Jump to content

Språk och grammatik


Renard
 Share

Recommended Posts

Jag ska iofs erkänna att jag har svårt för komplexare meningar: "Vi vet inte vad vi ska säga till dem som bestämmer över oss". Är det verkligen "dem" där, när frasen "de som bestämmer" sammanslaget skulle kunna vara ett objekt, behandlat som en enda person?

Rätt säker på att det ska vara "de". Det kan finnas flera subjekt i en och samma mening.

Edit: Eftersom vi nu fick en egen topic...

Nu när jag bor i Skåne undrar jag ibland vad de sysslar med här nere.

"Det beros på"

"Vi slår ihopa det"

Trams!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt säker på att det ska vara "de". Det kan finnas flera subjekt i en och samma mening.

Edit: Eftersom vi nu fick en egen topic...

Nu när jag bor i Skåne undrar jag ibland vad de sysslar med här nere.

"Det beros på"

"Vi slår ihopa det"

Trams!

Det där är mög, helt klart!

Ännu jobbigare som främst folk söderom drar sid med är att lägga in a i sammansatta ord. "Häst-a-svans" osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag bor i Skåne undrar jag ibland vad de sysslar med här nere.

"Det beros på"

"Vi slår ihopa det"

Trams!

Här nere i Skåne har vi en uråldrig tradition att våldta det svenska språket, som gått i led sedan Christoffer II av Danmark var tvungen att pantsätta landskapet på tysentalet, så det föll i svenskens nävar. Då föddes den skånska osäkerheten; ovetskapen om vår nationella samhörighet, om vi är danskar eller svenskar. Därför utvecklades blandspråket skånska.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Varför sätts ibland ord mitt i en mening inom parentes?

Exempel från Dagens Nyheter:

När en man i Halland, som fått fortkörningsböter för att ha kört 141 kilometer i timmen på en 120-väg, fick nys om detta överklagade han till Varbergs tingsrätt. Tingsrätten avvisade överklagandet, men hovrätten beviljade mannen resning. Hovrätten ansåg att boten "uppenbart (strider) mot lag".

(förstår) inte.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortkorningsboter-pa-120-vagar-till-hd

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag borde skämmas eller inte över att fråga detta... Varför är det så vanligt att, i engelska tidningsartiklar och liknande, skriva "Eduard Khil dies in St. Petersburg, aged 77"? Varför inte "has died"?

Det här undrar jag fortfarande!

Varför sätts ibland ord mitt i en mening inom parentes?

Exempel från Dagens Nyheter:

När en man i Halland, som fått fortkörningsböter för att ha kört 141 kilometer i timmen på en 120-väg, fick nys om detta överklagade han till Varbergs tingsrätt. Tingsrätten avvisade överklagandet, men hovrätten beviljade mannen resning. Hovrätten ansåg att boten "uppenbart (strider) mot lag".

(förstår) inte.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortkorningsboter-pa-120-vagar-till-hd

Tror att texten som de citerar från har en annan ordföljd, men eftersom man inte får ändra något man citerar så skriver DN in ett ord inom parentes för att det ska bli rätt i deras artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför sätts ibland ord mitt i en mening inom parentes?

Exempel från Dagens Nyheter:

När en man i Halland, som fått fortkörningsböter för att ha kört 141 kilometer i timmen på en 120-väg, fick nys om detta överklagade han till Varbergs tingsrätt. Tingsrätten avvisade överklagandet, men hovrätten beviljade mannen resning. Hovrätten ansåg att boten "uppenbart (strider) mot lag".

(förstår) inte.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortkorningsboter-pa-120-vagar-till-hd

För att dom är inom parantes, dvs dom behövs inte egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här undrar jag fortfarande!

Vet inte riktigt hur man ska svara på en "varför gör man så?"-fråga, man gör så helt enkelt. Om det hjälper dig med tankegången kan du tänka dig att artikeln är som en berättelse du ska läsa. Vad handlar berättelsen om? Jo, den handlar om en man som dör vid 77 års ålder.

För att dom är inom parantes, dvs dom behövs inte egentligen.

