Jump to content

"Man lär sig något nytt varje dag"...


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Vad menar du med att du trodde det var automatiserat? Att polisbilen kände av när den kom till en korsning och bytte signal av sig själv?

Jag trodde att båda ljuden var med i en förprogrammerad ljudslinga som gick om och om igen. Om det inte var fallet trodde jag åtminstone att det fanns en knapp för "men flytta på dig sa jag ju". Att den smart och logiskt nog satt på tutan var nyheter för mig, plus att den varar i ett antal sekunder och inte momentant.

Att det bör användas i korsningar hade jag för övrigt heller ingen aning om. Trodde det bara var polisbilens motsvarighet till civilbilars "idiot!!!", dvs en vanlig tuta.

Jävla dålig stil av den kvinnliga poliseleven att köra bil utan bälte. All cops are bastards.

Läste i kommentarerna att hon är statistskådis (vilket också framgår av kanalen) samt att det var på avstängt område. Men ja, märkligt är det ju eftersom det endera sitter en riktig polis och instruerar, eller att det åtminstone ska kommas ihåg när det väl filmas på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror knappast det är allmän kunskap att dom kör med en annan signal vid korsningar.

Att det bör användas i korsningar hade jag för övrigt heller ingen aning om. Trodde det bara var polisbilens motsvarighet till civilbilars "idiot!!!", dvs en vanlig tuta.

Damn, nu känner jag mig street smart. Man har visst lärt sig ett och annat av att bo i innerstaden i sju år. B)

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Idag lärde jag mig att Kim Kardashian INTE blev känd på grund av att hon var frontmedlem i gruppen Pussycat Dolls. Har blandat ihop henne och Nicole Scherzinger och har därför tyckt att folk har varit lite väl hårda när de säger att Kim är känd trots att hon inte har någon talang... :rolleyes:

YGTPhHo_1264412_0.jpg

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår lärde jag mig lite nya kommandon i CMD, eller .bat-filer. Jag har sedan tidigare förstått mig på datoravstängningskommandot shutdown och timertillägget /t 300 vilket ger en fördröjning på 300 sekunder = 5 minuter. Med detta gjorde jag år 2011 en massa smarta entimmes-, tvåtimmars- och liknande timers, inklusive en avbrytar-bat.

Men jag har alltid saknat en /t för Viloläge: shutdown /h, för kommandot shutdown /h /t 300 existerar inte i CMD. Det har alltså varit omöjligt att göra en timer för vanligt viloläge. Poängen med viloläge är mest att jag ofta vill ha kvar de program jag har igång utan att göra en cold shutdown.

Igår lärde jag mig kommandot TIMEOUT /NOBREAK 300 för 300 sekunders väntan inför nästa kodrad, samt hur man sätter egna värden (dvs inte CHOICE) genom set /p siffervaerde. Man kan dessutom manipulera siffervaerde med den aritmetiska operatorn /a, vilket ger möjlighet att sätta siffervaerde+-*/ ett annat värde, till exempel 60 för att göra om minuter till sekunder. Vill man referera till värdet skriver man %siffervaerde%.

Som bonus lärde jag mig det väldigt enkla kommandot time /t för att visa klockan.

Resultatet var en betydligt smidigare och många gånger bättre batfil än de ~7 standardtider jag knåpade ihop 2011.

Kolla in och spara gärna ned på egen hårddisk för sena Netflix-kvällar i sängen med datorn på storbild! :)

@echo off

:start

cls

echo Välj V för viloläge.

echo Välj A för avstängning.

echo Välj X för att avbryta.

choice /c:VAX

if errorlevel 3 goto Avbryt

if errorlevel 2 goto Shutdn

if errorlevel 1 goto Sleeping

:Avbryt

echo.

echo Jaså, då säger vi hejdå.

pause

goto end

:Shutdn

echo.

echo VARNING! Du har valt avstängning. Alla program kommer att stängas ned utan sparning vid timerns slut. Är du säker på att du vill fortsätta?

choice /c:jn

if errorlevel 2 goto start

cls

echo Om hur lång tid ska datorn stängas av?

set /p minuter="Tid i minuter: "

set /a sekunder=%minuter%*60

echo.

echo Timern har satts till %minuter% minuter = %sekunder% sekunder. Klockan är nu

echo.

