Jump to content

"Man lär sig något nytt varje dag"...


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

När du raderar en fil från en dator raderas bara sökvägen till filen och inte den faktiska informationen, det vill säga ettorna och nollorna. Det som istället sker är att minnesadresserna markeras lediga, varför informationen troligtvis inte skrivs om förrän efter en tids datoranvändande. Det finns egentligen inget sätt att helt radera information från diskar om man inte pulveriserar dem, du kan förstås göra återställningsprocessen extremt krävande och invecklad men även om du till exempel dränker disken i silikonlim eller avmagnetiserar den med en stark magnet går det alltid att återställa stora delar information.

Nja, lite sanning med modifikation. Du kan skriva över hela disken tex genom att fylla den med skräp eller skriva nollor överallt :) När du väl har ny information går det inte att få tillbaka den gamla.

Det går faktiskt att förstöra diskar med kraftiga magnetfält, hur kraftiga låter jag vara osagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, lite sanning med modifikation. Du kan skriva över hela disken tex genom att fylla den med skräp eller skriva nollor överallt :) När du väl har ny information går det inte att få tillbaka den gamla.

Det går faktiskt att förstöra diskar med kraftiga magnetfält, hur kraftiga låter jag vara osagt.

Det var ju precis vad han sa? Alltså att det bara försvinner om det skrivs över?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, lite sanning med modifikation. Du kan skriva över hela disken tex genom att fylla den med skräp eller skriva nollor överallt :) När du väl har ny information går det inte att få tillbaka den gamla.

Det går faktiskt att förstöra diskar med kraftiga magnetfält, hur kraftiga låter jag vara osagt.

Nej, det stämmer inte. Om du skulle skriva över den gamla informationen med enbart nollor så ger det, för de som snokar, en väldigt uppenbar fingervisning om vad för slags fuffel man har sysslat med, alltså att man vill dölja data i disken bakom nollor. Det finns fortfarande "gammal" laddning kvar i reläerna (nåja, "de elektroniska switcharna"), det vill säga att de aldrig riktigt "går ner helt" och blir en nolla. Företag som Symantec kan studera diskar som har skrivits över på det viset och hitta mönster på den rent fysikaliska nivån som går att omvända och sedan skriva ut. Även om du skriver över dem med skärp, det vill säga en lång sekvens slumpad binär kod, så kan man fortfarande utläsa viss data med den nämnda metoden även om det förstås är fruktansvärt komplicerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det stämmer inte. Om du skulle skriva över den gamla informationen med enbart nollor så ger det, för de som snokar, en väldigt uppenbar fingervisning om vad för slags fuffel man har sysslat med, alltså att man vill dölja data i disken bakom nollor. Det finns fortfarande "gammal" laddning kvar i reläerna (nåja, "de elektroniska switcharna"), det vill säga att de aldrig riktigt "går ner helt" och blir en nolla. Företag som Symantec kan studera diskar som har skrivits över på det viset och hitta mönster på den rent fysikaliska nivån som går att omvända och sedan skriva ut. Även om du skriver över dem med skärp, det vill säga en lång sekvens slumpad binär kod, så kan man fortfarande utläsa viss data med den nämnda metoden även om det förstås är fruktansvärt komplicerat.

Skrivaöverfleragånger om du vill ta det till den nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det stämmer inte. Om du skulle skriva över den gamla informationen med enbart nollor så ger det, för de som snokar, en väldigt uppenbar fingervisning om vad för slags fuffel man har sysslat med, alltså att man vill dölja data i disken bakom nollor. Det finns fortfarande "gammal" laddning kvar i reläerna (nåja, "de elektroniska switcharna"), det vill säga att de aldrig riktigt "går ner helt" och blir en nolla. Företag som Symantec kan studera diskar som har skrivits över på det viset och hitta mönster på den rent fysikaliska nivån som går att omvända och sedan skriva ut. Även om du skriver över dem med skärp, det vill säga en lång sekvens slumpad binär kod, så kan man fortfarande utläsa viss data med den nämnda metoden även om det förstås är fruktansvärt komplicerat.