Är du säker på det? Jag skulle vilja påstå att det har att göra med att man lägger in ett ord i ett citat som egentligen inte fanns där från början.

Om citatet till exempel var "den strider uppenbart mot lag" men det inte passar in efter "ansåg att boten" kan man skära ut det mest relevanta stycket och sedan kasta in ett ord inom parentes för att få meningen att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt hur man ska svara på en "varför gör man så?"-fråga, man gör så helt enkelt. Om det hjälper dig med tankegången kan du tänka dig att artikeln är som en berättelse du ska läsa. Vad handlar berättelsen om? Jo, den handlar om en man som dör vid 77 års ålder.

Är du säker på det? Jag skulle vilja påstå att det har att göra med att man lägger in ett ord i ett citat som egentligen inte fanns där från början.

Om citatet till exempel var "den strider uppenbart mot lag" men det inte passar in efter "ansåg att boten" kan man skära ut det mest relevanta stycket och sedan kasta in ett ord inom parentes för att få meningen att funka.

Det handlade väl inte enbart om ord i citat? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Är det i tyskan okej att skriva trippel-s? T.ex Schlußsekunde som blir Schlusssekunde. Har för mig att det ska vara okej, och såg att Die Welt skrivit "Schlusssekunde". Men är osäker på om det är så eller om de bara skrivit fel.

Edit: Die Welt har skrivit "Schlusssekunde" i 37 artiklar sedan 2002, så tror det är ok.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det i tyskan okej att skriva trippel-s? T.ex Schlußsekunde som blir Schlusssekunde. Har för mig att det ska vara okej, och såg att Die Welt skrivit "Schlusssekunde". Men är osäker på om det är så eller om de bara skrivit fel.

Edit: Die Welt har skrivit "Schlusssekunde" i 37 artiklar sedan 2002, så tror det är ok.

Det är okej och om jag minns rätt så har det varit "officiellt" tillåtet sedan en stavningsreform trädde i kraft någon gång på 2000-talet.

Det gäller förresten alla bokstäver!

http://de.wikipedia.org/wiki/Schifffahrt

http://de.wikipedia.org/wiki/Seeelefant

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det i tyskan okej att skriva trippel-s? T.ex Schlußsekunde som blir Schlusssekunde. Har för mig att det ska vara okej, och såg att Die Welt skrivit "Schlusssekunde". Men är osäker på om det är så eller om de bara skrivit fel.

Edit: Die Welt har skrivit "Schlusssekunde" i 37 artiklar sedan 2002, så tror det är ok.

Det är okej och om jag minns rätt så har det varit "officiellt" tillåtet sedan en stavningsreform trädde i kraft någon gång på 2000-talet.

Det gäller förresten alla bokstäver!

http://de.wikipedia.org/wiki/Schifffahrt

http://de.wikipedia.org/wiki/Seeelefant

När vi ändå är inne på ämnet, var får man skriva ß nuförtiden? Jag har också hört talas om den där stavningsreformen, men jag vet inte vad den gick ut på. Är ß bara till för mjuka vokaler och ss till för hårda?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Kebab! Nu är jag på banan! :)

När vi ändå är inne på ämnet, var får man skriva ß nuförtiden? Jag har också hört talas om den där stavningsreformen, men jag vet inte vad den gick ut på. Är ß bara till för mjuka vokaler och ss till för hårda?

Läste på lite och enl. wikipedia:

Stavningsreformen 1996 omfattar bara Tyskland och går ut på att det så kallade tyska s:et (scharfes s) "ß" ersätts med "ss" framför korta vokaler[...]

Edit: Lite mer omfattande artikel på engelska wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/German_spelling_reform_of_1996

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på ämnet, var får man skriva ß nuförtiden? Jag har också hört talas om den där stavningsreformen, men jag vet inte vad den gick ut på. Är ß bara till för mjuka vokaler och ss till för hårda?

Jag, som nittiotalist, behövde aldrig ens lära mig när och var ß ska användas och då var ändå min tysklärare på högstadiet minst sagt professionell. Han brukade använda det när han skrev på tavlan, men krävde aldrig att vi skulle kunna det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...