Jump to content

Manliga vs kvinnliga huvudkaraktärer i GTA-spelen


Mathias
 Share

Recommended Posts

Mja, jag vet inte riktigt. Jag säger ju inte att spelet ser dåligt ut, det blir säkert bra, men just nu har jag bara inte den där längtan och wow-känslan man brukar få när ett nytt GTa är på väg och trailern gjorde inget för att ändra på det. Jag håller kanske på att bli gammal eller också har jag redan sett "allt" och blir inte längre imponerad.

En sak som stör mig är att de fortsätter köra tråkiga gubbar i huvudrollerna. Nu har vi passerat 10 GTA-spel och fortfarande har vi inte haft en enda kvinna som spelbar karaktär. Att V uppenbarligen kommer ha TRE huvudkaraktärer och att det blir TRE MÄN är uselt. Zzzz... Förstår inte varför Rockstar inte vågar satsa på en kvinnlig huvudroll - det skulle ge spelen ett helt nytt perspektiv och nya möjligheter.

Ett sidospår från tråden, förvisso, men ändå. Nu har jag sett på flera håll att det finns en del missnöje hos flera över att det inte är en kvinnlig protagonist med. Men vad är det egentligen som lockar? Vad är det för "helt nytt perspektiv" och möjligheter som skapas?

Visst har vi gjort i princip samma uppdrag hela spelserien igenom, med nya karaktärer och på nya platser. Men på vilket sätt skulle spelet förbättras av att ett stycke kvinna utför de?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte heller vad det är med en kvinna som skulle göra spelet så mycket bättre. Rockstar gör en helt ny grej med 3 karaktärer och det är verkligen något nytt som jag hellre har än en kvinnlig karaktär.

Ja man kan ju tycka att det ger både nytt perspektiv och nya möjligheter så att det räcker och blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte heller vad det är med en kvinna som skulle göra spelet så mycket bättre. Rockstar gör en helt ny grej med 3 karaktärer och det är verkligen något nytt som jag hellre har än en kvinnlig karaktär.

En av dom hade ju kunnat vara en tjej ;) nädå, gillar det här upplägget.

Gillade trailern, vart inte precis mindre sugen på spelet efter den, hoppas trailer 3 kommer snart, det enda jag saknade var ett releasedatum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte hur dom hade kunnat göra det intressant med en kvinnlig huvudkaraktär när majoriteten av spelarna ändå är grabbar. Svårt att sälja ett nytt GTA med kvinnlig huvudkaraktär i mean!

Spela Tomb Raider om ni behöver. GTA är och har alltid haft manliga huvudkaraktärer. Inget man behöver ändra på bara "för att"

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte hur dom hade kunnat göra det intressant med en kvinnlig huvudkaraktär när majoriteten av spelarna ändå är grabbar. Svårt att sälja ett nytt GTA med kvinnlig huvudkaraktär i mean!

Spela Tomb Raider om ni behöver. GTA är och har alltid haft manliga huvudkaraktärer. Inget man behöver ändra på bara "för att"

Bara att spela Saints row och köra en kvinna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man får inte glömma hur svårt det är att skriva en realistisk kvinnlig karaktär till ett spel som GTA. Typiskt kvinnliga drag ska blandas in med en personlighet som inte har några problem med att genomföra seriemord efter seriemord genom spelets uppdrag.

Att få en kvinnlig karaktär att inte bli en man i en kvinnlig kropp eller en crazy bitch är trots allt inte helt lätt, särskilt inte när man har 2 andra huvudkaraktärer som också ska fungera och vara välskrivna.

Antagligen kommer vi få se det någon gång i framtiden dock. GTA VI?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man får inte glömma hur svårt det är att skriva en realistisk kvinnlig karaktär till ett spel som GTA. Typiskt kvinnliga drag ska blandas in med en personlighet som inte har några problem med att genomföra seriemord efter seriemord genom spelets uppdrag.

Så jäkla idiotiskt skrivet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jäkla idiotiskt skrivet.

Nu formulerade jag mig visserligen dålig men om en karaktär ska vara intressant för sitt kön så måste den även ha någon form av könskarakteristiska drag, för annars blir könet helt irrelevant. Byt kön på valfri spelkaraktär och de blir varken mer eller mindre intressanta just för att de inte är skrivna med kön i åtanke. Lara Croft kan lika gärna vara man och Tommy Vercetti kan lika gärna vara kvinna.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att låta en av de tre karaktärerna vara en kvinna ligger inte hos spelmakaren utan hos spelaren... vilket ovanstående poster uppenbarligen pekar på. Det finns absolut inga problem över huvud taget med att skriva in en kvinnlig huvudroll i GTA-världen utan har att göra med att en del personer kan ha väldigt svårt att det till sig; om det är omogna eller konservativa får deras ålder utse.

Personligen hade jag gärna sett att Trevor blev utbytt mot en kvinnlig karaktär som fortfarande var lika vårdslös men också hade ett djup. Hill-billy-knark-vit-supaskallenavsig-snubben är inte ett dugg nyskapande och jag hoppas att Rockstar kan ge honom en djupare personlighet än vad som ter sig på ytan... kanske är han homosexuell eller så blir han rullstolsbunden efter halva storyn. Det hade varit intressant!

