Jump to content

Diskussion om Storyn


VickeX
 Share

Recommended Posts

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar lite om vilka val vi gjorde och vad vi tycker om storyn.

(:!!!

:) (:!!!:) (:!!!:)VARNING: Den här tråden innehåller spoilers om Hela storyn. (:!!!:) (:!!!:) (:!!!:)

Vilken spoilermarkering som helst kan avslöja detaljer från sena uppdrag eller till och med hur spelet slutar!

Jag klarade precis ut spelet och... ehhh... :unsure: Alltså jag älskade verkligen storyn, men...

...fan vilka feels jag fick efter att gjort ett så dumt val

i sista uppdraget.

Man får alltså som Franklin valet mellan att döda Trevor, Michael eller att inte döda någon och istället ha alla i hela staten efter dem och möjligtvis riskera att alla dör.

Min första tanke var självklart att ta "Deathwish", men kände att det var lite för uppenbart. Det stog som ut på något sätt. Jag tänkte vidare och funderade på hur Franklin själv skulle tänka, och då inbillade jag mig själv att han blivit less på Michael och börjat tro på och hålla med om allt Trevor sagt. Därför valde jag Michael även om jag (och Franklin) egentligen inte ville döda någon.

Man fick emot slutet av uppdraget möjligheten att ångra sig och rädda honom, och den chansen tog jag, men då var Michael redan så arg att han blivit förrådd och gjorde en sak som fick honom att dö iaf.

Därefter kom sluttexterna.

Det blev ett väldigt shockerande och abrupt slut (mycket mindre episkt än GTA IV, IMO), som lämnade mig med rejäla feels och seriös ånger och ångest.

Varför valde jag Michael? Han var en av mina favoritkaraktärer! Han hade en familj och ett nice hus! Han hade ett mycket mer intressant liv än både Trevor och Franklin! Argh! Tappade helt lusten att free-roama! Måste säga att jag beundrar Rockstar och manusförfattarna för att de gav oss spelare ett så stort val i slutet av spelet!

Nu funderar jag på att starta en andra genomspelning och köra med andra val i alla heists, bl.a.

Redigerad av VickeX
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja storyn va riktigt bra, älskade verkligen den! Dock tyckte jag att det kunde ha varit lite fler riktigt stora heist!

Jag valde alternativ deathwish (efter många om och men och mycket tänkande!) Men blev så jävla glad att jag valde rätt, slutet och slut scenen va så jävla episkt!!

Man får alltså som Franklin valet mellan att döda Trevor, Michael eller att inte döda någon och istället ha alla i hela staten efter dem och möjligtvis riskera att alla dör.

Deathwish = du behåller alla 3 och alla 3 har en varsin måltavla att att döda som har kontrollerat/varit pain in the ass för dig genom hela spelet och alla dina problem försvinner ner i sjön..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja storyn va riktigt bra, älskade verkligen den! Dock tyckte jag att det kunde ha varit lite fler riktigt stora heist!

Jag valde alternativ deathwish (efter många om och men och mycket tänkande!) Men blev så jävla glad att jag valde rätt, slutet och slut scenen va så jävla episkt!!

Deathwish =

du behåller alla 3 och alla 3 har en varsin måltavla att att döda som har kontrollerat/varit pain in the ass för dig genom hela spelet och alla dina problem försvinner ner i sjön..

Awesome. Yeah ska definitivt välja det på min andra playthrough, men måste säga att jag är lite irriterad att du berättade vad som hände i det valet! Vet att jag själv nämn att spoilers kan vara vad som helst, men du kanske skulle kunna spoilertagga beskrivningen av vad som händer när man valt deathwish, så att man har en aning om vad som är under spoilertaggen. Äsch, bara jag som är överparanoid när det kommer till spoilers igen, kanske. x)

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Credits håller på att rulla medan jag skriver det här. Spoilervarning angående sista uppdraget nedanför.

Jag valde alternativet C i slutet. Jag ville verkligen inte döda varken Michael eller Trevor. Jag hoppades på någon slags "redemption" om jag valde alternativ C, och jävlar vad det kändes bra! Michael, Franklin och Trevor hör ihop, så jag tänkte allt eller inget när jag valde Deathwish.

Det här är inte bara det bästa GTA-spelet jag har spelat, det klockar fanimej in på Topp 3-listan över de bästa spelen jag spelat någonsin.

Nu är det bara vänta på GTA Online och (förhoppningsvis) några schyssta DLC's!

Kommer skriva av mig om fler uppdrag som jag tyckte stod ut när jag smält detta..

Redigerad av Mark
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag måste säga att jag var glad över med slutet jag fick första gången var att låten som började spelas när spelet var slut och under första delen av credits var Sleepwalking av The Chain Gang of 1974, alltså låten från launch-trailern.

