Jump to content

Svensk politik


The Dude
 Share

Recommended Posts

PK-maffian, massinvandring, muslimer, mångkultur, feminism, miljöpartister och allt annat som högerpopulister stör sig på? Tror tyvärr inte det räcker med att få bukt på tiggeriet och Syrienkonflikten för att SD ska sluta vinna stöd.

Håller dock med om att det krävs både strategi- och taktikbyte i bemötandet av dem. Rivningen av annonskampanjen i Stockholm är ett bra exempel på vad man *inte* ska göra, inklusive polisanmälan om hets mot folkgrupp. Partiet vinner redan på att spela martyrkortet som det är.

Massinvandring och utbredningen av islam kommer ju upphöra om krigen upphör. De kommer inte kunna bygga ett partiprogram på irritation på PK-maffian, feminister och miljöpartister. SD:s enda viktiga fråga är ju just invandringen. 

Jag tror att tiggarproblemet är en oerhört viktig faktor i SD:s framgång. Man påminns varje dag att det inte var som förr, på den gamla goda tiden. För vilka synbara tecken finns det egentligen på "islamiseringen"? Jag har sett en kvinna i burka ett par gånger kanske de senaste åren och det var väldigt länge sen jag läste om hedersrelaterat våld i tidningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Massinvandring och utbredningen av islam kommer ju upphöra om krigen upphör. De kommer inte kunna bygga ett partiprogram på irritation på PK-maffian, feminister och miljöpartister. SD:s enda viktiga fråga är ju just invandringen. 

Jag tror att tiggarproblemet är en oerhört viktig faktor i SD:s framgång. Man påminns varje dag att det inte var som förr, på den gamla goda tiden. För vilka synbara tecken finns det egentligen på "islamiseringen"? Jag har sett en kvinna i burka ett par gånger kanske de senaste åren och det var väldigt länge sen jag läste om hedersrelaterat våld i tidningen.

 

Brunnsparken i Göteborg är större delen av dagen smockfull med invandrare från både Afrika och Mellanöstern. Jag har hört många klaga på Brunnsparken som en tydlig konsekvens av deras "försämrade stadsbild" och en mer "otrygg miljö" att befinna sig kring än förr. Men jag vet inte, jag har knappast sett en större förändring varken åt det ena eller andra hållet under hela min livstid. Brunnsparken är egentligen ingenting mer än en stor hållplats för folk som ska till och från förorterna och centrum, och med tanke på hur snuskigt segregerat Göteborg är borde det inte vara några problem att förstå varför det ser ut som det gör. Och i slutändan är det en lönlös debatt ändå - Brunnsparken och Nordstan är de delarna av centrum ingen egentligen vill befinna sig vid, det är så jävla fult och nedgånget. 

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brunnsparken i Göteborg är större delen av dagen smockfull med invandrare från både Afrika och Mellanöstern. Jag har hört många klaga på Brunnsparken som en "försämrad stadsbild" och en mer "otrygg miljö" att befinna sig på än förr. Men jag vet inte, jag har knappast sett en större förändring varken åt det ena eller andra hållet under hela min livstid. Brunnsparken är egentligen ingenting mer än en stor hållplats för folk som ska till och från förorterna och centrum, och med tanke på hur snuskigt segregerat Göteborg är borde det inte vara några problem att förstå varför det ser ut som det gör. Och i slutändan är det en lönlös debatt ändå - Brunnsparken och Nordstan är de delarna av centrum ingen egentligen vill befinna sig vid, det är så jävla fult och nedgånget. 

Brunnsparken är fanemej den vidrigaste platsen i hela Göteborg, inte pga folket i sig som rör sig där utan för att det är så jävla skitigt, så jävla mycket äckliga fåglar och så jävla mycket folk. Får panik av att vara där men tvingas ändå nästan dagligen röra mig där. En av anledningarna till att jag vet att jag inte vill åldras i Göteborg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att tiggarproblemet är en oerhört viktig faktor i SD:s framgång. Man påminns varje dag att det inte var som förr, på den gamla goda tiden. För vilka synbara tecken finns det egentligen på "islamiseringen"? Jag har sett en kvinna i burka ett par gånger kanske de senaste åren och det var väldigt länge sen jag läste om hedersrelaterat våld i tidningen.

