Jump to content

Språk och grammatik


Renard
 Share

Recommended Posts

Folk som inte är från Närke/Gnällbältet: Vad är det ni reagerar på mest i våran dialekt? Har förstått att jag pratar rejäl gnällbältiska ibland, men de enda som kan döma det är de som inte är härifrån.

Det är ju jävligt larvigt egentligen, men det jag stör mig lite på med norrlandsdialekt är det faktum att det låter lite... förslappat med brist på ett bättre ord. Som att det tar ett tag att få fram orden. Som om munnen är trött fastän huvudet inte är det.

Låter säkert skitskumt, men det är väl vad jag "stör" mig på. Annars känner jag väldigt många norrlänningar som verkligen inte gnäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju jävligt larvigt egentligen, men det jag stör mig lite på med norrlandsdialekt är det faktum att det låter lite... förslappat med brist på ett bättre ord. Som att det tar ett tag att få fram orden. Som om munnen är trött fastän huvudet inte är det.

Låter säkert skitskumt, men det är väl vad jag "stör" mig på. Annars känner jag väldigt många norrlänningar som verkligen inte gnäller.

Alltså.

sverige_1233149_0.gif

Peka ut, ungefär, var du tror att Närke ligger.

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att folk är idioter.

Är det samma personer som använder våran/vårat i skrivspråk? rolleyes_1184336_0.gif

Edit:

Det är ju jävligt larvigt egentligen, men det jag stör mig lite på med norrlandsdialekt är det faktum att det låter lite... förslappat med brist på ett bättre ord. Som att det tar ett tag att få fram orden. Som om munnen är trött fastän huvudet inte är det.

Låter säkert skitskumt, men det är väl vad jag "stör" mig på. Annars känner jag väldigt många norrlänningar som verkligen inte gnäller.

Wtf?

Redigerad av Siana
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wiktionary säger: Användning

I talspråk och mindre formell skrift.

-_- (betyder den här smileyn 'sådeså'?)

Jag kan säkert leta fram en källa som säger att det är okej att säga "egenkligen" också, det gör inte att det är mindre fånigt och det var lite det som var poängen... w00t_1181130_0.gif

Skaslutaofftopicanuförlåtmigmods!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför säger så många egenkligen när det heter egentligen?

Relaterade frågor:

1. Varför ska det vara så jävla svårt att skilja på de, dem och dom?

2. Är det ingen som fattar när man ska skriva enda och ända?

3. Hur många tror att det faktiskt heter "ändån"?

4. Varför tror folk att det heter "ordenkligt"?

(Facit till imbeciller:

1. "De" gick till skolan. Läraren skickade ut läxor till "dem". Eleverna skulle läsa om en brottsling som kom till domstolen där han fick sin "dom".

Kort sagt, skriv aldrig "dom" för det handlar bara om domare, domherrar och brottslig påföljd. Skriv "de" så ofta du kan, om det inte sitter en utskriven eller underförstådd preposition framför. Det handlar om satslära och att "dem" alltid används i objektform. JAG köpte något TILL "dem". VI gick bort MOT "dem". HAN kallade "dem" korkade.

Grundregel: Om du skulle skriva om dig själv med sällskap, det vill säga "vi" eller "oss", vilket skulle du då välja? "Vi" är samma sak som "de", och "oss" är samma sak som "dem". FFS! :crazy:

Felet att skriva "dem" där det ska vara "de" är lika grovt som att skriva "oss" där det ska vara "vi". "Oss gick till skolan". >_<

2. Det enda tillfället man ska säga ända är när man talar om slutet på t.ex en korv eller någons bakdel.

3. Bokstaven Å är det sista man säger i ordet "ändå". Skippa N:et.

4. Det stavas och uttalas med T, ffs.)

>_<

Folk som inte är från Närke/Gnällbältet: Vad är det ni reagerar på mest i våran dialekt? Har förstått att jag pratar rejäl gnällbältiska ibland, men de enda som kan döma det är de som inte är härifrån.

Er oförmåga att uttala bokstäverna E och Ä ordentligt, samt er melodi som är ännu mer påtaglig än svenskan i allmänhet. "Jag gick till PRÉSS-byyyrån och frågade om de hade en PÉRM att sélja till mig, för jag behövde sortera mina PAPPér lite béttre."

Har iofs inte stört mig på gnällbältet lika mycket som östgötskan, som jag försöker undvika bäst det går.

Wiktionary säger: Användning

I talspråk och mindre formell skrift.

-_- (betyder den här smileyn 'sådeså'?)

Jag har alltid använt den så och jag förespråkar det användandet, men gif-bilden heter "Sleepy.gif" så det ska nog föreställa nån som sover :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Relaterade frågor:

1. Varför ska det vara så jävla svårt att skilja på de, dem och dom?

2. Är det ingen som fattar när man ska skriva enda och ända?

