Jump to content

"Man lär sig något nytt varje dag"...


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Idag lärde jag mig att man kan göra flera kolumner i ett Håller med till 100%!(lol)-dokument utan att låta hela sidan bli flerkolumnig. Ta Page Layout, Columns och sen More Columns.... Därefter får man ett fönster där man kan välja en ruta för Apply to: [This point forward]. Slutresultatet är att man mitt i en löpande text kan få ett flerkolumnigt stycke, sedan fortsätter dokumentet som om inget hade hänt :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...

Har aldrig i hela mitt liv fått höra att Indonesien är landet med den fjärde största befolkningen. Känns som att man borde ha koll på sådant.

Hade heller aldrig kunnat gissa att Kanada bara har 11 % av den befolkningsmängd som USA har.

På tal om länder. Har aldrig tänkt på hur stort Australien egentligen är. Hittade en rätt häftig sida (kanske t.o.m. länkades här på forat) här man kan ringa in länder/städer/sevärdheter och jämföra hur stort det är jämfört med ens hemstad/-land/osv. Rätt fascinerande att se eftersom man är van att se världen platt och i en kartbok, man tänker inte på jordklotets form egentligen.

Ett exempel jag gjorde: http://mapfrappe.com/?show=27318

Ringade in Australien lite slarvigt och jämför med Sverige, och Norge, och en bra bit av Europa. Och lite Ryssland.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om länder. Har aldrig tänkt på hur stort Australien egentligen är. Hittade en rätt häftig sida (kanske t.o.m. länkades här på forat) här man kan ringa in länder/städer/sevärdheter och jämföra hur stort det är jämfört med ens hemstad/-land/osv. Rätt fascinerande att se eftersom man är van att se världen platt och i en kartbok, man tänker inte på jordklotets form egentligen.

Ett exempel jag gjorde: http://mapfrappe.com/?show=27318

Ringade in Australien lite slarvigt och jämför med Sverige, och Norge, och en bra bit av Europa. Och lite Ryssland.

Ännu sjukare är när man inser hur jävla enormt Afrika är.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var med om ett ENORMT "mind blown"-moment när jag var på bio. Reklamen om adressändringar spelades men i en extended version, ni vet gubben som säger "jag har velat skriva det här brevet sen jag fick veta att du föddes / din pappa". Jag har alltid tänkt att det är konstigt att pappan är så gammal eftersom barnet i bild är såpass litet. En gammal gubbe som fått barn med en ung kvinna som syns i bild med barnet. Den förlängda reklamen börjar dock med "Kära Sofie" och en närbild på kvinnan. Han är alltså pappa till kvinnan som har ett barn och således morfar till barnet. Allt föll på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och att madagaskar är större sverige till ytan! Kollar man på typ google mapseller valfri annan karta så är sverige dubbelt så stor som Madagaskar men det är enbart eftersom sverige förvränings till större storlek på vanliga kartor.

Man måste vara försiktig med att förlita sig på Google maps också, för även det är en platt projektion av ett klot. Zooma ut maximalt på maps och plocka fram mätverktyget. Dra en fem centimeter lång linje över Norden och se vad kilometervisaren säger. Dra sen fem centimeter över ekvatorn så ska du se att det är helt annorlunda siffror. Det enda som går att lita på helt är en traditionell jordglob, producerad nån gång under de senaste fem-tio åren.

Men ja, allt det du säger stämmer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag lärde jag mig hur man får startskärmen i Windows 8.1 att öppna nya fönster istället för att den praktiskt taget alt-tabbar till respektive aktiva fönster. Det var hur enkelt som helst.

https://social.technet.microsoft.com/forums/windows/en-US/a54cc614-8e89-441a-b459-e9190ac551a8/make-start-screen-tiles-open-new-window-by-default

Lösning för Windows 8 beskrivs längst upp. Lösning för 8.1 lite längre ned: Skapa mappen själv och skriv i namnet/värdet manuellt.

--

Häromdagen lärde jag mig att Sveriges tidszoncentrum ligger på 15 grader ost, det vill säga strax väster om Örebro. Linköping ligger därför ungefär 2 min 26 sekunder tidigare än svensk standardtid. Södertälje ligger ungefär elva minuter före.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomsterur

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag lärde jag mig att polisbilars skifte mellan dii-duu-dii-duu och ouiouiouiouioui inte är automatiserat och hur det går till.

Vad menar du med att du trodde det var automatiserat? Att polisbilen kände av när den kom till en korsning och bytte signal av sig själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag lärde jag mig att polisbilars skifte mellan dii-duu-dii-duu och ouiouiouiouioui inte är automatiserat och hur det går till.

Och lite annat, till exempel menysystemet på polisbilen:

Jävla dålig stil av den kvinnliga poliseleven att köra bil utan bälte. All cops are bastards.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...