 

Det sjukaste med "tiggarproblemet" är ju hur tydligt det blir att folk sparkar neråt. Folk tolererar liksom inte att SE fattiga människor. Folk blir provocerade av att någon snällt BER om deras pengar. Folk irriterar sig på romer som sitter infiltade i gatuhörn och passivt bara överlever.

Istället för att förargas över alla skitrika bankmän, företagare, politiker och liknande som äger världen (och roffar åt sig alla pengar, lol)

Är så trött på folk. Alla vill vi bara konsumera ifred, tävla mot varandra i "god smak" och leva vidare i vår nyliberala värld. Blä.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det sjukaste med "tiggarproblemet" är ju hur tydligt det blir att folk sparkar neråt. Folk tolererar liksom inte att SE fattiga människor. Folk blir provocerade av att någon snällt BER om deras pengar. Folk irriterar sig på romer som sitter infiltade i gatuhörn och passivt bara överlever.

Istället för att förargas över alla skitrika bankmän, företagare, politiker och liknande som äger världen (och roffar åt sig alla pengar, lol)

Är så trött på folk. Alla vill vi bara konsumera ifred, tävla mot varandra i "god smak" och leva vidare i vår nyliberala värld. Blä.

Jag vet inte alltså, tiggarna får sitta infiltade i gatuhörn med en mugg i handen bäst de vill, krasst uttryckt, men det finns ett gäng svin som börjar svära och spotta efter en när man har sagt nej tusen gånger efter att de kommer och skramlar med mynten framför näsan på en och ba skriker "GIVE GIVE, YOU HAVE, GIVE ME" och gestikulerar hetsigt som fan med hela kroppen. De är sjukt påträngande och otrevliga.

MEN med det sagt så har jag två favoriter relativt nära mig som jag brukar köpa lite käk till om jag har pengar och vägarna förbi. De ler, tar i hand och är hur goa gubbar som helst. Allt är relativt. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på nyheterna ikväll att Annie Lööf börjat konvertera Centerpartiet till en mer Natovänlig hållning vilket om hon får med sig resten av partiet innebär att alla borgerliga partier kommer vara för Natomedlemskap. Tycker mest det verkar som man i bekvämlighetssyfte vill låta utomstående part sköta svenskt försvar, till en hiskelig kostnad dessutom. Själv tror jag ett närmare samarbete med Finland vore bättre både för säkerhetsläget kring Östersjön och för svensk ekonomi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på nyheterna ikväll att Annie Lööf börjat konvertera Centerpartiet till en mer Natovänlig hållning vilket om hon får med sig resten av partiet innebär att alla borgerliga partier kommer vara för Natomedlemskap. Tycker mest det verkar som man i bekvämlighetssyfte vill låta utomstående part sköta svenskt försvar, till en hiskelig kostnad dessutom. Själv tror jag ett närmare samarbete med Finland vore bättre både för säkerhetsläget kring Östersjön och för svensk ekonomi.

Det är klart att ett medlemskap i Nato innebär bekvämlighet. Vi är en liten nation några mil från en gangsterregim. Man vill däremot ha varken permanent stationerad utländsk trupp eller kärnvapen i Sverige. Kostnaden är inte hiskelig, den hör ett värdigt försvar till. Väst gynnas inte av att de två länder som oundvikligt dras in i en eventuell konflikt i Östersjön står utanför Nato när de behöver oss och vi behöver dem. 

 

http://www.svd.se/sverige--usa--det-ar-komplicerat/om/svenska-natodebatten

Redigerad av felshoe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vurmar inte för Putinpolitik, och Gotland vore säkert en Vladimir-mumsbit, om inte annat än bara för att jävlas med Sverige. Min uppfattning är dock att ryssen skramlar högre än de har fog för. Rubeln är sänkt och Ukrainakriget gick inte så lätt som de trodde. Då är det bekvämt att hitta yttre fiender att propagera mot för att tysta inre kritik.