Dina lärare har fel, vad jag har förstått. Efter en 9-pass NSA-rensning med degaussing går det att återskapa 0%.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Today I learned...

..att varken Kungen och Kronprinsessan eller statsministern och vice statsministern får flyga ihop.

Logiskt och förståeligt, men nytt för mig.

---

Jag lärde mig även att personer ur landstingsledningen i Kronoberg som har viktiga poster från och med nu inte alls får resa ihop, oavsett färdmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Idag lärde jag mig något jag saknat sedan Windows 3.1.

Paintbrush, som det hette då, hade ett verktyg som möjliggjorde ett radergummi med "Färg A till Färg B", som därmed lämnade färger C-Ö helt oberörda när man målade över dem. Mycket användbart. Det verktyget finns inte i Paint, trodde jag under alla dessa år, men idag hittade jag det.

Jag har aldrig fattat meningen med radergummiverktyget i Paint. Visst, man kan välja det verktyget för att måla med bakgrundsfärg, men varför välja det verktyget när man lika gärna kan välja Tjockpensel och måla med högerklick? Well, tydligen är radergummits högerklicksfunktion just det verktyg som fanns i Windows 3.1s Paintbrush. Ställ in den färg du vill ha i bakgrundsfärg, ställ in den färg du vill få bort som förgrundsfärg, och högerklicksmåla. Tadaa!

Jag trodde att det var totalt borttaget för att spara utrymme. Tydligen förstod de att det trots allt var ett bra verktyg, eftersom det finns kvar. Kan inte fatta att jag gått så länge utan att veta det. :o

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag lärde jag mig vad den extra "pluppen" på nyckelknippan med bilnyckeln till taxin jag körde idag är till för. Det var en fjärrstart för dieselvärmaren, så när jag sitter inne på exempelvis flygplatsen och det är några minuter kvar tills planet kommer så kan jag starta den därifrån utan att behöva gå ut till bilen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag lärde jag mig något jag saknat sedan Windows 3.1.

Paintbrush, som det hette då, hade ett verktyg som möjliggjorde ett radergummi med "Färg A till Färg B", som därmed lämnade färger C-Ö helt oberörda när man målade över dem. Mycket användbart. Det verktyget finns inte i Paint, trodde jag under alla dessa år, men idag hittade jag det.

Jag har aldrig fattat meningen med radergummiverktyget i Paint. Visst, man kan välja det verktyget för att måla med bakgrundsfärg, men varför välja det verktyget när man lika gärna kan välja Tjockpensel och måla med högerklick? Well, tydligen är radergummits högerklicksfunktion just det verktyg som fanns i Windows 3.1s Paintbrush. Ställ in den färg du vill ha i bakgrundsfärg, ställ in den färg du vill få bort som förgrundsfärg, och högerklicksmåla. Tadaa!

Jag trodde att det var totalt borttaget för att spara utrymme. Tydligen förstod de att det trots allt var ett bra verktyg, eftersom det finns kvar. Kan inte fatta att jag gått så länge utan att veta det. :o

Say WHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT?!?!?!?!?!?!?!?!??!?! Det är ju typ en uberfunktion som gör det bästa ritprogrammet ûber!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag lärde jag mig att pillimarisk stavas pillemarisk enligt SAOL. Inte för att det är det vanligaste ordet jag använder, men jag brukar ha rätt när jag gissar ovanliga ords stavning.

Idag fick jag lära mig att ordet pillemarisk finns med i SAOL. Ett underbart ord, som jag använder dagligen (Jag skojar inte).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Idag lärde jag mig hur man gör och numrerar formler enligt följande modell:

A + B-----------------(1)

--C

(minus den ful-vita färgen förstås, jag ids inte leta upp nåt sätt att tabba fram det)

http://ist.uwaterloo.ca/ec/equations/equation2007.html

Ctrl+F -sök efter "Equation Numbering using Tables" så finns det instruktioner där. Även om det är ett fulhack i textredigering så ser det faktiskt rätt bra ut i slutändan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...