Jump to content

Manliga vs kvinnliga huvudkaraktärer i GTA-spelen


Mathias
 Share

Recommended Posts

Lämnar denna konversation för att jag tycker ni är sjukt larviga. Vill ni ha en homosexuell karaktär får ni väl hålla tummarna på det.

Märks att forumet inte har någon att hacka på nu när agenten är borta. Jag får väl bli den ni går över till nu!

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att jag relaterar mer till en heterosexuell karaktär. Det var okej som det var i IV och TBOGT, men som protagonist skulle jag inte vilja spela som homosexuell. Och att spela som en homosexuell Trevor skulle vara jobbigt eftersom det är karaktären jag ser mest fram emot att spela som. Det hade inte passat den karaktären alls.Men andra karaktärer i spelet kan vara homosexuella, det har jag inget problem med. Vill bara relatera till karaktären jag spelar.

Lämnar denna konversation för att jag tycker ni är sjukt larviga. Vill ni ha en homosexuell karaktär får ni väl hålla tummarna på det.Märks att forumet inte har någon att hacka på nu när agenten är borta. Jag får väl bli den ni går över till nu!

Kom igen nu VaXXoR, skärp dig, det här är ett forum och här måste man kunna ta en debatt.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom igen nu VaXXoR, skärp dig, det här är ett forum och här måste man kunna ta en debatt.

Kan inte kalla det debatt när man drar ihop det här med massa annat och får det att låta som att jag har något emot homosexualitet. Att dra in min post om SD har inget med det här att göra och om nu någon vill fråga mig varför jag valde som jag valde i förra valet så kan ni ta det via PM. Jag är inte rasist och jag är inte emot homosexualitet.

Jag säger bara hur jag vill att en protagonist i ett spel ska vara, inget annat. Om nu ni vill ha en homosexuell protagonist så är det vad ni vill. Men få inte mig att låta som någon som är emot homosexuella för att jag vill något annat än er.

Sen var det faktiskt Trevor felshoe skrev om. Och det är den karaktären jag kommer spela som mest i storyn eftersom han verkar mest intressant av dom tre. Om han var homosexuell hade intresset för hans karaktär minskat för mig. Spelet hade behövts ändras helt för den karaktären. Gayklubbar, manliga prostituerade och pojkvänner.

Alla kan inte tycka likadant!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen var det faktiskt Trevor felshoe skrev om. Och det är den karaktären jag kommer spela som mest i storyn eftersom han verkar mest intressant av dom tre. Om han var homosexuell hade intresset för hans karaktär minskat för mig. Spelet hade behövts ändras helt för den karaktären. Gayklubbar, manliga prostituerade och pojkvänner.

Alla kan inte tycka likadant!

Ja, det vore ju trist om spelet blev bredare och gav spelaren mer att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud vilken larvig diskussion. Bara för att Rockstar har infört tre huvudkaraktärer betyder inte det att man nu kan slänga in vilken karaktär som helst enbart för att få ett "bredare spel". Ska dom då ha två av varje kön i varje åldersgrupp så att alla har något att relatera till? Varför då inte en 80-årig, dement och rullstolsburen tant som huvudprotagonist? Snacka om att ge spelet en ny dimension och hur intressant hade det inte varit att spela som den personen? Speciellt för alla pensionärer där ute som spelar GTA.

Ska man tvunget införa en kvinnlig protagonist ska den ju givetvis också ha alla dom typiska utmärkande kvinnliga karaktärsdragen. Vad är annars meningen med en kvinnlig karaktär? Jag tror helt enkelt det blir för svårt med en kvinnlig karaktär som ska gå runt ensam och slå ner fem gängmedlemmar och plocka upp prostituerade och samtidigt få en trovärdig story.

Titta bara på hur Rockstar gjorde i TBOGT och GTA IV. Där hade dom med homosexuella karaktärer (tänker främst på Gay Tony respektive Bernie) som båda hade de typiska homosexuella dragen. Jag skulle verkligen inte kunna se någon av dom som en trovärdig protagonist av den enkla anledningen att det är inget man associerar med ett GTA-spel.

