Jump to content

Filmer som alla har sett men inte du


Umberto
 Share

Recommended Posts

Det finns vissa filmer som det verkar som att ALLA har sett. På rak arm kommer jag personligen att tänka på filmer som Titanic, Jurassic Park, Star Wars och möjligtvis den bedrövliga LOTR-trilogin. Filmer som har ett stabilt fäste i den västerländska mainstreamkulturen. Finns det allvarligt talat någon mellan 10 och 50 som inte har sett Jurassic Park? Jag har svårt att tro det.

Vilka filmer som "alla" har sett har du inte sett?

( (:!!!:) OBS! För att undvika att det här blir en ren listtråd bör man skriva några ord om varför man inte har sett filmen i fråga, om man planerar att se den, om man absolut inte tänker se den osv..)

--

Ett axplock:

Jag har bara sett två av Star Wars-filmerna (de två äldsta) och det dröjde ända till årsskiftet 2008-2009 innan jag gjorde det. Den främsta anledningen till att jag bestämde mig för att se de filmerna var egentligen att jag ville ha insyn och "bakgrundsinformation" inför spelandet av KOTOR (ett spel som hade fått bra recensioner). Filmerna var väl hyfsade men jag kan inte påstå att jag fastnade för Star Wars direkt och därför har det inte blivit fler filmer.

E.T.: The Extra-Terrestrial Har inte blivit av. Är inte så intresserad av att se den heller. Familjefilm av Spielberg... Gäsp.

Avatar "Missade" den när den gick på bio och eftersom det verkar som att den främst blivit upphaussad tack vare sina tekniska prestationer har jag inte haft lust att se den efteråt.

Harry Potter Jag har inte läst böckerna (pff...) och inte heller sett filmerna. Eller jo, jag "såg" faktiskt lite av en av HP-filmerna en jul. Kusinbarnen var på besök och de såg den när den visades på en filmkanal och jag tittade lite förstrött med ett öga samtidigt som jag gjorde annat. Eftersom jag inte hade läst böckerna eller sett de föregående filmerna fattade jag givetvis ingenting av handlingen. Det enda jag minns var att Harry och Emma Watson kutade omkring i en skog och att det var en drake(?) inblandad. Var det The Goblets of the Phoenix kanske?

Ghostbusters Vet inte riktigt varför jag har missat den här. Filmen verkar rolig och intressant men det har bara inte blivit av. Låten kan jag utantill och jag har till och med spelat några GB-spel men filmerna är fortfarande osedda. Ska försöka ändra på det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Star Wars har jag bara sett en av. Har helt enkelt aldrig varit intresserad av den filmserien. Mina kompisar tycker dock att det är skandal att jag inte sett dem så vi ska ha ett Star Wars-maraton snart. :P

Ghostbusters har jag heller aldrig sett. Håller med Umb, de verkar roliga och bra. Får ta och kika.

LOTR har jag sett en av. Tänkte plöja alla men somnade under sista halvan av första filmen. Snark.

Fyller på allt eftersom jag kommer på flera. Rolig trådstart!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett en enda James Bond-film. Insåg när jag var kanske 12-13 att jag fortfararande inte sett någon, efter det blev det mest en kul grej att skita i att se dem. Känner mig inte som att jag missar något särskilt, egentligen.

Jag har få minnen av att ha sett Disney-filmer. Kan hända att jag sett någon vid ett enstaka tillfälle, men jag kan inte nostalgiskt citera scenerna som många andra i min generation kan. Exempel på filmer jag inte har något minne av är Micke och Molle (däremot hört den på band), Den lilla sjöjungfrun (band/bok), Skönheten och Odjuret (band/bok), Aladdin (band/bok), Lejonkungen (bok), Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Tarzan, Dumbo etc. Anledning? En fattig barnfamilj får prioritera pengar. VHS-spelare var en lyx, och de enda band som köptes var tomma band för att spela in TVn.

Jag har aldrig sett Nyckeln till frihet. Känns som man borde det när den toppar IMDb. Har inte blivit av, bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det allvarligt talat någon mellan 10 och 50 som inte har sett Jurassic Park? Jag har svårt att tro det.

:whistling:

---

Sagan om Ringen och Harry Potter har jag dissat både böckerna och filmerna. Fantasy är en genre som inte intresserar mig överhuvudtaget. Inte sett Ghostbusters heller, även fast jag likt Umb kan låten. Eller ET eller Avatar.

Gudfadern har jag tänkt kolla på länge men inte orkat än. Känns som att man borde ta en helg och kolla hela trilogin, bara det med tid som hindrar.

Citizen Kane.

Joey: Have you've ever tried to sit through Citizen Kane?

Rachel: I know, it's really boring, but it's like a big deal!

Har lyckats somna under tre olika Hitchcock-filmer, även fast jag tyckte om dem.

