Jump to content

Dygnartråden


Umberto
 Share

Recommended Posts

dygna, verb

(vardagligt, slang) hålla sig vaken i ett dygn, ofta med avsikt att vända rätt på dygnet

Härmed förklarar jag den officiella dygnartråden öppnad. Här diskuterar vi dygnandets ädla konst och här kan man rapportera in när man kör ett heligt dygningspass. Brukar du dygna? Hur ofta gör du det? Hur håller man sig vaken bäst? Har du erfarenheter av mytisk dubbel- eller trippeldygning? Fritt fram att diskutera andra vändarättpådygnet-metoder om man vill.

---

Själv dygnar jag just nu. Som inbiten nattmänniska har jag svårt att hålla en bestående "normal" dygnsrytm och därför blir det till att jag dygnar ungefär en gång i månaden. Därefter håller den sundare dygnsrytmen i ptja, 1 vecka ungefär men sen brukar det spåra ur igen. :rolleyes: Energidryck, tuggummituggande, småätande, duschar och hjärnaktivitet håller mig vaken. Motion funkar dock inte eftersom jag blir dåsig efteråt.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar aldrig tvinga mig att vara vaken om jag inte gör något, lägger jag mig 6 på morgonen gör jag det, sätter dock klockan på ca 1400, då har jag sovit för lite och kommer vara trött tills nästa natt. Problem solved.

Det där fungerar inte något vidare för mig. Kan inte tvinga mig upp tidigt på lediga dagar, då är det fan enklare att bara dygna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där fungerar inte något vidare för mig. Kan inte tvinga mig upp tidigt på lediga dagar, då är det fan enklare att bara dygna.

Samma här. Det är praktiskt taget omöjligt för mig att gå upp om jag inte är hyfsat utvilad, i synnerhet på lediga dagar.

Dygnar aldrig mestadels av den enkla anledningen att det är skönt att sova.

Ja, men man dygnar ju sällan för att man vill, man gör det för att man "måste", ett sätt att fixa dygnsrytmen.

---

Börjar bli en aning mör i skallen men nu är iaf den jobbigaste perioden, dvs förmiddagen, över. :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dygnar väldigt sällan, men ett par gånger per år blir det allt. Senast var i somras när vi hade klass-reunion hemma hos mig. Jag och två vänner dygnade ända tills vi däckade runt 11, precis innan lunch. Vi stod utanför ICA en kvart innan de öppnade vid åttaslaget på en söndag (tror jag), haha!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mission failed. :( Gick till sängs 22:00, låg och läste till 23:30, somnade därefter. Vaknade 06:50, gick upp och tömde blåsan, gick och lade mig igen, zzz sov vidare, 09:15 ringer mobilen för väckning, föreläsning om en timme, snoozade, mobilen ringer igen, hmm, borde verkligen stiga upp och dra iväg...

fuck-that-shit-thumb_1225283_0.jpg

stängde väckningen, fortsatte sova, vaknade 12:10!

Så den "vanligaste" anledningen att folk dygnar är att de slarvar uppe såpass sent att de inte klarar dygnsrytmen?! :rant:

Jag dygnade fyra dagar i veckan under ett halvårs tid för att jag hade studier att sköta. Märkligt att dygna bara för att återställa tevespelsdygnet.

Jag har väl dålig självdisciplin och arbetsmoral... Har du bättre förslag på hur man får en dygnsrytm som passar med samhällets förväntningar? Att tvinga upp sig på morgonen är givetvis uteslutet. Jävla 8-16-samhälle vi lever i. rant_1206837_0.gif När jag blir kejsare kommer arbetsdagen att börja 12:00, inte en minut tidigare!

Tror förresten inte att du dygnade 4 dagar i veckan, du kanske sov lite men du dygnade inte.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dygnar lite hela tiden. Oftast blir det Söndag-Måndag, eftersom jag anser söndag som en dag då man kan vara uppe länge

eftersom man fick sova ut efter lördagen, brukar oftast sluta med att jag aldrig blir tillräckligt trött för att somna.

Kanske är lite fusk eftersom jag kör några pass med "meditativ sömn", men mitt rekord ligger omkring 84 timmar, 3 dygn! + normal sovtid.

Vanligtvis 36 timmar, och 48 eller 60 timmar vid ledighet.

Tips till er dödliga som inte kommer i närheten av detta.

- Undvik överdosering av mat, sockerdryck samt kaffe, krävs ju trots allt energi för att förbränna dem.

- Håll ditt tänkande på låg nivå, undvik att tala mer än du behöver.

- Utför rörelser på låg nivå, visst är det uppiggande att springa, och kroppen vill gärna bidra dig med energi vilket

sen orsakar ett underskott på energi efteråt och gör dig trött.

- Att tvätta ansiktet med kallt vatten har en uppiggande effekt, samt att dricka kallt vatten.

- Låg rumstemperatur slöar också ner alla processer i kroppen, och energi lämnar över.

- Ögondroppar kan vara bra att ha i.o.m. att det har en tröttsam effekt att gå runt med torra ögon

vilket man lätt får med för lite sömn.

- En dusch kan också vara uppiggande.

- Eftersom åvanstående inte alltid fungerar i samband med aktiviteter, kan man använda sig av kontrollerad sömn,

man slappnar av i hela kroppen, koncentrerar sig, låter andningen vara automatisk för att sen känna hur kroppen slumrar till

och det kräver ett snäppe extra tankeförmåga för att få igång rörelser igen, enkelt och effektivt efter en lång tid utan sömn.

Man kan alltid använda sig av lite musik och en väckarklocka om det är svårt, handlar ju trots allt om att hålla sig undan djup sömn

och omedvetande. Brukar själv köra med 90 minuter per 24 timmar. Man är inte direkt pigg efteråt, men fungerar utan tvekan på längden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så den "vanligaste" anledningen att folk dygnar är att de slarvar uppe såpass sent att de inte klarar dygnsrytmen?! :rant:

Jag dygnade fyra dagar i veckan under ett halvårs tid för att jag hade studier att sköta. Märkligt att dygna bara för att återställa tevespelsdygnet.

Hade du fyra deadlines den veckan då? Annars ser jag inte riktigt meningen med att dygna, du "vinner" sällan timmar på det eftersom att du jobbar dåligt under eftermiddagen och sedan slocknar tidigt på kvällen.

Jag har dygnat p g a skolarbete, men då alltid till dagen innan inlämning så man sitter hela natten och dagen därefter och arbetar.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du fyra deadlines den veckan då? Annars ser jag inte riktigt meningen med att dygna, du "vinner" sällan timmar på det eftersom att du jobbar dåligt under eftermiddagen och sedan slocknar tidigt på kvällen.

Jag har dygnat p g a skolarbete, men då alltid till dagen innan inlämning så man sitter hela natten och dagen därefter och arbetar.

Jag snittade 3½ deadlines (som krävde ca fem dagars fulltempostudier) i veckan i ett halvår, sen var det ganska ofta mer saker än så som inte riktigt kan kallas deadlines. Det jag vann på det hela var att jag fick saker gjorda. Det jag förlorade var respekten för deadlines och att jag inte längre känner nån som helst motivation att lämna in något vid det klockslag/dag/vecka det ska vara inne, även om jag skulle kunna hinna utan större problem.

Pros and cons.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...