Jag är i alla fall super taggad över de nya protagonisterna och tycker Rockstar har fått en perfekt blandning!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud vilken larvig diskussion. Bara för att Rockstar har infört tre huvudkaraktärer betyder inte det att man nu kan slänga in vilken karaktär som helst enbart för att få ett "bredare spel". Ska dom då ha två av varje kön i varje åldersgrupp så att alla har något att relatera till? Varför då inte en 80-årig, dement och rullstolsburen tant som huvudprotagonist? Snacka om att ge spelet en ny dimension och hur intressant hade det inte varit att spela som den personen? Speciellt för alla pensionärer där ute som spelar GTA.

Ska man tvunget införa en kvinnlig protagonist ska den ju givetvis också ha alla dom typiska utmärkande kvinnliga karaktärsdragen. Vad är annars meningen med en kvinnlig karaktär? Jag tror helt enkelt det blir för svårt med en kvinnlig karaktär som ska gå runt ensam och slå ner fem gängmedlemmar och plocka upp prostituerade och samtidigt få en trovärdig story.

Titta bara på hur Rockstar gjorde i TBOGT och GTA IV. Där hade dom med homosexuella karaktärer (tänker främst på Gay Tony respektive Bernie) som båda hade de typiska homosexuella dragen. Jag skulle verkligen inte kunna se någon av dom som en trovärdig protagonist av den enkla anledningen att det är inget man associerar med ett GTA-spel.

Det är ju den här sexistiska och konservativa synen som gör att karaktären skulle bli tråkig och inte särskilt trovärdig. Ser ni inte hur ni stänger in er själva i era argument genom att tänka "okej, eftersom vi ska ha med en kvinna eller homosexuell person (ganska sjukt att dessa två grupper har blivit hopklumpade för övrigt) så måste hon eller hen ha alla de typiska karaktärsdragen". Det skulle ju vara det som raserade hela bilden av en trovärdig karaktär eftersom, precis som ni säger, en kvinna enligt ert perspektiv inte kan gå runt och döda gängmedlemmar eller plocka upp prostituerade. Den vidgade dimensionen ligger i att skriva en trovärdig roll åt en person och sedan ge den personen ett kön. Det man vinner på att ge huvudrollen till en kvinna kan vara fantastiskt mycket olika saker, men att påstå att hon inte skulle vara trovärdig för att ni enligt den klassiska könsrollen inte tycker att kvinnor kan vara omoraliska är befängt. Kill Bill?

Och VaXXoR, man behöver absolut inte inkludera bögklubbar, manliga horor eller pojkvänner för att kunna få en homosexuell protagonist att passa in i spelet. Jag vet inte hur många homosexuella kompisar du har, men jag har många, och ingen av dem ägnar sig åt något av det där (förutom pojkvänner då, men detta är en funktion Rockstar bekräftat att vi inte kommer få se i GTA V så det är irrelevant). Rockstar är väldigt bra på stereotypa människor och att driva med folkgrupper och det är jätteroligt. Det hindrar dem fortfarande inte att skriva karaktärsroller med djup, vilket jag tycker att både Niko och CJ hade och att låta en kvinna sitta bakom rodret i GTA V hade varit mycket intressant.

Jag får också passa på att välkomna dig till forumet ensure, hoppas att du kommer trivas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All argumentation för en kvinna slutar i ett läge där man inte vill ha stereotypa drag. Eller påståenden som "det finns mycket att vinna på...", vilket ju (kan man tycka) borde följas av ett exempel eller två för att styrka det.

Jag skulle spela en kvinnlig protagonist lika väl som en manlig, det gör mig detsamma, men hittills har jag inte sett någonting som kan styrka en åsikt om att en kvinna skulle vara mer intressant..

Jag har svårt att se R*-personer sitta med ett i detalj planerat spel och besluta att

- "vi kör på en kvinnlig spelbar karaktär, vilka möjligheter det medför!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst måste vi nog klargöra att detta är inte riktiga världen vi pratar om utan detta är GTA. En mycket våldsam och satirisk värld som skiljer sig mycket från verkligheten.

