Jump to content

Svensk politik


The Dude
 Share

Recommended Posts

Det är beklämmande att läsa så många generaliserande och trångsynta tankar kring SD och tiggare. Sverige har för övrigt inte ett invandringsproblem, det är ett integrationsproblem.

Invandring och integration hänger ihop. En fungerande integration är beroende av att vi har en nivå på invandringen som vi klarar av att integrera.

Det finns de som tycker att vi ska fortsätta ha en generös invandring. Det ställer högre krav på vår integrationspolitik och att styrande politiker presenterar fungerande lösningar på arbetslöshet, bostadsbrist och kulturella/religiösa konflikter. Att det är en "utmaning" vilket politiker ständigt säger, det vet vi redan. Nu vill jag höra vad lösningarna är.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

Som sagt, jag håller inte med SD om mycket men jag är en pragmatisk man och jag vill tvinga fram en förändring i de borgerliga partiernas strategi. Sverige behöver starka högerregeringar och det enda sättet att få dem i det rådande politiska läget är genom att göra upp med SD, precis som man har gjort med motsvarande partier i våra grannländer. Det är värt att kompromissa med SD på deras kärnfrågor (i första hand migrationspolitiken) mot att SD i gengäld stöder Alliansens ekonomiska politik.

Vi delar mer eller mindre samma åsikt. Alliansen är alldeles för låst och DÖ är den största syndabocken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ny demokrati försvann. De var också rasistiska populister.

Det är så obegripligt sorgligt att en påtaglig andel av Sveriges befolkning är trångsynta och perspektivlösa idioter.

Ny demokrati var ett ungt missnöjesparti utan tydlig politik, SD är del av ett mycket större europeiskt fenomen. Nästan alla europeiska länder har idag ett lokalt "SD". Trots olikheterna är det mer passande att jämföra SD med Miljöpartiet. MP, och liknande partier i andra länder, kom in i riksdagen efter den gröna vågen på 1970-80-talen. Nu sköljer en ny våg över Europa - en populistvåg. Populistpartiernas väljarstöd kommer säkert att skifta men de kommer inte att försvinna inom överskådlig framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

En artikel i Aftonbladet berättar om EU-kommissionens förslag om fördelningen av 120 000 asylsökande och listar kvoterna för de olika länderna. Några saknas dock:

"Storbritannien, Irland och Danmark har av olika undantagsskäl rätt att stå utanför fördelningen. Irland och Danmark har dock aviserat att de kommer att delta på frivillig väg."

Vad är det för olika undantagsskäl?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21458158.ab

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En artikel i Aftonbladet berättar om EU-kommissionens förslag om fördelningen av 120 000 asylsökande och listar kvoterna för de olika länderna. Några saknas dock:

"Storbritannien, Irland och Danmark har av olika undantagsskäl rätt att stå utanför fördelningen. Irland och Danmark har dock aviserat att de kommer att delta på frivillig väg."

Vad är det för olika undantagsskäl?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21458158.ab

De förhandlade till sig andra villkor när de ingick avtalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Bara jag som tycker att tonen har förändrats i det så kallade "offentliga rummet"? Det är bara att titta på sajten där till och med fjantar som Umberto och The Dude kommer ut som islamofobiska nazister =)

Forza ISIS, bomba Paris; Hey, hey!

Det är väl klart som fan att det inte bara är du, har du helt missat att regeringen för sverigedemokratisk politik, och att M och FP vill gå minst lika långt? Det är bara C och V som är emot dessa hårdare tag nu för tiden. 

Jag står fortfarande kvar i mina värderingar och tycker att detta är skit. Det är patetiskt att de talar om att gränsen är nådd och att vi behöver andrum. Att anställda på migrationsverket bränner ut sig av arbetsbördan ser jag som en minimal konsekvens i sammanhanget. Om de istället börjar skära ner på välfärden för gemene man DET MINSTA för att rädda flyktingarnas liv så är vi en bit på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl klart som fan att det inte bara är du, har du helt missat att regeringen för sverigedemokratisk politik, och att M och FP vill gå minst lika långt? Det är bara C och V som är emot dessa hårdare tag nu för tiden. 

Jag står fortfarande kvar i mina värderingar och tycker att detta är skit. Det är patetiskt att de talar om att gränsen är nådd och att vi behöver andrum. Att anställda på migrationsverket bränner ut sig av arbetsbördan ser jag som en minimal konsekvens i sammanhanget. Om de istället börjar skära ner på välfärden för gemene man DET MINSTA för att rädda flyktingarnas liv så är vi en bit på vägen.

Snart kommer en cuckservative komma och citera Margaret Thatcher =)

Mitt Europa bygger Murar, för att hålla fienden ute. Ert "Europa" bygger murar för att behålla er utplundring av övriga världen.

Radikalitet. Frihet. Fria radikaler.

