Jump to content

Skägg-tråden


MyStiC
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...

Hatar rakning, men vill sluta se ut som en slusk i ansiktet större delen av tiden, så jag hade tänkt göra rakningen till något skoj. Är på gång att köpa min första "safety razor" och har bestämt mig för att hugga en Edwin Jagger Double Edge

Har kikat lite på Flashback och Reddit för att få grepp på det hela.

Jag kan konstatera att det här ämnet är en riktig djungel, och alla verkar ha olika åsikter om det mesta, så jag antar att det i slutändan handlar om att testa sig fram. Nåväl, det jag vill fråga er är om ni har någon erfarenhet av rakning med "dubbelhyvel", och vad ni i så fall använder för prylar!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hatar rakning, men vill sluta se ut som en slusk i ansiktet större delen av tiden, så jag hade tänkt göra rakningen till något skoj. Är på gång att köpa min första "safety razor" och har bestämt mig för att hugga en Edwin Jagger Double Edge

Har kikat lite på Flashback och Reddit för att få grepp på det hela.

Jag kan konstatera att det här ämnet är en riktig djungel, och alla verkar ha olika åsikter om det mesta, så jag antar att det i slutändan handlar om att testa sig fram. Nåväl, det jag vill fråga er är om ni har någon erfarenhet av rakning med "dubbelhyvel", och vad ni i så fall använder för prylar!

http://leisureguy.wordpress.com/2006/07/10/a-guide-to-the-gourmet-shaving-experience/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det en nära rakning?

Nej, inte med skäggtrimmer, då ska du ha en vanlig rakapparat. Jag har en sådan också som jag fick på födelsedagen. Jag brukar använda trimmern på allt och sedan ta mustaschen en gång till med rakapparaten. Har aldrig prövat att ta allt med rakapparaten, men tanken är ju i alla fall att det ska bli en nära rakning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Jag kan glatt berätta att min skäggväxt har artat sig riktigt bra det här året, och idag när jag kikade i spegeln så inser jag att jag snart har "riktigt" skägg hela vägen upp på kinderna (har typ bara haft neckbeard fram tills för något halvår sedan. Mustaschen däremot. Vafan är grejen. Får inte ens ut moppefjun, utan det som växer ut där håller sig markant kortare och ljusare än resten av skägget. Jag var glad över detta i puberteten, men nu för tiden är det bara irriterande att skägget är så ojämnt.

Edit: Köpte mig en Edwin Jagger-hyvel förresten. Har inte fått in snitsen riktigt, men det är riktigt schysst! Men det jag är mest glad över är att jag i längden kommer tjäna som fan på det. Och att jag inte behöver snåla på bladen. ^_^

tHMfS_1240399_0.jpg

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan glatt berätta att min skäggväxt har artat sig riktigt bra det här året, och idag när jag kikade i spegeln så inser jag att jag snart har "riktigt" skägg hela vägen upp på kinderna (har typ bara haft neckbeard fram tills för något halvår sedan. Mustaschen däremot. Vafan är grejen. Får inte ens ut moppefjun, utan det som växer ut där håller sig markant kortare och ljusare än resten av skägget. Jag var glad över detta i puberteten, men nu för tiden är det bara irriterande att skägget är så ojämnt.

Edit: Köpte mig en Edwin Jagger-hyvel förresten. Har inte fått in snitsen riktigt, men det är riktigt schysst! Men det jag är mest glad över är att jag i längden kommer tjäna som fan på det. Och att jag inte behöver snåla på bladen. ^_^

Grattis!

--

Min ansiktsbehåring klättrar långsamt, långsamt uppåt kinderna. Jag märker klara resultat idag jämfört med vad det var för bara ett år sedan, men det kommer förmodligen fortfarande att dröja flera år innan jag kan kalla mig för en riktig man. Det verkar ligga i släkten, för min storebror är 26 och har mindre skäggväxt än vad jag har. Hans mustasch klår dock min alla dagar i veckan, min är skittråkig.. Ljus och alldeles för tunn, medan mitt skägg tenderar att vara mycket mörkare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ärvt min fars skäggväxt rakt av. Fläckvis i hela ansiktet.

Jag har en tuss på var sida av hakan, helt kalt i mitten. Har två små tussar mitt på kinderna, inget runt om och sporaliskt på polisongerna. Enda som är bra är min mustasch som jag numera alltid har och har haft i 2-3år nu(?). Från början var det en kul grej och alla tyckte det var fult, men nu känner folk inte igen mig utan. Fick skäll av tanten när jag rakade av mig den till semestern, vilket jag gör varje semester. Just pga. att det då hinner växa ut en ny och bättre varje år, lite som att ömsa skinn för en orm.rolleyes_1184336_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ärvt min fars skäggväxt rakt av. Fläckvis i hela ansiktet.