3. Hur många tror att det faktiskt heter "ändån"?

4. Varför tror folk att det heter "ordenkligt"?

(Facit till imbeciller:

1. "De" gick till skolan. Läraren skickade ut läxor till "dem". Eleverna skulle läsa om en brottsling som kom till domstolen där han fick sin "dom".

Kort sagt, skriv aldrig "dom" för det handlar bara om domare, domherrar och brottslig påföljd. Skriv "de" så ofta du kan, om det inte sitter en utskriven eller underförstådd preposition framför. Det handlar om satslära och att "dem" alltid används i objektform. JAG köpte något TILL "dem". VI gick bort MOT "dem". HAN kallade "dem" korkade.

Grundregel: Om du skulle skriva om dig själv med sällskap, det vill säga "vi" eller "oss", vilket skulle du då välja? "Vi" är samma sak som "de", och "oss" är samma sak som "dem". FFS! :crazy:

Felet att skriva "dem" där det ska vara "de" är lika grovt som att skriva "oss" där det ska vara "vi". "Oss gick till skolan". >_<

Jobbigt att komma ihåg allt det där och vem bryr sig om satser och prepositioner? Om det inte kommer naturligt så är det inget jag orkar träna in...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jobbigt att komma ihåg allt det där och vem bryr sig om satser och prepositioner? Om det inte kommer naturligt så är det inget jag orkar träna in...

Tänk på att du blir tagen på större allvar om du kan formulera grammatiskt korrekta meningar. Det tyder inte nödvändigtvis på utbildning vilket många verkar tro, utan att man faktiskt värnar om svenska språket.

Men ingen är perfekt heller. Jag fuckar upp många meningar varje dag, och använder mig ofta av svengelska.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbigt att komma ihåg allt det där och vem bryr sig om satser och prepositioner? Om det inte kommer naturligt så är det inget jag orkar träna in...

Det är ju just det att det kommer naturligt i talspråk (om du menar de/dem) eftersom det uttalas "dåmm" oavsett. När du skriver, däremot, måste man skilja på de och dem (om man vill skriva korrekt, vilket man åtminstone borde försöka). Regeln är enkel: Skulle du skriva "vi" eller "oss" om du skrev om dig själv? Välj då antingen "de" eller "dem", respektive.

Svårare än så är det inte och det är långt mer störande att se folk skriva "dem kan inte det", för att man fått för sig att det inte heter "dom" utan "dem".

Om man inte kan hantera reglerna, skriv då "de" eftersom det är ganska mycket vanligare än "dem".

--

Jag ska iofs erkänna att jag har svårt för komplexare meningar: "Vi vet inte vad vi ska säga till dem som bestämmer över oss". Är det verkligen "dem" där, när frasen "de som bestämmer" sammanslaget skulle kunna vara ett objekt, behandlat som en enda person?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Bara jag som stör mig på personer som envisas med att säga sånt därnt? Sånt där låter bättre enligt mig, men det kanske har med dialekter att göra?

Stör mig även på folk som säger "ändå bättre" istället för "ännu bättre". Dialekt inblandat där med?

edit: fan vad jag ska låta verbalt överlägsen då! <_<

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där sista du skrev, Renard, påminner mig om en kompis som under alla år i sagt "förutan" istället för "förutom", men ärligt talat har jag aldrig varit bombsäker på vad som är korrekt. Dock känns "förutom" rätt av någon anledning, i rätt sammanhang så att säga eftersom de betyder olika saker(?).

Haha förresten, nu kom jag på att han även säger "ändå bättre". :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där sista du skrev, Renard, påminner mig om en kompis som under alla år i sagt "förutan" istället för "förutom", men ärligt talat har jag aldrig varit bombsäker på vad som är korrekt. Dock känns "förutom" rätt av någon anledning, i rätt sammanhang så att säga eftersom de betyder olika saker(?).

Haha förresten, nu kom jag på att han även säger "ändå bättre". :lol:

Förutan = utan (Exempel: "Samborombon, en liten by förutan gata.")

Förutom = utom (Exempel: "Alla barnen lägger pussel förutom Abel, han lägger en kabel.")

Så det beror ju på i vilket sammanhang det sägs.

Förövrigt är det jobbigaste språkliga uttrycket som existerar "Aw"-/ "Åh"-/ "Oh"-ljudet som norrlänningar (kanske andra också?) använder istället för det alldeles utomordentliga ordet också!

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där sista du skrev, Renard, påminner mig om en kompis som under alla år i sagt "förutan" istället för "förutom", men ärligt talat har jag aldrig varit bombsäker på vad som är korrekt. Dock känns "förutom" rätt av någon anledning, i rätt sammanhang så att säga eftersom de betyder olika saker(?).

Haha förresten, nu kom jag på att han även säger "ändå bättre". :lol:

Slå honom på käften! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...