Sen vill jag bara säga att jag är precis som Mathias inte strängt emot en kvinnlig karaktär, jag ser bara inte anledningen till varför det skulle bli ett intressantare spel.

Och Jazz; jag råkar tyvärr inte ha några homosexuella kompisar, men jag har dock många heterosexuella kompisar och det är ingen av dom som ägnar sig åt horor eller strippklubbar. Likväl är detta något jag vill ägna mig åt när jag spelar GTA, oavsett om jag spelar med en kvinnlig, manlig eller homosexuell karaktär. Förstår du att man då nog faktiskt måste inkludera både gayklubbar och manliga horor (även om detta är inget som homosexuella människor ägnar sig åt i verkligheten) för att det är faktiskt sånt man gör när man spelar GTA.

Och tack för välkomnandet Jazz. Jag har faktiskt läst här till och från ända sedan Vice City eran men det är först nu jag blivit medlem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och tack för välkomnandet Jazz. Jag har faktiskt läst här till och från ända sedan Vice City eran men det är först nu jag blivit medlem.

Varmt välkommen hit, kul att du valde att bli aktiv medlem! :)

---

Jag har inget mot manliga strippor och horor eller för den delen, gayklubbar. Men för att blanda in detta i spelet ser jag inget krav på att karaktären är varken gay eller fruntimmer. Det bjuder ju nästan upp till en ännu högre grad av satir och humor om det inte är så.

Mina inlägg i debatten är främst för att smått provocera fram scenarion där det faktiskt skulle bli roligare att spela spelet med en kvinnlig protagonist.

Edit: Detta borde brytas ut till en egen tråd! Tyvärr går det ju inte rapportera i mobilen :(

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All argumentation för en kvinna slutar i ett läge där man inte vill ha stereotypa drag. Eller påståenden som "det finns mycket att vinna på...", vilket ju (kan man tycka) borde följas av ett exempel eller två för att styrka det.

Jag skulle spela en kvinnlig protagonist lika väl som en manlig, det gör mig detsamma, men hittills har jag inte sett någonting som kan styrka en åsikt om att en kvinna skulle vara mer intressant..

Jag har svårt att se R*-personer sitta med ett i detalj planerat spel och besluta att

- "vi kör på en kvinnlig spelbar karaktär, vilka möjligheter det medför!"

Det intressanta är ju att en man är default för dig (och många andra).

Läs Mathias, VaXXor och ensures inlägg och byt ut 'kvinna' mot 'man' för att se en alternativ verklighet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All argumentation för en kvinna slutar i ett läge där man inte vill ha stereotypa drag. Eller påståenden som "det finns mycket att vinna på...", vilket ju (kan man tycka) borde följas av ett exempel eller två för att styrka det.

Jag har gett många exempel, Catalina, Elizabeta och Kill Bill. Jag trodde att det var uppenbart att det som "det finns mycket att vinna på..." ligger i betraktarens ögon. Det behöver inte handla om sakliga fördelar baserade på stereotyper som hårsalonger, hemmafrusidouppdrag eller dejtingminispel med killar utan det jag vill uppleva och bli utmanad av är att, ur mitt perspektiv, ur en kvinnas perspektiv, få berättelsen berättad genom hennes ögon och sedan bilda min egen uppfattning.

Jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör mannen så självklar, Frusciante har en bra poäng. Varför ska man någonsin ha med en kvinna som protagonist någonsin? För att den stereotypa mannen är vårdslös, kåt och skjutgalen? Det håller inte.

Jag skulle spela en kvinnlig protagonist lika väl som en manlig, det gör mig detsamma, men hittills har jag inte sett någonting som kan styrka en åsikt om att en kvinna skulle vara mer intressant..

Sen vill jag bara säga att jag är precis som Mathias inte strängt emot en kvinnlig karaktär, jag ser bara inte anledningen till varför det skulle bli ett intressantare spel.

