Jump to content

The Walking Dead


Umberto
 Share

Recommended Posts

KCMnU_1226179_0.jpg

Telltale Games (kända för bl.a. Sam & Max, Tales of Monkey Island, Back to the Future och nu senast Jurassic Park) håller på och utvecklar ett episodbaserat äventyrsspel som bygger på The Walking Dead-serien.

The Walking Dead kommer inte att ha samma huvudpersoner som varken den tecknade serien eller tv-serien eftersom utvecklarna inte vill att spelarna skall ha några förutfattade meningar om handlingen eller karaktärerna redan innan de börjat spela. Karaktärer från originalförlagan kommer dock att göra cameos.

Historien utspelar sig i Georgia och kretsar kring Lee, en kriminell figur, och Clementine som är en liten flicka han möter. Spelet handlar om hur de två försöker överleva så gott det går. Precis som i förlagan handlar det inte om att rädda världen, utan om att göra svåra val i en svår situation. Spelets fokus ligger inte på action, utan på karaktärer, atmosfär, story och känslor.

I början av spelet kommer Lee att rymma från en polisbil, då zombieapokalypsen utbryter. I sin flykt kommer han till ett till synes tomt hus. Enligt Telltale får spelaren hela tiden mer eller mindre subtila ledtrådar av spelets miljöer. I husets kök står t.ex. en pall vid diskbänken, som om ett barn använt den för att nå skåpen ovanför. På telefonsvararen hörs en mor säga farväl till sitt barn (som visar sig vara Clementine).

The Walking Dead blir, precis som de flesta andra av Telltales spel, episodbaserat. Spelarens val kommer att föras över till kommande episoder, så att de som dött i tidigare episoder kommer att fortsätta vara döda. Valen blir alltså meningsfulla och centrala. Detta kommer också att gälla för dialogval. Om man har retat upp någon i en konversation så kommer den personen minnas det även i kommande episoder.

Planen var att spelet skulle komma ut i slutet av 2011 men det har skjutits fram till mid-2012.

http://www.telltalegames.com/walkingdead

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zombie spel är verkligen något jag älskar. Men får se hur det här kommer spelas. Efter att ha sett hur JP spelas så är jag rädd att det bara blir ett spel med cutscene evernts och liknakde. Med knapptryck och annat. Och det är verkligen inget för mig.

Tycker desamma, man spelet ett spel för att spela, inte för att kolla på film!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv gillade jag Jurassic Park - okej, jag skulle väl inte gå så långt som att säga att det var BRA men det gav några timmars underhållning. Jag håller dock med om det ni skrivit om knapptryckningar och quicktime-events (som det blir mer av i det här spelet), det är billig gameplay som inte har något i ett modernt spel att göra. Syftet med dem är väl att försöka skapa ett mellanting som ska passa både actionspelare och äventyrsspelare men resultatet blir bara att ingen grupp är nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Nej, man kan prenumerera på den för 199kr. Då har man förköpt alla kommande avsnitt av säsongen.

När det gäller hur lång tid mellan varje episod så¨brukar det variera. Om det går som planerat så ca 1 per månad. Men av erfarenhet så vet jag att det kan ibland ta t ex 2 månader pga att de måste finslipa något och ibland släpper de ett par episoder samtidigt. Tanken är iallafall att en säsong inte ska vara längre än ett halvår.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Det här spelet är verkligen fantastiskt! Fan vad beroendeframkallande det är. En säsong två är bekräftad också, för er som spelar!

Håller med! The Walking Dead har hittills överträffat alla mina förväntningar och är ett av de bästa spel jag spelat på många år. Egentligen är det ju inte ens ett "spel" i traditionell mening, utan snarare en extremt välgjord och spännande interaktiv historia. Atmosfären, storyn, karaktärerna, röstskådespeleriet - allt är av högsta klass. Jag fick en gång en fråga i FeG om vilka spel jag tycker har bäst story och om jag svarade på den frågan idag skulle det här spelet ligga i topplaceringarna. Förutom storyn älskar jag tecknad-serie-grafiken och tycker att Telltale gjort ett fenomenalt jobb med att omvandla serien till ett spel.

Baserat på de tre första episoderna ger jag det 95/100.

MkWMJ.jpg

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med! The Walking Dead har hittills överträffat alla mina förväntningar och är ett av de bästa spel jag spelat på många år. Egentligen är det ju inte ens ett "spel" i traditionell mening, utan snarare en extremt välgjord och spännande interaktiv historia. Atmosfären, storyn, karaktärerna, röstskådespeleriet - allt är av högsta klass. Jag fick en gång en fråga i FeG om vilka spel jag tycker har bäst story och om jag svarade på den frågan idag skulle det här spelet ligga i topplaceringarna. Förutom storyn älskar jag tecknad-serie-grafiken och tycker att Telltale gjort ett fenomenalt jobb med att omvandla serien till ett spel.

Baserat på de tre första episoderna ger jag det 95/100.

MkWMJ.jpg

Jag kan även tillägga att jag spelar på iOS också, på en tredje generationens iPad. Inte bara att dom gjort ett grymt spel, men dom har fått det till portabla enheter också utan att skära ner på något i spelet.

Och ja, jag håller med dig på alla punkter, allt är verkligen toppklass! Förväntade mig inte mycket av röstskådespelet, och jag trodde verkligen inte att dom skulle kunna bygga en så bra atmosfär med den här sortens spel! Grafiken passar otroligt bra till spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar det. Spelat igenom dom tre första episoderna nu. I vissa fall är det lite väl mycket "mellansekvens" där man inte kan göra något alls vilket jag tycker är tråkigt. Jag vill vara delaktig hela tiden, även om det bara gäller att man kan se sig omkring utan att trycka på något.

Någon annan som blir sugen på att spela om helt för att byta ut dom karaktärer som senare visar sig vara elaka eller kommer dö?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar det. Spelat igenom dom tre första episoderna nu. I vissa fall är det lite väl mycket "mellansekvens" där man inte kan göra något alls vilket jag tycker är tråkigt. Jag vill vara delaktig hela tiden, även om det bara gäller att man kan se sig omkring utan att trycka på något.

Någon annan som blir sugen på att spela om helt för att byta ut dom karaktärer som senare visar sig vara elaka eller kommer dö?

Jag kommer garanterat att spela om det någon gång och då ska jag testa andra strategier. I min nuvarande spelomgång har jag t.ex. varit väldigt tajt med Kenny och hans familj och negativ mot Larry och Lily. Nästa gång ska jag försöka göra tvärtom trots att jag, som förmodligen de flesta, inte gillar L&L. Några större story-skillnader lär det knappast bli men det är intressant att se andra scener och konversationer.

---

Spoiler, episod 3:

Spoiler
Är det någon här som lät Lily åka med efter att hon sköt Carli/nörden? Om ja - är hon fortfarande med?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...