Även om jag inte gillade det slutet så kändes det rätt episkt att den låten drog igång! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahaja, det var och är ett fantastiskt spel på alla sätt, välskrivet, snyggt gjort, jaja alla vet det. Bara jag som tyckte att vissa uppdrag var väldigt lika uppdrag från tidigare spel? Tex ett uppdrag

för Lester, där man ska söka upp 4 personer på olika ställen i stan och döda dom, väldigt likt ett uppdrag i Vice City, samma med ett uppdrag för han John eller vad han hette där man ska hoppa från ett hus med fallskärm ner på en lastbil, väldigt likt ett uppdrag i Gay Tony.

Ang slutet, ju närmare man kom och dusterna mellan

Trevor

och

Michael

vart värre (kändes det som) och framför allt uppdraget i

North Yankton

så tänkte jag direkt, ok

nu dyker alternativet döda Trevor eller Michael upp.

men icke och istället

kom en vändning när Trevor från ingenstans kommer och hjälper Michael i några uppdrag senare.

, fast hela tiden, eller nja men efter ett par uppdrag så trodde jag att sista uppdraget i spelet kommer vara ett

uppdrag där man kommer få välja något alternativ.

Jag

valde efter ett tag C, deathwish, även om jag faktiskt trodde att det inte skulle bli som det blev, trodde faktiskt att Franklin skulle dö, eftersom dom andra alternativen var så raka, döda den ena eller andra eller låt alla gå fria, trodde det som sagt låg något dolt bakom C.

En polare kom hem till mig när jag precis när jag var klar och kunde inte hålla käften så jag missade delar av

sista scenen, så skulle spela om det dagen efter men hamnade automatiskt på att döda Michael, så körde igenom det också, vilket antiklimax jag hade känt om jag valt det från början, det slutet kändes konsitigt, och jag valde faktiskt att dra upp honom men han själv valde att släppa taget.

men men...

Bra spel, jag kommer att spela om det

och välja andra vägar i heist osv

nu blir det skoj att se vad online har att ge och i framtiden DLCs

Ang uppdraget "The Wrap Up" (När Michael ska möta Dave vid Kortz Center efter man

gjort en heist mot FIB

visst fan är

gubben i brillor han som hjälper Nico i IV

?

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang uppdraget "The Wrap Up" (När Michael ska möta Dave vid Kortz Center efter man

gjort en heist mot FIB

visst fan är

gubben i brillor han som hjälper Nico i IV

?

Yup! :D

Edit: Hahahaha. Kolla på den här galet roliga buggen som några snubbar råkade ut för i en av spelets viktigare cutscenes!

Roligt som fan att kolla på såhär i efterhand... men otroligt glad att det inte hände för mig då jag var riktigt insatt i spelet och dess story!

Redigerad av VickeX
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågar ju om vad som händer i uppdragen, sluta vara otrevlig... Nog fattar jag vad som händer i SLUTET av uppdraget?

Otrevlig? Det var inte alls så jag menade. Jag trodde faktiskt inte att

karaktärerna skulle dö även om man valde A eller B

.

Lär väl finnas videos på YouTube... är nog bättre att se än att få det förklarat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Valde alternativ C, rätt enkelt val!

Men vad händer när man väljer A och B?

A:

Du möter upp Michael han snackar gott om livet och att allt runt om honom börjar ordna upp sig, familjen osv....Franklin säger "dawg you know i love you and shit"

Michael fattar läget blir arg och drar, en biljakt drar igång leder till ett stålverk eller vad det är, där springer man runt tills man klättrar upp i torn och där blir det lite brottning, Franklin slår till Michael som ramlar över staketet, Franklin får tag i honom, man får välja om man ska dra upp honom eller släppa honom, han dör oavsett.

B:

Du ringer Trevor och vill träffa honom, han föreslår ett ställe, Franklin ringer sen Michael och säger som det är och ber om råd, man möter Trevor som tror att man vill prata om att mörda Michael, sen drar Franklin en pistol mot Trevor, dom skriker lite, Trevor drar iväg, det blir biljakt, efter ett tag kör Trevor in i en tankbil så skjuter man mot bensinen som tar eld och Trevor dör, Franklin ringer sen Michael.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

A:

Du möter upp Michael han snackar gott om livet och att allt runt om honom börjar ordna upp sig, familjen osv....Franklin säger "dawg you know i love you and shit"

Michael fattar läget blir arg och drar, en biljakt drar igång leder till ett stålverk eller vad det är, där springer man runt tills man klättrar upp i torn och där blir det lite brottning, Franklin slår till Michael som ramlar över staketet, Franklin får tag i honom, man får välja om man ska dra upp honom eller släppa honom, han dör oavsett.

B:

Du ringer Trevor och vill träffa honom, han föreslår ett ställe, Franklin ringer sen Michael och säger som det är och ber om råd, man möter Trevor som tror att man vill prata om att mörda Michael, sen drar Franklin en pistol mot Trevor, dom skriker lite, Trevor drar iväg, det blir biljakt, efter ett tag kör Trevor in i en tankbil så skjuter man mot bensinen som tar eld och Trevor dör, Franklin ringer sen Michael.

Det var den typen av svar jag var ute efter :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...