Jump to content

Filmtips


Jazz
 Share

Recommended Posts

Småkapar den här tråden lite, men tyckte frågan kändes för trivial för en egen tråd.

GTAsajten: Har hordat en massa filmer som jag tänkt titta på, men det har aldrig blivit av. Nu tänkte jag ta mig igenom dem innan jag skaffar några nya. Vilken av dessa filmer ska jag se först?

  • A Few Good Men
  • Before The Rain
  • Brazil
  • Children of Men
  • City of God
  • Glengarry Glen Ross
  • Lost in Translation
  • Magnolia
  • Mulholland Drive
  • No Country For Old Men
  • Reservoir Dogs
  • Schindler's List
  • The Departed
  • The Godfather Trilogy
  • The Intouchables
  • Zodiac

Det här borde du definitivt gjort en egen tråd av i Musik, Film & Grafik-forumet, alternativt tagit i någon av befintliga filmtrådar, litar på att mod fixar det (ursäkta gnället tongue_1181744_0.gif).

Väldigt bra filmer överlag, men du har alltså inte sett Gudfadern-trilogin? Det borde du göra. Lost in Translation är en av mina absoluta favoritfilmer och av någon anledning kan jag tänka mig att du skulle gilla Zodiac. City of God är också jävligt bra.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Småkapar den här tråden lite, men tyckte frågan kändes för trivial för en egen tråd.

GTAsajten: Har hordat en massa filmer som jag tänkt titta på, men det har aldrig blivit av. Nu tänkte jag ta mig igenom dem innan jag skaffar några nya. Vilken av dessa filmer ska jag se först?

  • A Few Good Men
  • Before The Rain
  • Brazil
  • Children of Men
  • City of God
  • Glengarry Glen Ross
  • Lost in Translation
  • Magnolia
  • Mulholland Drive
  • No Country For Old Men
  • Reservoir Dogs
  • Schindler's List
  • The Departed
  • The Godfather Trilogy
  • The Intouchables
  • Zodiac

Jag har bara sett The Intouchables, men den tyckte jag var riktigt bra, den kan du se om du vill!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • A Few Good Men
  • Children of Men
  • City of God
  • Lost in Translation
  • Magnolia
  • Mulholland Drive
  • No Country For Old Men
  • Reservoir Dogs
  • Schindler's List
  • The Departed
  • The Godfather Trilogy
  • The Intouchables

Jag strök de som jag inte har sett och av de som är kvar tycker jag att Reservoir Dogs är bäst. Den är rentav #3 på min personliga topp-35-lista! Så se den! Och efter den ser du Gudfadern. (Hur kan man inte ha sett Gudfadern? :crazy: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här borde du definitivt gjort en egen tråd av i Musik, Film & Grafik-forumet, alternativt tagit i någon av befintliga filmtrådar, litar på att mod fixar det (ursäkta gnället tongue_1181744_0.gif).

Väldigt bra filmer överlag, men du har alltså inte sett Gudfadern-trilogin? Det borde du göra. Lost in Translation är en av mina absoluta favoritfilmer och av någon anledning kan jag tänka mig att du skulle gilla Zodiac. City of God är också jävligt bra.

Av dessa är min personliga favorit Zodiac! I övrigt är alla väldigt bra filmer (Magnolia och A Few Good Men har jag inte sett än). Jag hade nog börjat med att se Gudfadern123, Zodiac och Reservoir Dogs, och väntat med typ Children of Men och eventuellt Mulholland Drive (beroende på om du är sugen på Lynch-mindfuck eller inte). Alla är som sagt bra och eftersom du inte sett dem tycker jag att du ska försöka beta av hela listan. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker Reservoir Dogs och The Departed är enklast att börja med.

+1 På att börja med Reservoir Dogs!

Lättsmält film som fort kickar igång action, dessutom är den relativt kort. Liksom Umberto har jag den högt upp på min topplista.

Edit: Gudfadern-trilogin däremot är ganska tung att ta sig igenom. Väldigt lågt tempo och den kräver att man är ganska alert.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag har kommit fram till att jag tycker om filmer som handlar om kupper, stötar och blåsningar. Gärna med lite humor i sig, och actionscener är inte nödvändigt. Ocean's Eleven och Reservoir Dogs är två exempel. Har ni några fler? Ocean's Twelve och Ocean's Thirteen står härnäst på listan, för de har jag faktiskt inte sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kommit fram till att jag tycker om filmer som handlar om kupper, stötar och blåsningar. Gärna med lite humor i sig, och actionscener är inte nödvändigt. Ocean's Eleven och Reservoir Dogs är två exempel. Har ni några fler? Ocean's Twelve och Ocean's Thirteen står härnäst på listan, för de har jag faktiskt inte sett.

Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Snatch om du inte sett dem, The Bank Job och The Italian Job (finns ett äldre original också har jag för mig) passar väldigt bra in på din beskrivning. Kiss Kiss Bang Bang vill jag varmt rekommendera trots att den skiljer sig en aning från de andra men har liknande humoristiska inslag. En annan bra kuppfilm är The Lookout som jag dock minns som något mörkare och inte särskilt humoristisk. Three Kings är en mycket bra film som tåls att nämna i sammanhanget.

