Jump to content

Bästa/sämsta komikern?


kidrock
 Share

Recommended Posts

Som topic lyder, vilken komiker anser ni vara bäst, vilken tycker ni är sämst?

Om man jag bara räknas upp svenska komiker så har jag oerhört svårt för Petra Mede och Andre Wickström.

Gillar, Johan Glans, David Batra, Tobias Persson, tycker att Özz Nujen är rätt bra (åker på standup-turné 2012).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Släng dig i brunnen, underbart!

Jag gillar komik, men har inga favoriter direkt. En ganska svart/vit grej, antingen är folk roliga eller ej. Thomas Pettersson, Annika Andersson och Krister Claesson är tre av de svenska komiker som i princip aldrig gjort någonting som jag inte skrattar åt.

Detta kan vara svensk komiks bästa snutt:

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilka som borde räknas med, men utgår från svenska komiker eftersom det finns på tok för många att ta upp annars.

Jag gillar Johan Glans, han känns sympatisk och trevlig, och har gott om självdistans.

Henrik Schyffert är väll kaxigare och bara allmänt mindre rolig, men jag tycker faktiskt om många sketcher han gjort och i kombo med Glans gillar jag honom.

Björn Gustafsson tycker jag också om, han känns ganska kreativ och påhittig. Visst tjatas det mycket om hans unga ålder vilket han såklart utnyttjar, men jag tycker ofta att det känns som att han från ingenstans kan göra rätt oväntade grejer. Förstår dock att folk frustreras över att han (troligtvis) är en brudmagnet och ofta spelar på att han ser söt ut. Vet dock inte om det är någon image han själv försökt skapa, eller om det främst är andra som stämplat honom på det viset.

Sedan har vi ju Magnus Betnér. Har inte sett jättemycket av honom, men tyckte hans diss av Henrik Schyffert i Roast på Berns var riktigt bra. Däremot har jag väll inte jättemycket över för honom av det jag sett av hans ståupp. Finns väll visa saker han kläckt ur sig som varit smålustiga, men tycker inte att hans såkallade "samhällskritik" är så mycket att hänga i granen. Han säger ju tvärt om knappt något tabu alls, han pratar om att det är bra med feminism och invandring, drar något sexskämt och svär lite emellan and call it a day. Skulle väll säga att det främst är sättet han lägger fram det på som får det att låta tabu och kontroversiellt. Han låter som en översittare helt enkelt, som anser sig veta bäst i alla lägen. Det, och kanske att han drar upp politik och liknande ö.h.t.

I övrigt gillar jag Galenskaparna & After Shave väldigt mycket. Mycket för nostalgin, men jag kollar fortfarande på en del nytt dom gör. Tycker väll att många utav deras tidiga verk kanske inte åldrats med sån värdighet humormässigt, då mycket känns rätt dammigt och fånigt idag. Gillade dock deras senaste film (Den Enskilde Medborgaren), även om det inte var en regelrätt komedi utan snarare en dramafilm med humoristiska inslag. Dock är dom ju ganska politiska av sig, vilket märks då det är mycket vänsterinriktat snack. Håller inte alltid med dom, men tycker att dom verkar sympatiska och framför det bra ändå. Därav störs jag inte av det.

Kan i övrigt inte komma på en ända kvinnlig komiker som jag tycker om. Visst, det finns brudar som är med i sketchar och liknande som är roliga. Men någon som faktiskt hade kunnat platsa i typ Parlamentet utan att jag kräkts eller gäspat kan jag inte komma på. Både den där tanten med det fluffiga håret och Annika Lantz är genomtrista. Babben har nog yttrat något jag fnissat åt någon gång, men inte mer. Petra Mede häver bara ur sig svordomar och knull"skämt" och tror hon är rolig. (Kan man ens kalla det skämt? Snarare så försöker hon ju bara provocera genom att tjata om suga kuk och rövknull hit och dit utan någon egentlig poäng bakom..)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska komikereliten är enligt mig :

Galenskaparna & After Shave

Grotesco-Gänget

Filip & Fredrik

Anders och Måns

Robert Gustafsson.

Det alla dom här har gemensamt (kanske inte Robert i alla lägen) är den smarta och fyndiga humorn. Humor som inte behöver behandla plumpa sexskämt.

Sveriges bottenskrap :

Hey Baberiba-gänget (Har dom någonsin gjort något kul och bra?)