Jag har en tuss på var sida av hakan, helt kalt i mitten. Har två små tussar mitt på kinderna, inget runt om och sporaliskt på polisongerna. Enda som är bra är min mustasch som jag numera alltid har och har haft i 2-3år nu(?). Från början var det en kul grej och alla tyckte det var fult, men nu känner folk inte igen mig utan. Fick skäll av tanten när jag rakade av mig den till semestern, vilket jag gör varje semester. Just pga. att det då hinner växa ut en ny och bättre varje år, lite som att ömsa skinn för en orm.rolleyes_1184336_0.gif

Har inte rakat min "mustasch" på lite mer än ett år nu, och är kvar på fulstadiet. Men har självdistans och erfarenhet nog att gå runt och se förjävlig ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte rakat min "mustasch" på lite mer än ett år nu, och är kvar på fulstadiet. Men har självdistans och erfarenhet nog att gå runt och se förjävlig ut.

Sålänge den inte är ovårdad/oansad eller helt enkelt är fläckig så är det lugnt. Har du däremot dålig växt på muschen är det något av det fulaste man kan ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge den inte är ovårdad/oansad eller helt enkelt är fläckig så är det lugnt. Har du däremot dålig växt på muschen är det något av det fulaste man kan ha.

Den börjar arta sig litegrann, tillsammans med mitt lilla getskägg på hakan.

<- kass bild på ansiktsbehåringen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Jag kan glatt berätta att min skäggväxt har artat sig riktigt bra det här året, och idag när jag kikade i spegeln så inser jag att jag snart har "riktigt" skägg hela vägen upp på kinderna (har typ bara haft neckbeard fram tills för något halvår sedan. Mustaschen däremot. Vafan är grejen. Får inte ens ut moppefjun, utan det som växer ut där håller sig markant kortare och ljusare än resten av skägget. Jag var glad över detta i puberteten, men nu för tiden är det bara irriterande att skägget är så ojämnt.

Jag insåg nyss att jag har ett gäng solida, kolsvarta skäggstrån under näsan! Blev uppriktigt lycklig över detta. Har haft en ganska kass dag, men nu mår jag som en gud! Ska bli intressant att se hur det ser ut om ett halvår, förhoppningsvis är tillväxtkurvan lika brant under mustaschen som den har varit i resten av ansiktet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

merkur-hd-double-edge-safety-razor_3_1_1247764_0.jpg

Har använt min DE-rakhyvel Merkur 34c i 1-2 månader nu.

Måste säga att jag är nöjd.

Själva rakningen tar längre tid - dels då det är lättare att skära sig och för att man rakar i tre omgångar.

Jag har dock kommit på mig själv att jag rakar mig bra mycket oftare nu - det har blivit mer till en rolig grej än bara nåt man "måste" göra.

Slipper nästan helt irritation som jag lätt fick med Gillette-rakhyveln.

En annan fördel är att det i längden kommer bli mycket billigare.

Rakkrämen kommer räcka säkert ett halvår om inte mer och kostar 80kr.

Rakbladen kostar ungefär 2kr styck och håller i 10 rakningar vardera.

Själva hyveln + andra tillbehör kostade ca. 400kr men kommer å andra sidan hålla livet ut.

Rekommenderas varmt!

Redigerad av aikjonas12
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

merkur-hd-double-edge-safety-razor_3_1_1247764_0.jpg

Har använt min DE-rakhyvel Merkur 34c i 1-2 månader nu.

Måste säga att jag är nöjd.

Själva rakningen tar längre tid - dels då det är lättare att skära sig och för att man rakar i tre omgångar.

Jag har dock kommit på mig själv att jag rakar mig bra mycket oftare nu - det har blivit mer till en rolig grej än bara nåt man "måste" göra.

Slipper nästan helt irritation som jag lätt fick med Gillette-rakhyveln.

En annan fördel är att det i längden kommer bli mycket billigare.

Rakkrämen kommer räcka säkert ett halvår om inte mer och kostar 80kr.

Rakbladen kostar ungefär 2kr styck och håller i 10 rakningar vardera.

Själva hyveln + andra tillbehör kostade ca. 400kr men kommer å andra sidan hålla livet ut.

Rekommenderas varmt!

Jag vet en Kebab som håller med dig!

Jag har själv gått i tankar på att skaffa en, men har inte kommit till skott än. Har inte använt hyvel sedan jag skaffade rakapparat. Men det vore nice att få den riktigt nära rakningen som man får med hyvel, vilket apparaten inte riktigt kan få i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...