En av anledningarna till mitt horn i sidan åt Nato är bland annat "snabbinsatsen" mot Libyen 2011, som ju bara resulterat i en pest eller kolera-situation. I stort sett inget ansvar togs för att stabilisera regionen när Natos mål uppnåtts. Dito med USA:s Irakkrig. Jag tycker det rimmar illa med termer som säkerhet och stabilitet.

Jag tycker också det känns som en kupp att efter lång tid av försvarsåtstramningar från röda och blå regeringar börja tjata om Nato. Det känns liksom som det bestämdes över folks huvuden för länge sedan vad som ska hända.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vurmar inte för Putinpolitik, och Gotland vore säkert en Vladimir-mumsbit, om inte annat än bara för att jävlas med Sverige. Min uppfattning är dock att ryssen skramlar högre än de har fog för. Rubeln är sänkt och Ukrainakriget gick inte så lätt som de trodde. Då är det bekvämt att hitta yttre fiender att propagera mot för att tysta inre kritik.

En av anledningarna till mitt horn i sidan åt Nato är bland annat "snabbinsatsen" mot Libyen 2011, som ju bara resulterat i en pest eller kolera-situation. I stort sett inget ansvar togs för att stabilisera regionen när Natos mål uppnåtts. Dito med USA:s Irakkrig. Jag tycker det rimmar illa med termer som säkerhet och stabilitet.

Jag tycker också det känns som en kupp att efter lång tid av försvarsåtstramningar från röda och blå regeringar börja tjata om Nato. Det känns liksom som det bestämdes över folks huvuden för länge sedan vad som ska hända.

Jag menade aldrig att du vurmar för Putin. I övrigt har du nästan rätt. Rysslands försvars- och försvarstekniska förmåga är idag nästan ikapp västvärlden. Vi kan också konstatera att Putin knappast tänker skära ner i försvarsbudgeten, snarare tvärtom, om du ger honom lite tid.

 

Insatserna i både Libyen och Irak led av total avsaknad av långsiktiga strategiska mål: Sänka Gadaffi, men sedan då? Lokalisera WMD's och krossa Saddam Hussein, men sedan då? I Irak krigade USA inledningsvis mot en reguljär armé. När regimen föll tog sedan olika rebellgrupper, bl.a. Al-Quaida över striden. Inget man hade räknat med. Och det är mycket tack vare invasionen i Irak som nu IS finns.

Sedan får man inte glömma att inget Nato-land kan tvingas in i en konflikt så länge det inte rör sig om ett artikel V-fall. Tyskland valde att avstå invasionen med hänvisning till FN's fördömande. 

 

Ja, vi har varit redo för ett medlemskap i mer än 20 år, om inte mer. Att C och KD har vänt i Nato-frågan inom loppet av ett och ett halvt år eller så är bara ett naturligt steg för att utöka väljarantalet och stärka Alliansen. S kommer avtvingas sitt veto i frågan inom två mandatperioder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PK-maffian, massinvandring, muslimer, mångkultur, feminism, miljöpartister och allt annat som högerpopulister stör sig på? Tror tyvärr inte det räcker med att få bukt på tiggeriet och Syrienkonflikten för att SD ska sluta vinna stöd.

Håller dock med om att det krävs både strategi- och taktikbyte i bemötandet av dem. Rivningen av annonskampanjen i Stockholm är ett bra exempel på vad man *inte* ska göra, inklusive polisanmälan om hets mot folkgrupp. Partiet vinner redan på att spela martyrkortet som det är.

Det finns två sätt att stävja SD:s framfart:
1) Samarbeta med dem.
2) Ändra politik för att vinna tillbaka väljare.
En kombination vore förstås det bästa.

Jag hoppas att KD öppnar dörren för samarbete med SD för annars överväger jag att proteströsta på SD i nästa val. Inte för att jag håller med om mycket i deras politik, utan för att jag är förbannad och utled på hur de borgerliga partierna förvaltar det förtroende som deras väljare har gett dem. Nu behövs realpolitik.

