Jump to content

"Man lär sig något nytt varje dag"...


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

1 minut sedan, Henkibojj skrev:

Det har att göra med huruvida ordet är en eller ett. Men "varannat" finns inte, det är antingen vartannat eller varannan. Varannan dag, vartannat år. :)

Ja, det är helt logiskt och det är nog det dialektala som spökat till det för jag har inte hört många här som säger med "t" trots att de säkert stavar så :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag såg en dokumentär om pingviner nyss och jag lärde mig ett antal saker som jag inte visste förr, trots att jag läst om dem i mina studier. Bland annat fick jag veta att det aldrig snöar på Antarktis och att värmeprofilen i en IR-kamera visar pingviner som kallare än omgivningen trots att kroppstemperaturen är ungefär som våran. Det berättades också att när de gjort sina djupdykningar i 20 minuter kan de inte omedelbart ta sig upp på land igen, eftersom de är för trötta för det. Istället går de upp till ytan och putsar sina fjädrar, vilket gör att de trycker in luft mellan fjäderlagren. Denna luft komprimeras när de gör ytterligare en djupdykning, och luften gör att deras vattenmotstånd minskar med hälften när de gör sina raketstigningar upp till land, vilket behövs eftersom det annars skulle vara väldigt svårt att komma upp i rätt hastighet för att flyga upp från vattenytan.

Ballt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Idag lärde jag mig detta. Hade varit nice om det fungerade med inbäddade videos, men det verkar inte gå. Åtminstone inte här, men möjligen på en egen hemsida.

 

2016-06-22 at 10:46, Henkibojj skrev:

Jag såg en dokumentär om pingviner nyss och jag lärde mig ett antal saker som jag inte visste förr, trots att jag läst om dem i mina studier. Bland annat fick jag veta att det aldrig snöar på Antarktis och att värmeprofilen i en IR-kamera visar pingviner som kallare än omgivningen trots att kroppstemperaturen är ungefär som våran.

Wow, det där kommer jag inte ihåg att jag skrivit. Kunde ju dessutom ha poängterat att IR-kameran inte visar varma pingviner just för att utsidan är så kall... Jaja. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...

Jag fick precis lära mig grejen med Mona Lisa.

  • Leonardo Da Vinci painted it. He is the foremost Renaissance artist. Artist's credibility adds to the paintings popularity.

  • Napoleon Bonaparte hung the painting in his master bedroom in 1800. This - I think - was the first tipping point of making the painting one of the most popular paintings in the world.

  • 1804, Mona Lisa is hung in the Louvre - and others can now glimpse at the painting that Napoleon slept with.

  • But the real tipping point for the paintings popularity only hit in August of 1911 - when Mona Lisa is stolen. Stolen from heavily secured Louvre which experts said was impossible. No one knows who stole it or how. Conspiracy theories abound. The painting is talked about in every newspaper.

  • After 2 weeks of much fan fare, Police arrest Guillaume Apollinaire on suspicion of theft. He is the only person they have arrested. Apollinaire implicates Pablo Picasso. The rumor of Picasso stealing the Mona Lisa adds in a lot more fuel in making Mona Lisa very very popular.

  • Picasso is questioned and released. Guillaume Apollinaire himself is released after 5 days. Everyone is still clueless as to who stole the painting. But conspiracy theories abound.

  • Two years after the theft, the Mona Lisa is finally found when an employee working at Louvre tries to sell it to an art gallery in Florence for $100,000.

  • When the Mona Lisa is returned to the Louvre, it draws massive crowds. People visit the Louvre only to see this one painting.

  • And then it hit the Paris Hilton effect. Its popularity added to its popularity. So much so that most people don't know why it is popular in the first place.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 1 year later...

Idag lärde jag mig hur man konfigurerar en Wifi-delning från datorn. Min ISP har problem och bad mig koppla in datorn via kabel under ett tag, vilket jag förstås kan ställa upp på. Men då fungerar inga av mina wifi-enheter. Det fanns en inställning för det i Lenovo-settings, men jag hade en känsla av att det bara var en GUI-shell för inhemska Windows-funktioner. Särskilt eftersom jag bara kunde slå på eller av, inte ändra SSID eller lösen.

Det var det också. Här finns konfigurationskommandona.

The following are a few netsh commands commonly used with for wireless LAN and the wireless Hosted Network, although other combinations of commands are supported:
Command 	Description
netsh wlan start hostednetwork ||| Start the wireless Hosted Network.
netsh wlan stop hostednetwork ||| Stop the wireless Hosted Network.
netsh wlan set hostednetwork [mode=]allow|disallow ||| Enable or disable the wireless Hosted Network.
netsh wlan set hostednetwork [ssid=] [key=] [keyUsage=]persistent|temporary ||| Configure the wireless Hosted Network settings.
netsh wlan refresh hostednetwork [data=] key ||| Refresh the wireless Hosted Network key.
netsh wlan show hostednetwork [[setting=]security]  ||| Display wireless Hosted Network information.
netsh wlan show settings ||| Display wireless LAN global settings.

För att göra vissa kommandon måste man göra det via cmd i administratörsläge. Görs enklast genom att högerklicka skrivbord -> skapa genväg -> skriv cmd (och inget annat) -> OK. Högerklicka sedan genvägen och kör som admin.

Men det där startar/konfigurerar bara en anslutning. Det är i Nätverksalternativ i Kontrollpanelen man måste dela själva internetanslutningen. Högerklicka det nya nätverket -> tabben Delning -> välj att dela och från vilken anslutning nätet tas. Det är Ethernetanslutningen.

Inte illa! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...