Jump to content

Mysteriet på Greveholm, Nummer 2


Bebben
 Share

Recommended Posts

Nu kan jag inte säga att jag slaviskt följt alla julkalendrar genom åren, men när Mysteriet på Greveholm återvänder i årets upplaga av julkalendern blir man ju självklart nyfiken!

Jag tycker att serien börjar bra i alla fall! Samma musik, samma slott, samma spöken, rätt okej skådespelare, mina första intryck är ganska goda. :)

Vad tycker ni? Eller har ni blivit för gamla för sådant? ( <_< )

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar att de återanvänder musiken och att det är samma skådespelare som gör spökena. Annars tyckte jag att det kändes ganska dåligt.

Funderade lite på om jag blivit för gammal för barnprogram, men sen kollade jag ju på (och tyckte om) förra årets julkalender, så jag vet inte.

Ska följa denna så får vi väl se hur det blir. :)

Edit: Länk, för de som är intresserade http://www.svtplay.se/mysteriet-pa-greveholm---grevens-aterkomst

Tyckte att avsnittet var riktigt kort dock. 15 minuter. Har SVTs julkalendrar inte brukat varit 30 minuter förut?

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar helt okej! Blev överlycklig när jag hörde att det var samma musik, gillar verkligen introlåten! :)

Gillar verkligen att det är samma skådespelare för spökena, de gjorde en stor del i den gamla serien. Den nya familjen ser okej ut, men inget mer. Antar att man fortfarande är "van" vid familjen Olsson. ^_^

Men jag kommer se hela!

@VickeX: Nä, den har varit 15 min förut också.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg första avsnittet och tyckte det verkade riktigt lovande! :)

Jag gillar verkligen att de använder samma mellanmusik som förr, det bidrar väldigt mycket till samhörighetskänslan och att det känns som ett riktigt återbesök istället för att skända en gammal julkalender. Mysteriet på Greveholm är tillsammans med Sunes Jul och Teskedsgumman troligen de mest omtyckta genom tiderna.

Bra också med samma spöken, samma sak där. Det är samma regissör och/eller(?) manusförfattare som första serien också, så det lär nog inte vara så pjåkigt.

Jag satte teven på automatisk påslagning varje morgon, så jag kommer nog inte missa många avsnitt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte följt en julkalender sedan Dieselråttor och sjömansmöss gick år 2002, men i år blir det ändring. Första avsnittet idag får klart godkänt, och jag är faktiskt ganska förväntansfull när det gäller fortsättningen. Den nya familjen tror jag faktiskt jag gillar bättre än Olssons, och Jean och särskilt Staffan kan man ju bara inte bli missnöjd med. Utan dem är det inget Greveholm :)

Redigerad av Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade på första avsnittet med, får se om det är något att ha. Barnskådespelarna verkar i alla fall bättre. Jag såg om den gamla kalendern förra året och jag hade helt glömt av hur kassa barnen är i originalet. :P

Jaså? Jag tyckte att det verkade lika dåliga som förra rundan. Eller, förra rundan var man ju yngre och mera mottaglig, men jag tittade på det sista avsnittet i säsong ett och det första i säsong två och kände att det var ungefär lika dåligt. Han som agerade kommunalare var ju inte alls något att hänga i granen, speciellt inte när han skulle verka mållös.

Varför kan det inte vara såhär?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, helmysig serie ju! Det blir helt klart den första julkalendern sedan mellanstadiet ungefär som jag tänker följa! :)

Som alla andra redan nämnt är det ett stort plus att man återanvänder musiken och att det är samma skådespelare till spökena.

Jag tror det blir bra det här, en värdig uppföljare hittills, helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens avsnitt var bättre än gårdagens. Kul att få se Staffan in action. :)

Blir det mycket nostalgi för de gamla fansen?

- Det blir både och. Det är en ny historia som berättas, med en ny familj. Det är inte nödvändigt att ha sett den gamla kalendern, men har man det får man en extra dimension, man får veta mer om det som hände för 16 år sedan. Några gamla medlemmar ur familjen dyker också upp, säger Dan Zethraeus.

Ska bli spännande att se! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför delar barnen rum? Det finns ju ett helt slott!

För att alla rum inte är i beboeligt skick månne?

Den riktiga frågan är: (Spoiler då det händer alldeles i slutet av avsnitt tre.)

Hur fa-an lyckades Stig få råttfällan på näsan!? Det känns ju ändå som han borde ha sett råttfällan långt innan han stoppade näsan i det. Är Stig egentligen blind?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg en intervju om det där och de sa att man "får ge sig till tåls, runtomkring avsnitt 13-14 sådär, då dyker det upp gamla bekanta ansikte(n)".

Ah, men det är väl ingen fara. Serien handlar ju om den nya familjen och grevens återkomst. Att gamla karaktärer återkommer är ju bara en rolig grej. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att alla rum inte är i beboeligt skick månne?

Den riktiga frågan är: (Spoiler då det händer alldeles i slutet av avsnitt tre.)

Hur fa-an lyckades Stig få råttfällan på näsan!? Det känns ju ändå som han borde ha sett råttfällan långt innan han stoppade näsan i det. Är Stig egentligen blind?

Nej, den riktiga frågan är vilken sorts ökenråtta som kan

grodhoppa uppför en trappa

. :rolleyes:

Angående din fråga så hade det fan varit en skön twist. Har man fått se Stig köra bil någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...