TIME /t

echo ...och datorn kommer att stängas av efter följande tid. Se till att spara allt arbete!

TIMEOUT /NOBREAK %sekunder%

shutdown /f

goto end

:Sleeping

echo.

echo Om hur lång tid ska datorn försättas i viloläge?

set /p minuter="Tid i minuter: "

set /a sekunder=%minuter%*60

echo.

echo Timern har satts till %minuter% minuter = %sekunder% sekunder. Klockan är nu

echo.

TIME /t

echo ...och datorn kommer att försätts i viloläge efter följande tid:

TIMEOUT /NOBREAK %sekunder%

shutdown /h

:end

Och skratta inte åt mig, jag har aldrig programmerat något annat än BAT :unsure: Python under fem veckor på en obegriplig Unix-dator i gymnasiet tycker jag inte räknas.

Lite länkar:

http://www.robvanderwoude.com/wait.php

http://commandwindows.com/variables.htm

Tjing pling! :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Igår lärde jag mig lite nya kommandon i CMD, eller .bat-filer. Jag har sedan tidigare förstått mig på datoravstängningskommandot shutdown och timertillägget /t 300 vilket ger en fördröjning på 300 sekunder = 5 minuter. Med detta gjorde jag år 2011 en massa smarta entimmes-, tvåtimmars- och liknande timers, inklusive en avbrytar-bat.

Men jag har alltid saknat en /t för Viloläge: shutdown /h, för kommandot shutdown /h /t 300 existerar inte i CMD. Det har alltså varit omöjligt att göra en timer för vanligt viloläge. Poängen med viloläge är mest att jag ofta vill ha kvar de program jag har igång utan att göra en cold shutdown.

Igår lärde jag mig kommandot TIMEOUT /NOBREAK 300 för 300 sekunders väntan inför nästa kodrad, samt hur man sätter egna värden (dvs inte CHOICE) genom set /p siffervaerde. Man kan dessutom manipulera siffervaerde med den aritmetiska operatorn /a, vilket ger möjlighet att sätta siffervaerde+-*/ ett annat värde, till exempel 60 för att göra om minuter till sekunder. Vill man referera till värdet skriver man %siffervaerde%.

Som bonus lärde jag mig det väldigt enkla kommandot time /t för att visa klockan.

Resultatet var en betydligt smidigare och många gånger bättre batfil än de ~7 standardtider jag knåpade ihop 2011.

Kolla in och spara gärna ned på egen hårddisk för sena Netflix-kvällar i sängen med datorn på storbild! :)

Och skratta inte åt mig, jag har aldrig programmerat något annat än BAT :unsure: Python under fem veckor på en obegriplig Unix-dator i gymnasiet tycker jag inte räknas.

Lite länkar:

http://www.robvanderwoude.com/wait.php

http://commandwindows.com/variables.htm

Tjing pling! :)

Oh, svenska variabelnamn och gotos </3

För ett par år sen, i ett försök att lära mig Python, gjorde jag ett precis likadant script. Så jag blev lite sugen på att göra det igen nu när du påminde. Jag pepprade med kommentarer som du kan kika på om du känner för det. Script.

Jag TROR det ska fungera med Windows. Såvitt jag förstod från dokumentationen bör det göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår lärde jag mig lite nya kommandon i CMD, eller .bat-filer. Jag har sedan tidigare förstått mig på datoravstängningskommandot shutdown och timertillägget /t 300 vilket ger en fördröjning på 300 sekunder = 5 minuter. Med detta gjorde jag år 2011 en massa smarta entimmes-, tvåtimmars- och liknande timers, inklusive en avbrytar-bat.