Åh, just det, en kvinna jag gärna hade sett i Trevors ställe: Catalina från GTA SA. Hon hade varit helt perfekt. Elizabeta från GTA IV hade också fungerat.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att låta en av de tre karaktärerna vara en kvinna ligger inte hos spelmakaren utan hos spelaren... vilket ovanstående poster uppenbarligen pekar på. Det finns absolut inga problem över huvud taget med att skriva in en kvinnlig huvudroll i GTA-världen utan har att göra med att en del personer kan ha väldigt svårt att det till sig; om det är omogna eller konservativa får deras ålder utse.

Personligen hade jag gärna sett att Trevor blev utbytt mot en kvinnlig karaktär som fortfarande var lika vårdslös men också hade ett djup. Hill-billy-knark-vit-supaskallenavsig-snubben är inte ett dugg nyskapande och jag hoppas att Rockstar kan ge honom en djupare personlighet än vad som ter sig på ytan... kanske är han homosexuell eller så blir han rullstolsbunden efter halva storyn. Det hade varit intressant!

Åh, just det, en kvinna jag gärna hade sett i Trevors ställe: Catalina från GTA SA. Hon hade varit helt perfekt. Elizabeta från GTA IV hade också fungerat.

Trevor verkar ju vara den mest intressanta av dom tre. En gta karaktär med psykiska problem som gillar eld och kaos. Vad finns det inte att gilla? Plus att jag älskar när rockstar gör "speciella karaktärer med problem". Att göra skumma och psykiskt-skadade karaktärer är rockstar bra på, så ser verkligen fram till att få veta mer om honom.

Om vi ska tänka nyskapande så är ju Franklin minst nyskapande av dom 3 vi ska spela som. En karaktär som har 0 på kontot och jobbar sig upp till miljonär. Hmm låter bekant!

Homosexuell, nej tack.

Rullstolsbunden? Skulle vilja se den karaktären sno en bil :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte?

För att jag relaterar mer till en heterosexuell karaktär. Det var okej som det var i IV och TBOGT, men som protagonist skulle jag inte vilja spela som homosexuell. Och att spela som en homosexuell Trevor skulle vara jobbigt eftersom det är karaktären jag ser mest fram emot att spela som. Det hade inte passat den karaktären alls.

Men andra karaktärer i spelet kan vara homosexuella, det har jag inget problem med. Vill bara relatera till karaktären jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att låta en av de tre karaktärerna vara en kvinna ligger inte hos spelmakaren utan hos spelaren... vilket ovanstående poster uppenbarligen pekar på. Det finns absolut inga problem över huvud taget med att skriva in en kvinnlig huvudroll i GTA-världen utan har att göra med att en del personer kan ha väldigt svårt att det till sig; om det är omogna eller konservativa får deras ålder utse.

Personligen hade jag gärna sett att Trevor blev utbytt mot en kvinnlig karaktär som fortfarande var lika vårdslös men också hade ett djup. Hill-billy-knark-vit-supaskallenavsig-snubben är inte ett dugg nyskapande och jag hoppas att Rockstar kan ge honom en djupare personlighet än vad som ter sig på ytan... kanske är han homosexuell eller så blir han rullstolsbunden efter halva storyn. Det hade varit intressant!

Åh, just det, en kvinna jag gärna hade sett i Trevors ställe: Catalina från GTA SA. Hon hade varit helt perfekt. Elizabeta från GTA IV hade också fungerat.

Nu är jag verkligen inte emot en kvinnlig karaktär, utan bara väldigt frågande till varför. Det du själv skriver nu låter ju som att du vill ha en karaktär med Trevors drag och personlighet, men som kvinna.

Det är detta jag är frågande till, vad finns det att tjäna på att kvotera in en kvinna bara för sakens skull? Hade en huvudkaraktär varit kvinna hade jag sett fram emot att spela den precis lika mycket som jag gör de ståtliga herrarna som nu ser ut att stå för underhållningen. Eftersom att jag själv ser könet som relativt irrelevant, så berätta gärna vad man kan vinna på att ha en kvinna med i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag verkligen inte emot en kvinnlig karaktär, utan bara väldigt frågande till varför. Det du själv skriver nu låter ju som att du vill ha en karaktär med Trevors drag och personlighet, men som kvinna.

Det är detta jag är frågande till, vad finns det att tjäna på att kvotera in en kvinna bara för sakens skull? Hade en huvudkaraktär varit kvinna hade jag sett fram emot att spela den precis lika mycket som jag gör de ståtliga herrarna som nu ser ut att stå för underhållningen. Eftersom att jag själv ser könet som relativt irrelevant, så berätta gärna vad man kan vinna på att ha en kvinna med i spelet.

Du svarade ju på den frågan själv, om könet är irrelevant så kan man ju lika gärna fråga sig vad man "vinner" på att ha med en man. Jag tror att om en kvinna skulle vara med i spelet skulle hon inte vara inkvoterad bara för sakens skull utan då skulle det, i berättandet, finnas en anledning till till varför en av huvudkaraktärerna lämpade sig bättre som en person av kvinnligt kön. En sådan story line hade kanske varit mer intressant eftersom det i GTA-serien aldrig gjorts förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att jag relaterar mer till en heterosexuell karaktär. Det var okej som det var i IV och TBOGT, men som protagonist skulle jag inte vilja spela som homosexuell. Och att spela som en homosexuell Trevor skulle vara jobbigt eftersom det är karaktären jag ser mest fram emot att spela som. Det hade inte passat den karaktären alls.

Men andra karaktärer i spelet kan vara homosexuella, det har jag inget problem med. Vill bara relatera till karaktären jag spelar.

Du kan alltså relatera till mordiska psykopater, men om de gillar killar så är det omöjligt?

  • Gilla 8
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...