Jump to content

Varför har vi konsoller fortfarande?


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Jag tänker copypasta en post jag skrev på min fejsbok sida.

"I have been thinking for a while, yesterday i was inbetween in a "war" with console fanboys. And the main topic was "Which console runs GTA 5 best?"

That got me thinking a bit, why do we even have consoles at all?

I mean, i understand that we had consoles a bit back with the "console war" and shit going down, and the consoles had their own exclusive titles. But nowadays, there's nothing exclusive at all anymore, only company that still rolls that way is Nintendo, and man do they have some good exclusive titles.

But i don't really understand why there's a war between PS and Xbox, i mean, all their titles get out on PC eventually (Some don't i know that because it's a small "exclusive" for just that console)

But why do we even have consoles if they don't bring us any exclusives?

And saying "WELL IT FEELS BETTER WITH A CONTROLLER" is just plain fucking bullshit nowadays. I got a Xbox 360 controller to play some games on the pc.

There's like nothing that actually gets better at all when a game comes out on a console imo. The fps is usually limited to around 30 fps or so. And the resolution is around 720p or whatsoever, why not bring the games to PC first instead and then scale them down for the console gamers out there? Isn't that better to do?

Why not bring a game to pc, give the opportunity to the player to either use a controller or Keyboard+mouse to play the game, and then release it on the console and excluding the k+m option and just limit the FPS?

These are just some thoughts i've had, why do we even have consoles anymore when there's nothing that's exclusive?"

Jag må kanske ha skrivit det kluddigt, missat en del saker. Men jag har aldrig direkt varit en konsol spelare, enda "nya" konsollen jag har är ett Wii som jag har för exklusiva titlar (Se: Zelda, Mario osv)

Jag har alltid funnit PC som min huvudplattform att spela på då det har varit enkelt, har ju en mus och tangentbord vilket ger mig bra precision, men ibland vill jag bara chilla och ta det lugnt då har jag min Xbox kontroll jag kopplar in för att köra typ GTA eller whatsoever.

Jag förstår inte varför vi har konsoller att välja på, framförallt förstår jag mig inte på kriget som existerar då konsollerna ändå släpper samma spel? (Inte alltid, men väldigt ofta)

Så vad är era tankar kring det här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

There's like nothing that actually gets better at all when a game comes out on a console imo. The fps is usually limited to around 30 fps or so. And the resolution is around 720p or whatsoever, why not bring the games to PC first instead and then scale them down for the console gamers out there? Isn't that better to do?

Why not bring a game to pc, give the opportunity to the player to either use a controller or Keyboard+mouse to play the game, and then release it on the console and excluding the k+m option and just limit the FPS?

På grund av piratkopiering. Släpper man först ett spel enbart till konsol och väntar med att släppa det till PC så tjänar man feta stålars jämfört med att släppa det till alla plattformar direkt, alternativt PC först och konsolerna i efterhand.

Jag vet om att piratkopiering förekommer till konsol med, men i mycket mindre utsträckning.

These are just some thoughts i've had, why do we even have consoles anymore when there's nothing that's exclusive?"

Det finns ju rätt mycket som är konsolexklusivt, många spel och en del spelserier är hela anledningen till att vissa skaffar en sorts konsol istället för en annan. Det är också en stor anledning till att många hellre spelar på konsol än PC, alternativt kompletterar sin PC med en konsol.

Jag förstår inte varför vi har konsoller att välja på, framförallt förstår jag mig inte på kriget som existerar då konsollerna ändå släpper samma spel? (Inte alltid, men väldigt ofta)

Jag visste ärligt talat inte ens om att det fortfarande pågick ett seriöst konsolkrig. Jag trodde de flesta hade kommit till insikt om att konsolerna är väldigt lika och att det i slutändan är ens personliga åsikt om handkontroll, betala/inte betala för online och speltitlar som avgör vilken konsol man väljer att köpa.

Nåväl, till huvudfrågan: Varför finns konsoler?

Svar: För att det är simpelt.