Petra Mede (Så fruktansvärt talanglös och icke-rolig)

Måns Möller (Så sjukt dålig bara)

Internationella komikereliten :

Jim Carrey

Monty Python

"Seth Rogen-Jonah Hill-Jason Segel"-gänget

Rowan Atkinson

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gruppen komiker är ju, liksom journalister och konstnärer, ett skrå som inhyser legioner av posörer och wannabes. Mängder och åter mängder av dilettanter som egentligen inte har något i branschen att göra men som glidit in på något bananskal och lever i villfarelsen att man kan kalla sig komiker när man står och rabblar upp några inövade skämt, är med i Parlamentet eller vågar svära i tv. Och så är det ju inte. Det krävs mycket mer än så. Det krävs bl.a. inlevelse, känsla, timing och "delivery" - något som otroligt många s.k. "komiker" (såväl i Sverige som internationellt) saknar. Det går minst 10 dåliga och mediokra komiker på en bra.

Nu ska vi se här... Jag tror jag håller mig till svenska komiker till att börja med, kan skriva om internationella senare.

Mina favoriter bland svenska komiker är (utan inbördes ordning): David Batra, Johan Rheborg, Robert Gustavsson och Thomas Petersson. Alla de här herrarna har (förutom ovannämnda egenskaper) en sak gemensamt - de har en naturlig "rolighet" i sig, deras stuff känns spontant, äkta och improviserat och det är viktigt.

Därefter följer en grupp med bra/hyfsade komiker som ändå inte hör till mina favoriter. Glans, Herngren, Babben, Robins-Robin, Tornving och kanske några till...

Och så de dåliga, där finns det hur många som helst, i synnerhet om man räknar upp alla halvobskyra no-names och det orkar jag inte göra. Klart "sämst" av de etablerade är hursomhelst Petra Mede. Förstår inte hur människan kan försörja sig på att vara "rolig" för det är hon ju inte. Känns inkvoterad. Annika Lantz är en annan person som inte borde ha något med komik att göra. Det samma kan sägas om den där korpulenta blondinen som varit med i Parlamentet, minns inte vad hon heter. Nu blev det många kvinnor.. .Med risk för att låta sexistisk tycker jag att nivån på kvinnliga komiker är låg - det finns dock undantag, i synnerhet internationellt. Magnus Betnér är en person jag rent "tekniskt" respekterar som komiker men ogillar honom ändå för hans material och stil - jag gillar inte hans uppkäftighet och stöddiga attityd samt hans vänsterorienterade åsikter och värderingar (surprise!). Orkar inte med honom. Överlag har jag svårt med komiker som står med en politisk agenda i bakfickan. Schyffert är en annan jag inte är ett stort fan av pga hans attityd och sätt, han är dock bra när han spelar roller. För några år sen hade jag inkluderat Björn Gustafsson bland de sämre komikerna men jag tycker han har vuxit till sig och blivit hyfsad.

Kan i övrigt inte komma på en ända kvinnlig komiker som jag tycker om. Visst, det finns brudar som är med i sketchar och liknande som är roliga. Men någon som faktiskt hade kunnat platsa i typ Parlamentet utan att jag kräkts eller gäspat kan jag inte komma på. Både den där tanten med det fluffiga håret och Annika Lantz är genomtrista. Babben har nog yttrat något jag fnissat åt någon gång, men inte mer. Petra Mede häver bara ur sig svordomar och knull"skämt" och tror hon är rolig. (Kan man ens kalla det skämt? Snarare så försöker hon ju bara provocera genom att tjata om suga kuk och rövknull hit och dit utan någon egentlig poäng bakom..)

Tack, nu behöver jag inte känna mig alltför mansgrisig.

Om du ser till komiker utanför Sveriges gränser då? Finns det några kvinnor där som du gillar?

Filip & Fredrik

F&F är väl snarast programledare som är lite roliga ibland, knappast "komiker" i ordets rätta mening.

Hey Baberiba-gänget (Har dom någonsin gjort något kul och bra?)

Mycket skit ja, men jag tycker nog ändå att de gjorde några hyfsade sketcher. T.ex.:

Redigerad av Umberto
tror jag flyttar den här till mfg
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, nu behöver jag inte känna mig alltför mansgrisig.

Om du ser till komiker utanför Sveriges gränser då? Finns det några kvinnor där som du gillar?

Nja, kommer inte på någon på rak arm. Vet att Sarah Silverman brukar nämnas i såna här sammanhang, men hon har aldrig fått mig att dra på smilbanden.

Tycker generellt att kvinnor tenderar att babbla för mycket om könsroller och sexism, alternativt bara häver ur sig obsceniteter för att "chocka".