Rambo känns på tok för manligt. Rocky gillar jag däremot.

Sett början av Born on the 4th of july men stängde av för jag tyckte den var på tok för patriotisk.

Sen har jag förstått att det ändras lite...

Tänkt se om den nån gång.

Nyckeln till Frihet toppar IMDB 250 men aldrig känt för att kolla på den. Family Guys parodi är okej. Känns rätt stereotyp.

12 Angry Men och A Clockwork Orange är på min "ska se"-lista.

Redigerad av Frusciante
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På min ska se "någon gång" (dvs inom en 10-års period) har vi:

När lammen tystnar ska ju tydligen vara helt fantastiskt men det är ytterst sällan jag orkar sätta mig ner och se skräckfilm. :confused:

The Shining är minst lika dålig att inte ha sett som den ovan nämda, Kubrick är ju trots allt en av mina favoritregissörer... :confused::confused:

Amadeus verkar ordentligt seg så den kommer nog ta ett tag. Men den ska ju vara bra tydligen :confused::confused::confused:

Kill Bill har jag inte sett, båda delarna har legat på datorn ett bra tag och jag gillar Tarantino, men jag har aldrig känt mig sugen. :confused::confused::confused::confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, likt många här så har inte heller jag sett Ghostbusters. Men även jag kan låten. :P

Jag vet inte varför jag inte sett den. Har aldrig uppmärksammat filmen ordentligt. Men man borde kanske se den någon gång, nu när man ändå har uppmärksammat den.

Fram till alldeles nyligen hade jag inte sett någon Pirates of the Caribbean-film. Det kändes som att alla hade sett filmerna utom jag. Jag tror att anledningen till att jag inte såg filmerna tidigare var för att jag hade fått reda på hur pass overkliga de var. Jag tror att jag hade hoppats på mer verklighetstrogna piratfilmer, och om det hade varit det hade jag säkert sett dem tidigare.

Men nu när jag väl sett filmerna så ångrar jag mig inte, det är bra grejer. I alla fall Depp.

Forrest Gump har jag aldrig sett. Inte mer än någon/några scener här och där. Helt ärligt så vet jag inte helt och hållet vad filmen handlar om, så därför har jag inte sett den. På grund av okunskap.

Star Wars har jag bara sett en film av, det var den när ett litet barn tävlar i något svävar-race. Det är också det enda jag minns då jag var väldigt liten när jag såg den.

Rymdfilmer/serier verkar inte locka mig speciellt mycket, jag har inte sett Star Trek-serien eller Stargate-serien/serierna. Den enda filmen jag kan minnas att jag sett som utspelar sig i rymden är Spaceballs. Den är å andra sidan otroligt rolig. :D

The Godfather och Scarface har jag inte heller sett. Jag tror att det som avskräcker mig mest är längden på filmerna. Båda är ju snudd på tre timmar långa. Scarface vet jag vad den handlar om, och visst känns det som att det kan vara en bra rulle, men som sagt. Tre timmar. The Godfather är jag inte ens säker på vad den handlar om, jag känner bara till citatet: I'm gonna make him an offer he can't refuse. Sedan har vi det här med tre timmar.

The Matrix, min polare har försökt att få mig att se filmen/filmerna, men ju mer han tjatar desto mindre sugen blir jag. Om jag förstått handligen rätt så verkar det vara en helt okej film, och säkert någonting jag skulle gilla. Så jag borde väl egentligen sätta mig ned någon gång.

Borat kommer jag förmodligen inte se. Trots att jag tycker Ali G är rolig. Jag har ingen aning om varför jag inte gillar karaktären Borat, men jag gör det inte.

The Shining vill jag helst läsa boken innan jag ser, av någon anledning. Så jag kommer se den, men inte riktigt än. Fast nu när jag tänker på det så är frågan om man inte skulle se filmen först och läsa boken efteråt. Böckerna brukar ju oftast vara bäst, och går man från bok till film så går man från bäst till sämre. Andra hållet är mycket roligare. Hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rocky-serien har jag aldrig sett. En massa filmer om en boxare väcker inget intresse.

Rambo likaså. Hur många filmer om honom finns det, tre? fyra? Jag har inte sett en enda.

Tillbaka till framtiden. Ointresserad.

Harry Potter. Jag har sett de första två eller tre, men inte mer.

Kill Bill. Hört att det är två jättebra filmer (eller är det en trilogi?), men det har aldrig blivit av. Som med så mycket annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nu när man läser här behöver man ju inte känna sig som att alla har sett dem längre. :P

Ok här är några:

*Matrix-filmerna

*Lord of the Rings-trilogin (såg lite av slutet på sista när tvn stod på för några månader sedan men blev inte mer intresserad)

*Avatar

*Star Wars (såg Rymdimperiet slår tillbaka på en grynig liten tv på landet någon gång under tidigt 2000-tal men de övriga har jag inte sett mer än fragment)

Amadeus verkar ordentligt seg så den kommer nog ta ett tag. Men den ska ju vara bra tydligen :confused::confused::confused:

Tycker den var ok, men inget mästerverk. Du missar inte något särskilt enligt mig.