De flesta som (enbart) äger en konsol är inte hardcore gamers. De vill ha någonting hemma som alltid fungerar och som de bara kan starta upp med ett nytt spel utan att behöva installera saker och i värsta fall felsöka för att få igång spelet.

Att köpa en konsol är också en bra framtidsgaranti vad gäller spel och så vidare. XBOX 360 kom i slutet av 2005, PS3 ett år senare. Säg att man köpte en konsol vid release, då har man haft 7 - 8 år (Om man köper PS4 nu när det kommer) med en hårdvara som garanterar att det nya spelet som kommer ut ska fungera på den. Om den inte har klappat ihop vill säga, vilket tyvärr är en stor risk.

Men i den bästa av världar: Om man skulle köpa en konsol vid release och samtidigt bygga en dator för samma prislapp. Skulle datorn klara av spelen 7 - 8 år senare på samma vis som konsolerna gör?

Jag har svårt att tro det, men jag är å andra sidan dåligt insatt i vad för komponenter man kunde köpa för 7 - 8 år sedan till samma prislapp som en av konsolerna. Någon som är lite mer insatt i det där kan säkert slänga fram något schyst scenario.

Däremot så kan jag nästan garantera att det är mer jobb med datorn för att få spel att starta, än vad det är med konsolen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Simpa slår huvudet på spiken. Det handlar alltså om:

1. Pris (konsoll blir billigare i längden på grund av dess långa livstid)

2. Piratkopiering

3. Sociala aspekten (smidigare sätt att lira med polarna)

4. Bekvämligheten (folk vill kunna ploppa i skivan, luta sig tillbaka och bara casualspela i några timmar efter en hård dag på jobbet)

Sedan kan man också räkna in att det är "standard" att man har en laptop och dessa är ju sällan lämpade för tyngre spel. Hade jag själv varit en laptopkille så hade jag nog föredragit att köpa en konsoll för 4000 än en dator för 8000 för att stilla mitt spelbegär. Även ifall man kan köpa gaminglaptops så är det något som många drar sig för eftersom de i regel är snordyra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stavas med ett "L", grabbar. :)

Tror folk tycker om att slippa oroa sig för om deras system klarar av spelet eller inte, i och med att alla spel anpassas till just konsolens hårdvara så är de väldigt bra optimerade. Sedan finns det ju många casuals som har problem med att välja dator och veta vad för delar man ska köpa osv.

Tycker det kan jämföras lite med Mac vs PC där en Mac är, som konsolen, snyggt paketerad och inramad, optimerad och klar och det är inte så mycket pill med att välja komponenter eller krångla med avancerade installationer men istället offras en del prestanda och möjlighet till konfiguration.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste ärligt talat inte ens om att det fortfarande pågick ett seriöst konsolkrig. Jag trodde de flesta hade kommit till insikt om att konsolerna är väldigt lika och att det i slutändan är ens personliga åsikt om handkontroll, betala/inte betala för online och speltitlar som avgör vilken konsol man väljer att köpa.

Tro mig, det finns dom här "brogamers" som är masterrace över det andra och ska alltid hitta anledningar till att klanka ner på folk för att dom väljer nånting annat.

Jag känner en ordentlig sån brogamer som efter han fick sitt PS3 trashade sitt 360 och började hata på allt som hade med xbox att göra och skrattade åt folk som valde det över Playstation.

Rätt sick att folk är så insnöade på det sättet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så trött på "kriget" mellan pc-fanboys och konsol-fanboys... Inse att båda plattformarna har sina för- och nackdelar! Fram till för sådär 5-6 år sen var jag själv en inrotad pc-spelare som tyckte att spel på konsol bara var trams, men sen köptes en xbox och jag ändrade åsikter. Nu tycker jag att många spel (bl.a. tredjepersonsspel som GTA) rentav är bättre på konsol. Det bästa med konsoler är, som redan nämnts, att det är bekvämt! Inga långa och komplicerade installationer, inga drivrutiner som måste uppdateras, inga saknade dll-filer, inget krångligt patchande, ingen oro över att ens rigg inte klarar av att köra spelet... Det är bara att trycka in skivan och spela. Det är också bekvämare i fysisk bemärkelse. Att luta sig tillbaka i soffan med en gamepad i nävarna är betydligt mer avslappnande än att huka vid datorn.