*Jag har spårat ur sedan länge*

De som anser att någonting alls går att rädda; "Människovärdet", "Jordens klimat", "världshungern" et cetera. Jag hyllar er. På riktigt.

Naiviteten är en styrka, väl utnyttjad rätt. Bär med er detta och segra. Följ kompassen, oavsett om det är din egna eller din överstes.

Follow the White Rabbit.

Blue or Red pill?
Nera, grazie.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om de istället börjar skära ner på välfärden för gemene man DET MINSTA för att rädda flyktingarnas liv så är vi en bit på vägen.

Problemet, förutom integrationen i samhället, är detsamma som med arbetsmarknaden. Det är så mycket välfärd som en vanlig arbetare åtnjuter med dagens regler att arbetsgivare blir rädda för att anställa folk eftersom det är så omöjligt och dyrt att avskeda dem. Om vi hade en mer öppen arbetsmarknad där vi likt USA kan komma in med mössan i hand till en diner och säga att man vill jobba som bust boy några veckor för att få lite kosing och sen dra, hade arbetslösheten gått ned avsevärt — särskilt bland flyktingar, svenskar med invandrarbakgrund och lågutbildade. Reglerna idag säger att det ska vara full anställning med kollektivavtal, halvårsvis och alla möjliga försäkringar och garantier, annars ska man inte ha nåt jobb alls. Vilket leder till arbetslöshet, arbetsförmedlingen, deras krav på aktivt jobbsökande vilket i sin tur leder till tusentals värdelösa ansökningar som de stackars HR-människorna ska sitta och läsa igenom för att konstatera att 90% av ansökningarna inte ens är kvalificerade utan bara fiskar efter fortsatt a-kassa. På så vis går hela den onda spiralen vidare. Se bara på det bageri i Linköping som hade en fullständigt reko tjej på ett fullständigt reko arbete med fullständigt reko arbetsgivare. Det enda som fattades var kollektivavtal som skulle ge henne 7 spänn mer i timmen. Bageriet hade lite kämpigt med ekonomin och behövde en till hand, men hade inte råd att teckna kollektivavtal pga startavgiften. Facket gick då in och blockerade hela jäkla verksamheten; de stod utanför med reflexvästar och banderoller i flera veckor. Bageriägarna som spenderat alla sina pengar på att rusta upp det lilla välrenommerade kyffet till sitt forna stora jag, var tvungna att avskeda henne för att de inte längre fick kunder, pga fackets blockad. Är det välfärd eller maffiafasoner? Jag är inte nöjd med min anställningsform, jag har fortfarande inte heltidsjobb eller ens ett vettigt kontrakt trots tre år i företaget, men jag vet att jag alla dagar hade valt den anställningsformen istället för att sitta hemma och inte vara anställd alls.

Dra denna liknelse till flyktingfrågan istället. Är det verkligen nödvändigt att ge dem allt vad en vanlig svensk medborgare har i form av välfärd och sedan slå i taket och inte klara av fler och därmed stänga gränserna, eller kan vi göra det minsta möjliga för desto fler och se till att de alls har tak över huvudet och fred i sin omgivning? Det finns geografisk yta för hur mycket tält som helst här i landet, men inte pengar till riktig välfärd.

Ska vi ge tak över huvudet eller ska vi erbjuda full välfärd? Det finns ett maximum i det sistnämnda, men knappt det förstnämnda. Dock kan de inte stanna här hur länge som helst, nån gång måste de skaffa arbete och integreras. Där är två frågor som Sverige länge haltat något fruktansvärt i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dra denna liknelse till flyktingfrågan istället. Är det verkligen nödvändigt att ge dem allt vad en vanlig svensk medborgare har i form av välfärd och sedan slå i taket och inte klara av fler och därmed stänga gränserna, eller kan vi göra det minsta möjliga för desto fler och se till att de alls har tak över huvudet och fred i sin omgivning? Det finns geografisk yta för hur mycket tält som helst här i landet, men inte pengar till riktig välfärd.

Ska vi ge tak över huvudet eller ska vi erbjuda full välfärd? Det finns ett maximum i det sistnämnda, men knappt det förstnämnda. Dock kan de inte stanna här hur länge som helst, nån gång måste de skaffa arbete och integreras. Där är två frågor som Sverige länge haltat något fruktansvärt i.