Forrest Gump har jag aldrig sett. Inte mer än någon/några scener här och där. Helt ärligt så vet jag inte helt och hållet vad filmen handlar om, så därför har jag inte sett den. På grund av okunskap.

Kan vara värd att se, feel good-film med skönt soundtrack. Och en del bevingade repliker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

LOTR har jag sett en av. Tänkte plöja alla men somnade under sista halvan av första filmen. Snark.

LOTR, somnade efter halva första... lär inte se mer än så.

The Matrix, somnade efter halva första... lär inte se mer än så.

Om ni tyckte att den första var tråkig vill ni inte veta av de två andra.. där snackar vi triangelmärkt sömnmedicin! Zzz!

Jag har inte sett en enda James Bond-film. Insåg när jag var kanske 12-13 att jag fortfararande inte sett någon, efter det blev det mest en kul grej att skita i att se dem. Känner mig inte som att jag missar något särskilt, egentligen.

Nja, du missar väl inget särskilt egentligen men det är ändå extremt remarkabelt att du inte har sett en enda Bond-film med tanke på hur många filmer det finns, hur länge Bond-serien har existerat och hur ofta Bondfilmer har visats i tv. :o

Jag har aldrig sett Nyckeln till frihet. Känns som man borde det när den toppar IMDb. Har inte blivit av, bara.

Tog ett tag innan jag förstod att det var Shawshank du menade. Såg den i somras. Ganska överskattad imo, förstår inte varför den är nummer ett på imdb-listan. Den är ju inte dålig men första plats? :blink:

:whistling:

Otroligt.

Då väntar vi bara på någon som inte har sett Titanic.

The Godfather och Scarface har jag inte heller sett. Jag tror att det som avskräcker mig mest är längden på filmerna. Båda är ju snudd på tre timmar långa. Scarface vet jag vad den handlar om, och visst känns det som att det kan vara en bra rulle, men som sagt. Tre timmar. The Godfather är jag inte ens säker på vad den handlar om, jag känner bara till citatet: I'm gonna make him an offer he can't refuse. Sedan har vi det här med tre timmar.

Godfather handlar ju om maffian, italienska bakelser, hästhuvuden i sängen och grejer. Tre timmar kan tyckas långt men du borde verkligen se de där två, de är ju nästan lite GTA-relaterade för fasen. :devil:

DE SJU SAMURAJERNA

En klassiker men knappast tillräckligt mainstream för att passa in här egentligen. Av 100 random svenssons har nog inte ens hälften sett den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skön tråd, känner mig inte lika kass på filmtittandet längre.

Jag har inte sett Rocky, någon utav filmerna.

Tillbaka till framtiden, har velat se dem väldigt länge men har aldrig blivit av.

Matrix-filmerna.

Första Rambo somnade jag nästan igenom, lär inte se fler utav dem.

Senaste Harry Potter jag såg var väl den fjärde tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man märker att anledningen till att många inte kollat vissa filmer är för att man när man var yngre inte fattade tycke för filmen! Jag såg första LOTR igen för två veckor sedan, den var väldigt mycket bättre än jag kom ihåg den för 10 (!) år sedan.

Rockey, Känns inte så innehållsmässig och gillar inte boxning

Maxtrix, Fattade typ inget för 10 år sedan men ska nog kolla den här någon dag!

starwars(inte kollat aktivt, sett lite här och där), tycker inte att dessa är så speciella

the godfather, vet inte. Kanske ska kolla dessa också, tror jag har kollat lite på denna men fattade inte mycket av storyn när jag var liten.

Skräckfilmer, typ scream, gillar inte skräck.

Rambo, för matcho, även för mig som gillar action.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt otroligt. Jag har lyckats se alla filmer som nämnts i tråden än så länge.

Kan inte komma på något speciellt som är mainstream som jag inte sett på rak arm.. Har alla 3 Bourne filmerna på datorn, men har inte sett dom än. Det kommer dock att ske vilken dag som helst nu känner jag. Fick mersmak för Damon när jag såg The Departed idag.

Fast ska vi vara petiga så köpte sambon HP-boxen (Hon är HP freak) nu i julas. Jag har aldrig gillat HP (trodde jag) men sträckkollade på alla 8 filmer på en vecka och tyckte det faktiskt var helt ok. Själv köpte jag SW-bluerayboxen till julen eftersom sambon inte hade sett en enda SW film innan. Så nu kan jag bocka av alla 6 filmer där också (har bara sett sporaliskt på EPVI innan).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...