fram till karaktären om hattinnehavaren resonerar på det här viset? Hela anledningen till att jag frågade om hon spelade instrument var ju för att potentiellt gallra bort sångerskor.

Haha, men det beror ju på vilken referensram man har. Min syster arbetar som professionell sångerska på Operan i Stockholm och där lackar folk ur om man hävdar att de inte spelar något instrument utan att de sjunger. Man skulle väl typ kunna likna det vid att en psykolog inte anses vara en doktor, typ… lite långsökt kanske men har man olika referensram så har man.

Jag missade att det var "och" och inte "eller". Tror inte vi behöver blanda in "logikföreläsningar" i det här, det är tjugo frågor, kobbe. tongue_1181744_0.gif Å andra sidan kanske ens den här trådens existens motbevisar mig.

Siana: Hahaha, ja, riktigt svinigt av Jazz att ägna sig åt såna hårklyverier när det var uppenbart vad frågans syfte var.

:shifty: …. däremot, som eXotic påpekade, spelar hon ju faktiskt både piano och gitarr såatteh… men jo, ja, det konstigaste var ju att ingen hängde på eXotics fråga…

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, men det beror ju på vilken referensram man har.

shifty_1197717_0.gif …. däremot, som eXotic påpekade, spelar hon ju faktiskt både piano och gitarr såatteh… men jo, ja, det konstigaste var ju att ingen hängde på eXotics fråga…

Sant! Men i fortsättningen kan man ju köra på att prata med bönderna på böndernas vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, men det beror ju på vilken referensram man har. Min syster arbetar som professionell sångerska på Operan i Stockholm och där lackar folk ur om man hävdar att de inte spelar något instrument utan att de sjunger. Man skulle väl typ kunna likna det vid att en psykolog inte anses vara en doktor, typ… lite långsökt kanske men har man olika referensram så har man.

shifty_1197717_0.gif …. däremot, som eXotic påpekade, spelar hon ju faktiskt både piano och gitarr såatteh… men jo, ja, det konstigaste var ju att ingen hängde på eXotics fråga…

Jag säger inte att det nödvändigtvis är inkorrekt, men trodde du verkligen att jag inkluderade sång när jag frågade om hon spelar ett instrument? Kanske kunde du förtydligat vad du klassar som instrument alt. bett mig förtydliga mig.

Vad eXotic sedan skrev är irrelevant eftersom varken du (förmodar jag) eller jag kände till att hon spelar piano och gitarr. Ska man diskutera det så kan jag ju även säga att jag givetvis menade vad det är hon gör som artist när hon står på scenen, men där är jag mer villig att erkänna att jag hade behövt vara mer specifik med min fråga.

Det är inte så konstigt. Jag hakade aldrig på eXotics fråga just p g a att jag inte trodde det var en sångerska som söktes sad_1182040_0.gif

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och: om du har a och b, så är svaret sant om både a är sann och b är sann, är någon av a eller b falska är svaret falsk.

Exakt.

Men såna frågor är ofta dåliga. I Beyonce-omgången löd t.ex. en fråga något i stil med "har personen [1] medverkat i en tv-serie [2] på 2000-talet?" En mer logisk approach hade varit att först fråga om det är en skådespelare och därefter, förutsatt att svaret var ja, gå in på mer detaljerade frågor om vad hen medverkat i och när...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...