Jump to content

GTAsajtens julklappsbyte 2011


Kebab
 Share

Recommended Posts

Vi har ju länge pratat om hur trevlig gemenskap vi har och att det finns en ganska stark tillit mellan oss medlemmar. Vore det inte roligt om vi skapade en klappbytestradition? Det skulle gå till på följande vis:

1. Folk anmäler sig

2. Man blir slumpmässigt tilldelad en person som man ska skicka ett paket till

3. Mottagaren får inte i förväg veta vem han ska få paket av

4. Paket utbytes

5. ?????????????

6. Gemyt

Finns det något intresse för detta?

Ifall det gör det så är det vissa saker vi måste komma fram till gemensamt.

- Ska det vara någon form av tema eller ska man få skicka vad som helst?

- Hur mycket ska det kosta? Ska portopriset räknas in i maxkostnaden? Ska vi ha ett minimipris eller är det helt enkelt tanken som räknas?

- Bonusfråga: finns det något svenskt namn på ett sådant här evenemang? "Secret Santa" heter det i alla fall på svenska. :P

Vore det inte ganska mysigt? :)

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Bonusfråga: finns det något svenskt namn på ett sådant här evenemang? "Secret Santa" heter det i alla fall på svenska. :P

Secret Santa!

Intressant förslag, ska mottagaren någonsin få veta vem han fått paket av? Eller ska man kanske köra en gissningslek också? "Jag tror jag fick paket från Hultenius!"

Däremot är jag tveksam till om många personer vill ge ut sin adress.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att överkomma det bekymret kan man ha en tomte (en respekterad, godsint och pålitlig medlem[läs:Kebab]) som alla skickar paketen till, och som sedan skickar vidare paketen till de andra "deltagarna".

Detta kommer ju förstås att späda på portokostnaden om än visserligen bara marginellt. Jag tycker i alla fall att det är en fantastiskt trevlig idé och skulle gärna delta!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lätt på!

Ang adresser: Många av oss vet vad många här heter på riktigt, inte så svårt att ta reda på adresserna via exempelvis ratsit.se.

Men som P-C skrev; jag ser hellre att bara etablerade medlemmar deltar.

- Ska det vara någon form av tema eller ska man få skicka vad som helst?

Jag tycker man ska få skicka vad som helst, blir mycket mer spännande då. :shifty:

- Hur mycket ska det kosta? Ska portopriset räknas in i maxkostnaden? Ska vi ha ett minimipris eller är det helt enkelt tanken som räknas?

Med tanke på att det är många som studerar och har kort om pengar så får det så klart inte vara allt för dyrt. Minimipris kan vi skippa, tycker det är tanken som räknas, plus att det ju är en kul grej bara. Maxgräns på... 50-75-100 kr?

- Bonusfråga: finns det något svenskt namn på ett sådant här evenemang? "Secret Santa" heter det i alla fall på svenska. :P

Secret Santa!

Sedan tycker jag att vi ska ha en tomte som kör runt och lämnar ut alla paketen personligen, så klart utklädd till tomte!

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxå tänkt på detta och jag tror vi diskuterade detta för nått år sedan. Men det röstades ner för folk trodde det skulle bli lurade.

Jag är lätt på.

Att vara tex tio stycken som är med, och sen skickar var och en till en slumpmässigt vald deltagare är ett allt.

Men i princip är det bara en växling mellan 2 personer, man byter alltså en julklapp med en "okänd" person. Kul, visst, men det kan bli roligare.

Det är ett forum och fler borde vara med...

Detta är bara förslag, väldigt oslipade sådana. Verkar iden bra får man slipa på detaljerna...

Om man på nått vis kunde samla alla julklappar på en bild, och sedan spela tex "julklappsleken" så hade alla forumiterna deltagit samtidigt.

"Julklappsleken" är ju den här att man får ta ett paket om man får 1 eller 6 på tärningen. När alla paket är slut spelar man i ca 3 minuter, och får man 1 eller 6 får man ta ett paket från en annan deltagare. När minutrarna är slut får du behålla de paket du har.

Detta innebär ju att man måste skicka alla paket till en person, som sedan får hålla i det och skicka ut dem igen. Dubbla porton alltså.

Eller, så löser man det som så att man lägger upp ett foto på sitt paket som man kan välja.

kanske man kan spela nått annat spel eller tävla så att man kan få välja ett paket.

Men nått åt det här hållet tänker jag.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående dubbla kostnaden...

Kan inte en person hålla i kontaktlistan och dela ut adresser efter lottningen, och de som inte är bekväma med att ge en random person ens egen adress säger istället till Kebab att "jag vill att du och ingen annan skickar paketet till mig"? På så sätt får den som ska skicka paketet till denne räddhare istället skicka till Kebab, som är mer tillförlitlig? Då blir det ingen dubbel kostnad för någon utom för den person som är lite extra gnällig och därför får betala portot för försändelsen till mellanhanden Kebab?

Problem solved?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter helkul, jag är på. Endast etablerade känns som en självklarhet, för säkerheten men kanske framför allt för att det är roligast att skicka något till någon man har åtminstone hyfsad koll på. Frågan är väl dock hur många medlemmar vi har som inte är etablerade? :P Känns som lite av ett icke-problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...