 

Jag vet inte alltså, tiggarna får sitta infiltade i gatuhörn med en mugg i handen bäst de vill, krasst uttryckt, men det finns ett gäng svin som börjar svära och spotta efter en när man har sagt nej tusen gånger efter att de kommer och skramlar med mynten framför näsan på en och ba skriker "GIVE GIVE, YOU HAVE, GIVE ME" och gestikulerar hetsigt som fan med hela kroppen. De är sjukt påträngande och otrevliga.
MEN med det sagt så har jag två favoriter relativt nära mig som jag brukar köpa lite käk till om jag har pengar och vägarna förbi. De ler, tar i hand och är hur goa gubbar som helst. Allt är relativt. 

Jag har aldrig varit med om det där själv, men om det är sant är det ju för jävligt.

På tal om att köpa käk förresten... Min exkollega köpte en macka till en tiggare. Tiggaren blev arg, började skrika och kastade mackan på honom. Pressbyråns mackor är ju inte de delikataste i världen men ändå... Ohyfsat och otacksamt beteende.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två sätt att stävja SD:s framfart:
1) Samarbeta med dem.
2) Ändra politik för att vinna tillbaka väljare.
En kombination vore förstås det bästa.

Jag hoppas att KD öppnar dörren för samarbete med SD för annars överväger jag att proteströsta på SD i nästa val. Inte för att jag håller med om mycket i deras politik, utan för att jag är förbannad och utled på hur de borgerliga partierna förvaltar det förtroende som deras väljare har gett dem. Nu behövs realpolitik.

 

Jag har aldrig varit med om det där själv, men om det är sant är det ju för jävligt.

På tal om att köpa käk förresten... Min exkollega köpte en macka till en tiggare. Tiggaren blev arg, började skrika och kastade mackan på honom. Pressbyråns mackor är ju inte de delikataste i världen men ändå... Ohyfsat och otacksamt beteende.

Råttan i pizzan... jag har på riktigt också en kompis kompis som köpte en pressbyrånmacka (eller motsvarande) till en tiggare och fick den kastad efter sig. Jag avfärdade det som en osmaklig anekdot då och ja, ditt inlägg framstår ju inte som mycket mer aptitligt.

Även om det har hänt så är det en fullkomligt orimligt generalisering av hur tiggare är. Varför skulle de säga tack för 2 kronor i en kopp men blir förbannade av en macka?

På tal om råttor förresten... du Umberto är en jävla råtta om proteströstar på SD i nästa val. 

Tack för mig. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade aldrig att du vurmar för Putin.

Nej då, ingen fara. Ville bara förtydliga mig i största allmänhet! ;)


2) Ändra politik för att vinna tillbaka väljare.

Hmm, alltså går inte väljare hellre till ett parti med originalidéer än partier som hänger på? Dansk Folkeparti är ju ett målande exempel. De flesta danska partier har kört en hårdare retorik, men partiet i fråga har inte lidit någon nöd för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tiggarna är ju uppenbarligen ute efter pengar att skicka hem till sin familj och får nog mer mat (själv här i sverige) än de klarar av att äta upp. Det inger ju dock ingen givmildhet att få en macka kastad på sig och det borde ju tiggarna förstå, om inte annat mot andra tiggare i och med att folk lätt drar alla över samma kant.

Vad tycker ni om att tiggare pratar i mobiltelefon? Jag tycker det indikerar på att man inte har det så dåligt ställt ändå. Jag ser tiggare prata i mobiltelefon lite då och då och det får ju en såklart att fundera på hur fattig tiggaren är och om man inte kan spendera sina pengar bättre (till någon fattigare).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tiggarna är ju uppenbarligen ute efter pengar att skicka hem till sin familj och får nog mer mat (själv här i sverige) än de klarar av att äta upp. Det inger ju dock ingen givmildhet att få en macka kastad på sig och det borde ju tiggarna förstå, om inte annat mot andra tiggare i och med att folk lätt drar alla över samma kant.

Vad tycker ni om att tiggare pratar i mobiltelefon? Jag tycker det indikerar på att man inte har det så dåligt ställt ändå. Jag ser tiggare prata i mobiltelefon lite då och då och det får ju en såklart att fundera på hur fattig tiggaren är och om man inte kan spendera sina pengar bättre (till någon fattigare).