Får väll därav säga att brudar funkar bäst i sketcher och liknande, men som deltagare i parlamentet/roasting/ståupp och liknande blir det oftast platt. Tror dock att det finns en del som kan falla vissa i smaken. Mitt ex tycker förvånadsvärt nog om Mia Skäringer och hennes ståupp, och en annan (tjej)kompis skrattade stjärtat av sig åt Nours fittslicksprat. Jag själv finner väll just dessa vara "ok", men inte direkt BRA.

I övrigt finner jag inte tjejer vara så roliga rent allmänt IRL. Känner bara en tjej som är genuint rolig, och hon är förvisso roligare än många killar jag känner. Men det är en tjej av de hundra/tusentals jag träffat genom åren. Skrattar rent av av artighetsskäl åt vissa tjejkompisars skämtande, även om det tenderar att bli genuint efter ett tag när man ställt in sig på vilken nivå det kommer ligga på. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Annika Andersson kan vara rätt kul. Det är dock ingen som hamnar som favorit och det är också den enda kvinnliga jag kan komma på som känns spontant rolig.

Många tjejer är genuint dåliga. Men vad beror detta på? Det kan inte ligga i blodet.

Bland vänner är det ingen tjejkompis som jag upplever som rolig.

Tjejer förväntas kanske inte bjuda så mycket på sig själva? Det blir bara awkward när en brud börjar "imitera" någon eller liknande. Jag är ingen "lustigkurre" men kan få fler att skratta än någon tjej jag känner.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, David Batra körde standup för en firmafest på festvåningen jag jobbar på. Han var otroligt tråkig men fick 35 lax för besväret.

Mina favoriter som jag aldrig lär tröttna på i ordning.

George Carlin (post 1970)

Dara O'Brian

Bill Hicks

http://www.youtube.com/watch?v=iMUiwTubYu0

Dave Allen

Eddie Izzard (pre 2008)

Mitch Hedberg

Gabriel Iglesias

Lenny Bruce

Dåliga komiker:

I princip alla vars enda källa till skämt är "jag är invandrare/svenne/indier/spanjor osv".. självklart undantag Gabriel Iglesias.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många tjejer är genuint dåliga. Men vad beror detta på? Det kan inte ligga i blodet.

Kvinnliga komiker är inte roliga eftersom de inte tillåts vara roliga. All talang som besitts av kvinnor ställs under det faktum att de är kvinnor. En kvinna är i första hand en kvinna, och i andra hand sin egenskap. Aldrig tvärt om. Bland män är det alltid tvärt om. En man är undantagslöst en man, eftersom att vara man är det "optimala" tillståndet, så mannen kan, med hjälp av ett yrke, en stämning eller en talang, bli definierad som någonting annat.

Och en så delikat sak som humor, där det gäller att bjuda på sig själv eller andra, förloras helt i synen på en kvinna som enbart en kvinna (eftersom att vara kvinna är inte att tillhöra ett kön, att vara kvinna är en egenskap). Och det går inte att använda någonting man inte tillåts att besitta.

Hatar samhället.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, kommer inte på någon på rak arm. Vet att Sarah Silverman brukar nämnas i såna här sammanhang, men hon har aldrig fått mig att dra på smilbanden.

Tycker generellt att kvinnor tenderar att babbla för mycket om könsroller och sexism, alternativt bara häver ur sig obsceniteter för att "chocka".

Får väll därav säga att brudar funkar bäst i sketcher och liknande, men som deltagare i parlamentet/roasting/ståupp och liknande blir det oftast platt. Tror dock att det finns en del som kan falla vissa i smaken. Mitt ex tycker förvånadsvärt nog om Mia Skäringer och hennes ståupp, och en annan (tjej)kompis skrattade stjärtat av sig åt Nours fittslicksprat. Jag själv finner väll just dessa vara "ok", men inte direkt BRA.

I övrigt finner jag inte tjejer vara så roliga rent allmänt IRL. Känner bara en tjej som är genuint rolig, och hon är förvisso roligare än många killar jag känner. Men det är en tjej av de hundra/tusentals jag träffat genom åren. Skrattar rent av av artighetsskäl åt vissa tjejkompisars skämtande, även om det tenderar att bli genuint efter ett tag när man ställt in sig på vilken nivå det kommer ligga på. :D

Intressant redogörelse. Och jag håller med om Silverman.

Jag tycker Annika Andersson kan vara rätt kul. Det är dock ingen som hamnar som favorit och det är också den enda kvinnliga jag kan komma på som känns spontant rolig.

Många tjejer är genuint dåliga. Men vad beror detta på? Det kan inte ligga i blodet.

Bland vänner är det ingen tjejkompis som jag upplever som rolig.