Dessutom har du ju den senaste Mission Impossible filmen som "är vad den är". :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kommit fram till att jag tycker om filmer som handlar om kupper, stötar och blåsningar. Gärna med lite humor i sig, och actionscener är inte nödvändigt. Ocean's Eleven och Reservoir Dogs är två exempel. Har ni några fler? Ocean's Twelve och Ocean's Thirteen står härnäst på listan, för de har jag faktiskt inte sett.

Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Snatch om du inte sett dem, The Bank Job och The Italian Job (finns ett äldre original också har jag för mig) passar väldigt bra in på din beskrivning. Kiss Kiss Bang Bang vill jag varmt rekommendera trots att den skiljer sig en aning från de andra men har liknande humoristiska inslag. En annan bra kuppfilm är The Lookout som jag dock minns som något mörkare och inte särskilt humoristisk. Three Kings är en mycket bra film som tåls att nämna i sammanhanget.

Dessutom har du ju den senaste Mission Impossible filmen som "är vad den är". :rolleyes:

Jag tänkte också direkt på Snatch, den är rolig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kommit fram till att jag tycker om filmer som handlar om kupper, stötar och blåsningar. Gärna med lite humor i sig, och actionscener är inte nödvändigt. Ocean's Eleven och Reservoir Dogs är två exempel. Har ni några fler? Ocean's Twelve och Ocean's Thirteen står härnäst på listan, för de har jag faktiskt inte sett.

Kan rekommendera tv-serien Hustle. Såg första säsongen för typ tio år sedan och älskade det. Hade helt glömt bort swerien, så jag ska fan ta tag i det nu igen! 8,2 på IMDb säger väl sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Snatch om du inte sett dem, The Bank Job och The Italian Job (finns ett äldre original också har jag för mig) passar väldigt bra in på din beskrivning. Kiss Kiss Bang Bang vill jag varmt rekommendera trots att den skiljer sig en aning från de andra men har liknande humoristiska inslag. En annan bra kuppfilm är The Lookout som jag dock minns som något mörkare och inte särskilt humoristisk. Three Kings är en mycket bra film som tåls att nämna i sammanhanget.

Dessutom har du ju den senaste Mission Impossible filmen som "är vad den är". rolleyes_1184336_0.gif

LSaTSB, Snatch (bra film!) och alla Mission Impossible har jag sett, men resten ska jag kika på! Tack :)

Kan rekommendera tv-serien Hustle. Såg första säsongen för typ tio år sedan och älskade det. Hade helt glömt bort swerien, så jag ska fan ta tag i det nu igen! 8,2 på IMDb säger väl sitt.

Tackar för tipset. Jag har inte så mycket tid till att titta på serier dessa dagar men jag ska göra ett försök att se några avsnitt under påskledigheten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

LSaTSB, Snatch (bra film!) och alla Mission Impossible har jag sett, men resten ska jag kika på! Tack :)

Tackar för tipset. Jag har inte så mycket tid till att titta på serier dessa dagar men jag ska göra ett försök att se några avsnitt under påskledigheten. :)

Slog mig nu att jag såg Entrapment på SVT för många år sedan. Minns dock inte ifall den var bra eller om man bara gillade den på grund av Catherine Zeta-Jones i trikåer... :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Oklart om jag går emot trådens syfte här, men:

LOTR Extended Editions på bluray, bra eller anus? Jag har hört att de ska vara olidligt långa och sega. Antingen köper jag normalversionerna styckvis för femtio spänn, eller så slår jag till på en extended-megabox för sexhundra. Nackdelen med det senare är att jag därigenom inte kan köra vanliga bioversionen utan måste fläska på med mastodontvarianten närhelst jag vill se dem. Och jag tänker inte köpa dubbla uppsättningar. Extramaterial är schysst men jag är tveksam till att titta igenom tiotals dvd-er med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
2016-06-25 at 23:46, Henkibojj skrev:

Oklart om jag går emot trådens syfte här, men:

LOTR Extended Editions på bluray, bra eller anus? Jag har hört att de ska vara olidligt långa och sega. Antingen köper jag normalversionerna styckvis för femtio spänn, eller så slår jag till på en extended-megabox för sexhundra. Nackdelen med det senare är att jag därigenom inte kan köra vanliga bioversionen utan måste fläska på med mastodontvarianten närhelst jag vill se dem. Och jag tänker inte köpa dubbla uppsättningar. Extramaterial är schysst men jag är tveksam till att titta igenom tiotals dvd-er med det.

Skiljer de sig från extended i något annat format? Vi hade extended till VHS och de är definitivt att rekommendera över originalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-08-03 at 18:22, Siana skrev:

Skiljer de sig från extended i något annat format? Vi hade extended till VHS och de är definitivt att rekommendera över originalen.

Jag vet inte hur de fungerar på andra format, men jag tror att de är samma. Jag köpte boxen iallafall och är väldigt nöjd hittills, halvvägs in i trilogin. Har inte kollat något extramaterial än men det kommer :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...