Ehum..

http://www.svd.se/kostnad-for-taltlager-beraknas-till-610-miljoner

Alltså ska vi punga ut 1.8 miljarder i veckan när vi snittar 10.000 emigranter i veckan. Ytan är skitsamma, Sverige har inte råd med tältläger och det om något är väl inget att önska någon att bo i under en längre tid?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet, förutom integrationen i samhället, är detsamma som med arbetsmarknaden. Det är så mycket välfärd som en vanlig arbetare åtnjuter med dagens regler att arbetsgivare blir rädda för att anställa folk eftersom det är så omöjligt och dyrt att avskeda dem. Om vi hade en mer öppen arbetsmarknad där vi likt USA kan komma in med mössan i hand till en diner och säga att man vill jobba som bust boy några veckor för att få lite kosing och sen dra, hade arbetslösheten gått ned avsevärt — särskilt bland flyktingar, svenskar med invandrarbakgrund och lågutbildade. Reglerna idag säger att det ska vara full anställning med kollektivavtal, halvårsvis och alla möjliga försäkringar och garantier, annars ska man inte ha nåt jobb alls. Vilket leder till arbetslöshet, arbetsförmedlingen, deras krav på aktivt jobbsökande vilket i sin tur leder till tusentals värdelösa ansökningar som de stackars HR-människorna ska sitta och läsa igenom för att konstatera att 90% av ansökningarna inte ens är kvalificerade utan bara fiskar efter fortsatt a-kassa. På så vis går hela den onda spiralen vidare. Se bara på det bageri i Linköping som hade en fullständigt reko tjej på ett fullständigt reko arbete med fullständigt reko arbetsgivare. Det enda som fattades var kollektivavtal som skulle ge henne 7 spänn mer i timmen. Bageriet hade lite kämpigt med ekonomin och behövde en till hand, men hade inte råd att teckna kollektivavtal pga startavgiften. Facket gick då in och blockerade hela jäkla verksamheten; de stod utanför med reflexvästar och banderoller i flera veckor. Bageriägarna som spenderat alla sina pengar på att rusta upp det lilla välrenommerade kyffet till sitt forna stora jag, var tvungna att avskeda henne för att de inte längre fick kunder, pga fackets blockad. Är det välfärd eller maffiafasoner? Jag är inte nöjd med min anställningsform, jag har fortfarande inte heltidsjobb eller ens ett vettigt kontrakt trots tre år i företaget, men jag vet att jag alla dagar hade valt den anställningsformen istället för att sitta hemma och inte vara anställd alls.

Dra denna liknelse till flyktingfrågan istället. Är det verkligen nödvändigt att ge dem allt vad en vanlig svensk medborgare har i form av välfärd och sedan slå i taket och inte klara av fler och därmed stänga gränserna, eller kan vi göra det minsta möjliga för desto fler och se till att de alls har tak över huvudet och fred i sin omgivning? Det finns geografisk yta för hur mycket tält som helst här i landet, men inte pengar till riktig välfärd.

Ska vi ge tak över huvudet eller ska vi erbjuda full välfärd? Det finns ett maximum i det sistnämnda, men knappt det förstnämnda. Dock kan de inte stanna här hur länge som helst, nån gång måste de skaffa arbete och integreras. Där är två frågor som Sverige länge haltat något fruktansvärt i.

Ett problem med invandringen är just bostäder vilket vi absolut inte har ett överflöd av i Sverige, speciellt inte i större städer där flyktingar helst bor. Det finns ju bostäder ute på landet men där finns ju tex inga jobb och det kan vara svårt med transport osv. Dessutom blir det fler problem med "andra klassens medborgare" ifall vi ska göra skillnad på flyktingar eller ej. Dock skulle det väl vara ok så länge man inte får asyl eller medborgarskap utan bara "får bo här".

@Henkibojj, har du ens sett hur USA:s arbetsmarknad ser ut? Det är fett många som jobbar för minimium wage vilket i princip är lika mycket som socialbidrag i Sverige. Mycket har att göra med att det inte går att kräva bättre villkor som anställd. Det är precis därför vi har facket, för att arbetsgivarna inte ska ha all kontroll. Egentligen har ju anställa inte någon som helst förhandlingskraft, så länge det finns arbetslösa. Problemet är som sagt när anställda inte har något alls att säga till om och måste acceptera hur låga löner som helst.

Det du beskriver med att facken bojkottar företag låter ju självklart helt sjukt men det är verkligen inte något som händer varje dag. Dessutom är det frivilligt för företag att ansluta sig till facket. Man får alltså ha så vidriga förhållanden som du vill ha, det finns inga lagar som säger att ett företag måste vara anslutet till facket! http://www.foretagarna.se/Opinion/Rapporter/2011/Foretag-utan-kollektivavtal-lika-seriosa-som-andra-foretag/

Ett problem kan vara att du får anställning på "fiket" du beskriver men varje dag 13-14 är det inga kunder och din chef säger att du då inte för lön för den tiden. Det enda du kan göra är att säga upp dig. roligt va?

Ett bra exempel har du ju själv tagit upp, det är så mycket folk som söker en tjänst så att kvalifikationerna i annonserna är helt uppåt väggarna. Sedan är det ju helt klart ett problem med folk som bara söker jobb för att bevisa för a-kassan att de sökt jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...