Men jag har alltid saknat en /t för Viloläge: shutdown /h, för kommandot shutdown /h /t 300 existerar inte i CMD. Det har alltså varit omöjligt att göra en timer för vanligt viloläge. Poängen med viloläge är mest att jag ofta vill ha kvar de program jag har igång utan att göra en cold shutdown.

Igår lärde jag mig kommandot TIMEOUT /NOBREAK 300 för 300 sekunders väntan inför nästa kodrad, samt hur man sätter egna värden (dvs inte CHOICE) genom set /p siffervaerde. Man kan dessutom manipulera siffervaerde med den aritmetiska operatorn /a, vilket ger möjlighet att sätta siffervaerde+-*/ ett annat värde, till exempel 60 för att göra om minuter till sekunder. Vill man referera till värdet skriver man %siffervaerde%.

Som bonus lärde jag mig det väldigt enkla kommandot time /t för att visa klockan.

Resultatet var en betydligt smidigare och många gånger bättre batfil än de ~7 standardtider jag knåpade ihop 2011.

Kolla in och spara gärna ned på egen hårddisk för sena Netflix-kvällar i sängen med datorn på storbild! :)

Och skratta inte åt mig, jag har aldrig programmerat något annat än BAT :unsure: Python under fem veckor på en obegriplig Unix-dator i gymnasiet tycker jag inte räknas.

Lite länkar:

http://www.robvanderwoude.com/wait.php

http://commandwindows.com/variables.htm

Tjing pling! :)

Oh, svenska variabelnamn och gotos </3

För ett par år sen, i ett försök att lära mig Python, gjorde jag ett precis likadant script. Så jag blev lite sugen på att göra det igen nu när du påminde. Jag pepprade med kommentarer som du kan kika på om du känner för det. Script.

Jag TROR det ska fungera med Windows. Såvitt jag förstod från dokumentationen bör det göra det.

ää, är ju bara att alltid ha viloläge på 1-2h så datorn sköter det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Idag lärde jag mig (eller snarare, tog äntligen reda på) vad kortkommandoknappen för att centrera text i W0rd är.

Ctrl+L är vänster, såklart, och Ctrl+R är höger, såklart, men Ctrl+C är som bekant ett kopieringskommando.

Svaret är Ctrl+E.

Att det skulle ta tio år att ta reda på det :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Idag tog jag reda på hur man smidigt kan casta filmer från en stationär datorn (alltså inte via wifi) till Chromecast.
Det enda som behövs är helt enkelt ett tillägg till Google Chrome, öppna en ny flik och dra-och-släpp videofilen du vill casta till fliken och sen är det klart!

"Man lär sig något nytt varje dag"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/how-do-i-use-problem-steps-recorder

"
Du kan använda Problemregistrering för att automatiskt registrera alla steg du tar på en dator, med en textbeskrivning av var du har klickat och en bild av skärmen under varje klickning (även kallat skärmdump). Sedan sparar du stegen i en fil som kan användas av supportpersonal eller någon annan som hjälper dig med ett datorproblem.
"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
Skrivet (redigerad)

Idag lärde jag mig hur man lägger till en internetgenväg till startskärmen i Windows 8.1. Jag har redan tidigare lagt till alla möjliga egna genvägar men just internetgenvägar har aldrig lyckats vare sig med vettiga metoder eller via haxx-omvägar. Men det visade sig att det var lättare än jag trodde. Superenkelt!
Jag vet inte varför det inte funkat förr.

http://www.wikihow.com/Pin-Firefox-Web-Apps-to-Windows-8-Start-Screen

Vanligen har jag snabbkommandon eller liknande till Firefox men just Google Maps anser jag är mer ett verktyg än en webbsida, vilket är anledningen till att jag vill ha det i min startskärmsgrupp för Verktyg och Tillbehör. Och nu ligger den där! :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad då, har du trott att du ÄR brunhårig? Du och jag har ju typ samma hårfärg och jag har aldrig klassat mig själv som brunhårig.

Hahaha, ja. ^_^ Jag har också nyligen blivit varse om att mina öron har helt olika form, det hade jag aldrig sett innan jag fick det förklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...