Varför är en man mer intressant att spela än en kvinna? Om könet nu inte spelar någon roll så skulle jag gärna vilja höra vad man kan vinna på att spela som en man och varför det är så självklart att när det finns tre män att välja på så ska också den sista vara en man.

Jag har svårt att se R*-personer sitta med ett i detalj planerat spel och besluta att

- "vi kör på en kvinnlig spelbar karaktär, vilka möjligheter det medför!"

Varför måste spelet i detalj planeras för att en kvinna ska passa det?

Och Jazz; jag råkar tyvärr inte ha några homosexuella kompisar, men jag har dock många heterosexuella kompisar och det är ingen av dom som ägnar sig åt horor eller strippklubbar. Likväl är detta något jag vill ägna mig åt när jag spelar GTA, oavsett om jag spelar med en kvinnlig, manlig eller homosexuell karaktär. Förstår du att man då nog faktiskt måste inkludera både gayklubbar och manliga horor (även om detta är inget som homosexuella människor ägnar sig åt i verkligheten) för att det är faktiskt sånt man gör när man spelar GTA.

Självfallet, men det måste fortfarande inte finnas med i spelet för att jag ska bli övertygad om en protagonists sexuella läggning, oavsett om han är homo eller straight. Karaktärens sexuella läggning spelar faktiskt ingen roll över huvud taget, men att så många skulle bli provocerade för att karaktären blir uttalat homosexuell och säger att "det skulle inte kunna tilltala mig" bara för att den här personen har en massa stereotypa uppfattningar som säger att "han kommer inte vara homosexuell om han inte går på gayklubb och har pojkvänner" är ganska konstigt. Rockstar får jättegärna driva med den här protagonisten och lägga in sådana saker, en kvinnlig protagonist hade man kunnat ha hur mycket kul åt och med som helst samtidigt som man ur hennes perspektiv dessutom skulle kunna driva med mannen.

Redigerad av Jazz
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det intressanta är ju att en man är default för dig (och många andra).

Läs Mathias, VaXXor och ensures inlägg och byt ut 'kvinna' mot 'man' för att se en alternativ verklighet.

En man är inte default för mig, det har jag aldrig sagt. Eftersom att upphovet till debatten var önskemål om att byta ut åtminstone en av männen mot en kvinna är detta min utgångspunkt.

Jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör mannen så självklar, Frusciante har en bra poäng. Varför ska man någonsin ha med en kvinna som protagonist någonsin? För att den stereotypa mannen är vårdslös, kåt och skjutgalen? Det håller inte.

Varför är en man mer intressant att spela än en kvinna? Om könet nu inte spelar någon roll så skulle jag gärna vilja höra vad man kan vinna på att spela som en man och varför det är så självklart att när det finns tre män att välja på så ska också den sista vara en man.

Frusciante har ingen poäng alls då hans påstående bygger på en missuppfattning.

Jag har aldrig påstått att en man passar bättre än en kvinna. Hade rockstar valt att köra med kvinnliga protagonister hade jag inte uttryckt några önskemål om att "åtminstone en borde vara man". Därför förstår jag inte varför jag ska argumentera för en man.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En man är inte default för mig, det har jag aldrig sagt. Eftersom att upphovet till debatten var önskemål om att byta ut åtminstone en av männen mot en kvinna är detta min utgångspunkt.

Men det blir ju default för dig eftersom du har den utgångspunkten, det är ju det du skriver. Jag säger inte att du alltid har mannen som utgångspunkt utan det som menades med "mannen som default" rotar sig i den här debatten.

Jag har aldrig påstått att en man passar bättre än en kvinna. Hade rockstar valt att köra med kvinnliga protagonister hade jag inte uttryckt några önskemål om att "åtminstone en borde vara man". Därför förstår jag inte varför jag ska argumentera för en man.

