Jump to content

Skägg-tråden


MyStiC
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Visste inte riktigt vart jag skulle fråga, så skapade en ny tråd istället.

Lider av ett förbannat jobbigt problem.

Rakutslag.

Rakar ballen och under armarma, bröstkorg och skägg.

Ballen och underarmarna får jag inga som helst utslag på. (Tur det)

Men varje gång när jag rakat bröstkorgen och ansiktet så får jag alltid röda små utslag, spelar ingen roll hur jag gör så kommer dom alltid tillbaka.

Dom kommer även när jag INTE rakat ansiktet på ett tag.

Har verkligen försökt allt för att bli av med dom. Är det någon som har några tips på hur jag ska göra för att slippa dom?

Ibland kan det vara så illa så jag knappt vågar gå ut.

Mvh

Nybörjarrakaren

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rakar mig med hyvel och har märkt, eller så inbillar jag mig bara, att på vänstra sidan ansiktet så finns fortfarande lite svagt "stubb" kvar efter rakning, medan på högra sidan så är det lent som en barnstjärt. :blink:

Tycker jag "tar i" lika mycket på båda sidorna, någon som har en teori? Eller sitter det bara i huvudet på mig?

Edit: Har funderat på att spara ut längre än vanligt den här gången, tråkigt att det växer så otroooligt sakta på mig. :(

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får utslag i fejjan om jag använder rakapparat. Rakar mig således bara med hyvel, och alltid efter en varm dusch så att skägget har fått mjukas upp. Använder du apparat eller hyvel? Har du provat att byta märke på rakhyveln, ifall du nu använder dig av det?

Använder hyvel, har provat tre hyvlar utan någon skillnad. sad_1182040_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Visste inte riktigt vart jag skulle fråga, så skapade en ny tråd istället.

Lider av ett förbannat jobbigt problem.

Rakutslag.

Mvh

Nybörjarrakaren

Känner igen mig, fick också rakutslag förut tills jag hittade rätt produkter innan och efter rakningen, kör på Bulldog Natural Skincare, deras Face Wash i duschen för att få bort all smuts och skit, deras gel förbereder huden för rakning genom att mjuka upp den ännu mer än vanlig duschkräm, en gång i veckan kör jag på deras Face Scrub för att göra en riktig grundlig rengöring, sen rakar jag mig som vanligt (gillette fusion raklödder, men det är väl skitsamma vilker lödder man använder, testar nya hela tiden) efter rakning kör jag på Bulldog After Shave Balm, dom dagarna jag inte rakar mig använder jag deras eller Loreals Original Moisturiser.

Har inte haft rakutslag sen jag började med deras produkter, rekommenderas verkligen!

Älskar skägg, har kört på en massa olika stilar, allt från "Band Of Horses" skägg till...ja allt möjligt, nu kör jag stadigt på 3-dagars stubben.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också problem med utslag förut ett tag men det har blivit bättre nu. Dels har man väl lärt sig hur hyveln ska dras över åren men jag tror mest det beror på att jag upptäckt vad det är min hy tål och inte tål. Jag har t.e.x märkt att min hy inte alls gillar stark aftershave, har haft mycket lättare för att få utslag när jag använt det. Testa smörja ansiktet men något förebyggande innan rakning och smörj sen på en mjuk och fin balm efteråt, om du inte redan har gjort det då! :P

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte prova att odla ut skägg igen eftersom det gick rätt bra i somras, men jag börjar tvivla på idén nu när jag ser hur jag ser ut efter en vecka. Jag vet att efter en och en halv månad såg det riktigt bra ut, men det är ju en bit tills dess... Tar bort rubbet om jag ska på arbetsintervju eller dejt om det är så att jag inte ser klok ut för tillfället. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rakar mig med hyvel och har märkt, eller så inbillar jag mig bara, att på vänstra sidan ansiktet så finns fortfarande lite svagt "stubb" kvar efter rakning, medan på högra sidan så är det lent som en barnstjärt. :blink:

Tycker jag "tar i" lika mycket på båda sidorna, någon som har en teori? Eller sitter det bara i huvudet på mig?

Samma sak här, och jag är tämligen säker på att det beror på att skägget växer lite som i en virvel och inte likadant på båda sidorna. Lite svårt att förklara, men om jag vinklar upp huvudet och kollar i spegeln så ser jag att allt skägg ligger som på diagonalen, och således blir det så att på ena sidan rakar jag nästan mothårs och på andra sidan nästan medhårs trots att jag gör samma rörelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sjukt koncentrerad skäggväxt, och det stör mig. Det växer enormt fort på ställe på hakan, men mina kinder vägrar att få hår på sig.

Ugh.

Samma här! Jag har världens neckbeard, medans det på kinder inte växer ett skit! Sen har jag även problem med mitt neckbeard, då det växer ut av bara helvete på höger sida, och knappt något på vänster!

Jag är fucking Willie Wonka eller någon! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak här, och jag är tämligen säker på att det beror på att skägget växer lite som i en virvel och inte likadant på båda sidorna. Lite svårt att förklara, men om jag vinklar upp huvudet och kollar i spegeln så ser jag att allt skägg ligger som på diagonalen, och således blir det så att på ena sidan rakar jag nästan mothårs och på andra sidan nästan medhårs trots att jag gör samma rörelse.

Det ser likadant ut på mig. Man får vinkla hyveln olika på sidorna, det är allt.

--

För ett år sedan hade jag inte ett strå på kinderna och längs käkbenet. Idag måste jag raka de områdena av ansiktet, även om det inte växer lika kraftigt där som min mustasch eller mitt hakskägg gör. Det är tråkigt att det fortfarande är såpass ojämnt, men det löser väl sig. Min fem år äldre storebror har inte sett röken av skägg längs käkbenet/kinderna än. Känns lite kul att klå honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uh, vilket pill ni måste stå ut med. Har inte rakat mig på 2,5 år och min hy har aldrig mått bättre.

Trimmat desto oftare, misstänker jag?

Har sjukt känslig hy i ansiktet, att raka med hyvel är en jävla pina. Därför fint att jag senaste året eller så reppat helskägg som jag trimmar typ varannan vecka. Sparade i typ två månader i november/december, varmt och fint men inte särskilt snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...