En annan sak värd att komma ihåg är att även om de flesta äger en dator idag, har de flesta inte en rigg som klarar av att köra moderna spel på höga grafikinställningar.

Har man några vänner på besök så är det inte speciellt kul att sitta och trängas framför en datorskärm. Och det finns väl knappt PC-spel med splitscreen?

P4wr4ba_1252182_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

att piratkopiering på något sätt skulle vara svårare på konsol är lögn och förbannad dikt

och jag lever efter tanken att om du har gjort ett högkvalitéspel så kommer folk att köpa det, det finns ett antal titlar jag laddat ned och som jag sedan spenderat pengar på för jag ville stödja utvecklarna.

samt är tillgängligheten och servicen en större faktor än man tror när det gäller piratkopiering

konsoler är billigare och mer kompakt och mobilt än att köpa en full dator för 10 papp kanske, så det är väl därför vissa kör konsol

Redigerad av Jojje
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Konsoller är mycket mer användarvänliga. Det är i princip bara att stoppa in skivan och spela. Kontrollerna har endast några få knappar. Det är ett utmärkt medel mot olaglig fildelning av spel. Det motverkar att människor manipulerar spelfiler genom exempelvis moddar. Att spel skapas för PC, och sedan skalas ned för konsoller, är inte speciellt vanligt och jag tror inte heller att så kommer bli fallet. Även om så var fallet så tror jag inte resultatet skulle vara värt mödan. Och varför? Spelföretag tjänar mycket mindre pengar om det skulle bedrivas på detta sätt. I nuläget så skapas spel för att fungera väl på konsoller. Sedan släpps de till PC. I en bredare bemärkelse så är de flesta spel exklusiva för konsoller helt enkelt för att de är begränsade av konsoller.

Angående konsollkrig... Som jag alltid säger till människor som diskuterar skillnader mellan PS3 och XBOX 360: om jag brydde mig om att få den bästa prestantan, det bästa ljudet, och den bästa grafiken, då hade jag inte jämfört de små detaljerna som skiljer PS3 och Xbox åt, utan då hade jag hade köpt en rejäl jävla dator därför att det utklassar båda två på alla områden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Fråga:

Varför har vi konsoler?

Svar:

För med en konsol tar man sin skiva/diskett/kassett, stoppar in i konsolen och spelar inom 10 sekunder.

Lika bra går det om 50 år att stoppa i sin skiva och spela. Enkelheten är svaret.

..och framförallt som någon skrev: Alla spel fungerar direkt i en konsol. Inga .dll-filer som fattas helt random (Windows 98-minnen).

Kommentar:

Är det så nuförtiden då?

-Nej. Konsolerna blir mer och mer som datorer och allt ska registreras och abonneras på och trams.

-Nu tar det till och med längre tid att starta en konsol än en dator med SSD och som du säger.. kontroller finns även till PC.

-Ett argument som kvarstår är: Kontrollen och spelen fungerar direkt med konsolen.

Så är inte alltid fallet för PC. Prova San Andreas med Xbox360 kontrollen och du har en lång dag framför dig (då menar jag inte en lång speldag utan tvärt om)

Sammanfattning:

Om konsolerna behåller enkelheten och fokuserar på spel, ja då har de ett syfte och en poäng.

Blir de mer lika datorer så har de inget syfte.

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Önskar det var så. Stoppade i GTA V i min PS3:a här om dagen och den började tugga igenom installation och uppdateringar i vad som kändes som en halvtimme.

Precis, och det var precis vad jag skrev också. Konsolerna hamnar längre och längre ifrån sin grundregel. Enkelhet, bekvämlighet och funka-garanti!

Om ett spel laggar på konsol och bara går att spela i 2 år för någon server stängs då, ja då är det inte en spelkonsol.

Ska bli spännande att se hur PS4 är. Är den mer dator än konsol, ja då lär det inte bli någon PS5.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...