Hej Laila Bagge!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker ni om att tiggare pratar i mobiltelefon? Jag tycker det indikerar på att man inte har det så dåligt ställt ändå. Jag ser tiggare prata i mobiltelefon lite då och då och det får ju en såklart att fundera på hur fattig tiggaren är och om man inte kan spendera sina pengar bättre (till någon fattigare).

http://www.siba.se/mobil-hemtelefon-gps/mobil-hemtelefon/knapptelefon/lg-a100-black-120159 

Ja jävlar, vad rik man måste vara för att ha råd med en mobiltelefon år 2015. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två sätt att stävja SD:s framfart:
1) Samarbeta med dem.
2) Ändra politik för att vinna tillbaka väljare.
En kombination vore förstås det bästa.

Jag hoppas att KD öppnar dörren för samarbete med SD för annars överväger jag att proteströsta på SD i nästa val. Inte för att jag håller med om mycket i deras politik, utan för att jag är förbannad och utled på hur de borgerliga partierna förvaltar det förtroende som deras väljare har gett dem. Nu behövs realpolitik.

 

Jag har aldrig varit med om det där själv, men om det är sant är det ju för jävligt.

På tal om att köpa käk förresten... Min exkollega köpte en macka till en tiggare. Tiggaren blev arg, började skrika och kastade mackan på honom. Pressbyråns mackor är ju inte de delikataste i världen men ändå... Ohyfsat och otacksamt beteende.

Jag är också upprörd och förbannad på hur borgarna sköter sig i opposition, men jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag röstade på SD, oavsett anledning. Det går liksom inte. 

--

 Förjävligt, minst sagt. Jag tänker inte kräva någon tacksamhet av tiggare, men när de är uppenbart frustrerade över sin taskiga situation och låter ilskan gå ut över den som sträcker ut en hjälpande hand, med vare det mat eller pengar, kräver jag i alla fall någonting annat än att bli svuren åt för att det inte är "bra nog".

Redigerad av felshoe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Råttan i pizzan... jag har på riktigt också en kompis kompis som köpte en pressbyrånmacka (eller motsvarande) till en tiggare och fick den kastad efter sig. Jag avfärdade det som en osmaklig anekdot då och ja, ditt inlägg framstår ju inte som mycket mer aptitligt.

Även om det har hänt så är det en fullkomligt orimligt generalisering av hur tiggare är. Varför skulle de säga tack för 2 kronor i en kopp men blir förbannade av en macka?

På tal om råttor förresten... du Umberto är en jävla råtta om proteströstar på SD i nästa val. 

Tack för mig. 

Jag satt i bilen och såg när det hände, det är inte fråga om en klintbergare.

Hmm, alltså går inte väljare hellre till ett parti med originalidéer än partier som hänger på? Dansk Folkeparti är ju ett målande exempel. De flesta danska partier har kört en hårdare retorik, men partiet i fråga har inte lidit någon nöd för det.

SD kommer inte att försvinna men genom att ändra sin politik och politikens fokus kan övriga partier åtminstone stabilisera situationen och minska det läckage av väljare som sker val efter val. Det finns ett utbrett missnöje över invandringspolitiken, också bland väljare som inte röstar på SD. För att förhindra att dessa väljare går över till SD behövs en förändring.

Jag är också upprörd och förbannad på hur borgarna sköter sig i opposition, men jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag röstade på SD, oavsett anledning. Det går liksom inte. 

Fair enough, men hur ser du på (parlamentariskt) samarbete med SD?

Som sagt, jag håller inte med SD om mycket men jag är en pragmatisk man och jag vill tvinga fram en förändring i de borgerliga partiernas strategi. Sverige behöver starka högerregeringar och det enda sättet att få dem i det rådande politiska läget är genom att göra upp med SD, precis som man har gjort med motsvarande partier i våra grannländer. Det är värt att kompromissa med SD på deras kärnfrågor (i första hand migrationspolitiken) mot att SD i gengäld stöder Alliansens ekonomiska politik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...