Nej, precis, och ingen här har påstått att du har sagt att att en man passar bättre än en kvinna. Eftersom könet, som vi har kommit överens om, inte spelar någon roll undrar jag vad det är som gör att det är bättre att spela som en man istället för en kvinna, vad det är som får bägaren att tippa över i mannens favör. Eftersom ni tvivlar på vad det är som gör kvinnan intressant tycker jag att det vore trevlig med ett bemötande. Argumentet "för att det är så Rockstar har skrivit storyn" är ju förstås ett godtagbart svar men ganska tråkigt. Varför hade det inte fungerat med en kvinnlig Trevor?

Hade rockstar valt att köra med kvinnliga protagonister hade jag inte uttryckt några önskemål om att "åtminstone en borde vara man".

Är du säker på det? Jag hade tyckt att det var skitjobbigt och obalanserat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck..

Det hade fungerat jättebra, och jag hade inte haft någonting emot det om Trevor var kvinna. Exempelvis känns karaktärsdragen ganska så nära Catalina. Men eftersom att jag inte tycker att det har så stor betydelse vill jag veta varför många saknar en kvinna. På vilka sätt det hade kunnat göra spelet bättre.

Om man sedan inte ens vill involvera typiska drag från stereotypiska (med R*-mått mätt) kvinnor så förstår jag inte vilka perspektiv som blir så spännande.

Så istället för att gång på gång påstå att jag föredrar manliga karaktärer, när jag i själva verket bara inte tycker att det har så stor inverkan, kanske någon bara kort och koncist kan ge förslag på fördelar med kvinnliga karaktärer.

Som debatten ser ut nu är det ju bara fruktansvärt ointressant tjafs.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck..

Det hade fungerat jättebra, och jag hade inte haft någonting emot det om Trevor var kvinna. Exempelvis känns karaktärsdragen ganska så nära Catalina. Men eftersom att jag inte tycker att det har så stor betydelse vill jag veta varför många saknar en kvinna. På vilka sätt det hade kunnat göra spelet bättre.

Om man sedan inte ens vill involvera typiska drag från stereotypiska (med R*-mått mätt) kvinnor så förstår jag inte vilka perspektiv som blir så spännande.

Så istället för att gång på gång påstå att jag föredrar manliga karaktärer, när jag i själva verket bara inte tycker att det har så stor inverkan, kanske någon bara kort och koncist kan ge förslag på fördelar med kvinnliga karaktärer.

Som debatten ser ut nu är det ju bara fruktansvärt ointressant tjafs.

Det fetmarkerade = Män är default för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det fetmarkerade = Män är default för dig.

Nu vet jag inte om du är allmänt slötänkt eller trollar med tanke på att jag redan förklarat det.

Diskussionen utgick från Att GTA V bara verkar ha manliga protagonister.

Frågor jag ställt har grundat sig i önskan om ytterligare en protagonist, av kvinnligt kön, alt. Att byta ut en/flera män mot kvinnliga karaktärer.

Det blir ju ganska konstigt att fråga varför män ska vara med till någon som önskar att det fanns kvinnor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTA har alltid haft manliga brottslingar som huvudkaraktärer. Skulle man plötsligt ta in en kvinnlig karaktär hade GTA-känsla försvunnit och det vet nog Rockstar själva.

En grej hade vart att skapa ett helt nytt spel där man kanske spelar som en kvinnlig polis eller liknanade, kanske ett Red Dead med en hämndlysten kvinna i huvudrollen (ala True Grit) men i GTA ska man, och har man alltid spelat som män. Punkt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Weener.

En sak jag alltid älskat med Grand theft auto är karaktärerna man möter. Tycker spelet blir mycket intressantare om Rockstar lägger mer tid på karaktärerna man träffar. Rednecks, homosexuella, kvinnor och så vidare.

Att träffa Bernie i IV var riktigt roligt och överraskande och det är helt klart så Rockstar ska jobba. Manlig karaktär med en story, med intressanta människor i storylinen. Det gör spelen bra! När man frågar folk vem deras favoritkaraktär är så är det oftast någon annan än Main protagonisten!

Roligare att bli överraskad av karaktärer än att lära känna karaktären innan spelet ens är släppt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...