Jump to content

Guide: Spela GTA med bättre grafik i 3DFX/Glide


Arvid
 Share

Recommended Posts

För att detta ska fungera behöver du ha en köpt version av GTA som inkluderar DOS-versionerna av GTA. Rockstars gratisutgåva innehåller ej DOS-versionerna.

För att få bättre grafik i GTA går det som bekant att höja upplösningen med F11 inne i spelet. Men faktum är att GTA också finns i en 3DFX-version med ännu bättre grafik. 3DFX/Glide var en teknik som användes i Voodoo-grafikkort på 90-talet och genererar en mindre pixlig bild ungefär som de senare API:erna OpenGL och Direct3D. 3DFX/Glide ger den absolut bästa grafiken i GTA!

Hur som helst finns 3DFX-versionen dessvärre bara för DOS. Varför den inte utvecklades för Windows är oklart. 3DFX-versionen går att hitta i mappen C:\GTA\GTADOS. För att köra 3DFX-versionen på en modern dator utan vare sig operativsystemet DOS eller ett Voodoo-kort behöver man således en DOS-emulator och en Glide-emulator.

Gör så här:

Ladda ner och installera:

DOSBOX SVN Daum (modifierad version av DOSBox) http://ykhwong.x-y.net/

nGlide (en emulator för Glide) http://www.zeus-software.com/downloads/nglide behövs inte då versionen av DOSBox ovan redan har stöd för detta.

Starta DOSbox och knappa in följande (givetvis utan det som står inom parantes. Tryck Enter efter varje rad).

mount c: c:\GTA (dvs sökvägen till din gta-mapp)

mount d D:\ -t cdrom (ersätt D med bokstaven för din CD-enhet)

c:

GTA

Nu ska en grafisk meny - Grand Theft Auto Startup - komma upp där du kan starta GTA eller ändra diverse inställningar för spelet.

Gå in på Configure Sound Details --> Select Digital Audio Driver.

Välj Creative Labs Sound Blaster or 100% compatible (innan jag hade valt denna fungerade inga ljudeffekter inne i spelet).

Välj Attempt Automatic Sound Driver Configuration, nu ska det stå "Device Succesfully detected".

Gå tillbaka till huvudmenyn. Välj Run GTA. I nästa meny kan du välja olika versioner av DOS-GTA (Low color, high color och 3DFX). Low color är en mindre krävande version av GTA med enklare texturer (värt att testa för den som är intresserad). Här väljer du i alla fall 3DFX. Nu ska 3DFX-versionen av GTA starta i fullskärmsläge. När du startar en bana kommer 3DFX-loggon att synas innan du är inne i spelet.

Detta fungerade för mig på en dator med Windows XP SP2 men jag kan inte garantera att det funkar för alla. Kommentera om ni stöter på problem!

Skulle muspekaren försvinna när ni använder DOSbox(hänt flera gånger för mig) så kan programmet stängas med kommandot exit eller Ctrl+F9.

Redigerad av Arvid
uppdaterat guide
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 years later...

Jag har nu testat att köra 3DFX-GTA i Windows 11 Home med DOSBox SVN Daum (senaste versionen från 2015-01-25) och en gammal GTA-skiva från PC Best Buy. Det fungerar!

När jag startar DOSBox får jag trycka Alt+Enter för helskärmsläge. Då körs spelet i 4:3 med svarta ränder på vardera sida om bilden som följd. Inne i spelet trycker jag F11 och kan då bara välja mellan 3 olika upplösningar varav 640x480 fungerar bäst. Med upplösningen 800x600 syns inte hela bilden på skärmen. Det hade förstås varit kul att kunna spela med bilden stretchad till 16:9 och med max upplösning men jag får klura lite till på hur man kan få till det.

Ett tips för att slippa knappa in kommandona i DOSBox varje gång man vill spela: Man kan mata in dem längst ner i filen "Run DOSBox configuration" under raden "[autoexec]" så körs de automatiskt varje gång DOSBox startas. Filen hittas i foldern TOOLS i installationsmappen till DOSBox.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Arvid skrev:

Det hade förstås varit kul att kunna spela med bilden stretchad till 16:9

Om du hittar en modd som vidgar visningsfältet till 16:9-format kan jag tänka mig det, men menar du på allvar att du vill slita i kinderna på spelet bara för att fylla skärmen? Alla bilar är tjocka när de åker norr- och söderut och pinnlimousiner när de åker väster och öster?

Jag är med i en handfull retrospelgrupper på Facebook och det dyker alltid upp någon som vill visa upp sin senaste kollektion av gamla spel men det första de gjort är att stretcha bilden till 16:9 och de verkar inte ens se själva att cirklarna på skärmen är ovaler. Det ser helt perfekt ut för dem.

Jag hoppas att du menar att vidga spelvyn, inte att stretcha bilden.

EDIT: Jag hittade den här, kan den vara till användning? Det fanns även till andra GTA, inklusive GTa2.

https://thirteenag.github.io/wfp#gta1

7bYNx0J_d.webp?maxwidth=1080

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Om du hittar en modd som vidgar visningsfältet till 16:9-format kan jag tänka mig det, men menar du på allvar att du vill slita i kinderna på spelet bara för att fylla skärmen? Alla bilar är tjocka när de åker norr- och söderut och pinnlimousiner när de åker väster och öster?

Jag är med i en handfull retrospelgrupper på Facebook och det dyker alltid upp någon som vill visa upp sin senaste kollektion av gamla spel men det första de gjort är att stretcha bilden till 16:9 och de verkar inte ens se själva att cirklarna på skärmen är ovaler. Det ser helt perfekt ut för dem.

Jag hoppas att du menar att vidga spelvyn, inte att stretcha bilden.

EDIT: Jag hittade den här, kan den vara till användning? Det fanns även till andra GTA, inklusive GTa2.

https://thirteenag.github.io/wfp#gta1

7bYNx0J_d.webp?maxwidth=1080

Hur illa det än låter menade jag faktiskt att stretcha bilden. 😁 Jag minns när jag för flera år sedan spelade GTA på Widescreen-skärm så stretchades bilden ut till 16:9 och det störde mig inte alls utan tvärtom tyckte jag att det var väldigt nice. Smaken är som baken.

En patch som vidgar spelvyn borde förstås vara en bättre lösning men jag får inte den du länkade till att funka (önskar att det hade följt med instruktioner om var man lägger filerna).

Edit: man ska tydligen lägga filerna i en mapp som heter WINO som inte finns min köpta GTA-installation. Misstänker att patchen är gjord för Rockstar Classics gratisversion... att lägga filerna i GTAwin gjorde att spelet kraschade efter start.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...