Tjejer förväntas kanske inte bjuda så mycket på sig själva? Det blir bara awkward när en brud börjar "imitera" någon eller liknande. Jag är ingen "lustigkurre" men kan få fler att skratta än någon tjej jag känner.

Det är en mycket intressant frågeställning. Jag tror det hela har att göra med att vad vi uppfattar som "roligt" och "humor" är intimt förknippat med Män™ och manliga egenskaper. Om en kvinna vill betraktas som rolig krävs det nästan att hon ger avkall på sin kvinnlighet och agerar som en man. Jag säger inte att det är rätt men det så det är. Om jag tänker på de kvinnliga komiker som jag ser som mer eller mindre roliga (Wanda Sykes, Lisa Lampanelli, Ellen de Generes) är det kvinnor som kör en manlig stil (två av dem är dessutom lesbiska).

I umgänget tror jag att jag aldrig har träffat en kvinna/tjej som varit genuint rolig på det sätt att man skulle börja (gap)skratta. Klart att det finns en del som kan dra några skämt eller så, men that's about it. Humorn brukar männen få stå för och ibland upplever jag det nästan som att tjejer förväntar sig att vi ska underhålla dem. Jag tror rentav att många killar ser kvinnlig rolighet som något negativt eller oattraktivt och därför undviker tjejer att försöka vara roliga.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant redogörelse. Och jag håller med om Silverman.

Det är en mycket intressant frågeställning. Jag tror det hela har att göra med att vad vi uppfattar som "roligt" och "humor" är intimt förknippat med Män™ och manliga egenskaper. Om en kvinna vill betraktas som rolig krävs det nästan att hon ger avkall på sin kvinnlighet och agerar som en man. Jag säger inte att det är rätt men det så det är. Om jag tänker på de kvinnliga komiker som jag ser som mer eller mindre roliga (Wanda Sykes, Lisa Lampanelli, Ellen de Generes) är det kvinnor som kör en manlig stil (två av dem är dessutom lesbiska).

I umgänget tror jag att jag aldrig har träffat en kvinna/tjej som varit genuint rolig på det sätt att man skulle börja (gap)skratta. Klart att det finns en del som kan dra några skämt eller så, men that's about it. Humorn brukar männen få stå för och ibland upplever jag det nästan som att tjejer förväntar sig att vi ska underhålla dem. Jag tror rentav att många killar ser kvinnlig rolighet som något negativt eller oattraktivt och därför undviker tjejer att försöka vara roliga.

Den tjejkompis jag har som är genuint rolig är det delvis pga att hon pratar en grov och förhållandevis manlig göteborska. Dessutom har hon skinn på näsan och säger precis vad hon känner utan att bry sig om sociala normer och liknande. Vilket för mig känns som en ganska manlig egenskap.

Synd att det är så, eftersom dessa utrotningshotade roliga tjejer då blir stämplade som "one of the guys". Jag önskar för fasen själv ibland att jag föddes till man istället, så hade det varit lättare att utveckla sina social skills och humor utan att folk lyft på ögonbrynet. Blir nästan frustrerad ibland när folk bara måste häva ur sig "Vad häftigt, du sysslar med X och är TJEJ!" som om det vore det sjukaste dom varit med om.

X kan vara:

Att skämta.

Att skratta åt ett skämt som bara män "borde" tycka är roligt.

Att spela tv-spel.

Att ta kontakt med främlingar i krogmiljö.

Att läsa på flashback.

Att sitta som al bundy. B)

Med myyyycket mera.

---

Bortsett från att de ståupp-brudar och liknande jag kan kommer på på rak arm är kassa/okej/halvbra så kan det ibland dessutom kännas som att tjejer i sketcher/humorserier och liknande inte ens får så mycket utrymme till att börja med för att vara roliga. Som jag sa innan tycker jag att kvinnliga komiker brukar passa bättre för skådespeleri än ståupp, roasting och liknande. Men i serier som Kvarteret Skatan och Hjälp, grupper som Galenskaparna & After Shave osv så tycks det många gånger bli att tjejerna får dom trista rollerna. Fånigt nog vet jag inte ens vad dom två tjejerna i Kvarteret Skatan heter på riktigt eftersom Glans och Batra är dom som skiner mest. Kerstin i Galenskaparna får dessutom främst "hjälproller" som mest är i bakgrunden, och som roligast för hennes del är väll när hon har lustiga kostymer och peruker på sig. :(

Måste dock säga att jag gillar Mia och Klara! Även om det även där är mycket "tjejhumor" i form av relationstramsande och sexism så finner jag serien underhållande, och där står ju två tjejer i fokus hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...