Jump to content

20 album att ta med till en öde ö


Misterwhoopee
 Share

Recommended Posts

Om jag hade haft med Freewhelin' till en öde-ö hade den blivit min död. Jag skulle bygga ett munspel av bambu bara för att kunna slö sönder det. Seriöst, mer monotont irriterande album får man leta efter..!

Haha, det är sant faktiskt. Men man kan varva det lite med resterande 19 plattor. Blowin' in the Wind och Don't Think Twice är väldigt mysiga att slå på lite då och då.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är sant faktiskt. Men man kan varva det lite med resterande 19 plattor. Blowin' in the Wind och Don't Think Twice är väldigt mysiga att slå på lite då och då.

Du har en poäng..! Don't Think Twice är trots allt en av hans främsta bravader, melodimässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

75an, har nog aldrig lyssnat på något pre-buckingham nicks material i över huvud taget :> Missat något?

Beror ju på om du gillar brittisk bluesrock väldigt mycket (jag får mina perioder ibland), vilket hela albumet från 68 består av. Fleetwood Mac under Peter Greens ledning på 1960-talet är ju en helt annan grupp ljudbildsmässigt... Then Play On från 1969 är iaf en rätt udda platta, med "drömskt" sound. Och sen har vi Bob Welch-eran under 1970-talets första hälft där Mystery to Me väl är en rätt trevlig platta, men upp till höjderna av 75ans Fleetwood Mac, Rumours och Tusk når det ju inte. Så Then Play On kan jag rekommendera, det andra är väl mest om man blir nyfiken!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade haft med Freewhelin' till en öde-ö hade den blivit min död. Jag skulle bygga ett munspel av bambu bara för att kunna slö sönder det. Seriöst, mer monotont irriterande album får man leta efter..!

Aldrig förut har munspel mixats så bra som på Freewheelin'. Jag tycker det är allt annat än monotont irriterande.

Gör väl också ett försök på en lista. Det svåraste är att hitta rätt variation, om man ska tänka att det är den enda musiken man kommer ha under sin vistelse på ön, förutom de vackra toner man själv och fåglarna kommer att sjunga.

Utan särskild ordning, här kommer tjugo album jag hade kunnat tänka mig ha med till en öde ö.

The Beatles - Rubber Soul

The Beatles - Revolver

Bob Dylan - The Freewheelin' Bob Dylan

The Doors - Greatest Hits

Winterhawk - Revival

Arzachel - Arzachel

Green River - Dry as a Bone/Rehab Doll

Nirvana - In Utero

Nirvana - Unplugged in New York

Alice in Chains - Dirt

Misfits - Collection

Misfits - Collection 2

Sleep - Sleep's Holy Mountain

Eminem - The Marshall Mathers LP

Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers)

Kal P. Dal - Till Mossan!

Hoola Bandoola Band - Vem kan man lita på?

Witchcraft - Witchcraft

Little Joy - Little Joy

Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Up From Below

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Blev tipsad av Misterwhoopee om den här tråden och tänkte att jag också skulle bidra med en lista. :)

Att välja ut 20 album tyckte jag först var svårt. Jag hör till dem som är mer låtorienterade än albumorienterade som musiklyssnare. Jag skulle vilja påstå att det är ett resultat av den tid vi lever i, då vi inte längre behöver köpa hela album och har ett betydligt större utbud än förut. Jag lyssnar betydligt oftare på en spellista (antingen mixad eller av en viss artist) än album.

Jag håller med dem som menar att ett album är ett verk i sig, en helhet som är större än delarna, i de fall när artisten lyckats hålla någon röd tråd genom plattan. Men i och med att jag kan lyssna på musik så mycket som flera timmar per dag skulle det bli tjatigt i längden att lyssna på hela album, därav föredrar jag varierade spellistor. Album kan däremot vara nice som bakgrundsmusik vid bilkörning eller andra aktiviteter där jag har möjlighet att lyssna koncentrerat och gärna vill ha något sammanhang i musiken.

Att välja ut 20 album var som sagt svårt till en början, men jag tog en titt i min fysiska skivsamling för att hämta inspiration, sen fick jag motsatt problem, att jag blev tvungen att sålla bort skivor för att inte komma över 20. >_<:D

Popsicle - Lacquer

Popsicle - Popsicle

Sator - Headquake

Metallica - Load

Kent - Du & Jag döden

Kent - Hagnesta Hill

The Verve - Urban Hymns

Broder Daniel - Cruel Town

Esqarial - Discoveries

Placebo - Loud like love

Placebo - Sleeping with ghosts

Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the inifinite sadness

LOK - Naken, blästrad och skitsur

Kill Hannah - Until There's Nothing Left of Us

Oasis - Definitely Maybe

Coldplay - X&Y

Nirvana - Nevermind

Torpedo - In the assembly line

Dia Psalma - Efter allt

Aerosmith - Big Ones

Redigerad av Arvid
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, att få ihop hela 20 album är svårt som attan. Som tidigare nämnt lyssnar man ofta på album pga enstaka låtar.

Här är en början iaf (ingen särsklid ordning)...

Primus - Sailing The Seas of Cheese

album-sailing-the-seas-of-cheese_1256305_0.jpg

Änglagård - Hybris

Hybris_Cover_1256305_1.gif

King Crimson - Red

post_1256305_2.jpg

Frank Zappa - Hot Rats

Hot-Rats-hotrats_1256305_3.png

Weather Report - Black Market

Pink Floyd - Animals

Pink-Floyd---Animals---LP-RECORD-409672_1256305_5.jpg

Rush - Moving Pictures

Moving_Pictures_1256305_6.jpg

Jethro Thull - Thick as a Brick

jethro-tull_thick_as_a_brick_1256305_7.jpg

The Mars Volta - Frances The Mute

the-mars-volta-frances-the-mute_1256305_8.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...